استفاده از واقعیت مجازی در مدیتیشن

0

استفاده از واقعیت مجازی در مدیتیشن

 

برای من مدیتیشن مانند ورزش راه رفتن است. من معمولا تلاش زیادی می کنم تا از نظر ذهن و بدن آماده باشم، اما هرچند که هیجان زده میشوم، معمولا در انجام دادن کارهایی که انجام میدهم، احساس میکنم واقعا نمیتوانم در حقیقت جایی بروم.

برای پیاده روی، این به راحتی با رفتن به نقاط ناشناخته مانند پارک ها و سواحل حل می شود. با این حال، زمانی که در مورد مدیتیشن صحبت می کنیم ، من ماه های زیادی تلاش کردم تا این مشکل را حل کنم.

واقعیت مجازی
واقعیت مجازی

تلاش هایی که ثمری نداشت. اما در حقیقت که در دنیای بیرون دنیا های بسیاری زیادی وجود دارند که می توان بدون سفر کردن به آنها رفا و با خیالی آسوده درمکانی دل خواه به مدیتیشن پرداخت، و راز آن در واقعیت مجازی (VR) نهفته است.

من مدت ها قبل آموختم که تنها با بستن چشمانم نمی توانم به درستی تمرینات مدیتیشن را انجام دهم. من همیشه از محیط اطرافم کاملا آگاهم و بستن چشمانم باعث حساسیت بیشتر من نسبت تنفسم، ضربان قلبم و حتی صداهای آرام محیط های خانه مانند آشپزخانه یا فریاد های همسایه ها و صدای ماشین های در تردد داخل خیابان، می شود.

بنابراین وقتی برای آزمایش به برنامه Oculus Go دعوت شدم ، ایده استفاده از آن برای مدیتیشن برای من بسیار جذاب بود.  واقعیت مجازی چیزی بود که من همیشه می خواستم امتحان کنم،

چرا که به عنوان یک عاشق فیلم های تخیلی می توانستم جای کاراکتر های محبوبم نقش آفرینی کنم و واقعا در فضاهای تخلیلی باشم که همواره آرزوی بودن در آنها را داشتم.

دستگاه GO در دسترس و آسان –استفاده است. باید اعتراف کنم افرادی که می خواهند با پدیده ی واقعیت مجازی رو در رو شوند بهتر است توقعاتشان از سطح گرافیکی این دستگاه را پایین بیاورند چرا که پس از تجربه ی برنامه ها و بازی هایی مانند Black mirror ممکن است کمی توی ذوقشان بخورد.

واقعیت مجازی

این هدست تجارب گشترده ای در زیمنه ی بازی های اکشن تا برنامه های آرام تر مانند Guided Meditation VR را برای مخاطبین فراهم می آورد. برنامه ی آرامی که من برای انجام مدیتیشن آن را برگزیدم.

Meditation Guided VR دارای 27 محیط مختلف است که می توانید از بین آنها انتخاب کنید: یک جنگل سرخ مایل به قرمز، با خورشیدتابان و  با برگهایی که از اطراف شما رد می شوند؛ یک کوه باران زده در زیرتابش  نورهای شمالی؛ یک غار زیرزمینی که قارچ های نرم و با سطوح درخشنده و چکه های ملایم قطرات آب در محیط اطرافتان؛  و خیلی محیط ها و فضا های دلچسب دیگر و البته بیشتر. برای انجام مدیتیشن ،

مکان هایی را که برای من آرامش بخش و جالب بود انتخاب می کردم، بنابراین می توانستم در حالی که تفکر می کردم به چشم هایم اجازه دهم تا آزادانه در اطراف بچرخند به جای آنکه خودم را مجبور کنم تا آنها را بسته نگه دارم. قادر بودن به تغییر روز به روز مکان ، و یا حتی مدیتیشن کردن برای  10 دقیقه اینجا و 10 دقیقه بعدی  در یک مکان دیگر در یک جلسه تفکر، برای من فوق العاده بود.

اگر قبلا از واقعیت مجازی ( VR )  استفاده نکرده اید، می توانید برای یک بار هم که شده از دنیای واقعی به دنیای مجازی سفر کنید. چند بار اول که  من وارد  نرم افزار واقعیت مجازی شدم، بدون توجه به آنچه انجام می دادم دچار سرگیجه خفیف شدم، حتی در حین کار های ساده ای از جمله ثابت نشستن برای انجام مدیتیشن.

اما هنگامی که بدن و مغز من تنظیم شد، هر بار که هدست را روی سر خودم قرار می دادم، شروع به آرام كردن خودم كردم.به همین  ترتیب بود که در دنیای واقعی هم به رفتن به كتاب فروشی مورد علاقه ام عادت کردم.

به عبارتی در دفعات اول ممکن است بدن و مغز و شما واقعیت مجازی را به راحتی نپذیرد، اما با چند بار تلاش و حفظ کردن آرامش، مانند دنیای واقعی به آن عادت می کنید و لذت بردن از آن شروع می شود.

برنامه ی  Guided Meditation VR  برای من عمل کرد چون نه تنها به من اجازه داد محیط های اطرافم را عوض کنم، بلکه همچنین اجازه داشتم مربیان مدیتیشنم را نیز تغییر دهم! برنامه دارای بسیاری از مربی های مختلف و متفاوت است.

مربی های مجازی. برنامه راهنمایی مدیتیشن های مختلفی برای تم ها و فضا های مختلف دارد، برای مدیتیشن های متمرکز بر روی کاهش اضطراب تا مدیتیشن هایی که هدفشان کمک و آموزش به مادران است. همچنین این قابلیت نیز وجود دارد که مدیتیشن بدون راهنما را نتخاب کنید.

واقعیت مجازی
واقعیت مجازی

بنابراین، برای مثال، اگر می خواهید مدیتیشن کاملا سفارشی و ترکیبی را برای خود ایجاد  کنید، می توانید به صورت دلخواه موقعیت مکانی را انتخاب کنید، و اگر زمانبندی برایتان مهم است می توانید آن را نیز تعیین کنید(و اگر زمان بندی شده باشد، می تواند دو دقیقه، پنج دقیقه یا 10 دقیقه باشد) می توانید موسیقی پس زمینه،

داشتن یا نداشتن مربی مجازی و   تم خاص خود را انتخاب کنید، و گزینه های دیگر مانند اینکه آیا شما مدیتیشن آرام می خواهید، یا مدیتیشن پر انرژی ؟ مدیتیشنی که برای تمرین ثبات است یا آنکه صرفا برای راحتی است.

با اسستفاده از این تکنولوژی می توانید محیط ایده آل خود را از ترکیب گزینه های پیش رو به سلیقه ی خود بسازید و در محیط ترکیبی دلخواهتان به مدیتیشن مورد نظرتان بپردازید.

اگر سهل انگارانه به آن نگاه کنیم، می توان از تکنولوژی واقعیت مجازی( VR ) تنها به عنوان چیزی برای گیمرها استفاده کرد، یا تنها به عنوان چیزی که تجربه ی تعامل اکشن را فراهم می آورد. اما تجربه های من با مدیتیشن در VR نشان می دهد که امکانات بیشتری در واقعیت مجازی هست که می توان از آن برای اهداف دیگری استفاده کرد.

 

مترجم و محقق : ندا ناصری

مراکز درمان واقعیت مجازی

بیشتر بدانید

 

منبع

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.