اضطراب فراگیر چیست؟| درمان قطعی در پیلوسکا

اضطراب، بیماری قرن بیست و یکم
0

اضطراب فراگیر چیست؟

اضطراب فراگیر یا Generalized Anxiety Disorder (GAD)  زمانی ایجاد می شود که فرد برای مسائل عادی و بی اهمیت، احساس نگرانی غیر قابل کنترل دارد. اگر این روزها احساس اضطراب می کنید، این مطلب را بخوانید. در این مطلب به شما راهکار قطعی و دائمی درمان اضطراب فراگیر را خواهم گفت.

اضطراب فراگیر چیست؟
تعریف اضطراب فراگیر

 

تعریف اضطراب فراگیر

هر فردی در طول زندگی اش می تواند یک بار اضطراب شدید را تجربه کرده باشد. یک امتحان سخت، انتظار پشت در اتاق عمل، مصاحبه شغلی، خواستگاری، ازدواج، طلاق یا هر رخداد پر تنش دیگری، می تواند به صورت مقطعی در فرد اضطراب ایجاد کند. طبق گزارش سازمان سلامت روانی امریکا، زنان بیشتر از مردان اضطراب را تجربه می کنند. اضطراب می تواند در هر سنی فرد را تحت تاثیر قرار دهد، اما در دوران میانسالی فراوانی آن بیشتر است.

شیوع اضطراب فراگیر
اضطراب فراگیر در زنان بیشتر از مردان دیده می شود

 

علائم اضطراب فراگیر

بی قراری و حساس بودن

بارزترین علامت اضطراب، بی قراری در فرد است. یک فرد مضطرب به راحتی به هم می ریزد. او بسیار حساس و زود رنج است. وقتی فرد دچار احساس نگرانی می شود، کنترلی روی حالات خود ندارد. به همین خاطر ممکن است پرخاشگری کند.

نشانه های اضطراب
فرد مضطرب احساس بی قراری می کند

مشکلات خواب

خواب اولین فاکتوری است که در زندگی فرد مضطرب تحت تاثیر قرار می گیرد. این افراد معمولا به راحتی نمی خوابند، در طول شب چندین بار از خواب بیدار می شوند. معمولا کیفیت خواب خوبی ندارند به همین خاطر است که در طول روز احساس خستگی و کسالت می کنند.

اضطراب و درمان قطعی
مشکلات خواب از اضطراب ناشی می شوند

مشکلات جسمی

اضطراب می تواند خطرات زیادی را برای سلامت جسمی بدن به همراه داشته باشد. بالارفتن فشار خون، خطر ابتلا به دیابت از جمله مهم ترین این مشکلات هستند. به جز این، اضطراب می تواند تاثیرات عمده را روی بدن بگذارد.

نتایج اضطراب
فشار خون بالا یکی از پیامدهای اضطراب است

 

اثرات اضطراب فراگیر روی بدن

زمانی که در یک موقعیت پر تنش قرار می گیرید، احساس نگرانی و ترس می کنید. این یک واکنش طبیعی است. در مواجهه با یک عامل تنش، ضربان قلب و میزان تنفس شما افزایش پیدا می کند، جریان خون به مغز بیشتر می شود. این واکنش ها برای آماده کردن بدن در مواجهه با عامل تنش ضروری هستند.

اما مشکل از آن جایی شروع می شود که این علائم ادامه پیدا می کنند. حتی بعد از حذف عامل تنش، فرد نگرانی زیادی را در زندگی اش دارد.

تاثیر روی سیستم عصبی

وقتی مضطرب هستید، مغز شروع به ترشح هورمون های استرس در بدن می کند، مثل هورمون کورتیزول. اگر مدت زمان زیادی با اضطراب دست و پنجه نرم کنید، مغز به ترشح این هورمون ها عادت می کند. افزایش این هورمون ها در بدن باعث ایجاد سردرد، سرگیجه و افسردگی می شود. افزایش میزان هورمون کورتیزول در بدن، باعث افزایش وزن هم می شود.

درمان استرس با مدیتیشن
کورتیزول به عنوان هورمون استرس در بدن تولید می شود

تاثیر روی سیستم قلبی عروقی

وقتی اضطراب دارید، تپش قلب و درد در قفسه سینه را تجربه می کنید. بالا رفتن ضربان قلب به مدت طولانی، می تواند ریسک ابتلا به فشار خون و سکته قلبی را بالا ببرد.

ضربان قلب
بالا رفتن ضربان قلب می تواند ناشی از استرس باشد

تاثیر روی سیستم گوارشی

اضطراب می تواند سیستم گوارشی شما را به شدت تحت تاثیر قرار دهد. معده دردهای عصبی، حالت تهوع، بی اشتهایی نمونه هایی از تاثیرات اضطراب روی سیستم گوارشی بدن است.

علائم اضطراب فراگیر
معده درد یکی از نتایج اضطراب فراگیر است

تاثیر روی سیستم ایمنی

اضطراب همیشگی می تواند سیستم ایمنی شما را ضعیف کند. چون وقتی مضطرب هستید، بدن هورمون های مقابله با تنش را ترشح می کند و بدن آماده مقابله با خطر است. در حالت عادی، بعد از برطرف شدن تنش، بدن به حالت استراحت برمی گردد. در همین زمان استراحت است که سیستم ایمنی می تواند خودش را بازسازی کند. اما وقتی بدن همیشه در حالت آماده باش باشد، سیستم ایمنی فرصت بازسازی خودش را ندارد. به همین خاطر تضعیف می شود و دیگر نمی تواند به راحتی با بیماری ها مقابله کند. به خاطر همین است که شما راحت مریض می شوید.

اضطراب فراگیر و پیامدهای آن
اضطراب فراگیر باعث تضعیف سیستم ایمنی می شود

تاثیر روی سیستم تنفسی

اضطراب می تواند فعالیت های سیستم تنفسی را دشوار کند. تند نفس کشیدن و نفس های کوتاه به دلیل عدم توانایی شش ها برای دریافت اکسیژن کافی است. اضطراب می تواند علائم آسم را هم در بدن تشدید کند.

اضطراب و پیامدهای آن
اضطراب می تواند حملات آسم را در بدن تشدید کند

تاثیر روی فعالیت طبیعی بدن

اضطراب می تواند ریتم خوابیدن یا بیدار شدن، غذا خوردن یا بقیه فعالیت های روزمره را تغییر دهد. بعضی از افراد وقتی مضطرب می شوند، نمی توانند هیچ کاری بکنند. به خاطر همین تمایلی به بیرون رفتن از خانه یا رفتن به محیط کار را ندارند. اگر این اتفاق بارها وبارها تکرار شود، هم امنیت شغلی و هم ارتباطات افراد به خطر می افتد.

افسردگی و اضطراب
اضطراب می تواند مقدمه ای برای افسردگی باشد

 

اضطراب فراگیر و فوبیا

اضطراب می تواند مقدمه ساز بروز فوبیاهای خاصی در افراد شود. فوبیا یا ترس به طور کلی به عنوان ترس غیر طبیعی و غیر قابل کنترل از یک موضوع خاص تعریف می شود. مثلا ترس از هواپیما که به آن فوبیای پرواز هم می گویند. ترس از ارتفاع، ترس از حضور در فضای بسته، ترس از حیوانات و انواع بسیار دیگری از فوبیاها وجود دارند که می توانند ناشی  از اضطراب فراگیر باشند. گاهی هم ممکن است وجود این فوبیاها در افراد، علائم اضطراب را در آن ها تشدید کند.

فوبیا و درمان اضطراب
اضطراب می تواند منجر به فوبیاهای مختلفی شود

 

تشخیص اضطراب فراگیر

بهترین راه برای تشخیص اضطراب فراگیر، کمک گرفتن از یک مشاور و روان درمانگر مجرب است. یک روان درمانگر مجرب به کمک بررسی های شناختی رفتاری به شما کمک می کند تا بتوانید دلیل اضطراب خود را شناسایی کنید. هم چنین او به کمک روش های درمانی جدید به شما کمک می کند که برای همیشه با اضطراب های غیر قابل کنترل خود خداحافظی کنید.

 

تست تشخیص اضطراب

قبل از اینکه به روان درمانگر مراجعه کنید، می توانید میزان اضطراب خودتان را محک بزنید. اما باز هم تاکید می کنم که  نتیجه این تست ها قطعی نیست و بهتر است برای درمان اضطراب خود، حتما به روان درمانگر مراجعه کنید.

به سوالات زیر پاسخ دهید و امتیاز هر گزینه را یادداشت کنید. گزینه الف در هر سوال، 1 امتیاز، گزینه ب در هر سوال، 2 امتیاز، گزینه ج درهر سوال 3 امتیاز، گزینه د در هر سوال 4 امتیاز و گزینه ه در هر سوال 5 امتیاز دارد.

اضطراب و درمان قطعی آن
تست سنجش میزان اضطراب

سوال اول

آیا تا به حال اضطراب یا تنشی را تجربه کرده اید که برایتان غیر قابل کنترل باشد؟

الف- هرگز

ب-به ندرت

ج- بعضی اوقات

د-معمولا

ه-خیلی زیاد

سوال دوم

آیا اضطراب شما را عصبی و زودرنج می کند؟

الف- هرگز

ب-به ندرت

ج- بعضی اوقات

د-معمولا

ه-خیلی زیاد

سوال سوم

آیا اضطراب و نگرانی، در خواب یا تمرکز شما روی کارها اختلال ایجاد می کند؟

الف- هرگز

ب-به ندرت

ج- بعضی اوقات

د-معمولا

ه-خیلی زیاد

سوال چهارم

آیا شده که افکار منفی پیوسته و ناخواسته به ذهن تان خطور کند و نتوانید آن ها را کنترل کنید؟

الف- هرگز

ب-به ندرت

ج- بعضی اوقات

د-معمولا

ه-خیلی زیاد

سوال پنجم

آیا شده آن قدر مضطرب شوید که عرق کردن، درد در قفسه سینه، احساس تنگی نفس یا حمله قلبی را تجربه کنید؟

الف- هرگز

ب-به ندرت

ج- بعضی اوقات

د-معمولا

ه-خیلی زیاد

سوال ششم

آیا شده به خاطر اضطراب، از حضور در یک محیط اجتماعی یا شرکت در یک رویداد اجتماعی سرباز بزنید؟

الف- هرگز

ب-به ندرت

ج- بعضی اوقات

د-معمولا

ه-خیلی زیاد

سوال هفتم

آیا شده که وسواس چک کردن داشته باشید؟ (چک کردن قفل ماشین، بسته بودن شیر گاز، تکرار حرف ها یا شستن بیش از حد دست ها)

الف- هرگز

ب-به ندرت

ج- بعضی اوقات

د-معمولا

ه-خیلی زیاد

حال امتیازی را که به دست آورده اید، جمع بزنید. هر چه امتیاز شما بیشتر باشد، میزان اضطراب شما هم بالاتر است. حتما پس از انجام این تست، به یک روان درمانگر مجرب مراجعه کنید.

 

اضطراب را چگونه درمان کنیم؟

درمان اضطراب می تواند کار آسانی باشد، اگر به موقع تشخیص داده شود. ولی هر چه شناخت آن به تعویق بیفتد، درمان آن هم دشوارتر می شود. برای درمان اضطراب فراگیر سه راه حل وجود دارد:

دارو درمانی

مصرف داروهای ضد افسردگی و ضد اضطراب، متداول ترین درمان دارویی برای غلبه بر اضطراب فراگیر است. اما مراقب باشید. هرگز این داروها را بدون تجویز پزشک استفاده نکنید.

دارو درمانی و اضطراب
دارو درمانی برای کنترل اضطراب

بهتر است بدانید که حتی اگر این داروهارا با تجویز پزشک مصرف می کنید، بازهم از خطرات جانبی آن در امان نیستید. این داروها به شدت اعتیادآور هستند. زمانی که این داروها را مصرف می کنید، بسیار احتمال دارد که به آن ها وابستگی پیدا کنید. وقتی مصرف این داروها را قطع کنید، اضطراب با شدت بیشتری باز می گردد.

روان درمانی

یک روان درمانگر مجرب، درمان شناختی رفتاری را برای شما اجرا می کند. او با جلسات روان درمانی، دلیل اضطراب شما را پیدا می کند. سپس تلاش می کند که این اضطراب را برطرف کند. او به شما کمک می کند که افکار منفی خود را تحت کنترل بگیرید و آن ها را به افکار مثبت تبدیل کنید.

غلبه بر اضطراب
روان درمانی روشی برای کاهش اضطراب

واقعیت مجازی

واقعیت مجازی، در واقع یک محیط شبیه سازی شده کامپیوتری است.به کمک واقعیت مجازی، شما می توانید مدیتیشن کنید. مدیتیشن یک روش خوب برای کاهش اضطراب است. شما می توانید به کمک واقعیت مجازی، یک مدیتیشن خوب را تجربه کنید.

حتما بخوانید: اضطراب دارید؟ درمان قطعی در پیلوسکا

 

مزیت مدیتیشن با واقعیت مجازی

شما در تمام مدت مدیتیشن با واقعیت مجازی، احساس آرامش می کنید. هیچ اضطرابی در ذهن شما وجود ندارد. هیچ موضوعی برای نگرانی نیست. شما در آرامش کامل هستید.

وقتی شش تا هشت جلسه درمانی را با واقعیت مجازی گذراندید، دیگر هیچ اضطرابی غیر قابل کنترلی در زندگی نخواهید داشت.

مدیتیشن با VR
مدیتیشن با واقعیت مجازی

 

مدیتیشن با واقعیت مجازی را کجا تجربه کنم؟

کلینیک تخصصی واقعیت مجازی پیلوسکا، جایی است که می توانید این مدیتیشن استثنائی را تجربه کنید. روان درمانگرهای مجرب این مرکز، ابتدا با درمان های شناختی رفتاری، دلیل اضطراب شما را پیدا می کنند. سپس آن ها شما را به دنیای مدیتیشن با واقعیت مجازی دعوت می کنند.

پیلوسکا
کلینیک تخصصی واقعیت مجازی پیلوسکا

منابع

منبع 1

منبع 2

منبع 3

منبع 4

نگارنده و مترجم: سیمین معروف

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.