ترس از زایمان در زنان و درمان با واقعیت مجازی

ترس از زایمان

A woman in travail
0

 

ترس از زایمان

لوکیفوبیا ترس از زایمان و بارداری است. افراد مبتلا به این فوبیا نگران هستند  که  چگونه حاملگی زندگی و بدن آن ها  را تغییر می دهد، یا این که نگران این مسئله هستند که آیا کودکشان سالم و عادی به دنیا می آید یا یخر و یا این که استرس دارند که مبادا به هنگام زایمان کودک فوت کنند.

 

این ترس می تواند فلج کننده باشد و فرد را در موقعیتی قرار دهد که از لذت های شیرین مادر بودن اجتناب کند.طبعا باید به دنبال درمان بود و می توان از دارو و یا مشاوره برای رفع این فوبیا ساتفاده کرد اما روشی که متخصصین پیلوسکا کلینیک به شما پیشنهاد می کند استفاده از تکتولوژی “واقعیت مجازی” است .که در ادامه بیشتر به آن می پردازیم .

ترس از زایمان
ترس از زایمان

علل ترس از زایمان  چیست؟

 

به طور کلی پذیرفته شده است که فوبیا ها به سبب  ترکیبی از حوادث خارجی (به عنوان مثال حوادث تروماتیک) و منشاء داخلی (یعنی ارثی یا ژنتیک) به وجود می آیند. بسیاری از ترس های خاص را می توان به یک رویداد خاص در گذشته و به خصوص در سنین کودکی ردیابی کرد.  ترس های اجتماعی و آگورافوبیا علل پیچیده ای دارند که در حال حاضر  به طور کامل شناخته شده نیستند . اعتقاد بر این است که وراثت، ژنتیک و شیمی مغز با تجارب زندگی همراه می شود  تا نقش مهمی در به وجود آمدن  فوبیاها ایفا کنند.

 

دیگر علت های ترس از زایمان می تواند به خاطر ترس شدید از درد، یک رویداد دردناک قبلی، تجربه بد زایمان، ترس خود آموخته از داستان های ترسناک یا تجربه یکی از  اعضای خانواده یا دوستان باشد . این ترس و اضطراب می تواند توسط برخی از علائم آشکار و شناسایی شود .

 

علائم ترس از زایمان چیست؟

 

همانطور که در تمام فوبیا ها مشهود است ، علائم افراد مختلف نسبت به یکدیگر  متفاوت است و بسته به سطح ترس آنها فرق خواهد داشت . این علائم معمولا شامل اضطراب شدید، هراس و هر چیز مرتبط با وحشتی مانند تنگی نفس، تنفس سریع، ضربان قلب نامنظم، عرق کردن، عرق کردن بیش از حد، حالت تهوع، خشکی دهان، تهوع، ناتوانی در بیان واژگان یا جملات، دهان خشک و لرزیدن  است.

 

دیگر علائم ترس از زایمان عبارتند از کابوس های شبانه ، حملات پانیک  بیش از حد و مکرر، حملات هراس یا اضطراب، به راحتی تحریک شدن  یا ناتوانی در تمرکز درست  و سایر مشکلات روانشناختی.

 

بعضی از زنان به علت این علائم دچار اضطراب کامل می شوند و اغلب تصمیم می گیرند به جای زایمان طبیعی به طور دائمی سزارین داشته باشند.

 

آیا می شود دارو مصرف کرد

می توان برای این فوبیا دارو تجویز کرد ، اما لطفا توجه داشته باشید که این داروها می توانند عوارض جانبی و / یا پیامدهایی داشته باشند که احتمالا موجب بروز مشکلاتی خواهد شد و خطرناک خواهند بود . هم چنین مهم است که توجه داشته باشیم که داروها فوبیا ها را درمان نمی کنند، در بهترین حالت دارو ها تنها به طور موقت فوبیا و هراس  را سرکوب می کنند. با این حال، درمان هایی برای فوبیا  وجود دارد که شامل مشاوره، هیپنوتراپی، روان درمانی و … است.

ترس از زایمان
ترس از زایمان

گزینه های زیادی برای  درمان و رفع فوبیای زایمان  وجود دارد. بعضی از گزینه هایی که می توانید اتخاذ کنید،شامل موارد زیر است :

داشتن یک نگرش خوب نسبت به امر زایمان

آموزش دادن به خودتان درباره این که زایمان امری طبیعی است

، کمک گرفتن از افراد دیگر

،کسب آموزش های لازم جهت کنترل وضعیت

داشتن انتظاراتی درست و واقعی نسبت به زایمان

 

درمان فوبیها از جمله فتوکسی فوبیایی شامل درمان شناختی- رفتاری است. در صورتی که ترس شما به علت و بخشی از افسردگی بعد از زایمان باشد، درمان با بیماری قفوفوبیا با سایر گزینه های درمانی حل می شود. این روش ها را برای ترس از زایمان مناسب تر می کند.

 

اگر از یک درمانگر بازدید کنید، او سعی خواهد کرد تا علت ترس و وحشت خود را شناسایی کند و یک دوره مناسب را نشان دهد. یک درمانگر را پیدا کنید که می توانید اعتماد خود را تحمیل کنید، زیرا این امر شما را تشویق می کند تا فوبیا را از بین ببرد.

اما روشی که در این جا ما به آن اشاره می کنیم “درمان با واقعیت مجازی است ”

کلینیک پیوسکا برای اولین بار در ایران تصمیم گرفت تا از تکنولوژی وی آر برای درمان انواع اختلالات روانی و هم چنین فوبیا ها استفاده کند. این شیوه به بیمار کمک خواهد کرد که خود را به صورت مستقیم و البته مجازی در برابر منبع ترس خود قرار دهد و بتواند راحت تر و اسوده تر با آن کنار آمده و در نهایت بر آن غلبه کند.

در این سیستم شرایطی همانند وضعیت داخل اتاق زایمان برای فرد شبیه سازی می شود و فرد می تواند ببیند که هیچ گونه خطری او را تهدید نخواهد کرد.از سوی دیگر درمان گر نیز تمام مدت در کنار او باقی خواهد ماند و به او کمک خواهد کرد که بر ترس خود غلبه کند.برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه “درمان با واقعیت مجازی ” اینجا را کلیک کنید تا با متخصصین ما در ارتباط باشید.

مترجم و محقق : ندا ناصری

بیشتر بدانید

مراکز VR

 

 

منبع

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.