آیا در خانواده شما بیمار سکته مغزی وجود دارد| سکته مغزی| واقعیت مجازی

0

 

آیا در خانواده شما یک بیمار سکته مغزی وجود دارد؟ آیا نگران توان بخشی شرایط جسمانی او پس از سکته هستید؟ آیا ناتوانی حرکتی او زندگی را به کامتان تلخ کرده است؟ اگر پاسخ شما به این سوالات مثبت است با ما همراه باشید تا یک روش امیدوار کننده را در خصوص توان بخشی بیماران سکته مغزی به شما معرفی کنیم.

سکته مغزی

سکته مغزی

سکته مغزی یکی از اختلالات حاد سیستم عصبی است که به علت ایجاد لخته خون در مغز و عدم اکسیژن رسانی به یک قسمت از آن و یا به علت پاره شدن تعدادی از مویرگ های درون مغز رخ می دهد. هر چه مدت زمان عدم اکسیژن رسانی به مغز بیشتر باشد میزان آسیب‌ دیدگی آن بیشتر خواهد بود. هر قسمت از بافت مغز که دچار آسیب دیدگی شود بر عملکرد جسمانی بیمار تاثیر خواهد گذاشت. تعداد زیادی از بیمارانی که دچار سکته مغزی می ‌شوند به لحاظ عملکرد دست، پا و تکلم به مشکل بر می خورند.

از دست دادن توانایی جسمانی در این بیماران باعث می‌ شود که آنها برای انجام فعالیت‌ های روزمره و امور شخصی خود به خانواده شان وابسته باشند. از دست دادن استقلال فردی در این گروه از بیماران باعث می‌ شود که آنها دچار افسردگی و ناامیدی شوند. روش های متعددی برای توان بخشی این گروه از بیماران وجود دارد که شامل فیزیوتراپی، کاردرمانی و مواردی از این قبیل است.

سکته مغزی

در حال حاضر از یک روش جدید و اثر گذار برای توان بخشی در این بیماران استفاده می شود. پزشکان و محققان به آثار مثبت این روش سودمند بسیار امیدوار هستند. می ‌توان از این روش برای توان بخشی در تعداد زیادی از اختلالات سیستم عصبی از قبیل بیماری پارکینسون، ام اس، سکته مغزی، فلج مغزی و سایر موارد استفاده کرد.

 

محققان دانشگاه کالیفرنیا در حال تحقیق بر روی ماهیت واقعیت مجازی و تاثیر آن بر روی عملکرد مغز افرادی هستند که دچار سکته مغزی شده اند.

 

توان بخشی پس از سکته مغزی

سن

محققان با این سوال مواجه شده اند که آیا اگر در محیط واقعیت مجازی به یک کاربر آواتاری را اختصاص دهند که به خوبی و بدون هیچ گونه مشکلی حرکت کند و دچار نقص جسمانی نباشد این روند می ‌تواند بر روی بهبود عملکرد مغز افرادی که دچار سکته مغزی شده اند تاثیر بگذارد یا خیر؟ آیا کاربرد واقعیت مجازی می ‌تواند توانایی مغز این بیماران را تغییر دهد؟ آنها برای اینکه بتوانند پاسخ سوالات خود را به دست بیاورند تحقیقات متعددی را انجام داده اند.

یکی از محققان دانشگاه کالیفرنیا می ‌گوید نحوه فریب مغز از طریق فیدبک دیداری اهمیت زیادی دارد و شواهد زیادی در عرصه روانشناسی و علم پزشکی به دست آمده است که نشان می ‌دهد القا کردن یک شرایط خاص به مغز می تواند باعث تغییر عملکرد آن شود. به عنوان مثال در محیط واقعیت مجازی می توان با کمک گرفتن از آواتار بیمار و ارائه عملکرد مناسب، مغز کار بیمار را به سمت بهبودی هدایت کرد.

کاربرد واقعیت مجازی در توان بخشی سکته مغزی

واقعیت مجازی

واقعیت مجازی یک فضای شبیه سازی شده سه بعدی کامپیوتری است که این فضا از طریق هدست واقعیت مجازی برای کاربر قابل مشاهده است و کاربر از لحاظ دیداری به یک دنیای سه بعدی متفاوت می رود که همه چیز آن شبیه دنیای واقعی است. معمولاً از واقعیت مجازی در بازی های کامپیوتری استفاده می شود اما در حال حاضر توانسته است وارد عرصه توان بخشی نیز شود. کاربرد واقعیت مجازی در عرصه سلامت و درمان بیماران یک پروسه جدید نیست از این فناوری برای غلبه بر فوبیا و اختلالات استرس نیز استفاده می شود.

در حال حاضر برخی از دانشکده های پزشکی در حال تربیت دانشجویان خود در خصوص کاربرد واقعیت مجازی هستند و امیدوار هستند بتوانند به کمک این روش به جامعه بشریت خدمت کنند. حتی در دانشکده مامایی از واقعیت مجازی برای آموزش نحوه به دنیا آوردن جنین استفاده می شود. محققان به مدت دو سال بر روی برنامه توان بخشی بیماران کار کرده ‌اند و در این فرآیند از واقعیت مجازی بهره گرفته اند. آنها برای انجام تحقیقات خود از کامپیوتر به عنوان یک واسطه استفاده کردند و سیگنال‌ هایی را از مغز بیمار دریافت نمودند. سپس به کمک یک دستگاه دیگر که شامل کامپیوتر و آواتار کاربر در واقعیت مجازی بود فعالیت مغزی بیمار را کنترل کردند. در مرحله بعدی به بررسی و مطالعه فعالیت مغز و سیگنال های الکتریکی آن پرداختند. آنها همچنین فعالیت الکتریکی عضلات را ارزیابی کردند تا بتوانند بیمار را به طور کامل بررسی نمایند. سیگنال‌ های دریافتی به درون برنامه مورد نظر هدایت شد. این برنامه به نحوی طراحی شده بود که در هنگام دریافت سیگنال های مغز کاربر یا فعالیت عضلات او می توانست دست آواتار را تکان دهد.

توانبخشی پس از سکته مغزی

دریافت فیدبک دیداری از طریق هدست واقعیت مجازی می تواند مسیر عصبی قشر آسیب دیده مغز و تقویت کند و به این ترتیب عضو آسیب دیده بتواند عملکرد بهتری داشته باشد. محققان به این نتیجه رسیده اند که ارائه فیدبک به کاربران در محیط واقعیت مجازی می ‌تواند تاثیرات ارزشمندی را بر روی مغز و عملکرد جسمانی آنها داشته باشد. در فضای مجازی کاربر به طور مجزا به انجام برخی فعالیت‌ ها می پردازد. و از آنجایی که هیچ کس نمی تواند شاهد عملکرد او باشد بیمار بدون ترس و واهمه از نقص جسمانی خود و دیده شدن توسط دیگران می تواند به فعالیت بپردازد.

هنگامی که بیمار متوجه عملکرد خود از طریق آواتار می ‌شود انگیزه او برای تلاش در خصوص بهبود شرایط جسمانی خود افزایش پیدا می کند. فریب دادن مغز از طریق واقعیت مجازی می تواند به بیمار برای غلبه بر مشکلات جسمانی ایجاد شده کمک نماید.

پیشرفت واقعیت مجازی در آینده

واقعیت مجازی یک روش جدید است و هنوز سوالات پاسخ داده نشده متعددی در خصوص بهترین روش های موجود برای کاربرد آن در عرصه پزشکی وجود دارد. هنوز پزشکان به خوبی نمی دانند که چگونه می توان به نحو بهتری از تجربیاتی که در واقعیت مجازی به دست می آید برای اهداف درمانی مختلف استفاده کرد. احتمالاتی که در خصوص واقعیت مجازی و کاربرد آن در برنامه درمان مطرح می شود بسیار حیرت انگیز است و پزشکان و محققان امیدوارند که واقعیت مجازی بتواند به یک واسطه امیدوار کننده برای درمان مشکلات تعداد زیادی از بیماران تبدیل شود.

 

مترجم: لیلا عبدالملکی

منبع

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.