جدیدترین درمان فوبیا با واقعیت مجازی | درمان ترس با VR

0

کلینیک پیلوسکا اولین مرکز تخصصی است که درمان فوبیا و اضطراب با واقعیت مجازی را در ایران ارائه می دهد. اما واقعیت مجازی چیست و چه کاربردی در فوبیا ها دارد؟

 

 استفاده از درمان واقعیت مجازی برای فوبیا

اگر ترس از پرواز دارید  تاحالا فکر کرده اید که ممکن است تنها با نشستن در دفتر درمانگرتان و تماشای یک فیلم می توانید بر ترس خود غلبه کنید؟

واقعیت مجازی برای ترس و وحشت در حال ارائه راهکاری پیشرفته برای کمک به افراد در درمان ترس آنها است تا این افراد بتوانند زندگی بهتری را تجربه کنند.

درمان مجازی واقعیت مجازی چگونه اثر می کند؟

در درمان شناختی رفتاری بسیاری از انواع ترس ها را می توان برطرف کرد و یا به میزان قابل توجهی کاهش می یابد . در این نوع درمان، یک بیمار یاد می گیرد افکار بیمار گونه را تشخیص دهد (که باعث ایجاد احساسات منفی در اطراف ترس آنها می شود) و هنگامی که این افکار شناسایی می شود، بیمار یاد می گیرد چگونه این باورهای نامطلوب را با باورهای مثبت تر تغییر دهد.

در معرض قرار گرفتن در معرض ترس ها با درمان رفتاری شناختی در دوزهای کوچک ترس  و با تجسم انجام می شود. با انجام گام های کوچک، افراد می توانند با ترس هایشان مقابله کنند و به تدریج فوبی های خود را کنار بزنند.

درمان با واقعیت مجازی ترکیب بهترین درمان شناختی رفتاری و قرار گرفتن در معرض ترس هاست. این اجازه می دهد تا مردم را از طریق واقعیت مجازی ، ترس های خود در یک محیط واقع بینانه بدون در نظر گرفتن راحتی و ایمنی دفتر درمانگر خود، درمان کنند.

درمان واقعیت مجازی برای ترس از ارتفاع و ترس از پرواز

در مورد ترس از پرواز یک بیمار به دفتر ما می آید، صندلی راحت می نشیند و یک جفت از عینک های واقعیت های مجازی را روی چشم ش می گذارد.

در واقع آنها یک شبیه سازی از داخل یک بخش مسافری هواپیما را مشاهده می کنند و می توانند به اطراف نگاه کنند تا تمام جنبه های داخلی یک هواپیما را ببینند.

بیمار نه تنها هواپیما را می بیند، بلکه صداهای مشابهی را که واقعا در پرواز می شنود را تجربه می کند، مانند اعلان پرواز یا سر و صدای موتورهای هواپیما را می بیند.

حتی اگر فردی می داند که برنامه واقعیت مجازی کاملا واقعی نیست، ولی در زمان تجربه کاملا حس واقعی می گیرد. حدود به 83 درصد از افرادی که با واقعیت مجازی سعی کرده اند درمان شوند ، کاملا احساس ترس واقعی را در شرایط واقعیت مجازی تجربه کرده اند.

مزایای درمان با واقعیت مجازی

برخی از مزایای درمان واقعیت مجازی عبارتند از:

    • اجازه دادن به بیمار برای درمان بدون تجربه اضطراب زیاد
    • تجربه ترس و وحشت و یا عوارض آن بدون نیاز به زمان و هزینه برای سفر به مکان واقعی. مثلا برای درمان ترس از پرواز ، شما به سادگی در صندلی درمانی نشسته اید و درمان می شوید ، نه اینکه به دفعات و چند بار در فرودگاه  مواجهه با ترس های خود داشته باشید.
    • محرمانه بودن برای بیمار: شما مجبور نیستید احتمالا در یک محل عمومی ترس هایتان را تجربه نمایید
      درمانگر می تواند به دقت وضعیت را کنترل کند، به این معنی که اگر شما از آسانسور یا هواپیما می ترسید، شما مجبور نیستید واقعا جلوی بقیه در آسانسور و یا هواپیما باشید و خجالت بکشید. قرار گرفتن در معرض واقعیت مجازی به شما این امکان را می دهد که احساس کنید که در موقعیت مکانی هستید، اما درمانگر می تواند برنامه را متوقف کند، هر وقت که واقعا ناراحت شدید.
    • درمان واقعی تر است، به این معنی که شما می توانید مکان ها یا چیزهایی را تجربه کنید که شما به طور معمول قادر نخواهید بود تجربه کنید (به عنوان مثال می توانید از هواپیما به عنوان بخشی از درمان ترس از پرواز استفاده کنید).این محیط بسیار امن تر از محیط زندگی واقعی است و هر خطری را به حداقل می رساند.
    • جلسات درمان درمانی واقعیت مجازی کوتاهتر از آنهایی است که نیاز به بازدید از یک محل واقعی برای درمان دارند
    • جلسات را می توان چندین بار تکرار کرد تا زمانی که بیمار آن قسمت از فوبیای خود را فتح کرده و آماده حرکت به فاز دیگری باشد.
    • مطالعات نشان می دهد این درمان دارای یک اثر واقعی بر زندگی و یک رکورد بزرگ در طول زمان است. درمان

 

واقعیت مجازی در درمان کودکان و بزرگسالان برای PTSD (اختلال استرس پس از سانحه)، اضطراب اجتماعی، اختلال هراس، اختلال اضطراب، OCD (اختلال وسواسی اجباری) و فوبیاها موفق بوده است. این درمان همچنین یک ابزار بسیار موثر برای درمان کودکان مبتلا به هراسهایی مانند ترس از مدرسه یا ترس از خواب است.

 

درباره درمان واقعیت مجازی سوال دارید؟

درمان واقعیت مجازی بزودی در کلینیک پیلوسکا ارائه می شود. برای اطلاعات بیشتر و یا برای کسب نوبت ویزیت، با مرکز درمانی پیلوسکا تماس بگیرید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.