توانبخشی پس از سکته|درمان سکته|واقعیت مجازی

0

سکته مغزی

سکته مغزی

سکته مغزی یک اختلال ناتوان کننده است که بافت مغز به علت عدم دریافت اکسیژن از بین می رود. سکته مغزی می تواند در پی خونریزی در مغز به وجود بیاید یا آنکه وجود لخته خون باعث جلوگیری از خون رسانی به یک قسمت از مغز شود.

همان طور که می ‌دانید نقاط مختلف مغز وظیفه انجام کارهای متفاوتی را برعهده دارند. به عنوان مثال سمت راست بدن تحت کنترل نیم کره چپ مغز قرار دارد و حرکات سمت چپ بدن توسط نیم کره راست کنترل می شود. در صورتی که سمت راست مغز دچار آسیب دیدگی شود عملکرد سمت چپ بدن مختل خواهد شد و بدن نمی تواند دست و پای خود را به خوبی حرکت دهد.

بروز مشکلات پس از سکته مغزی و ناتوانی در حرکت دادن دست و پا باعث می شود که بیمار نتواند به تنهایی به انجام فعالیت‌ های روزمره خود بپردازد. نداشتن استقلال برای انجام امور شخصی باعث سرخوردگی و افسردگی در این گروه از بیماران خواهد شد. در این حالت می ‌توان به خوبی اهمیت توان بخشی پس از سکته مغزی را برای افزایش توانایی جسمانی بیمار درک کرد.

واقعیت مجازی یک فناوری جدید است که می ‌تواند به بهبود افراد مبتلا به سکته مغزی کمک کند. اگر شما نیز علاقه مند شده اید بدانید واقعیت مجازی چیست با ما همراه باشید تا اطلاعات سودمندی را در این خصوص در اختیارتان قرار دهیم.

واقعیت مجازی

 

واقعیت مجازی یک فناوری جدید است که از آن برای بازی کردن و آموزش استفاده می ‌شود برخی از افراد از این فناوری برای فاصله گرفتن از دنیای واقعی و حضور در یک فضای مجازی و جدید استفاده می ‌کنند. امروزه این فناوری در مقایسه با گذشته بیشتر در دسترس همه افراد قرار دارد. شما می توانید به راحتی یک هدست تهیه کنید و به طور ناگهانی وارد یک دنیای جدید شوید.

از فناوری واقعیت مجازی فقط برای بازی کردن استفاده نمی شود. این روش کاربردهای بسیار زیادی دارد و می ‌توان از آن برای درمان اختلالات استرس اختلال خواب و توان بخشی بیماران استفاده کرد. یکی از کاربردهای بسیار عالی واقعیت مجازی بهبود افراد مبتلا به سکته مغزی است.

واقعیت مجازی و دوران بهبود پس از سکته مغزی

توانبخشی پس از سکته مغزی

واقعیت مجازی به عنوان یک روش جدید درمانی در توان بخشی بیماران مبتلا به سکته مغزی مورد استفاده قرار می ‌گیرد. بیش از ۱۰ سال است که تحقیقات بر روی این فناوری امیدوار کننده ادامه دارد و پزشکان و محققان را به بهبود افراد مبتلا به اختلالات حرکتی امیدوار کرده است. بیماران مبتلا به سکته مغزی می توانند با انجام دادن فعالیت های روزمره در این فضای مجازی بر روی مهارت های مراقبت از خود کار کنند.

حضور در این محیط جدید و نترسیدن برای انجام دادن کارهایی که امکان انجام آنها در دنیای واقعی وجود ندارد باعث می شود این گروه از بیماران تمایل بیشتری به حضور در محیط مجازی داشته باشند و بهتر با پزشک همکاری کاری کنند. به طور کلی واقعیت مجازی به دو دسته تقسیم می شود که در بخش زیر به آنها اشاره می ‌کنیم.

واقعیت مجازی سه بعدی

در واقعیت مجازی سه بعدی از فرد یا بیمار خواسته می ‌شود که یک وسیله مخصوص که معمولاً یک جفت عینک است را به چشم بزند و وارد فضای مجازی شود. این سیستم غوطه ور کننده کامل باعث می شود که بیمار یا کاربر خود را به طور کامل در آن محیط احساس نماید و از طریق دستکش های مختلف عینک و یک صفحه نمایش ویژه از دنیای واقعی فاصله بگیرد. به این وضعیت مجازی، واقعیت مجازی سه بعدی گفته می شود که بیمار کاملاً در آن غوطه ور خواهد شد.

واقعیت مجازی دو بعدی

واقعیت مجازی دو بعدی نیز یک فضای دو بعدی است و معمولاً از یک صفحه کامپیوتر برای این منظور استفاده می شود. کاربر می ‌تواند با استفاده از موس کامپیوتر یا یک سنسور آنچه که در صفحه کامپیوتر در حال رخ دادن است را مشاهده و کنترل کند.

کاربرد واقعیت مجازی در توان بخشی پس از سکته مغزی

توانبخشی پس از سکته مغزی

پس از سکته مغزی تمرکز بر روی آموزش دست و بالا تنه و همچنین پایین تنه و پاها برای انجام دادن برخی کارها می ‌تواند به مغز کمک کند ارتباطات عصبی جدیدی را برای خود طراحی و برنامه ‌ریزی کند. این ارتباطات جدید باعث می ‌شود که بهبود مهارت های حرکتی در بیمارانی که سکته کرده اند بیشتر شود. به این ترتیب واقعیت مجازی می ‌تواند در توان بخشی اعضای فوقانی و تحتانی بدن بیماران پس از سکته مغزی و سایر انواع آسیب دیدگی های عصبی سودمند می باشد.

در برخی تحقیقات محققان و پزشکان سرعت حرکات دست و پای بیماران مبتلا به اختلالات عصبی را بیشتر کرده اند و متوجه شده ‌اند که این کار باعث افزایش اعتماد به نفس بیماران می ‌شود و تمایل آنها برای استفاده بیشتر از بدن خود افزایش پیدا خواهد کرد. استفاده مکرر از دست و پای آسیب دیده می تواند به آنها برای بهبود کامل کمک کند.

علت کاربرد واقعیت مجازی پس از سکته مغزی

• واقعیت مجازی تنها سیستمی است که بر روی مهارت های واقعی زندگی تمرکز می ‌کند.
• به بیمار کمک می ‌کند ضمن داشتن لحظات شاد به انجام تکرار حرکات لذت بخش بپردازد.
• تمرینات مربوطه با توجه به شرایط جسمانی هر فرد طراحی می شود تا میزان موفقیت بیمار افزایش پیدا کند و نتایج بهتری به دست بیاید.
• از تمریناتی استفاده می شود که دامنه حرکات هماهنگی بدن توانایی شناختی و سرعت جسمانی بیمار را به چالش می کشد.
• نتایج حاصل از کار روی صفحه مانیتور نمایش داده می شود و بیمار می تواند به خوبی آن را مشاهده کند.

نگاه به آینده

در حال حاضر بیشتر از این فناوری برای بازی کردن استفاده می شود اما می توان با اطمینان گفت که در آینده به یک بخش بسیار مهم در فرآیند درمان بیماران مبتلا به اختلالات سیستم عصبی از قبیل سکته و پارکینسون تبدیل خواهد شد. این روش تاثیر بسیار زیادی را بر روی توان بخشی افرادی که سکته کرده اند دارد. این افراد می ‌توانند از مزایای عالی این روش برای انجام فعالیت های روزمره خود استفاده کنند، اعتماد به نفس آنها بهبود پیدا کند و مغز می ‌تواند به ایجاد اتصالات و ارتباطات جدید بپردازد.

 

هر چه بیشتر از این فناوری استفاده شود و اعضای بدن بیمارانی که سکته کرده اند بیشتر تقویت شود افق های روشن تری در برنامه توان بخشی پس از سکته توسط فناوری واقعیت مجازی ایجاد خواهد شد.

مترجم: لیلا عبدالملکی

منبع

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.