اگر دچار اضطراب اجتماعی هستید،واقعیت مجازی به شما کمک میکند

اضطراب اجتماعی

اضطراب اجتماعی
0

 

اضطراب اجتماعی و درمان آن با وی آر

انسان ها ذاتا اجتماعی هستند. ما در محل کار یا مدرسه خود را در گروه های اجتماعی قرار می دهیم  ، در روابط و ارتباط با دوستان خود و یا در بازی های ورزشی جفت می شویم . ما حتی برای پیوستن به بازی های آنلاین یا شبکه های اجتماعی که بر اساس یک علاقه مشترک شکل گرفتنه اند ، از علایق و راه خود جدا می شویم .. این پیوند در روان ما عمیقا حک شده است – این ارتباطی است که ما را قادر می سازد تا در مواجهه با مشکلات از دیگران کمک بخواهیم یا به آن ها کمک کنیم . با این حال، افرادی که از اضطراب اجتماعی رنج می برند، به راحتی نمی توانند از این موهبت استفاده کنند.. در عوض، آنها احساس دغدغه، ترس از قضاوت و استرس بیش از حد به هنگام  تعامل با دیگران خواهند داشت . این جایی است که واقعیت مجازی می تواند تفاوت بزرگی در شیوه ی زندگی این بیماران  ایجاد کند.

 

اضطراب اجتماعی
اضطراب اجتماعی

روش معمول درمان اضطراب اجتماعی ترکیبی از درمان رفتاری شناختی (CBT) و در معرض قرار گرفتن با منبع ترس است. از طریق این دو روش، یک فرد مبتلا به اضطراب اجتماعی به آرامی و کم کم مراودات و تعاملات کوتاه با اجتماع خواهد داشت .

این روش به آن ها کمک خواهد کرد تا تحمل و اعتماد به نفس خود را به تدریج افزایش دهند  و در عین حال، آن ها را نسبت به ترس هایشان بی حس کند. در طول درمان، فرد نیز با درمانگر خود برای به دست آوردن مهارت های اجتماعی و تمرین این توانایی های جدید در یک محیط بی خطر و بدون تهدید همکاری می کند.

اشکال این درمان زمانی اتفاق می افتد که درمانگر متوجه شود که وضعیت جسمی بیمار در مواجهه با وضعیت اضطراب آور، بسیار آسیب پذیر است. همچنین برای افرادی که باید  به جاهای دیگری سفر کنند، مانند افرادی که در مناطق روستایی زندگی می کنند، مشکل ساز خواهد بود .

با همه این تفاصیل توصیه متخصصین پیلوسکا این است که واقعیت مجازی (VR) را امتحان  کنید. در حال حاضر، افراد دارای اضطراب اجتماعی می توانند ترس های خود را بدون حس فیزیکی، در محیطی واقعی، امن و راحت، و در شرایطی که قابل کنترل است ، به چالش بکشند.

اضطراب اجتماعی
اضطراب اجتماعی

اختلال اضطراب اجتماعی چندین فرم دارد

افراد مبتلا به اضطراب اجتماعی به طور مداوم نگران  این هستند که در موقعیت های اجتماعی خجالت زده شوند و یا این که برای حتی کوچکترین اقدامات خود هم مورد قضاوت و تماشا قرار بگیرند.  اغلب، آنها متوجه این مسئله هستند که دارند بیش از حد نسبت به وضعیت واکنش نشان می دهند و نگران یهایشان بی مورد است اما نمی توانند این احساسات منفی را از خود دور کنند و در این باره کاملا بی دفاع خواهند بود

همانند هر چیزدیگری ، اضطراب اجتماعی هم می تواند همه جانبه باشد  یا به سادگی ممکن است به بخش خاصی از زندگی فرد محدود شود. به عنوان مثال، یک نفر ممکن است به  هنگام مشارکت در یک پروژه تیمی در محل کار مشکلی داشته باشد یا این که برای ارائه یک نمایش به هم کلاسی های خود دچار خجالت  شود و این مسئله برایش سخت باشد . برخی دیگر هم ممکن است به لحاظ تعاملات اجتماعی دچار مشکل باشند و حاضر نیستند که امنیت خانه های خود را برای رفتن به محل کار،رستوران یا سینما ترک کنند

چگونه درمان با واقعیت مجازی به اضطراب اجتماعی کمک می کند ؟

درمان رفتاری و در معرض منبع ترس قرار ، قرار گرفتن در معرض واقعیت مجازی، به افراد مبتلا به اضطراب اجتماعی کمک می کند تا به طور موثری بتوانند در مواجه با ترس های خود بر آن ها غلبه کنند  ، اما این کار به روش های بسیار  پیشرفته و غیر فیزیکی انجام می شود. در طول یک جلسه وی آر درمانی ، فرد هدست واقعیت مجازی را که شبیه عینک های مورد استفاده در بازی و فیلم است را به چشم می زند . آواتار های روی صفحه نمایش از طریق شبیه سازی شرایط اجتماعی مشترک حرکت می کنند و فرد از طریق آواتار خود در این تعاملات اجتماعی با دیگر آواتارها  شرکت می کند. وقتی که بیما ریاد بگیرد که چگونه با آواتارهای مجازی صحبت کند و از موقعیت های اجتماعی شبیه سازی شده نترسد، آن هنگام می تواند در واقعیت هم بر ترس خود غلبه کند.

با قرار  گرفتن در معرض واقعیت مجازی، افراد احساس می کنند که حقیقتا در محیط واقعی  قرار دارند، اما این تفاوت که در این شیوه کنترل بیشتری بر روند دارند . اگر بیش از حد مضطرب شوید، درمانگر می تواند برنامه را متوقف کند، و فورا شما را از واقعیت مجازی بیرون بکشد . اگر چه به نظر می رسد باورش سخت باشد ، اما می توان از طریق یک آواتار و در محیطی مجازی همان احساست را برانگیخته کرد ،حتی اگر بیمار بداند که در واقع ،در یک مطب نشسته است و این تصاویر واقعی نیستند . این شبیه به تماشای یک فیلم ترسناک است ، زمانی که قاتل از تاریکی های صحنه به سمت قهرمان می جهد و می خواهد او را بکشد ،شما ممکن است ناخودآگاه از جای خود بپرید ، حتی با وجودی که می دانید این یک فیلم است و واقعی نیست

اضطراب اجتماعی
اضطراب اجتماعی

برنامه های VR درمانی با یک محرک اضطراب کم شروع می شود و به تدریج افزایش می یابد، زیرا فرد دچار حساسیت می شود و مهارت های مقابله ای را می آموزد. درمانگر جلسه را نظارت می کند تا بازخورد این روش را بررسی کرده  و تکنیک های آرام سازی را به بیمار آموزش دهد

آیا وی آر درمانی  برای اضطراب اجتماعی موثر است؟

در سال 2013 یک مطالعه انجام شد تا ببینیم آیا درمان با واقعیت مجازی واقعا موثر بوده است یا خیر. در طی مطالعه، شرکت کنندگان که به تشخیص رسمی پزشک، اختلال اضطراب اجتماعی داشتند، در آزمایش شرکت کردند و پس از چندین جلسه وی آر درمانی نتایج بسیار مثبت و قابل قبولی کسب شد و محققین را شگفت زده نمود.

در این تحقیق شرکت کنندگان به دو گروه تقسیم بندی شدند، یکی از این گروه ها با روش های معمول درمان شدند و گروه دیگر از وی آر درمانی استفاده کردند، نتایج به دست آمده در گروه دوم بسیار مثبت بود و حتی پس از 12 ماه این بهبود خود را حفظ کردند.

کلینیک پیلوسکا اولین مرکز در ایران است که برای درمان انواع اختلالات اضطرابی وهم چنین فوبیا از این روش استفاده می کند.برای کسب اطلاعاتبیشتر می توانید اینجا را کلیک کنید.

مترجم و محقق : ندا ناصری

بیشتر بدانید

مراکز VR

منبع

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.