تاثیر واقعیت مجازی نسبت به رسانه های دیگر

0

تاثیر واقعیت مجازی نسبت به رسانه های دیگر

 

 

تجربه واقعی واقعیت مجازی توسعه یافته استنفورد، که به نام “تبدیل شدن به بی خانمان” نامیده می شود، کمک به گسترش تحقیق در مورد این که چگونه این تکنولوژی جدید همه جانبه بر سطح همدلی افراد تاثیر می گذارد می باشد .

 

بر طبق تحقیقات جدید  دانشگاه استنفورد، افرادی که در واقعیت مجازی یا همان VR میبینند که شغل و دارایی شان از دست میرود نسبت به بی خانمان ها بیشتر احساس همدلی میکنند.

جرمی بایلنسون، استاد ارتباطات و همکارانش در این مقاله، گفت: “تجربیات با واقعیت مجازی ما به عنوان انسان  تاثیر بیشتری نسبت به تصور کردن چیزی دارند و این تعجب بر انگیز نیست”.

 

تحقیق در حال تحول، فناوری جدید

 

بسیاری از علاقه مندان به واقعیت مجازی ، تکنولوژی غول پیکر را “ماشین همدلی نهایی” می دانند که می توانند به مردم کمک کنند که بهتر از رمان ها، تلویزیون ها و فیلم ها بتوانند به یکدیگر ارتباط داشته باشند.(مرکز تخصصی واقعیت مجازی )

اما تحقیقات کمی در مورد اینکه دقیقا این تکنولوژی در حال ظهور میتواند نگرش مردم را تغییر دهد ، وجود دارد.

فرناندا هررا، دانشجوی کارشناسی ارشد در بخش ارتباطات و نویسنده اصلی مقاله پژوهشی میگوید:

“بیش از 10 میلیون هدست در دو سال گذشته در ایالات متحده فروخته شده است، بنابراین بسیاری از مردم اکنون به تجربیات واقعیت مجازی ( VR ) دسترسی دارند اما ما هنوز در مورد چگونگی تاثیر VR بر روی افراد چاره ای نداریم.این تحقیق گامی مهم در شناخت میزان تأثیر این تکنولوژی در بلندمدت در سطح همدلی مردم است.”

 

هرساله گفت: تحقیقات گذشته در مورد VR و همدلی نتایج متفاوتی نشان داده و از نمونه های کوچکی که اغلب از دانشجویان استفاده می کنند استفاده می کنند. علاوه بر این، مطالعات قبلی تأثیر طولانی مدت VR بر همدلی را بررسی نمیکنند – بیش از یک هفته.

به عنوان بخشی از تحقیق، هررا، همراه با محقق روانشناسی استنفورد جمیل ذکی، بایلنسون و دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی ارکا وایز، دو مطالعه دو ماهه را با بیش از 560 شرکت کننده در سن 15 تا 88 سال انجام دادند.

 

 

در طول تحقیق، برخی از شرکت کنندگان “تجربه تبدیل شدن به بی خانمان”، تجربیات هفت دقیقه ای با  واقعیت مجازی ( VR ) که توسط آزمایشگاه Interactive Labs مجازی استنفورد ایجاد شده بود،را نشان دادند.

یک روایتگر، شرکت کنندگان را از طریق چندین سناریوی VR تعاملی به سمت مسیری که بی خانمان میشوند هدایت می کند که اگر مشاغل خود را از دست بدهند چنین  اتفاقهایی می افتد.

در یک صحنه، شرکت کننده باید اطراف یک آپارتمان را انتخاب کند تا موارد را برای فروش به منظور پرداخت اجاره انتخاب کند.

در یک صحنه دیگر، شرکت کننده پناهگاه در یک اتوبوس عمومی پیدا می کند و باید از چیزهایی که توسط یک غریبه به سرقت رفته است، محافظت کند.

محققان دریافتند که شرکت کنندگان که “بیخانمان شدن” تحت پوشش قرار گرفتند احتمال بیشتری داشتند که نگرش مثبت پایدار  درمورد  افراد بی خانمان داشته باشند نسبت به افرادی که از طریق خواندن روایت و یا ارتباط با یک نسخه دو بعدی از سناریو را در یک رایانه رومیزی انجام دادند.

با توجه به تحقیقات، همان افراد نیز احتمال بیشتری برای امضای تقاضا برای حمایت از مسکن ارزان قیمت داشتند.

هررا می گوید: “با توجه به دیدگاه دیگران در VR، همدلی و رفتارهای مشروع در مردم، بلافاصله پس از گذراندن تجربه و در طول زمان، تولید می شودو این یک یافته هیجان انگیز است.”

 

به گفته محققان ،همدلی، توانایی به اشتراک گذاشتن و احساس عواطف دیگران، بخش مهمی از تعاملات اجتماعی معنی دار است .

نشان داده شده است که افزایش درک افراد از یکدیگر و ایجاد انگیزه از رفتارهای مثبت اجتماعی مانند اهدا، داوطلب شدن یا همکاری با دیگران است.

 

 

 

منبع

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.