درمان واقعیت مجازی برای افسردگی – مرکز تخصصی درمان با واقعیت مجازی

0

 

درمان واقعیت مجازی برای افسردگی

 

 

 

چگونه درمان واقعیت مجازی برای درمان افسردگی استفاده می شود؟

به جای مصرف یک قرص، چه میشود اگر شما بتوانید افسردگی خود را با روش  واقعیت مجازی درمان کنید؟

محققان و پزشکان درک کرده اند که واقعیت مجازی در درمان علائم افسردگی بسیار مفید است. در این صفحه شما کشف میکنید که چگونه درمان واقعیت مجازی برای افسردگی برای کمک به تعداد بیشتری از مردم در سراسر جهان مورد استفاده قرار می گیرد.

 

افسردگی چیست؟

 

افسردگی یک بیماری روانی جدی است که هر ساله حدود یک نفر از 15 فرد بزرگسال را تحت تاثیر قرار می دهد و هریک فرد از شش نفر در طول زندگی خود دوره افسردگی را تجربه خواهند کرد.

برخی از افرادی که از افسردگی رنج می برند می توانند زندگی روزانه خود را ادامه داده و خللی در زندگی شان ایجاد نمیشود ،اما برخی دیگر  ممکن است قادر به خوابیدن یا  بیدار شدن نباشند و حتی ممکن است به خودکشی فکر کنند.

افسردگی چیزی متفاوت و ماندگار است، باعث میشود تا فرد احساس ارزش ذاتی علاقه به خود ، سرگرمی و فعالیت های مورد علاقه را ازدست دهند.

 

اغلب افسردگی با دارو، مشاوره یا ترکیبی از دو مورد درمان می شود. درمان الکتروشوک نیز گزینه ای برای افرادی است که افسردگی شدید دارند که به هیچ درمان دیگری پاسخ نداده اند (اگر چه به نظر می رسد وحشیانه، پیشرفت های بزرگی برای ایجاد این ایمنی و موثر تر انجام شده است).

در حالی که این درمان ها اغلب موثر هستند، واقعیت مجازی ثابت می کند که یکی دیگر از ابزارهای مفید در درمان افسردگی است.


 

درمان واقعیت مجازی چیست؟

 

درمان واقعیت مجازی (VRT) استفاده از فناوری واقعیت مجازی (VR) در درمان شرایطی مانند اضطراب، افسردگی، PTSD، ترس و افسردگی و مدیریت درد است.

با استفاده از VR، مراجعان در یک محیط مجازی رها شده و به طور کامل در تجربه نفوذ می کنند.

بیشترین تجربه های VR شامل صفحه نمایش، هدفون برای صدا و موسیقی است . سیستم های ردیابی هدایت کننده مراجع را در دنیای مجازی احاطه کرده و تجربه واقعا همه جانبه را تجربه می کنند.

با استفاده از محرک هایی که در سیستم های بصری، شنوایی، لمسی و بویایی هستند و کاملا متفاوت از تماشای فیلم یا تلویزیون و یا حتی بازی های 2D یا دستی و یا کنسول است هستند . در حالی که واقعیت مجازی در ابتدا برای سرگرمی توسعه یافته بود،ولی برنامه های جدید برای واقعیت مجازی همیشه در حال کشف هستند.

 


ارائه خدمات تخصصی واقعیت مجازی برای درمان اختلالات اضطرابی 

 

درمان افسردگی با درمان واقعیت مجازی

 

بعضی از رایج ترین انواع درمان واقعیت مجازی شامل درمان غوطه وری و مواجهه هستند؛ بیمار بارها و بارها در معرض یک وضعیت قرار گرفته  تا اینکه دیگر دچار اضطراب نشود.

برای سربازانی که از مناطق جنگ به خانه باز می گردند، قرار دادن آنها در محیط های مجازی برای کار با تجربه های تهاجمی، در تنظیم بازگشت به زندگی غیرنظامی موثر است.

درمان غوطه وری نیز می تواند برای کسانی که در معرض افسردگی قرار دارند، کمک کند.

نشانه رایج افرادی که در معرض افسردگی قرار دارند، احساس بی ارزش بودن است و افراد مبتلا به این بیماری اغلب خودخواه هستند.

محققان دانشگاه کالج لندن و ICREA- دانشگاه بارسلونا می خواستند بدانند که آیا درمان با استفاده از غواصی با استفاده از واقعیت مجازی به این احساسات کمک می کند یا خیر؟

 

از تکنیک به نام “تجسم” برای حرکات بدن بیمار در جلوی آینه استفاده میکند. از شرکت کنندگان خواسته شد تا خود را به عنوان عکاسی که آنها را دیدند طراحی کنند تا  مانند هر شرکت کننده نگاه کنند.

پس از آن شرکت کنندگان به نماد یک کودک گریه معرفی شدند. به آنها گفته شد که کودک را آرام کنند و کلمات تشویق کنندخرا بگویند.

به آنها گفته شد که کودکی را که در حال گریه کردن است و فکر میکند کسی دوستش ندارد را آرام کنند ،  همانطور که آنها این کار را انجام دادند، کودک شروع به آرام كردن كرد و گریه نكرد.

پس از آن  از شرکت کننده خواسته شد که کودک را به تصویر بکشانند. در حالی که آنها این کار را انجام دادند، نماد بزرگسالان حرکات آرامش بخش و کلمات آنها را به نمایش گذاشت. این تجربه برای هشت دقیقه یک بار در هفته به مدت سه هفته تکرار شد.

 

شرکت کنندگان یک ماه بعد برای ارزیابی نیز مورد بررسی قرار گرفتند . از 15 شرکت کننده، 9 نفر گفتند که علائم افسردگی و  انتقاد از خود  کاهش پیدا کرده است .

شرکت کنندگان همچنین گفتند که شروع به احساس شادی بیشتر برای خود کرده اند. دنیای مجازی راه را برای شرکت کنندگان برای تمرین دادن آرامش و دلسوزی به خود  باز کرده است .


واقعیت مجازی درمانی برای شرایط مرتبط با افسردگی

 

برای افرادی که در معرض افسردگی قرار دارند، عواقب اضطراب نیز کم نیست. تقریبا نیمی از افراد مبتلا به افسردگی نیز با اضطراب تشخیص داده می شوند و از دیگر علائم  خودخواهی و دلسوزی برای کسانی که در معرض افسردگی قرار دارند، نیز می باشد ،درمان با روش واقعیت مجازی ( VRT ) را می توان به شیوه های دیگر برای مقابله با چندین حوزه بهداشت روانی مورد استفاده قرار داد.

یک مثال از این ابزار، بازی  توسط اوون هریس است. هریس بازی را به عنوان راهی برای مقابله با احساسات خود از اضطراب ایجاد کرد.

در این بازی مراجع  یک اقیانوس مجازی به عنوان راهی برای تنظیم جهان و فرار به مکان آرام منتقل می شود. این سیستم همچنین شامل یک کمربند به مراجع وصل میشود که تنفسش را در صفحه نمایشگر ببیند.

 

نشان داده شده است که تمرینات تنفسی باعث کاهش احساس اضطراب شده  و راحت تر می تواند با احساس اضطراب کنار بیاید.

کاربران این بازی گفته اند که پس از چند دقیقه بازی احساس آرامش  بیشتری می کنند.

 

منبع 

 

  • مریم عبداللهی 
  • روانشناس و نوروتراپیست
  • درمانگر واقعیت مجازی 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.