واقعیت مجازی و عنکبوت هراسی (آراکنوفوبیا)

درمان عنکبوت هراسی با وی آر
0

 

آراکنوفوبیا (عنکبوت هراسی)

آراکنوفوبیا یا عنکبوت هراسی یک نوع معمول از فوبیاها (ترس ها) است که بر روی زنان بیش از مردان تاثیر می گذارد. هیچ کس مطمئن نیست که چه چیزی باعث این ترس می شود، اما افرادی که از این اختلال رنج می برند، ترس و اضطراب را در مواجهه با این موجودات  کوچک پرزدار،هشت پا نشان می دهند.

این فوبیا، مانند بسیاری دیگر از فوبیاها، یک واکنش شدید در مواجهه با وضعیتی است که تهدید  کننده به نظر می رسد.این ترس ها غیر منطقی است، اما با این وجود، برای مبتلایان که در هنگام مواجهه با عامل ترسشان دچار اضطراب می شوند بسیار واقعی به نظر می رسدن. برای مثال:  عنکبوت

این مقاله در مورد چگونگی درمان غوطه ور  شدن با استفاده از واقعیت مجازی برای درمان افرادی که مبتلا به آراکنوفوبیا (عنکبوت هراسی) هستند استفاده می شود.

عنکبوت هراسی
عنکبوت هراسی

علل عنکبوت هراسی (آراکنوفوبیا)

همانند سایر ترسها، عنکبوت هراسی می تواند در یک فرد پدید بیاید، چرا که او واکنش  دیگران نسبت به عنکبوت را  همراه با ترس و وحشت می بیند. برای این افراد، این یک پاسخ و واکنشی آموخته شده است .زمانی که آنها یک عضو  از خانواده خود را در هنگام دیدن یک تار عنکبوت  جیغ زنان و وحشت زده میبینند که از خانه  دارند خارج می شوند تصورشان همان هراس و ترس خواهد بود. بعضی از کارشناسان  این تئوری  را بیان می کنند که ترس از عنکبوت تحت تاثیر پس زمینه فرهنگی فرد قرار دارد. در مناطق خاصی از آفریقا،  از عنکبوت های بزرگ  می ترسند، اما در آفریقای جنوبی، جایی که عنکبوت توسط افراد خورده می شود، مردم  از آنها نمی ترسند.

اگر تجربه زخمی شدن توسط عنکبوت داشته اید، مانند نیش زدگی عنکبوت ، شانس و احتمال اینکه فوبیا پیدا کنید بیشتر خواهد بود.

علل عنکبوت هراسی ( ترس از عنکبوت)
علل عنکبوت هراسی ( ترس از عنکبوت)

علائم عنکبوت هراسی ( آراکنوفوبیا)

علائم آراکنوفوبیا در ابتدا در دوران کودکی یا نوجوانی ظاهر می شود. همچنین می تواند در بزرگسالان ظاهر شود. علائم معمول عبارتند از:

  • سرگیجه
  • لرزش و عرق کردن
  • احساس از دست دادن کنترل
  • ضربان قلب سریع
  • لرز یا گرگرفتگی
  • درد قفسه سینه
  • احساس خفگی
  • تهوع و یا سایر ناراحتی های دستگاه گوارش
علائم و درمان عنکبوت هراسی
علائم و درمان عنکبوت هراسی

درمان عنکبوت هراسی یا آراکنوفوبیا

اغلب ترکیبی از مشاوره و دارو برای درمان آراکنوفوبیا استفاده می شود. تکنیک های آرامش بخش مانند مراقبه می تواند در درمان آراکنوفوبیا مفید باشد.

همانند سایر  فوبیاها (ترسها)، آراکنوفوبیا  نیز میتواند بااستفاده از درمان در معرض قرار دهی  و درمان شناختی رفتاری (CBT) درمان شود. در درمان رفتاری شناختی، درمانگر تلاش می کند که افکار منفی اتوماتیک درباره ی عنکبوت ها را با اندیشه های منطقی تر جایگزین کند. یک درمانگر ممکن است از حساسیت  زدایی سیستمیک  و بدنی برای درمان آراکنوفوبیا استفاده کند. دکتر ماناویتس توضیح می دهد: “این روش یادگیری تکنیک های آرام سازی است و مواجه شدن با ترس هایمان از چیزی که کمترین یا بیشترین ترس را داریم است.”

با اصلاح شناختی، فرد می تواند یاد بگیرد که چگونه به عنکبوت نگاه کند تا دیگر آن را چندش و خطرناک نبیند. در نهایت، فرد می تواند واکنش فیزیکی خود را در هنگام دیدن عنکبوت تغییر دهد.

دکتر ماناویتس می گوید گاهی اوقات داروهای ضد افسردگی یا داروهای ضد اضطراب ممکن است به عنوان راهی برای مبارزه با آراکنوفوبیا تجویز شود. و برخی از افراد مبتلا به arachnophobia از  درمان با واقعیت مجازی کمک می گیرند، که در معرض بازنمایی های مجازی عنکبوت هستند. برخی از تحقیقات نشان می دهد این  روش ممکن است به همان اندازه ی تکنیک قدیمی در معرض قرار دادن افراد در کنار زندگی عنکبوت ها موثر باشد. ترس از عنکبوت

ترس از عنکبوت

غلبه بر ترس از عنکبوت

در مورد عنکبوت ها بخوانید. در این صورت شما یاد خواهید گرفت که آنها به ندرت مردم را نیش می زنند مگر اینکه احساس  کنند تهدید می شوند. گاهی اوقات یک نیش عنکبوت  تنها می تواند یک واکنش آلرژیک ایجاد کند. اما  در عین حال ،برخی  عنکبوت ها هستند مانند بیوه ی سیاه سمی و عنکبوت عزلت نشین قهوه ای می توانند خطرناک باشند، اغلب نیش های عنکبوت  ها بی ضرر هستند.

به خاطر داشته باشید که عنکبوت ها به طور کلی ، که حتی شامل بیوه سیاه و عنکبوت عزلت نشین قهوه ای هم می شود، فقط در دفاع از خود زمانی که بین پوست شما و یک شی دیگر به دام افتاده است نیش می زنند . همچنین باید بدانید که در حالی که بیش از 63،000 گونه عنکبوت در جهان وجود دارد، فقط 2٪ از آنها خطرناک هستند.

بیرون راندن عنکبوت ها: هیزم ها را در خارج از خانه نگهداری کنید تا عنکبوت ها را به داخل خانه منتقل نکنید. صفحه  های اتصالات  را محکم و چفت  کنید و روی درب ها و پنجره های خود نصب کنید و هر گونه ترکی که عنکبوت ها می توانند  از طریق آن وارد شوند را مهر و موم کنید. اطمینان حاصل کنید که  هیچ گونه الوار یا سنگی بیرون در خانه تان وجود ندارد چرا که عنکبوتها  علاقه دارند که از آنها آویزان شوند. اطمینان حاصل کنید که اتاق زیر شیروانی و گاراژ تان عاری از هرگونه تار عنکبوت است.

درباره ی ترستان از عنکبوت با عزیزان خود صحبت کنید و به آنها بگوئید که تحت درمان  قرار گرفته اید تا آنها هم از وضعیت و شرایط شما مطلع باشند.از مشاوران و روان درمانگران خود بخواهید که یک پزشک متخصص را که می تواند به شما در خصوص غلبه بر عنکبوت هراسی کمک کند، معرفی کنند.

غلبه بر ترس از عنکبوت
غلبه بر ترس از عنکبوت

درمان  با واقعیت مجازی برای عنکبوت هراسی ( آراکنوفوبیا)

درمان مبتنی بر یک واقعیت مجازی معمولی ، شامل هدست مجهز به صفحه نمایش (HMD)، سیستم ردیابی داخلی، هدفون و میکروفن  است که بخشی از تعامل هستند.

فرد مبتلا این هدست که تصاویر یک محیط مجازی را نشان می دهد را بر سر میگذارد. این امر فرد را قادر می سازد تا به طور کامل غوطه ور شوند و با محیط در تعامل باشند . این محیط شامل یک سری سناریوهایی است که فرد  در معرض آن قرار میگیرد با هدف کاهش میزان  و سطح اضطراب ، در  زمان هایی که عنکبوتی را میبیند ؛ موجب کاهش ترس و فوبیای آنها میشود.

این یک پروسه ی گام به گام است که در آن فرد مبتلا  از طریق سناریو های مختلف  که شامل عنکبوت یا عنکبوت ها می شود  مسیر خود را پیش میبرد و یاد میگیرد که چگونه ترس و اضطراب خود را مدیریت کند. این سناریوها زمانی بیشتر “دشوارساز” می شوند  که فرد بیش از حد در معرض منبع و منشا ترس و اضطراب خود قرار می گیرد.

درمان عنکبوت هراسی با وی آر
درمان عنکبوت هراسی با وی آر

هر بار که افراد مبتلا، با منشاء ترس و وحشت خود مواجه می شوند، بیشتر به آن عادت کرده و به تدریج سطح اضطراب شان  نیز کاهش پیدا میکند. با گذشت زمان، این ارتباط میان محرک و واکنش  کاهش یافته و در نهایت فوبیا شان ناپدید می شود.

اما اگر  احیانا عودت وجود داشته باشد، بیمار به سناریوی ساده تر برمیگردد تا اینکه  اضطراب خود را کنترل کرده و احساس آمادگی برای مقابله با یک وضعیت پیچیده تر داشته باشند.

این درمان واقعیت مجازی ممکن است با شیوه های سنتی درمان ترکیب شود: به عنوان مثال، ممکن است فرد مبتلا به عنکبوت هراسی بخواهد، تجربه ی قرار دادن و لمس عنکبوت واقعی  روی دستش را طلب کند.

درمان عنکبوت هراسی با واقعیت مجازی
درمان عنکبوت هراسی با واقعیت مجازی

 

محقق و مترجم: محجوبه فاموری

منبع منبع 1 منبع2

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.