جدیدترین روش درمان ترس از هواپیما

ترس از پرواز
0

آیا من ترس از هواپیما دارم؟

من به روشی برای درمان ترس از هواپیما نیاز دارم. ترس از پرواز در من باعث شده است که هر بار که به عکس ها یا استوری های سفرهای هوایی در اینستاگرام نگاه می کنم، از خودم بپرسم چرا آن ها می توانند به راحتی با هواپیما پرواز کنند؟ چرا من هر بار حتی وقتی به سوار شدن به هواپیما فکر می کنم، باید قرص آرام بخش بخورم؟ چرا باید در هواپیما بخوابم تا متوجه تغییر ارتفاع نشوم؟ حتی اگر بر فراز دریای کارائیب هم پرواز کنم، نمی توانم از مناظر لذت ببرم. این ناراحت کننده است!

ترس از هواپیما درمان
لذت سفر با هواپیما را تجربه کرده اید؟

بله با شما موافقم، این بسیار ناراحت کننده است. اما من الان می خواهم به شما جدیدترین روش درمان ترس از هواپیما را معرفی کنم. به شما توصیه می کنم قبل از اینکه راهکارهای معرفی شده در این مقاله را بخوانید، بلیت سفر بعدی خود را رزرو کنید.

جدیدترین درمان ترس از هواپیما
بلیت سفر بعدی خود را رزرو کنید

ترس از هواپیما چیست؟

ترس از پرواز یا آئروفوبیا، زمانی ایجاد می شود که شما در زمان پرواز یا فکر کردن به پرواز، دچار اضطراب و حملات عصبی می شوید. می توانید در اینجا، بیشتر درباره ترس از پرواز، علل و راه های مقابله با آن مطالعه کنید.

چرا از هواپیما می ترسم؟

دلایل مختلفی برای ترس از هواپیما وجود دارد، طبق بررسی های انجام شده، دلایل زیر معمول ترین روش ها هستند:

ترس از تکان های شدید هواپیما

اگر شما از آن دسته افرادی هستید که ترس از هواپیما دارند، احتمالا یک سفر هوایی بد را تجربه کرده اید. تکان های شدید هوایی یا افتادن در چاله های هوایی خیلی از افراد را می ترساند. یک خلبان با تجربه می گوید که چاله های هوایی هم مانند چاله های خیابان ها هستند. اما چون آن ها را به چشم نمی بینیم برای ما ترسناک هستند.

جدیدترین روش درمان ترس از هواپیما
چاله هوایی می تواند ترس از هواپیما را ایجاد کند.

ترس از سوانح هواپیمایی

شاید فکر کنید چرخ های هواپیما در هنگام بلند شدن باز نمی شوند. شاید تصور کنید هواپیما ممکن است آتش بگیرد. در پروازهای طولانی، نگران تمام شدن سوخت هواپیما هستید.

اگر از آن دسته افرادی هستید که از بروز سوانح هواپیمایی می ترسید، احتمال دارد طرفدار فیلم های اکشن و حادثه ای باشید. مثلا اگر شب قبل از پرواز خود، فیلم Flight را دیده باشید، اصلا چیز عجیبی نیست که فردا در حین پرواز، استرس داشته باشید.

ترس از هواپیما
دیدن یک فیلم اکشن می تواند ترس ازهواپیما را ایجاد کند.

ترس از هواپیما ربایی

افراد کمی هم هستند که از ربوده شدن هواپیما می ترسند. کسانی هم هستند که نگران مرگ ناگهانی یکی از مسافران در حین پروازند. شما جزء کدام دسته از افراد هستید؟

دلایل جانبی برای ترس از هواپیما

باید این موضوع را هم یادآوری کنم که دلایل دیگری هم برای ترس از هواپیما وجود دارد. گاهی ممکن است ترس از فضای بسته یا ترس از ارتفاع باعث ایجاد ترس از هواپیما در شما شده باشد. هر دوی این فاکتورها، نیاز به درمان جدی دارند. می توانید درباره آن ها مطالعه کنید. من هم بعدا برای شما توضیح خواهم داد که برای غلبه بر این دو فوبیا، باید چه کار کنید.

آیا پرواز با هواپیما خطرناک است؟

اگر از خلبان ها یا مهمانداران هواپیما این سوال را بپرسید، به شدت با شما مخالفت می کنند. آمارها نشان داده است که احتمال وقوع یک سانحه هوایی 1 بار در هر 6500 پرواز است. تعداد افرادی که در سانحه هوایی جان خود را از دست داده اند، یک نفر در 11 میلیون نفر بوده است. البته این را هم بگویم که اتفاقاتی مثل حملات تروریستی، حملات داعش یا حادثه ای شبیه 11 سپتامبر هم وجود داشته اند که می تواند ترس از هواپیما را برای شما ایجاد کند.

چرا از سوانح هوایی می ترسم؟

مهم ترین دلیل این موضوع، بازتاب رسانه ای است. وقتی یک هواپیما دچار آسیب می شود، همه رسانه ها آن را تحت پوشش قرار می دهند. بارها شده است که هواپیمایی دچار نقص فنی شده است اما هیچ آسیبی به هیچ مسافری وارد نشده است. آماری که در این باره وجود دارد را با آمار مربوط به سوانح رانندگی مقایسه کنید. اگر منصفانه نگاه کنید، سوانح هواپیمایی، آن قدرها هم خطرناک نیستند.

تررس از هواپیما چه علائمی دارد؟

هر چقدر هم که بدانید هواپیما مطمئن ترین و ایمن ترین وسیله حمل و نقل است، اما باز هم این احتمال وجود دارد که در حین پرواز، ضربان قلبتان افزایش پیدا کند، دست و پاهایتان بلرزد، احساس خفگی و تنگی نفس کنید، سرگیجه و حالت تهوع داشته باشید و احساس کنید که هرگز از این هواپیما زنده بیرون نمی روید.

اصلا جای نگرانی نیست. برای بعضی از افراد این علائم آن قدر شدید است که حتی نمی توانند به پرواز با هواپیما فکر کنند، چه برسد به اینکه در این شرایط قرار بگیرند.

آیا ترس از هواپیما درمان دارد؟

شما نمی توانید همیشه با این ترس از پرواز زندگی کنید. به خصوص اگر آدمی اهل سفر هستید. اگر ماموریت های کاری زیادی دارید. شاید هم تا به حال برای غلبه بر ترس از هواپیما، راه حل های مختلفی را امتحان کرده باشید. آشنایان و دوستان شما ممکن است راهکارهایی را به شما پیشنهاد داده باشند. شاید هم در گوگل به دنبال راهکاری برای درمان ترس از هواپیما گشته اید. اما نگران نباشید. درمان این مشکل بسیار آسان است.

آیا درمان دارویی برای غلبه بر ترس از هواپیما وجود دارد؟

اگر برای درمان ترس از هواپیما به پزشک مراجعه کنید، احتمالا به شما دارو درمانی را پیشنهاد می کند. خوردن قرص های ضد اضطراب قبل از پرواز یا خوردن قرص خواب در حین پرواز، یک راه حل موقتی است. اما باور کنید که مصرف دائمی این داروها نه تنها حال شما را بهتر نمی کند، بلکه وابستگی دارویی هم برای شما ایجاد می کند.

ترس از هواپیما
دارو درمانی راهکار موقتی برای درمان ترس از هواپیما

آیا مشاوره تاثیری بر درمان فوبیای پرواز دارد؟

حتما از بچگی شنیده اید که ” از هر چی می ترسی برو به سمتش”. این فلسفه مواجهه درمانی است. اگر به یک مشاور مراجعه کنید، احتمالا تکنیک مواجهه درمانی را به شما پیشنهاد می دهد. در مواجهه درمانی برای مقابله با ترس از هواپیما، شما شرایط حضور در یک هواپیما را تجربه می کنید تا کم کم یاد بگیرید بر ترس از پرواز خود غلبه کنید.

وافعیت مجازی و درمان فوبیای ارتفاع
مواجهه درمانی برای غلبه بر ترس از پرواز

مواجهه درمانی باید در حضور یک روان درمانگر یا مشاور مجرب صورت بگیرد تا به شما کمک کند با عامل ایجاد کننده ترس خود به خوبی روبرو شوید.

آیا مواجهه درمانی، برای من درمانی قطعی است؟

خیر. مواجهه درمانی هم محدودیت هایی دارد. مثلا همیشه شرایط قرار گرفتن در یک هواپیما برای شما وجود ندارد. حتی این احتمال هم وجود دارد که ترس از هواپیما در شما آن قدر زیاد باشد که نتوانید شرایط حضور در مواجهه درمانی را تحمل کنید.

آیا دوره های آمادگی پرواز به من کمک می کند؟

آیا تا به حال اسم دوره های آمادگی پرواز را شنیده اید؟ برایتان می گویم که این دوره ها چیست و چه هدفی را دنبال می کند؟

این دوره ها از چه زمانی برگزار می شدند؟

ایده اولیه برگزاری دوره های آمادگی پرواز، توسط کاپیتان تام بوئن پایه گذاری شد. او پیشنهاد کرد که افرادی که از پرواز با هواپیما می ترسند، قبل از پرواز در یک هواپیما بنشینند و شرایط پرواز برای آن ها شبیه سازی شود.

درمان ترس از پرواز
دوره های آمادگی پرواز

شاید شما هم نسبت به این دوره ها کنجکاو شده باشید و دوست داشته باشید که در این دوره ها شرکت کنید.

هدف از دوره های کسب آمادگی پرواز چیست؟

این دوره ها در مجموع دو هدف عمده را دنبال می کنند:

به شما این اطمینان را بدهند که با کادری حرفه ای پرواز می کنید، بنابراین می توانید به آن ها اطمینان کنید و در صورت بروز مشکل از آن ها کمک بگیرید.

مهار ترس از پرواز
همیشه می توانید برای مهار ترس از هواپیما از مهمانداران کمک بخواهید

به شما یاد بدهند که چگونه ترس و اضطراب خود را در حین پرواز کنترل کنید.

من هم نسبت به این دوره ها کنجکاو شدم و راجع به آن ها تحقیق کردم. درباره این دوره ها به شما اطلاعاتی خواهم داد، اما چند لحظه صبر کنید. قبل از اینکه به سراغ این دوره ها بروید به سوالات زیر فکر کنید.

آیا این دوره ها در ایران برگزار می شوند؟

خیر. امکان حضور در این دوره ها در ایران وجود ندارد.

آیا می توانم به صورت آنلاین در این دوره ها شرکت کنم؟

بله، امکان حضور در این دوره ها به صورت آنلاین وجود دارد. اما هزینه های آن بسیار زیاد است.

آیا دوره های آنلاین نتیجه ای هم دارند؟

قرار است شما در این دوره کسب آمادگی برای پرواز، تجربه حضور در هواپیما را داشته باشید و یاد بگیرید که چگونه شرایط را تحت کنترل داشته باشید. اگر قرار باشید به صورت آنلاین در این دوره ها شرکت کنید، مسلما امکان حضور فیزیکی را از دست می دهید. این خود می تواند محدودیتی برای نتیجه بخش بودن این روش ایجاد کند.

محدودیت دوره های آمادگی پرواز چیست؟

شما نمی توانید دقیقا عامل ایجاد ترس را در این دوره ها پیدا کنید. تصور کنید عازم سفر کاری هستید. درست لحظه ای که از خانه به سمت فرودگاه مهرآباد حرکت می کنید، باران شروع می شود. این ترافیک تهران را چند برابر می کند.

بهترین روش درمان ترس از هواپیما
دیر رسیدن به فرودگاه می تواند برای شما ترس ایجاد کند.

شما نگران هستید که به پرواز نمی رسید. اما به شیوه معجزه آسایی در آخرین لحظه به پرواز می رسید. هنوز به طور کامل ضربان قلبتان به حالت عادی بازنگشته است که خلبان اعلام می کند، به دلیل نامساعد بودن هوا ممکن است تکان هایی را در حین پرواز تجربه کنید.

در صندلی کناری شما مسافری نشسته است که از پرواز می ترسد و مدام به شما می گوید که اتفاق بدی می افتد. ” خدا کنه سالم به زمین برسیم”. این جمله ای است که در هر پرواز، حداقل یکی از مسافرها بیان می کند.

آیروفوبیا
ترس از هواپیما در دیگران می تواند روی شما هم تاثیر داشته باشد

به محض بلند شدن از زمین، نوزادی که در پشت سر شما قرار دارد، به دلیل تغییر ارتفاع شروع به گریه کردن می کند. این هم استرس دیگری را به شما وارد می کند.

حالا به من بگویید کدام یک از این عوامل باعث ایجاد ترس از هواپیما در شما شده است؟

ترس از پرواز را چگونه از بین ببرم؟

حالا که امکان دسترسی به دوره های کسب آمادگی پرواز را ندارید، چگونه می توانید به ترس از پرواز خود غلبه کنید؟ برای شما راه حل بهتری سراغ دارم. واقعیت مجازی.

واقعیت مجازی چیست؟

واقعیت مجازی یک محیط شبیه سازی شده کامپیوتری است. در این محیط شما خودتان را در یک هواپیما تصور می کنید. در حالی که در واقع در کلینیک تخصصی واقعیت مجازی و در کنار روان درمانگر خود قرار دارید.

آیا باید حتما به روان درمانگر مراجعه کنم؟

این درست است که شما می خواهید با عامل ایجاد کننده ترس روبرو شوید. اما نباید این کار را در شرایطی انجام دهید که خطری شما را تهدید کند. روان درمانگر در کنار شماست و تمام واکنش های شما را کنترل می کند. اگر ضربان قلب شما بالا برود، اگر میزان استرس شما از حد مجاز بالاتر برود، روان درمانگر شرایط شما را تحت کنترل دارد. نگران نباشید. درمانگر شما حواسش به همه چی هست!!!

واقعیت مجازی چه کمکی به درمان من می کند؟

وقتی عینک مخصوص واقعیت مجازی را به چشم می زنید، در یک محیط شبیه سازی شده کامپیوتری قرار می گیرید. در این محیط شما می توانید پرواز کردن در محیط مه آلود، در هوای بارانی، در شرایط طوفانی، در ارتفاعات مختلف را تجربه کنید. می توانید شرایط بلند شدن از زمین و فرود آمدن را بارها و بارها امتحان کنید. بدون اینکه خطری شما را تهدید کند.

درمان فوبیای پرواز با VR
درمان ترس از هواپیما با واقعیت مجازی

آیا می توانم شرایط این محیط مجازی را در شرایط واقعی هم شبیه سازی کنم؟

بله. یکی از مهمانداران به من می گفت که وقتی هواپیما تکان شدیدی می خورد، معمولا اتفاق خطرناکی نمی افتد. مگر اینکه کمربند ایمنی شما باز باشد. گاهی وقت ها پرتاب شدن وسایل از محفظه بالای سر می تواند باعث ایجاد مصدومیت برای افراد شود.

وقتی در محیط واقعیت مجازی (VR) در شرایط هواپیما قرار می گیرید، یاد می گیرید که اگر در دنیای واقعی و در طول پرواز، تکان شدیدی به هواپیما وارد شد، چطور شرایط را تحت کنترل خود بگیرید.

واقعیت مجازی
مقابله با ترس از پرواز با VR

آیا در ایران کلینیک واقعیت مجازی وجود دارد؟

بله.

کلینیک تخصصی واقعیت مجازی پیلوسکا جایی است که بهترین و جدیدترین روش درمان ترس از هواپیما را برای شما فراهم کرده است.

استفاده از روان درمانگرهای مجرب و متخصص برای شما این امکان را فراهم می کند که در محیطی آرام، برای همیشه ترس از پرواز خود را درمان کنید.

نگارنده: سیمین معروف

منابع

منبع 1

منبع 2

منبع 3

منبع 4

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.