اختلال اضطراب و حقایقی درباره آن

0

اختلال اضطراب چیست؟

اختلال اضطراب می تواند یک زنگ خطر جدی برای سلامتی جسمی و روانی باشد. این مطلب را بخوانید اگر احساس می کنید که در زندگی خود دچار اضطراب هستید.

آیا اضطراب رخدادی طبیعی است؟

سازمان بهداشت جهانی (WHO)، اضطراب را بیماری قرن بیست و یکم معرفی کرده است.  آمارها نشان داده است که در ایران، از هر 4 نفر، یک نفر از اختلال های روانی رنج می برد. یکی از مهم ترین انواع اختلال های روانی، اضطراب است. متاسفانه اضطراب چیزی است که در کودکان و نوجوانان هم وجود دارد. بعد از سن 21 سالگی، بیشترین میزان بروز اختلال اضطراب در جوان ها دیده می شود. بررسی های آماری نشان داده است که خانم ها، نسبت به ابتلا به اختلال اضطراب، در مقایسه با آقایان مستعدتر هستند.

اضطراب
اضطراب در خانم ها نسبت به آقایان فراگیرتر است

 

آیا اضطراب یک بیماری است؟

اضطرابی که به طور طبیعی در زندگی وجود داشته باشد، بیماری نیست. اما وقتی احساسات بد و افکار مزاحم تداوم پیدا می کنند،  اضطراب تبدیل به یک اختلال می شود. در حقیقت اختلال اضطراب هم مانند دیابت یا فشار خون یک بیماری مزمن است. بیماری که می تواند کیفیت زندگی ما را تحت تاثیر قرار دهد. اما متاسفانه در ایران اختلالات روحی و روانی، خیلی جدی گرفته نمی شوند.

اضطراب و درمان آن
اضطراب می تواند یک بیماری مزمن رایج باشد

 

تعریف  اضطراب

اختلال اضطراب  (Anxiety) به عنوان احساسی شناخته می شود که با فشار، نگرانی و  افکار منفی همراه است. تاثیرات جسمانی اضطراب، معمولا به شکل بالا رفتن فشار خون خودش را نشان می دهد. اضطراب را می توان معادل با پریشانی، دلواپسی، دلشوره، آشفتگی در نظر گرفت.

اضطراب تعریف
اضطراب به شکل نگرانی و افکار مزاحم تعریف می شود

 

آیا اضطراب همان استرس است؟

خیر- بین استرس و اضطراب تفاوت ظریفی وجود دارد. استرس واکنشی است که شما به محیط اطراف خود نشان می دهید. در حقیقت این یک صفت مطلوب برای حفظ بقای شماست.

اضطراب و استرس
بین استرس و اضطراب تفاوت وجود دارد

گاهی هیچ عامل خارجی وجود ندارد که شما را نگران کند ولی شما نگران هستید. مدام تصور می کنید اتفاق بدی در شرف وقوع است. در متون طب اسلامی، به این حالت ” خوف” می گویند.  هر وقت اوضاع خیلی روبراه است، به خودتان می گویید :” آرامش قبل طوفانه”. این حالت ها نشان دهنده این است که شما به اضطراب دچار شده اید.

 

آیا دلواپسی همیشه نشانه اختلال است؟

وقتی امتحان مهمی دارید، پروژه کاری ناتمامی دارید، برای اولین بار می خواهید سر قرار حاضر شوید، سخنرانی مهمی دارید، در جلسه خواستگاری هستید، طبیعی است که دلواپس باشید. این نگرانی  ناشی از شرایط بیرونی است. اما اگر بعد از پایان گرفتن این شرایط، علائم شما هم چنان ادامه دارند (تا شش ماه بعد)، احتمالا شما به اختلال اضطراب دچار هستید.

اضطراب دلایل
پروژه های کاری زیاد می تواند باعث ایجاد اضطراب شود

 

دلایل ایجاد اضطراب

دلایل فیزیولوژیک

وقتی در شرایط خطر قرار می گیرید، بدن شروع به ترشح هورمون کورتیزول می کند. این هورمون به نام هورمون تعقیب و گریز هم شناخته می شود. چون بدن را برای فرار احتمالی، آماده می کند.

درمان استرس با مدیتیشن
کورتیزول به عنوان هورمون تعقیب و گریز در بدن تولید می شود

فعالیت بیش از حد بخش هایی از مغز که مسئول کنترل هیجان ها هستند، می تواند باعث ایجاد اضطراب در فرد شود.

دلایل خانوادگی

اگر در خانواده، فردی با سابقه اختلالات ذهنی دارید، احتمال ابتلا شما هم به این ناهنجاری ها بالاتر است. شرایط خانواده ای که در آن بزرگ شده اید هم می تواند نقش مهمی در اضطراب شما داشته باشد.

دلایل محیطی

اگر شرایط زیر را دارید، احتمال زیادی وجود دارد که به اختلال اضطراب دچار شوید.

– در محیطی پر سر و صدا و پر تنش کار می کنید.

اضطراب دلایل
کار کردن در محیط پرتنش می تواند باعث ایجاد اضطراب شود

– در محیط کار، با همکاران خود ارتباط خوبی ندارید.

– با مشکلات اقتصادی دست و پنجه نرم می کنید.

اضطراب و دلایل آن
مشکلات اقتصادی، عامل ایجاد اضطراب

-درگیر اختلاف های خانوادگی هستید.

-در اطرافتان فرد بیماری وجود دارد.

– خودتان به بیماری سختی مبتلا هستید.

-رژیم غذایی سختی را رعایت می کنید.

رژیم غذایی و اضطراب
رژیم غذایی نادرست می تواند باعث اضطراب شود

-داروی خاصی مصرف می کنید.

-اختلالات هورمونی در بدن شما وجود دارد.

-مصرف مشروبات الکلی می تواند عامل ایجاد اضطراب شود.

دلایل اجتماعی

در جامعه امروز ما، متاسفانه شرایط تنش زا بسیار زیاد هستند. دیدن رانندگی های بی قانون، درگیری های خیابانی می تواند باعث ایجاد اضطراب در ما بشود. اخبار رادیو و تلویزیون مدام در حال پخش تصاویر جنگ و درگیری هستند. بسیاری از سریال های تلویزیونی، صحنه دعوا و درگیری هستند. بسیاری از فیلم های سینمایی، موضوع غمگینی دارند.

دلایل جانبی

افرادی که فوبیا دارند، ممکن است حملات اضطراب را در شرایط مختلف تجربه کنند. سوار شدن به هواپیما برای افراد مبتلا به فوبیای پرواز اضطراب آور است. سوار شدن به آسانسور، افراد مبتلا به فوبیای آسانسور را نگران می کند. رانندگی روی پل یا عبور از پل عابر پیاده، اضطراب را در افراد مبتلا به بلندی هراسی، ایجاد می کند.

اگر مستعد ابتلا به اختلال اضطراب باشید، همه این عوامل می تواند شما را به سمت ابتلا به اضطراب ببرد.

 

آیا اضطراب همیشه خطرناک است؟

اضطراب می تواند به شکل های خفیف تا شدید بروز کند. اما واقعیت این است اگر اضطراب در مراحل اولیه تشخیص داده شده و درمان شود، به ندرت شدت پیدا می کند. مگر اینکه اتفاق ناگواری در زندگی فرد بیفتد.

اگر اضطراب درمان نشود، می تواند منجر به آسیب های جدی در زندگی شود. یکی از رایج ترین و ملموس ترین این آسیب ها، انزوا طلبی فرد است. فرد به دلیل اضطراب شدیدی که دارد، نمی تواند در مکان های شلوغ حضور پیدا کند. این می تواند روی کار، روابط اجتماعی و روابط فردی تاثیر منفی بارزی داشته باشد.

انزوا طلبی و اضطراب
اضطراب می تواند باعث انزواطلبی فرد شود.

اضطراب می تواند با افسردگی هم همراه شود. معمولا کسانی که طولانی مدت با اضطراب درگیر هستند، کم کم به افسردگی هم دچار می شوند.

 

شدت بروز اختلال اضطراب

طبق تعریف “انجمن روان پزشکان امریکا” فردی که دچار افکار مزاحم و نگرانی های مکرر است، به اختلال اضطراب مبتلا می باشد. این اضطراب می تواند بسیار خفیف تا شدید خود را نشان دهد.

 

نشانه های اختلال اضطراب

نشانه ها در افراد مختلف به شکل های متفاوتی بروز می کند. بسته به شرایط جسمی و روحی هر فرد، بروز اضطراب می تواند شدید یا اندک باشد.

نشانه های رفتاری

کندن موها، جویدن ناخن ها، پرخوری عصبی، بی اشتهایی، تکرر ادرار، یخ کردن نوک انگشتان دست و پا، تکان دادن بی وقفه پاها در هنگام نشستن نشانه های رفتاری هستند.

اضطراب و  نشانه ها
جویدن ناخن می تواند یکی از نشانه های اضطراب در فرد باشد

نشانه های فیزیولوژیکی

معمولا افکار منفی بی مورد و ترس های بی دلیل دارند. قدرت تمرکز در این افراد پایین است. آن ها نمی توانند به راحتی بخوابند. زمانی هم که می خوابند، چندین بار از خواب بیدار می شوند.

اختلال اضطراب
اختلال اضطراب باعث بی خوابی می شود

نشانه های جسمی

افزایش ضربان قلب و فشار خون اولین نشانه جدی اختلال اضطراب در فرد است. گاهی اوقات این اضطراب آن قدر زیاد می شود که فرد دچار حمله عصبی می شود. همه ما حمله عصبی یا پانیک اتک (Panic attack) را با سرگیجه، احساس تنگی نفس، درد در قفسه سینه واحساس خفگی می شناسیم. این حمله عصبی ممکن است بین 10 تا 30 دقیقه طول بکشد.

اضطراب
حمله عصبی می تواند از اضطراب بیش از حد ناشی شود

نفس کشیدن کوتاه و منقطع، احساس برافروختگی، تنگی نفس، بالا رفتن ضربان قلب و عرق کردن زیاد می تواند نشانه های اضطراب پایدار در فرد شود.

چه زمانی درمان اضطراب ضروری است؟

به راحتی نمی توان تشخیص داد که اضطراب در یک فرد طبیعی است یا به اختلال جدی تبدیل شده است. اما می توانید براساس معیارهای زیر تشخیص بدهید که آیا به درمان نیاز دارید یا خیر؟

– زمانی که احساس می کنید اضطراب  روی زندگی روزمره شما تاثیر گذاشته است. نمی توانید فعالیت های کاری، مدرسه یا دانشگاه خود را به خوبی انجام دهید.

– بازدهی کاری شما پایین آمده است. یکی از دلایل مهم افت تحصیلی در بسیاری از دانش آموزان، همین اضطراب آن هاست.

اضطراب در دانش آموزان
یکی از دلایل افت تحصیلی دانش آموزان، اضطراب است

– تمایل به سیگار کشیدن، قلیان کشیدن، مصرف مواد مخدر یا نوشیدن مشروبات الکلی پیدا کرده اید.

-میل به خوردن غذاهای شور و چرب، مثل فست فود در شما زیاد شده است. ممکن است میل به خوردن افراطی چیپس، پفک یا چیزهایی شبیه به این داشته باشید.

اضطراب و دلایل آن
افزایش میل به خوردن فست فود می تواند ناشی از اضطراب باشد

-به خودکشی فکر کنید یا فیلم هایی را در این رابطه ببینید.

-بعضی از افراد در این شرایط، دوست دارند به خودشان آسیب بزنند یا دردهای زیادی را تحمل کنند. انجام خالکوبی های زیاد، پیرسینگ، روابط جنسی خشن و بی بند و بار می تواند ناشی از اختلال اضطراب در فرد باشد.

 

 درمان اختلال اضطراب

برای غلبه بر اختلال اضطراب، راه حل های زیر پیشنهاد شده است. ممکن است برای درمان اختلال اضطراب یک فرد، استفاده از چند روش درمانی مورد نیاز باشد.

دارودرمانی

مصرف داروهای ضد اضطراب یا داروهای آرام بخش می تواند تا حدی اختلال اضطراب شما را تحت کنترل خود در آورد. اما این داروها عوارض جانبی زیادی دارند. وابستگی دارویی ایجاد شده در این داروها، بسیار زیاد است.

بنزودیازپبن ها

والیوم یا دیازپام، شناخته شده ترین داروهای این گروه هستند. مصرف این داروها به شدت اعتیاد آور است. شما مجبورید همیشه از این دارو استفاده کنید.

دارو درمانی برای اضطراب
دیازپام یکی از داروهای ضد اضطراب است

داروهای ضد افسردگی

در زمان مصرف داروهای ضد افسردگی، ممکن است عصبانیت شدید، سرگیجه های ناگهانی و ناتوانی جنسی را تجربه کنید. فلوکستین، سیتالوپرام جزء شناخته شده ترین داروها هستند.

داروهای تری سیکلیک

ایمی پرامین شناخته شده ترین داروی این گروه است. مصرف این داروها می تواند با عوارض جانبی مثل خشکی دهان، گیجی، افزایش وزن و خواب آلودگی و عدم تمرکز همراه باشد.

خود درمانی

اگر در مراحل اولیه ابتلا به اختلال اضطراب باشید، احتمالا می توانید با تمرین های مدیتیشن و یوگا، بر این اضطراب غلبه کنید. اما معمولا مراحل اولیه این عارضه، جدی گرفته نمی شود. زمانی که نشانه های شدید این اختلال، خود را نشان می دهد، خود درمانی دیگر راهکار مناسبی نیست.

ترک کردن سیگار، مصرف کمتر غذاهای فست فود، مصرف کمتر کافئین، کاهش وزن (اگر افزایش وزن دارید)، کنار گذاشتن رژیم هایی غذای نادرست (مثل رژیم هایی که کربوهیدرات در آن ها کاملا حذف شده است)، ورزش کردن می تواند به کنترل اضطراب شما تا حدی کمک کند.

رفع اضطراب
ورزش می تواند راهی برای رهایی از اضطراب باشد

روان درمانی

می توانید برای غلبه بر اختلال اضطراب خود، به یک روان درمانگر مجرب مراجعه کنید. اولین درمانی که روان درمانگر برای شما پیشنهاد می کند، درمان شناختی رفتاری (CBT) است. درمان شناختی رفتاری به شما کمک می کند که احساسات منفی خود را درباره اضطراب بشناسید و آن ها را تبدیل به احساسات مثبت کنید.

مدیتیشن

یکی از روش های درمان قطعی و دائمی برای غلبه بر اختلال اضطراب، مدیتیشن است. روان درمانگرها در کلینیک تخصصی واقعیت مجازی پیلوسکا، این روش را به شما پیشنهاد می دهند. اما این مدیتیشن معمولی نیست.

مدیتیشن و واقعیت مجازی
مدیتیشن روشی برای غلبه بر اختلال اضطراب

مدیتیشن با واقعیت مجازی

واقعیت مجازی، در واقع یک محیط شبیه سازی شده کامپیوتری است. در این محیط سه بعدی، شما می توانید تجربه های مختلفی را کسب کنید. تجربه هایی که شاید در زندگی واقعی هرگز نتوانید با آن ها مواجه شوید. وقتی هدست واقعیت مجازی را به چشم می زنید، می توانید خودتان را در یک جنگل سرسبز ببینید. با حیوانات جنگل بازی کنید. پا به پای گوزن ها بدوید. پروانه ها را با دست بگیرید. صدای آواز پرندگان را گوش بدهید.

واقعیت مجازی درمان
واقعیت مجازی، راهی برای درمان اضطراب

شاید هم دوست داشته باشید که داستان بشنوید. کافی است به روان درمانگر خود بگویید که ترجیح می دهید یک داستان را دنبال کنید. خودتان را در یک خانه آرام ببینید. شما در حال گوش دادن به داستان مورد علاقه خود هستید.

شما در تمام مدت مدیتیشن با واقعیت مجازی، احساس آرامش می کنید. هیچ اضطرابی در ذهن شما وجود ندارد. هیچ موضوعی برای نگرانی وجود ندارد. شما در آرامش کامل هستید.

وقتی شش تا هشت جلسه درمانی را با واقعیت مجازی گذراندید، دیگر هیچ اضطرابی غیر قابل کنترلی در زندگی نخواهید داشت.

کلینیک تخصصی واقعیت مجازی پیلوسکا، بهترین مرکزی است که می توانید این درمان قطعی و دائمی را دریافت کنید.

منابع

منبع 1

منبع 2

منبع 3

منبع 4

منبع 5

نگارنده و مترجم: سیمین معروف

 

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.