بهترین مرکز درمان پارکینسون| بهترین متخصص مغز و اعصاب تهران| علائم پارکینسون

2

 

بهترین متخصص مغز و اعصاب| بهترین مرکز درمان پارکینسون| تاثیر واقعیت مجازی در کاهش ریسک زمین خوردن در بیماران پارکینسون

بهترین مرکز درمان پارکینسون
همانگونه که می دانید زمین خوردن یکی از مشکلات بسیار شایع در بیماران مبتلا به پارکینسون محسوب می شود که به طور مکرر رخ می دهد و با عوارض شایع و متعددی همراه است. این گروه از بیماران همواره در صدد یافتن راهی برای بهبود وضعیت تعادل هستند.

بالا بودن ریسک زمین خوردن در این بیماران باعث وابستگی آنها به اعضای خانواده شده است که این مسئله منجر به ناراحتی آنها می شود. با ما همراه باشید تا یک روش موثر را برای بهبود وضعیت ایجاد شده در این گروه از بیماران به شما معرفی کنیم.

یک روش جدید در بهبود وضعیت جسمانی بیماران مبتلا به پارکینسون

واقعیت مجازی در درمان بیماری پارکینسون
ریسک زمین خوردن همیشه در بیماران مبتلا به پارکینسون وجود دارد و همه این بیماران چه افرادی که در مراحل اولیه بیماری قرار دارند و چه افرادی که بیماری آنها پیشرفت کرده است با اختلال عملکردی مواجه می شوند. بیماری پارکینسون همچنین بر توانایی شناختی آنها نیز تأثیر می گذارد. این بیماران در هنگام انجام فعالیت های جسمانی پیچیده شاهد عملکرد ضعیف خود خواهند بود که این مورد می ‌تواند باعث دلسرد شدن آنها شود.

ضعف عملکردی باعث وابستگی آنها به اعضای خانواده می شود. این بیماران به اعضای خانواده آنها در صدد یافتن یک راه خلاصه برای بهبود شرایط جسمانی حاصل از بیماری پارکینسون هستند. واقعیت مجازی یک روش جدید و مناسب است که می ‌تواند به بهبود قابلیت عملکردی در این گروه از بیماران کمک کند و ریسک زمین خوردن در این بیماران را کاهش دهد.

تاثیر مثبت واقعیت مجازی در کاهش زمین خوردن بیماران پارکینسون

واقعیت مجازی و درمان پارکینسون
واقعیت مجازی امکان آموزش و ورزش را در یک محیط پیچیده فراهم می کند و بیمار را تشویق می ‌نماید که در یک محیط کنترل شده به تکرار تمرینات متعدد بپردازد. انجام دادن این تمرینات در یک محیط تخصصی و تحت نظر یک پزشک متخصص می تواند کمک بسیار زیادی به بیمار نماید.

تحقیقات انجام شده بر روی بیماران مبتلا به پارکینسون نشان داده است که فناوری واقعیت مجازی می ‌تواند به بهبود توانایی راه رفتن و قابلیت حرکتی آنها کمک کند. تمرین کردن در این مورد کامپیوتری می ‌تواند علاوه بر بهبود توانایی عملکردی بیماران مبتلا به پارکینسون منجر به کاهش ریسک زمین خوردن در آنها شود. واقعیت مجازی تاثیر زیادی بر بهبود توجه و توانایی شناختی این بیماران دارد.

کنترل لرزش بدن در بیماران مبتلا به پارکینسون

درمان پارکینسون با واقعیت مجازی
پزشکان و محققان پس از انجام مطالعات بسیار زیاد متوجه شده‌ اند که لرزش بدن اولین علامت قابل مشاهده در بیماران مبتلا به پارکینسون است و حدود ۷۰ درصد از این بیماران دچار لرزش دست می شوند. استرس و تنش عصبی باعث تشدید این وضعیت می شود اما داشتن آرامش و فعالیت جسمانی به بهبود آن کمک می کند. برخی از بیماران در شرایط تنش زا دچار سفتی و خشکی دردناک عضلات دست و پا می شوند و راه رفتن یا تکان دادن دست برایشان مشکل خواهد بود. داشتن فعالیت جسمانی در محیط واقعیت مجازی تحت نظر پزشک متخصص به این بیماران کمک می ‌کند که فعالیت جسمانی داشته باشند. فعالیت جسمانی باعث کاهش سفتی و خشکی عضلات و در نتیجه کاهش درد می ‌شود و بیماران مبتلا به پارکینسون می توانند بهتر حرکت کنند.

استفاده از واقعیت مجازی در بیماری پارکینسون

بهترین مرکز درمان پارکینسون
انجام دادن برخی از تمرینات و حرکات در قالب بازی در واقعیت مجازی برای گروه از بیماران لذت بخش است. این محیط باعث می شود بیمار از دنیای واقعی جدا شود و تلاش کند به انجام دادن یک کار از قبیل برداشتن سیب بپردازد و هنگامی که موفق به انجام این کار شد تمایل بیشتری برای تکرار آن خواهد داشت.

برخی از بازی ها به نحوی طراحی شده اند که بیمار را وادار می کنند چند عمل را به صورت همزمان انجام دهد. به عنوان مثال بیمار باید سعی کند هماهنگی پا و چشم خود را حفظ کند، به چرخاندن مچ پا و زانو یا ران خود بپردازد، تعادل داشته باشد و راه برود. افزایش توانایی جسمانی این بیماران باعث بهبود اعتماد به نفس آنها خواهد شد و بیماران مبتلا به پارکینسون با تمایل بیشتری با پزشک همکاری خواهند کرد.

نقش واقعیت مجازی در بهبود بیماران پارکینسون

اختلال عملکردی در بیماران مبتلا به پارکینسون باعث زمین خوردن و ناتوانی حرکتی آنها می ‌شود و این مسئله کیفیت زندگی آنها را تحت تاثیر قرار می دهد. این موضوع باعث می شود هنگامی که بیمار به صورت هم زمان به انجام دو کار می ‌پردازد ریسک زمین خوردن او افزایش پیدا کند یا آنکه در پیدا کردن مسیر مناسب دچار مشکل شود. واقعیت مجازی یک فیدبک چند حسی را به منظور بهبود توانایی سیستم عملکردی بدن ایجاد می کند تا به تدریج از طریق تکرار برخی حرکات، عملکرد بیمار بهبود پیدا کند.

تاثیر واقعیت مجازی در بیماران مبتلا به پارکینسون

محققان در یک تحقیق شرایطی را ایجاد کردند که بیماران مبتلا به پارکینسون حدود ۶ هفته تحت آموزش و تمرین در واقعیت مجازی قرار بگیرند. در این مدت زمان متوجه شدند که سرعت راه رفتن آنها و مسیری که می ‌توانند طی کنند بهبود یافته است و می توانند با توانایی بهتری از موانع عبور نمایند. همچنین توانایی راه رفتن آنها و انجام دادن یک فعالیت جسمانی دیگر به طور هم زمان نیز به بهبود پیدا کرده بود. این مسئله باعث شده است که پزشکان مراکز تخصصی و همچنین بیماران به این نتیجه برسند که واقعیت مجازی با تأثیرات و مزایای بی نظیری همراه است.
بیماران مبتلا به پارکینسون ادعا کرده اند که کیفیت زندگی آنها بهبود پیدا کرده است و کمتر زمین می ‌خورند. به علاوه حدود ۴ تا ۶ هفته پس از آموزش و تمرین از طریق واقعیت مجازی شاهد بهبود قابلیت حرکتی خود بوده اند. واقعیت مجازی در بهبود تغییرات رفتاری و بهبود توانایی یادگیری آنها نیز تأثیر گذاشته است.

2 نظرات
  1. مجید می گوید

    سلام
    مردی 58 ساله هستم حدود 8 سال پیش بخاطر کندی حرکت و گاها لرزش دست چپ به دکتر مراجعه کردم تشخیص پارکینسون داده اند . در حال حاضر روزانه 8 قرص لوودوپا 25/100 و 2 قرص پرامی پکسول 0.18 و 2 قرص پراپروپانول 10 مصرف میکنم . اخیرا در برنامه زناشویی دچار ناتوانی جنسی ( عدم نعوظ ) شده ام از قرص تادالافیل 20 استفاده میکنم پاسخگو نیست لطفا راهنمایی کنید ؟

    1. مدیر داخلی ناظر می گوید

      سلام دوست عزیز
      جهت پاسخ دقیق و ارائه راهکار مناسب، نیاز به معاینه و ارزیابی بالینی شما می باشد. بهتر است در این زمینه با سکس تراپیست صحبت کنید.
      از طریق لینک زیر می توانید با مرکز شماره یک تهران تماس بگیرید تا همکاران راهنماییتان کنند.
      http://www.gyrusclinic.com

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.