کمک به بیماران مبتلا به زوال عقل با واقعیت مجازی- مرکز تخصصی واقعیت مجازی

0

کمک به بیماران مبتلا به زوال عقل با واقعیت مجازی – مرکز تخصصی واقعیت مجازی

 

دکتر سونیا کیم از سالمندان با استفاده از واقعیت مجازی برای جلوگیری از تنهایی و کاهش شیوع افسردگی استفاده کرده است.

شرکت کیم، یک تیم مراقبت، یک برنامه درمانی را به نام Aloha اجرا می کنند که بیماران را قادر می سازد تا در یک دنیای مجازی آرام و صلح آمیز از جزایر گرمسیری و سواحل شنی غوطه ور شوند.

کیم می گوید: “این یک راه حل جدید برای یک مشکل قدیمی است.این باعث افزایش روحیه ای از بیماران می شود که بسیار مضطرب و خسته و یا افسرده هستند زیرا فکر می کنند هیچ کس  نگران آنها نیست. ما مکان های زیبایی به سالمندان ارائه می دهیم که نمی توانند بروند. ”

این برنامه برای برخی از زمان ها اجرا شده است و اخیرا کشف کرده است که استفاده از واقعیت مجازی ( VR)  نیز می تواند برای برخی از بیماران مبتلا به زوال عقل مفید باشد.

بعضی از بیماران بدون پاسخ و حتی خشونت آمیز پس از چند جلسه واقعیت مجازی (VR )کاملا تغییر کرده اند.

هنگامی که خواسته شد که چگونه کار می کند، کیم اعتراف کرد که او هنوز نمی داند. او می گوید: “فکر می کنم واقعیت مجازی (VR) به بیماران اجازه می دهد که مسیرهای عصبی را دوباره فعال کنند ، بعضی از مسیرها خاموش هستند.”

 

سازمان جهانی بهداشت برآورد کرده است که 47.5 میلیون نفر از دمانس در سراسر جهان رنج می برند، بنابراین ما از توانایی کار دکتر کیم بسیار هیجان زده هستیم.

 

مطالعات بیشتر :

 

دمانس

این یک اصطلاح عمومی است که یک گروه از علائم مربوط به کاهش حافظه و یا دیگر مهارت های تفکر را به اندازه کافی برای کاهش توانایی فرد برای انجام فعالیت های روزمره توصیف می کند.

بیماری آلزایمر 60 تا 80 درصد موارد را تشکیل می دهد. دمانس عروقی، که پس از سکته مغزی رخ می دهد، دومین نوع رایج ترین نوع دمانس است.

اما بسیاری از شرایط دیگر وجود دارد که می توانند علائم زوال عقل را شامل شوند، از جمله : برخی که برگشت پذیر هستند مانند مشکلات تیروئید و کمبود ویتامین.

 

از دست دادن حافظه و سایر علائم زوال عقل

در حالی که علائم زوال عقل می تواند به شدت متفاوت باشد، حداقل دو مورد از عملکرد ذهنی اصلی زیر باید به طور معنی داری در معرض دمانس قرار گیرد:

حافظه
ارتباطات و زبان
توانایی تمرکز و توجه
استدلال و قضاوت
ادراک بصری

افراد مبتلا به زوال عقل ممکن است با حافظه کوتاه مدت، پیگیری کیف پول ی، پرداخت صورتحساب، برنامه ریزی و تهیه غذا، به یاد آوردن وقت ملاقات و یا بیرون رفتن  مشکلاتی داشته باشند.

بسیاری از دمانس ها پیشرفت دارند، بدین معنا که علائم به آرامی شروع و به تدریج بدتر می شوند.

اگر شما یا کسی که می شناسید، مشکلات حافظه یا تغییرات دیگر در مهارت های تفکر را تجربه می کند، آنها را نادیده نگیرید.

برای تعیین علت،  به پزشک مراجعه کنید. ارزیابی حرفه ای ممکن است شرایط قابل درمان را تسریع بخشد .

 

علل دمانس

زوال عقل ناشی از آسیب به سلول های مغزی است. این آسیب با توانایی سلول های مغز ارتباط برقرار می کند.

هنگامی که سلول های مغز قادر به برقراری ارتباط طبیعی نیستند، تفکر، رفتار و احساسات می توانند تحت تأثیر قرار گیرند.

مغز دارای بسیاری از مناطق متمایز است که هر کدام مسئولیت های مختلفی دارند (برای مثال حافظه، قضاوت و حرکت). هنگامی که سلول ها در یک منطقه خاص آسیب دیده اند، این ناحیه نمی تواند به طور معمول عملکرد خود را انجام دهد.

انواع مختلف زوال عقل با انواع خاصی از آسیب سلول های مغزی در مناطق خاص مغز مرتبط است. به عنوان مثال، در بیماری آلزایمر، سطوح بالایی از پروتئین های خاصی در داخل و خارج سلول های مغز، باعث می شود که سلول های مغز باقی بمانند و با یکدیگر ارتباط برقرار کنند.

منطقه ای درمغز به نام هیپوکامپ مرکز یادگیری و حافظه در مغز است و سلول های مغزی در این منطقه اغلب اولین آسیب را دیده اند. به همین دلیل است که از دست دادن حافظه اغلب یکی از اولین علائم آلزایمر است.

در حالی که اکثر تغییرات مغز که موجب زوال عقل می شوند دائمی و در طول زمان بدتر می شوند، مشکلات تفکر و حافظه ناشی از شرایط زیر ممکن است بهبود یابد:

افسردگی
عوارض جانبی دارو
مصرف بیش از حد از الکل
مشکلات تیروئید
کمبود ویتامین

 

منبع1

منبع2

  • مریم عبداللهی 
  • روانشناس و نوروتراپیست
  • درمانگر تخصصی واقعیت مجازی (VR)

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.