واقعیت مجازی-خواب: مغز ما خود یک ژنراتور پیشگوست!

واقعیت مجازی در مغز
0

سیستم واقعیت مجازی در خواب: مغز ما یک ژنراتور وی آرِ پیشگو کننده

 

سلام دوستای گلم. بعضی مقالات آنقدر حرف های جالبی برای گفتن دارند که نمی توان از آن ها چشم پوشی کرد. سه نویسنده علمی از دانشگاه های جان هاپکینز و بوستون آمریکا و کالج لندن از چرایی پیشگویی مغز از اتفاقات آینده و ارتباط آن با واقعیت مجازی پرده برداشته اند. با کلینیک وی آرِ جایروس (پیلوسکا) همراه باشید.

ژنتیک، مغز و واقعیت مجازی

بهترین کلینیک وی آر در تهران

مغز ما به طور ژنتیکی یک ژنراتور واقعیت مجازی درونی در خود دارد. خود مغز یک مدل پیشرفته از پیشگویی بر طبق تجربه، خطا و آزمون است. می دانیم که انسان در خواب و رویای عمیق به سرعت پلک های خود را حرکت می دهد. این مرحله REM نام دارد و خود به صحنه تئاتری برای تجارب آگاهانه می ماند.

مغز مجهز به یک مدل مجازی از جهان

مغز ما به طور ژنتیکی با حواس فیزیکی و غیرفیزیکی ما ارتباط بسیار محکمی دارد. در واقع مغز به سیستم های مجازی مجهز شده و می تواند بر اساس دریافتی هایش پیشگویی هایی از اتفاقات آینده داشته باشد. این سیستم های مجازی مرتب آپدیت و به روزرسانی می شوند. موقع بیداری، مغز میزان خطا یا درستی پیشگویی هایش را بررسی می کند و تمرین می کند. اگر خواب نبود، مغز قادر به بازسازی و بهبود ژنراتور مجازی خود نبود. این چرخه ی خواب است که مدل مجازی مغز را تقویت می کند.

ارتباط خودآگاه ما با مدل واقعیت مجازی در مغز

مغز می تواند چه در خواب و چه در بیداری مدل هایی از واقعیت مجازی را تولید کند. همین فعالیت های مجازی مغز ست که  آگاهی ها و بینش های تازه ای در زندگی به ما می دهند و موجب حرکت ناخودآگاه ما از عمق به سطح خودآگاه می شوند.

واقعیت مجازی و خواب و بیداری مغز

قدرت پیشگویی مغز ریشه در واقعیت مجازی اش دارد

مغز ما موقع بیداری با دنیای فیزیکی تعامل می کند و سعی در پیش بینی علل حواس و ادراکات مختلف ما (ریشه یابی آن ها) دارد. به عبارتی، تلاش می کند که ارتباطات حواس ما با جهان اطراف را بفهمد. اما موقع خواب، سیستم مجازی در مغز تصفیه می شود و برای بعد از بیدارشدنمان تعدادی پیشگویی می کند. به عبارتی، اتفاقات آینده را تا حد توان پیش گویی می کند. شاید برای شما نیز پیش آمده که شب خوابی می بینید و چند روز بعد آن خواب به واقعیت تبدیل می شود. اگر مغز از یک یا چند مدل مجازی برخوردار نبود، نمی توانست کمترین پیش بینی برای آینده داشته باشد.

ارتباط خودآگاه ما با خواب و رویا

از نظر دانشمندان علوم مغز و اعصاب، آگاهی در خواب و آگاهی در بیداری مکمل هم هستند. مغز یک اندام برای نتیجه گیری بر مبنای شواهد و استدلال منطقی ست. او برای دریافت حواس و ادراکات ما از جهان اطراف، سیستم های واقعیت مجازی را تولید می کند.

این عضو دایم در حال بهینه سازی مدل های واقعیت مجازی ایست که خود تولید کرده. ما در بیداری ادراکاتی سریع و دیداری از چیزها را داریم (قابلیت پیش بینی و درک درست روابط). ادراکات ما می توانند ناخودآگاه یا به صورت خودآگاه باشند. یعنی، درک شهودی و سریع و بدون فکر یا درک برمبنای تفکر استدلالی و نتیجه گیری منطقی.  بین ادراکات فعال ما (چه خودآگاه و چه ناخودآگاه) در بیداری و مرحله خواب عمقی (REM) ارتباطاتی وجود دارد.

واقعیت مجازی خواب: مغز و پیشگویی

خواب و رویای عمیق

در زمان بیداری، این مغز است که ادراکات ما از جهان اطراف را فراهم می سازد. مغز از ادراکات ما نمونه گیری می کند. و مدلی مجازی و درونی از آن ها را در مغز تولید می کند. این مدل می تواند به صورت رویا در خواب نمود پیدا کند. مغز موقع خواب بر اساس دریافتی ها نیز مدل های مجازی تولیدی خود، پیش گویی هایی از آینده و برای موقع بیداری ما تولید می کند. مغز می تواند مدل هایش را برای موقعیت های جدید بیداری تعمیم دهد. شاید برای همین است که گاهی خواب های تکراری می بینیم. البته مغز سالم از قدرت بیشتری در پردازش داده های حسی-دریافتی برخوردار بوده و حتی می تواند مدل آماری از این داده ها در سیستم مجازی اش را بهینه سازی کند. به عبارتی، دفعه بعد، پیش بینی های درست تری از آینده داشته باشد.

واقعیت مجازی مغز: رویا در خواب سنگین

خواب سنگین REM و فعالیت مغز

دانشمندان مغز و اعصاب، شاخه اختلالات خواب، به موضوع خواب عمیق (REM) علاقه زیادی دارند. هرچه قدر تحقیقات آن ها جامع تر باشد، درمان اختلالات خواب نیز راحت تر خواهد بود. به قول آنها، خواب عمیق سبب رهایی مغز از بردگی حواس و ادراکات دریافتی روزانه می شود. خواب دیدن موجب کشف خودآگاه انسان و بیرون ریختن وسایل انبار آن می شود. این آزادسازی برای تولید سیستم های واقعیت مجازی (مدل سازی جهان فیزیکی به صورت مجازی در مغز و افزایش قدرت پیشگویی مغز)  بهینه سازی آنها لازم است.

خطاهای مدل واقعیت مجازی مغز در پیشگویی

خطای مغز در پیش گویی موقع رویا

یک نکته: قرار نیست همه آنچه مغز پیشگویی می کند به واقعیت در بیداری تبدیل شود. نباید از پیشگویی های منفی مغز نگران و یا منتظر وقوع آنان شد. زیرا رویاها فقط حاصل فعالیت مغزی نیستند؛ خود مغز می تواند از روش تغذیه وضعیت روحی روانی و سبک زندگی اثراتی بپذیرد. به علاوه، پیشگویی های مغز نوعی تمرین برای بهینه سازی مدل مجازی اش می باشند و ممکن است نتیجه عالی (پیشگویی درست) به دست ندهند.

رابطه واقعیت مجازی مغز با “خودیت و من فردی” در رویا

من فردی خودیت در رویا

خودآگاه انسان می تواند در خواب نیز فعال باشد. قدرت پیشگویی مغز ریشه در ارتباط پویای آن با منِ فردی یا همان خودیت فردی (Self) دارد. مرحله ای خواب سنگین (REM) می تواند بازتابی از من فردی باشد. مغز در این مرحله مشغول مدل سازی یا بهینه سازی مدل مجازی من فردی می باشد. این بهینه سازی از تجربیات روزانه ی من فردی در بیداری اثر می پذیرد.جالب است که بدانید مغز (در خواب) مدل مجازی از منِ فردی را از نظر آماری و ترمودینامیکی بهینه سازی می کند. دلیل اینکه بر من فردی در خواب سنگین تاکید می شود این است که خواب ها تقریبا همیشه نمایشی از اول شخص می باشند. همه رویا در ارتباط با اول شخص شکل می گیرد.

دوستان خوب، این مطلب ادامه دارد…

در قسمت بعدی به کشفیات نوروبیولوژیکی مربوط به خواب و آناتومی خواب سنگین و نیز رابطه آن با سیستم واقعیت مجازی در مغز می پردازیم. با ما همراه باشید…

بهترین کلینیک واقعیت مجازی: درمان اختلالات خواب، مغز و اعصاب و روان

خواننده عزیز. در ایران متخصص مغز و اعصاب مجرب فراوان داریم اما کمتر مجموعه ای توانسته دانش این پزشکان کاربلد را به صورت جمعی به کار گیرد. جایروس کلینیک از تعداد قابل توجهی از پزشکان فوق تخصص برتر در سراسر کشور برخوردار است.

جایروس تجربه هایی بس گرانبها در زمینه درمان انواع اختلالات خواب، مغز و اعصاب و روان کودک، نوجوان، بزرگسال و سالمند در اختیار دارد. کافیست رزومه پزشکان را اینجا مشاهده کنید.

بهترین کلینیک وی آر: درمان اختلالات مربوط به کودک-نوجوان

برای اولین بار در ایران، مجموعه ای بزرگ متشکل از روانشناسان، روان درمانگران، سکس تراپیست ها، پزشکان فوق تخصص مغز و اعصاب و روان و اختلالات خواب، نورولوژیست ها و غیره گرد هم آمده اند. چندین سال است که از سراسر کشور به جایروس برای درمان مراجعه می شود.

نکته شگفت انگیز اینکه مجموعه های فوق تخصصی درمان اختلالات یادگیری-رفتاری و شناختی کودکان، در کنار کلینیک برتر واقعیت مجازی، نیز راه اندازی شده است. همه درمان ها دقیق و تخصصی ست.

برای تماس با جایروس، اینجا کلیک کنید.

مریم اکبری زاده

شاد و امیدوار باشید حتی در سختی ها؛ نور خورشید امید همیشه می تابد…

 

 

 

 

منبع منبع 1

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.