وی آر مدتیشن جدیدترین و بهترین روش مراقبه: ترکیبی از فن آوری مدرن و تمرکز شرقی

مراقبه ذهنی با واقعیت مجازی
0

 

وی آر مدتیشن VRM: از آنِ آینده پزشکی

تقویت و آرامش ذهن با وی آر مدتیشن

واقعیت مجازی یا همان وی.آر. فقط برای بازی های رایانه ای چند بعدی طراحی نشده؛ بلکه، نوع پیشرفته آن برای درمان بیماری ها و اختلالات مغز و اعصاب و روان کاربردهای فراوانی دارد. به غیر از درمان بیماری ها، برای تقویت ذهن نیز کاربرد دارد.

مقدمه: واقعیت مجازی و مدتیشن

در سال های اخیر، از ترکیب واقعیت مجازی و مدتیشن برای تقویت ذهن و کنترل بهتر مغز استفاده می شود. بدین منظور، اپلیکیشن های متعدد وی آر مدتیش تولید و در بازار پزشکی-درمانی-ورزشی توزیع شده است.

از قدیم تاکنون، روش های مراقبه و مدتیشن خیلی تغییری نکرده اند. اما امروزه، به کمک دنیای مجازی تغییرات جدیدی را می توانیم تجربه می کنیم. در فن آوری وی آر، در کنار تمرکز خاص بر چیزی، ذهن می تواند به مکانهای بسیار دورتر و عمقی تری پرواز کند و از چیزهای جدیدتری سر در بیاورد.

وی آر مدتیشن: اپلیکیشن ها

در یک جلسه مدتیشن با واقعیت مجازی، از نرم افزار اجرای برنامه وی آر و هدست (سخت افزار) برای مشاهده و درک موارد زیر کمک می گیریم: غرق شدن در تصاویر معنوی و آرامبخش، دیدن سمبل های نمادین و درک تم اصلی (درون مایه و معنا و مفهوم) این تصاویر و نمادها.

این جلسه می تواند از بیست دقیقه تا نیم ساعت طول بکشد

وی آر مدتیشن و ریلکسیشن

آیا وی آر مدتیشن با ریلکسیشن شما نیز همراه است؟ به عبارتی، آیا VRM می تواند آرامش را به شما هدیه دهد؟

دوستان. زمانی اشتباه بزرگی در علوم رخ داد: بشر تمامی شاخه های علوم مختلف را به طور کامل از هم جداسازی کرد. البته شاید همین اشتباه در برخی جاها به شناخت دقیق تر هر یک از علوم منجر شد. اما علوم بیش از حد از هم دور شدند. هم اکنون و در عصر حاضر، بار دیگر دوستی ای میان علوم مختلف و از جمله میان علوم مغز و اعصاب و روان، روانشناسی، روانپزشکی و علم فیزیک بدن و مغز و علم کامپیوتر شکل گرفته.

این دوستی جدید، منجر به فهم جدیدی شده: ترکیب وی آر با  مدتیشن، که نتیجه بهتری در درمان روح و روان آدم ها دارد.

فضای وی آر مدتیشن

به کمک اپلیکیشن ها VRM (وی آر مدتیشن) و عینک سه بعدی و تجهیزات بیوفیدبک، می توانید در فضاهای آرامبخشی مانند ساحل دریا، جنگل، باغچه های سرسبز یا سرزمین های بهاری پر از گل و بلبل سفر کنید. می توانید در میانه این همه سرسبزی بنشینید و از نور آفتاب لذت ببرید. مانند یک خواب آرامبخش که پس از بیدار شدن، خوشحالی و امید را با خود می آورد.

مزایای وی آر  مدتیشن

جدیدترین روش مدیتیشن

وی آر مدتیشن همزمان چندین فایده برای روح، ذهن و بدن شما دارد:

1. کنترل احساسات و واکنش های منفی و به تعادل رساندن آن ها

2. کنترل درد فیزیکی یا فشار ذهنی

نکته مهم:

در مدتیشن، به شنیدن صدای آرام و متین مراقبه گر نیاز است. مدتیشن راهنمای پرتجربه می خواهد. مراقبه گر می داند شما از چه چیزهایی خسته و نالانید و به چه تصاویر یا فضاهای جدیدی برای تغییر روحیه، کاهش فشار ذهن و بهبود خلق و خو نیاز دارید.

تصاویر وی آر در مدتیشن می توانند همصدای چکه آب، روانی آبشار یا تکان آرام برگ درختان بهاری باشند.

کلینیک وی آر مدتیشن در تهران

کلینیک وی آر

در کلینیک وی آر، رنگ دیوارها و وسایل در اتاق مدتیشن بسیار زیباست: آرام، هماهنگ و دل انگیز. به عبارتی، همه چیز در جهت دوری از استرس و برقراری آرامش شما طراحی شده. در VRM، حواس شما از درون متوجه دنیای زیبای بیرون می شود. ذهن دیگر با موانع منفی بافی مواجه نمی شود: همه چیز در جهت کسب انرژی مثبت است.

اگر پزشک همزمان با فرورفتن شما در دنیای وی آر، نوار قلب از شما بگیرد، ضربان قلب شما منظم شده است.

همچنین، این گونه مدتیشن با تنظیم تنفس همراه است. حرکت عضلات شما هماهنگ و تنفس شما آرام تر خواهد شد.

با کاهش استرس به کمک وی آر، مدتیشن بسیار بهتری را تجربه خواهید کرد.

اثرات مثبت وی آر مدتیشن بر قلب، تنفس و عضلات

تحقیقات درباره اثرگذاری وی آر بر قلب، ذهن، تنفس و عضلات ادامه دارد. آنچه که در این میان به اثبات رسیده این است: برای اثرگذاری مثبت وی آر، به افراد توانمند و مربیان آگاه نیاز است.

در فن آوری مدتیشن وی آر، نقش مراقبه گر یا همان فردی که تصاویر وی آر را کنترل می کند، بسیار مهم است. او باید یک متخصص تمرین گر باشد و از قبل خود دنیای واقعیت مجازی را به خوبی پشت سر گذاشته باشد.

انتخاب بهترین کلینیک وی آر مدتیشن؟

وی آر با مغز و اعصاب و روان سروکار دارد. بنابراین، مربی یا پزشک وی آر باید یک متخصص مغز و اعصاب و روان، روانپزشک، روان درمانگر یا روانشناس خبره باشد.

گزارشی از تاثیرات مثبت وی آر مدتیشن

طبیعت زیبا در وی آر مدتیشن

گزارش زیر درباره یه مطالعه روی گروهی از افراده که اثر وی آر رو روی کاهش احساسات منفی و افزایش ذهن آگاهی ست. ذهن آگاهی به معنی غرق شدن ذهن فقط و فقط در لحظه های گذرای زمان حال است به طوری که هیچ نگرانی درباره آینده یا حسرتی درباره گذشته احساس نخواهیم کرد. این تمرین وی آر برای افرادی مفید است که که دایم دلشوره های بی خود درباره آینده دارند و به گذشته بیش از حد فکر می کنند. آن ها دایم عذاب وجدان می گیرند و خاطرات بد گذشته آزارشان می دهد. به کمک وی آر، ذهن یاد می گیرد که چگونه لحظه ها در زمان حال را به هم بسپارد و خودش درگیر آنها در گذشته و آینده نشود.

یکی از مثال های وی آر، دیدن تصاویری ست که به یادآورنده شادی ها و نعمت ها در زمان حال، نعمت زیستن در لحظه ها، لذت غذا خوردن در زمان حال، لذت بازی و سرگرمی در طبیعت زیبا.

گزارش فوق از دانشگاه زاراگوزا در اسپانیا ارایه شده.

از همراهی شما خرسندیم.

در پناه خالق هستی

مریم اکبری زاده

منبع منبع 1 منبع 2

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.