ده علت بسیار مهم سکته مغزی| علت سکته| سکته مغزی

دارو درمانی برای کنترل اضطراب ناشی از فوبیای ارتفاع
0

ده دلیل مهم ابتلا به سکته مغزی

سکته مغزی

سکته مغزی اختلالی است که می‌تواند همه افراد را در سنین مختلف درگیر کند. این اختلال زمانی رخ می دهد که جریان خون رسانی به یکی از نقاط مغز مختل شود. عدم اکسیژن رسانی به سلول های مغز باعث می‌ شود که طی مدت چند دقیقه ناتوان شوند و از بین بروند. سکته مغزی با عوارض ناتوان‌ کننده متعددی از قبیل مختل شدن یک قسمت از بدن، اختلال در تکلم، اختلال در غذا خوردن، اختلال در راه رفتن، ناتوانی در درک مفاهیم و مواردی از این قبیل همراه است.

رشد بیش از حد ابتلا به این اختلال باعث شده است که همه افراد در سنین مختلف به دنبال آشنایی با علل ایجاد کننده آن باشند تا بتوانند از بروز این اختلال ناتوان‌کننده جلوگیری نمایند. اگر شما نیز مایل هستید در این خصوص اطلاعات سودمندی را به دست بیاورید با ما همراه باشید.

انواع سکته مغزی

به طور کلی سکته مغزی به دو صورت به وجود می آید. گاهی اوقات انسداد جریان خون باعث بروز سکته می شود و گاهی اوقات خونریزی در مغز منجر به سکته خواهد شد. سکته ایسکمیک یکی از انواع سکته مغزی است که از هر دو مورد سکته مغزی ۸ مورد در این گروه قرار دارند. این وضعیت زمانی پیش می‌آید که عروق خونی که وظیفه خون رسانی به مغز را برعهده دارند مسدود می‌ شوند. این اختلال زمانی رخ می دهد که ذرات چربی به سمت مغز حرکت کنند یا اینکه عملکرد نامناسب مغز باعث تشکیل لخته خون شود.

سکته مغزی هموراژیک در مقایسه با سکته مغزی ایسکمیک شیوع کمتری دارد اما یک مورد بسیار جدی است. در این حالت یکی از عروق خونی موجود در مغز دچار پارگی می شود و خون از آن نشت می نماید. بالا بودن فشار خون کنترل نشده و مصرف بیش از حد داروهای رقیق کننده خون می‌ تواند باعث بروز این اختلال شود. برخی از افراد نیز دچار سکته ایسکمیک گذرا می شوند. این سکته خفیف به علت انسداد موقت به وجود می آید و باعث آسیب دیدگی دائمی مغز نمی شود اما می تواند ریسک سکته کامل مغزی را افزایش دهد.

۱۰ علت مهم ابتلا به سکته مغزی

عوامل متعددی در بروز سکته مغزی نقش دارند که می توانند ریسک ابتلا به آن را در شما افزایش دهند. در بخش زیر به عوامل مهمی که باعث سکته مغزی می شوند خواهیم پرداخت.

بالا بودن فشار خون

فشار خون بالا

برخی از افراد به دلایل مختلف دچار پر فشاری خون می شوند. از فشار خون بالا تحت عنوان هایپرتنشن یاد می‌ شود که مهم ترین علت بروز سکته مغزی محسوب می شود. در صورتی که سطح فشار خون شما 90/140 یا بالاتر است باید حتما تحت نظر پزشک قرار بگیرید تا فشار خون شما کنترل شود.

استعمال دخانیات

سیگار کشیدن

سیگار کشیدن و استعمال انواع دخانیات باعث می شود که ریسک سکته مغزی در شما افزایش پیدا کند. نیکوتین باعث می شود که سطح فشار خون بالا برود. سیگار کشیدن منجر به تشکیل چربی درون شریان اصلی گردن خواهد شد همچنین خون این افراد بسیار غلیظ می شود که در این حالت نیز که تشکیل لخته خون افزایش پیدا می کند. احتمال سکته در افراد غیر سیگاری که در معرض دود سیگار قرار می گیرند نیز وجود دارد.

بیماری قلبی

اختلالات قلبی از قبیل نارسایی قلبی، نامنظم بودن ضربان قلب و مواردی از این قبیل در بروز یک چهارم از سکته های مغزی نقش دارند. این اختلالات در میان افراد مسن بیشتر از سایرین است.

دیابت

دیابت

افرادی که به بیماری دیابت مبتلا هستند دچار فشارخون بالا نیز می شوند و بیشتر دچار چاقی و اضافه وزن خواهند شد. چاقی، دیابت و فشارخون بالا ریسک بروز سکته مغزی را افزایش می دهد. دیابت باعث می شود که عروق خونی آسیب ببینند و به همین دلیل خطر سکته را مطرح می کند. میزان آسیب دیدگی بافت مغز در افرادی که دیابت دارند و سطح قند خون آنها بالا است بیشتر از افراد غیر دیابتی است.

چاقی و نداشتن تحرک

افرادی که چاق هستند و هیچ گونه فعالیت جسمانی ندارند در مقایسه با سایرین بیشتر در معرض خطر سکته مغزی قرار دارند. نداشتن فعالیت جسمانی و پیاده روی باعث می شود که ریسک ابتلا به این اختلال کاهش پیدا کند. به این ترتیب سعی کنید روزی نیم ساعت پیاده روی کنید و به انجام تمرینات تقویت کننده عضله بپردازید و برای انجام این کار از وزنه استفاده کنید.

مصرف برخی داروها

دارو

مصرف برخی داروها می‌ تواند ریسک سکته مغزی را افزایش دهد. به عنوان مثال مصرف داروهای رقیق کننده خون که با هدف جلوگیری از تشکیل لخته خون تجویز می شوند گاهی اوقات ریسک بروز سکته مغزی و خونریزی مغزی را افزایش می دهند. تحقیقات نشان داده است که هورمون درمانی و داروهایی که برای کنترل علائم یائسگی از قبیل گر گرفتگی تجویز می شود ریسک بروز سکته مغزی را افزایش می دهد. استروژن موجود در قرص ضد بارداری نیز می تواند در بروز این اختلال نقش داشته باشد.

سن

سن

احتمال بروز سکته مغزی در همه افراد و در همه سنین وجود دارد حتی گاهی اوقات نوزادان نیز دچار سکته مغزی می‌ شوند. به طور کلی با بالا رفتن سن در رسیدن به دوران پیری احتمال بروز سکته مغزی بیشتر خواهد شد و معمولاً افرادی که ۵۵ سال به بالا سن دارند بیشتر سکته می کنند.

داشتن سابقه خانوادگی

سکته مغزی می تواند زمینه خانواده داشته باشد. افرادی که در خانواده آنها سابقه ابتلا به دیابت یا فشار خون بالا وجود دارد بیشتر از دیگران در معرض خطر سکته مغزی قرار دارند. گاهی اوقات سکته مغزی می تواند به علت بروز یک اختلال ژنتیکی که باعث مسدود شدن جریان خون رسانی به مغز می شود به وجود بیاید.

جنسیت

معمولاً ریسک بروز سکته مغزی در میان زنان کمی کمتر از مردان هم سن خود است اما به طور کلی با بالا رفتن سن و رسیدن به دوران پیری درصد بروز سکته مغزی در میان زنان افزایش پیدا می‌ کند که این مسئله باعث شده است احتمال بهبود آنها کمتر شود و ریسک مرگ و میر ناشی از سکته مغزی افزایش پیدا کند.

نژاد

نژاد

تحقیقات نشان داده است که سکته مغزی در افراد آفریقایی- آمریکایی بیشتر از سایر گروه هایی است که در آمریکا زندگی می کنند. داسی شکل شدن سلول های خونی نیز یک بیماری ژنتیکی است که می‌تواند باعث تنگ شدن شریان ها و اختلال در چرخه خون رسانی شود که در این گروه از افراد شیوع بالایی دارد.

مترجم: لیلا عبدالملکی 

منبع

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.