درمان های سنتی در برابر درمان واقعیت مجازی

درمان واقعیت مجازی
0

درمان های سنتی در برابر درمان واقعیت مجازی

 

موثر ترین تکنیک سنتی برای درمان فوبیا، قرار گرفتن تدریجی  در معرض محرک فوبیا ، با توجه به لیستی از شرایط اضطراب آور برای شخص مبتلا است. شیوه ی درمانی “در معرض قرار گرفتن” در شرایط واقعی انجام می پذیرد یا  با تکنیک تخیل انجام می شود و می تواند در دفتر درمانگر (به عنوان مثال فوبیای حشرات) یا خارج از دفتر (به عنوان مثال در یک ساختمان عمومی به علت ترس آسانسور) برگزار شود.

درمان واقعیت مجازی
درمان واقعیت مجازی

محدودیت های ذاتی درمان “در معرض قرار گرفتن”

 

اگر چه شیوه ی درمانی “درمعرض  قرار گرفتن”  به عنوان موثر ترین تکنیک در درمان فوبیا ها تلقی می شود، لازم به ذکر است که این تکنیک معایب خاصی را برای بیمار و درمانگر به همراه دارد.

در واقع، در استفاده از این نوع درمان محدودیت های خاصی نظیر نقض خجول بودن در هنگام مواجهه با جمعیت در یک مکان عمومی، مراقبت از حیوانات و حشرات (و جایگزینی آنها در صورت نیاز)، امکان پیش بینی مشکلات (مانند مسدود شدن یا ناکارآمد بودن آسانسور)، آب و هوا (مانند ترس از رعد و برق)، هزینه های پولی (مانند ترس از پرواز)، وجود دارد.

به عبارت دیگر، مزایای مربوط به استفاده از درمان واقعیت مجازی پتانسیل درمانی را ارائه می دهد که برای درمان فوبیا ها بسیار جالب است و هزینه و خطرات کمتری دارد.

 

واقعیت مجازی در درمان فوبیا

زمانی که به  واقعیت مجازی برای درمان فوبایا ها استفاده می شود، به افراد اجازه می دهد که در معرض ترس های تحریک کننده (به همان شیوه ای که در درمان سنتی بود) در یک وضعیت کامپیوتری مجازی قرار بگیرند. با استفاده از یک هدست که به یک صفحه متصل شده است، افراد خود را در یک محیط مجازی حس می کنند، جایی که به تدریج در معرض ترس خود قرار می گیرند.

درمان واقعیت مجازی
درمان واقعیت مجازی

با هدف تسهیل وظیفه برای متخصصان درمانگر مجازی برای درمان افراد مبتلا به اختلالات اضطرابی (مانند ترس های خاص)، انواع مختلفی از نرم افزارها طراحی شده اند که برای درمان انواع خاصی از بیماری های روانپزشکی مانند آگونوفوبیا، پسا تروماتیک اختلال استرس، فوبیا های خاص (به عنوان مثال ارتفاع، مسافرت با هواپیما، فضاهای محصور شده، سخنرانی در مکان عمومی و غیره)، اختلال توجه، و غیره استفاده می شوند.

از آنجایی که این نرم افزارها اغلب بسیار گران هستند، آزمایشگاه Cyberpsychology از بازی های کامپیوتری اصلاح شده برای ایجاد محیط مجازی خود بهره می برد. گزینه ی تطبیق بازی های کامپیوتری برای استفاده در درمان مجازی مزایای متعددی از جمله کاهش هزینه و همچنین امکان تعدیل بسیاری از محیط های مجازی بر اساس نیازهای خاص بیمار فراهم می آورد.

 

مزایای درمان واقعیت مجازی

 

درمان واقعیت مجازی مزایای بسیاری را نسبت به تکنیک های سنتی ” درمعرض قرار گرفتن ” برای درمان فوبیاها ارائه می دهد( North2002، North، & Coble، 1996؛ Riva، Wierderhold & Molinari، 1998؛ Rothbaum & Hodges)،در اینجا به چند نمونه اشاره می شود:

افزایش کنترل و امنیت: محیط مجازی اجازه می دهد تا برای کنترل رویدادهای غیر منتظره که ممکن است در هنگام قرار گرفتن در معرض دنیای واقعی (آسانسور مفقود، آشفتگی هواپیما، ترافیک) ایجاد شود، امکانات بیشتری داشته باشید.

علاوه بر این، محیط مجازی اجازه می دهد که بیمار در معرض ترس های خاصی قرار گیرد که ممکن است انجام آن در واقعیت (ترس از پرواز در هواپیما) به لحا تامین اینی دشوار باشد.

کاهش نقص محرمانه بودن: با استفاده از تکنیک های “در معرض قرار گرفتن” سنتی، درمانگر باید بیمار را به مکان های مختلفی ببرد تا بیمار بتواند ترس خود را تسخیر کند.

با این حال، این تکنیک ها نیاز به خروج دفتر و قدم گذاشتن در دنیای بیرون دارد، اغلب به یک مکان عمومی (از جمله برای  ترس از ارتفاع) و این ممکن است خطرات خاصی برای بیمار به همراه داشته باشد. درمان مجازی در حریم خصوصی  و ایمن دفتر درمانگر صورت می گیرد، و در نتیجه باعث حفظ محرمانه بودن  درمان برای بیمار می شود.

حداقل کردن اجتناب: اجتناب یکی از رفتارهای رایج در میان افراد مبتلا فوبیا است. همچنین ممکن است در حین درمان، یا در هنگام “قرار گرفتن در معرض” عامل ترس، خود را آشکار کند. در درمان مجازی، با توجه به این که آنها با محرک تحت نظارت درمانگر مواجه هستند، برای بیماران دشوار است از محرک های ترسشان اجتناب کنند.

درمانگر می تواند تصویری را که  در هدست مجازی پخش می شود را بر روی صفحه نمایش کامپیوتر خود ببیند و واکنش های بیمارش را بررسی کند. به این ترتیب، چنانچه بیمار از رو به رو شدن اجتناب یا پرهیز کند ، درمانگر می تواند بیمار را به محرک های ترساننده هدایت کند.

احترام به  ریتم بیمار: درمانگر می تواند ببیند و بشنود که بیمار در محیط مجازی چگونه رو در رویی با عمل ترسش را تجربه می کند. در صورتی که سطح اضطراب بیمار بیش از حد بالا باشد، بیمار میتواند به راحتی در طی دوره درمان به سطح پایین اضطراب بازگردد یا به راحتی هدست مجازی را بردارد.

همچنین “در معرض قرار گرفتن” مجازی تا آنجا که ممکن است ضروری باشد، مجاز است و همچنین به درمانگر اجازه می دهد تا به سرعت تعداد جلسات را با توجه به نیازهای بیمار افزایش دهد.

اطمینان از محتوا: واقعیت مجازی به  بیمارانی که دچار دشواری تصور شرایط ترسناک هستند یا بیمارانی که در قرار گرفتن در شرایط واقعی زندگی مشکل دارند، پیشنهاد روش درمانی امنی یا محتوای تنظیم شده را می دهد.

درمان واقعیت مجازی
درمان واقعیت مجازی

از بین بردن مراقبت از حیوانات: برای افراد مبتلا به ترس از حیوانات یا حشرات، درمان با سنتی “در معرض قرار گرفتن ” می تواند پیچیده و گران باشد، زیرا درمانگر باید این موجودات زنده را اسکان داده و تغذیه کند.

کاهش هزینه ها:  درمان مجازی امکان کاهش هزینه هایی که اغلب در درمان سنتی وجود دارند (بلیط هواپیما، مسافرت) را فراهم می کند. علاوه بر این، بسیاری از شرکت های بیمه جلساتی را که طولانی تر از دوره استاندارد زمانی است (به عنوان مثال هنگام خروج از دفتر) را پوشش نمی دهد.

این در درمان مجازی مشکل نیست، زیرا تمام اجزای درمان می تواند در طی یک جلسه یک ساعته درون یک دفتر گنچانده شود. سازگار سازی  بازی های ویدئویی و رایانه ای برای استفاده در واقعیت مجازی، مزایای بسیاری را در رابطه با کاهش قابل ملاحظه ای از هزینه های آن دارد.  و امکان ایجاد بسیاری از محیط های مجازی مختلف بر اساس نیازهای درمان فوبیای بیمار را در اختیار درمانگرو بیمار قرار می دهد.

افزایش دسترسی به خدمات: شیوع فوبیایی خاص در جمعیت عمومی در آمریکای شمالی بسیار زیاد است، اما تعداد کمی از مردم به دنبال درمان آن هستند. به نظر می رسد این نوع درمان به بیماران بالقوه کمک می کند. برای درمانگر، این تکنولوژی اجازه می دهد تا زمان جلسه و دوره ی درمان  کم شود.  به این ترتیب وقت درمانگر آزاد تر شده و می تواند بیماران بیشتری را ببیند.

 

مترجم . محقق : ندا ناصری

مراکز درمان واقعیت مجازی

بیشتر بدانید

 

منبع

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.