واقعیت مجازی ترس از نور خورشید را هم درمان می کند

0

واقعیت مجازی ترس از نور خورشید را هم درمان می کند

 

هلوفوبیا یا ترس از نور خورشید

هلوفوبیا یا ترس از نور خورشید  شبیه به طرح رمان “دراکولای برام استوکر” است .دراکولا در تاریکی زندگی کند. او شب ها کار می کند و تمام روز در پشت پرده های تاریک  می خوابد.

ترس از نور خورشید
ترس از نور خورشید

اگر او را در طول روز از خانه بیرون بیاورید، مجبور است از یک لایه ضخیم کرم های ضد آفتاب استفاده کند  و خود را در پشت عینک های آفتابی  پنهان می کند . با این حال، برای افرادی که مبتلا به هلیوفوبیا یا ترس از نور خورشید هستند، این عین خود واقعیت است .

ابتلا به چنین فوبیایی موجب می شود که کلیه فعالیت های روزمره فرد دچار اختلال شود.اما برای درمان این فوبیا باید در وهله اول علت ها و علائم آن را شناسایی کرد. پس از آن ما می توانیم به شما روشی را معرفی کنیم که امروزه برای درمان فوبیاهای مختلف استفاده می شود و آن درمان با واقعیت مجازی است.

متخصصین کلینیک پیلوسکا در ایران برای اولین است که از چنین روشی برای درمان فوبیا استفاده می کنند.اما بهتر از پیش از این به خود این فوبیا بپردازیم تا استفاده از این روش درمان برایتان منطقی تر جلوه کند.

ترس از سرطان پوست

در برخی موارد، هلیوفوبیا در واقع یک نوع اضطراب سلامت است. سرطان پوست یک خطر بسیار جدی است که  در اثر قرار گرفتن در معرض نور خورشید ممکن است به وجود بیاید .و  در سال های اخیر، در رسانه ها بسیار تحت پوشش بوده است.

افراد مبتلا به ترس از بیماری ها وسرطان ، ممکن است دچار ترس از نور خورشید هم بشنود و معتقدند که به حداقل رساندن زمان قرار گرفتن در معرض نور  خورشید، احتمال ابتلا به سرطان پوست را کاهش می دهد. به این ترتیب، کسانی که برای سرطان پوست تحت  درمان قرار گرفته اند یا افرادی را می شناسند که به این بیماری مبتلا بوده اند ، ممکن است خطر ابتلا به فوبیای نور خورشید  را در خود افزایش دهند.

ترس از ضررهای خورشید

امروزه فشار زیادی در جامعه وجود دارد  تا تاثیرات پیری را به حداقل برسانند. آسیب های ناشی از نور خورشید یکی از علت های شناخته شدن پیری زودرس است که می تواند منجر به این شود که فرد از قرار گرفتن در معرض نور آفتاب اجتناب کند. کسانی که از مشکل  تصویر بدن خود  رنج می برند  ، ممکن است بیش از بقیه افراد در معرض این خطر باشند که این دغدغه طبیعی را به چیزی ناسالم و غیر طبیعی تبدیل کنند.

ترس از نور خورشید

حساسیت پزشکی نسبت به نور خورشید

فوتودرماتیت  یک واکنش فیزیکی غیر طبیعی به اشعه ماوراء بنفش است. این عارضه باعث تحریک پوست، بثورات ضخیم و یا دست و پا، درد، لکه  های تیره و حتی تب و لرز می شود.

این عارضه گاهی اوقات  به خاطر مصرف دارو یا قرار گرفتن در معرض گیاهان خاص ایجاد  می شود، اما هم چنین ممکن است به خودی خود نیز رخ دهد.

پورفیری یک عبارت پزشکی برای توضیح  گروهی از اختلالات ارثی مرتبط است. این بیماری های بسیار نادر ممکن است باعث ایجاد یک فهرست  طولانی از علائم مانند فلج عضلانی و بیماری های روانی شود. علاوه بر این، پورفیری اغلب باعث فتودرمایت شدید می شود که با قرار گرفتن در معرض نور خورشید حتی شدید تر هم می شود و در برخی مواقع باعث بروز تاول نیز می گردند  .

این تاول ها عمیق و کاملا دردناک هستند و ممکن است چند هفته طول بکشند . کمبود آهن در برخی از انواع پورفیری معمول است.

حساسیت پزشکی  نسبت به نور خورشیدی یک نوع فوبیا در نظر گرفته نمی شود . با این حال، برخی از افراد با حساسیت به نور  خورشید می ترسند که حتی با دستور پزشک هم زیر نور آفتاب قرار بگیرند .

اگر حساسیت به نور خورشید دارید، با پزشک خود مشورت کنید تا بهترین راه کار را به شما پیشنهاد بدهد

هلیوفوبیا  و انتخاب شیوه زندگی

بعضی افراد ترجیح می دهند در طول روز بخوابند و فعالیت های روزمره زندگی  خود را در شب انجام دهند. در فرهنگ امروز با وجود رستوران ها، مغازه ها و گزینه های سرگرمی 24 ساعته، ریتم طبیعی زندگی و به طبع بدن انسان نیز به هم خورده است . این شیوه زندگی اغلب موجب بروز فوبیا هایی مثل فوبیا نسبت به نور خورشید می شود.

اکثر افرادی که در شب کار و بازی  می کنند هیچ گونه ترس واقعی ای از خورشید ندارند و بنابراین از هلیوفوبیا رنج نمی برند. با این حال، با گذشت زمان، امکان دارد که به طرزی ناخودآگاه از نور خورشید اجتناب کنند .

اگر شما می بینید که در طول روز طاقت نور خورشید را ندارید و به همین خاطر امور خود را به شب موکول می کنید احتمالا به هلیوفوبیای خفیف مبتلا شده اید.

عوارض هلیوفوبیا

اغلب اوقات، هلیوفوبیا خفیف  است و سبب بروز مشکلات کوچکی  در زندگی روزمره می شود. کارهای شبانه، برنزه کردن از طریق  کرم های ضد آفتاب و نصب پرده های نازک در اتاق ، اصلاحاتی جزئی است که به طور کلی از تشدید این فوبیا جلوگیری  می کند. با این حال، موارد شدیدتر از هلیوفوبیا می تواند مشکلاتی ایجاد کند.

اگر شغلی  دارید که  باید در طول روز انجام شود هلیو فوبیا می تواند  منجر به عدم موفقیت شما در کار شود . به همین ترتیب، کودکان و نوجوانان ممکن است در معرض خطر بیشتری برای عوارض این فوبیا  باشند زیرا آنها در طول روز باید  در مدرسه حضور داشته باشند .

حتی اگر این کودکان در خانه آموزش می بینند ، ، ممکن است در معرض انزوای اجتماعی و افسردگی قرار بگیرند، زیرا این کودکان  نمی توانند زمان شان  را با همسالان خود صرف کنند.

کودکان و بزرگسالان مبتلا به این فوبیا ممکن است به خاطر عادت های “عجیب و غریب” خود منزوی شوند و یا حتی متهم به شرکت در مراسمات  مذهبی عجیب و غریب شوند.

ترس از نور خورشید
ترس از نور خورشید

درمان هلیو فوبیا

مانند بسیاری از فوبیا ها، هلیوفوبیا را می توان با روش های مختلفی درمان کرد. متخصص بهداشت روان با شما کار خواهد کرد تا یک طرح درمانی را که ممکن است شامل روش های شناختی-رفتاری، هیپنوتیزم یا سایر تکنیک ها باشد، بنویسید . اما چیزی که در از ابتدای این مقاله به آن اشاره شد درمان فوبیا با “واقعیت مجازی” است که این امکان را به بیمار خواهد داد که به طور مستقیم با ترس های خود مواجه شود .

 

در این سیستم درمانی از هدست های واقعیت مجازی و حضور یک درمان گر استفاده می شود.منبع ترس بیمار مبتلا به فوبیا در برابر چشمانش به شکلی مجازی نمایش پیدا خواهد کرد و به تدریج یاد خواهد گرفت که با ترس خود مقابله کند.برای کسب اطلاعات بیشتر درباره وی آر درمانی اینجا را کلیک کنید.

 

مترجم و محقق : ندا ناصری

مراکز درمانی

بیشتر بدانید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.