ده کاربرد حیرت انگیز واقعیت مجازی| واقعیت مجازی| کلینیک تخصصی واقعیت مجازی

2

۱۰ کاربرد انگیز واقعیت مجازی

واقعیت مجازی

به احتمال زیاد با فناوری واقعیت مجازی آشنایی دارید و شاید آن را در پارک ها و شهر بازی ها امتحان کرده باشید و یا از عینک های سه بعدی برای تماشای یک فیلم هیجان انگیز استفاده کرده باشید تا یک تجربه خارق العاده را به دست بیاورید. به احتمال زیاد طبیعی بودن همه چیز در واقعیت مجازی و حس حضور در آن فضا شما را هیجان زده کرده است اما آیا می دانید که واقعیت مجازی کاربردهای دیگری نیز دارد؟ تعجب کردید؟ بله از این فناوری خلاقانه و جالب برای اهداف متعددی استفاده می شود. اگر دوست دارید اطلاعات تان در خصوص کاربردهای واقعیت مجازی افزایش پیدا کند با ما همراه باشید.

واقعیت مجازی

به طور کلی واقعیت مجازی در سال های گذشته فقط با صنعت بازی‌ های کامپیوتری ارتباط داشته اما در حال حاضر توانسته است وارد همه عرصه ها شود. این فناوری جدید به کاربران اجازه می ‌دهد که تجربه حضور در یک دنیای جدید را داشته باشند. کاربران به طور کامل در این فضای جدید غوطه ور می ‌شوند و از دنیای واقعی فاصله می ‌گیرند. سایر عرصه ها از قبیل پزشکی، تولید، معماری و حتی ورزش و تفریح و سرگرمی نیز از این فناوری برق گرفته اند. در بخش زیر به ۱۰ کاربرد حیرت انگیز واقعیت مجازی اشاره می کنیم.

آموزش و تدریس


بخش شرکت ها فرآیند ثبت نام و آموزش نیروی کار خود را از طریق واقعیت مجازی انجام می دهند که کارمندان در یک محیط شبه واقعی حضور پیدا می ‌کنند و با چالش های محیط کار مواجه می شوند. به عنوان مثال شرکت می ‌تواند در هنگام ثبت نام از مصاحبه های انجام شده در این محیط استفاده کند و بهترین متقاضیان یک شغل را انتخاب نماید. کاربرد واقعیت مجازی در محیط کار به کارمندان کمک می ‌کند با محیط آشنا شوند تا بتوانند بهترین راه حل را برای رفع چالش‌ های احتمالی ارائه نمایند. شرکت همچنین می تواند به آموزش کارمندان خود در هر مکان و بازه زمانی بپردازد و کارمندان به طور شبه فیزیکی در این فضا حضور داشته باشند و آموزش ببینند.

همکاری مشترک در محیط کار

برخی از شرکت ها به صورت مشترک فعالیت دارند تا کارمندان آنها بتوانند صرف نظر از فضای فیزیکی با یکدیگر همکاری داشته باشند. ب عنوان مثال هنگامی که یک شرکت چند کارگر دور کار در موقعیت های جغرافیایی مختلفی دارد همکاری این افراد برای اتمام کار مورد نظر اهمیت بسیار زیادی خواهد داشت. از آنجایی که کار گروهی در موفقیت شرکت اهمیت بسیار زیادی دارد فناوری واقعیت مجازی به کارگران کمک می کند بتوانند از طریق ویدیو کنفرانس به برگزاری جلسات خود اقدام کنند و بدون آنکه با هم جلسات حضوری داشته باشند به مشاوره در خصوص یک مسئله بپردازند.

خلق ایده و پیش بینی جریانات مختلف

درمان ترس از رانندگی با واقعیت مجازی

واقعیت مجازی به مشاغل مختلف کمک می ‌کند که به خلق ایده و پیش بینی جریانات مختلف بپردازند و قبل از اجرا آنها را در محیط واقعیت مجازی امتحان کنند. این فناوری خلاقانه به شرکت ها و مشاغل مختلف امکان مشاهده عملکرد حاصل از پروژه های مختلف را می دهد. به عنوان مثال در صنعت تولید خودرو می توان از طریق واقعیت مجازی به امتحان آخرین طراحی محصول پرداخت تا بتوان به این نتیجه رسید که آیا این محصول در بازار واقعی مورد پذیرش قرار می گیرد یا خیر.

مهندسان می توانند از شروع فرایند تولید یک خودرو آن را در دنیای مجازی آزمایش کنند و میزان رضایت مندی مشتریان را بسنجند. همچنین مشتریان می ‌توانند با استفاده از عینک های واقعیت مجازی قبل از تصمیم گیری برای خرید یک محصول، رانندگی با آن را امتحان کنند. به این ترتیب می توان گفت که این فناوری به تولید یک محصول کارآمد و دستیابی به اهداف مورد نظر کمک می کند.

کنترل درد

امروزه به طور گسترده از واقعیت مجازی در کنترل درد استفاده می شود. به عنوان مثال از واقعیت مجازی برای کمک به بیمارانی که دچار اختلالاتی از قبیل سرطان و درد حاصل از آن هستند استفاده می ‌شود. می ‌توان از این روش خلاقانه برای کنترل درد ناشی از روش های مختلف درمانی استفاده کرد به عنوان مثال در سوختگی های عمیق، شکستگی یک عضو، زخم باز و فیزیوتراپی می توان از این روش جدید بهره گرفت. هنگامی که بیمار عینک واقعیت مجازی را روی صورتش قرار می دهد پزشک از این فناوری برای منحرف کردن ذهن بیمار و مسیر درد استفاده خواهد کرد تا بیمار درد خود را فراموش کند. دندان پزشکان نیز از این فناوری برای انجام روت کانال و سایر جراحی ها استفاده می کنند.

آموزش دانشجویان پزشکی

ترس از بیمارستان

از واقعیت مجازی برای کمک به آموزش دانشجویان رشته پزشکی استفاده می شود تا بتوانند مباحث مختلف را یاد بگیرند و تجربه کسب کنند. دانشجویان پزشکی به کمک واقعیت مجازی می ‌توانند نحوه انجام جراحی های ظریف و حساس را یاد بگیرند. از آنجایی که انجام عمل جراحی یک فرآیند پر خطر است و بیمار باید مدت زیادی تحت جراحی قرار بگیرد واقعیت مجازی به دانشجویان کمک می کند بتوانند بدون در خطر انداختن جان افراد به انجام عمل جراحی بپردازند.

درمان اختلال استرس پس از تروما

 

اختلال استرس پس از تروما در میان سربازانی که در میدان جنگ حضور داشته اند بسیار شایع است. این اختلال بیش از آنچه که تصورش را بکنید بر روی این افراد تاثیرات منفی می ‌گذارد البته فقط شامل سربازان جنگ نیست و مردم عادی نیز به این اختلال دچار می شوند. اختلال استرس پس از تروما یک اختلال ذهنی است و افراد مختلفی که در معرض انواع خشونت از قبیل سوء استفاده جنسی، تصادفات خودرویی و مواردی از این قبیل قرار می ‌گیرند را درگیر خواهد کرد. واقعیت مجازی می تواند به درمان ترس در این افراد بپردازد و به آنها کمک کنند که بتوانند به آنچه برایشان پیش آمده است واکنش نشان دهد.

درمان اختلال اوتیسم

درمان اختلال یادگیری نوشتن با وی آر

تعداد زیادی از افراد در سراسر جهان دچار اختلال اوتیسم هستند. این اختلال باعث نقص توجه و بروز مشکل در مهارت های اجتماعی و تصمیم گیری در لحظات مختلف زندگی می ‌شود. واقعیت مجازی با افزایش فعالیت مغز و تصویر سازی ذهنی به کنترل این اختلال کمک می ‌کند. می ‌توان به کمک این فناوری بیمار و والدین او را در محیط های اجتماعی مختلف برد سپس از آموزش های پزشکی و روانی در خصوص بهترین عملکرد در هر یک از این موقعیت ها استفاده کرد. این امر به بیمار و والدین کمک می کند که قبل از حضور در یک محیط واقعی شانس تمرین کردن آن را در فضای مجازی داشته باشند.

کنترل و درمان اختلال اضطراب

ترس از ارتفاع

اضطراب باعث ایجاد استرس در بیماران می ‌شود و برخی از بیماران شرایط خود را اینگونه توصیف می کنند که زمین زیر پای خود را احساس نمی کنند، برخی دیگر دچار درد قفسه سینه می ‌شوند یا آنکه احساس می ‌کنند باید به یک محیط امن تر فرار کنند، برخی دیگر نیز دچار مشکلات تنفسی می شوند. پزشکان از فناوری واقعیت مجازی برای کنترل الگوی تنفسی بیمار و ارائه راهکار مناسب استفاده می کنند تا بتوانند اضطراب بیمار را کنترل نمایند.

درمان فلج

افرادی که شرایط جسمانی متفاوتی دارند می ‌توانند صرف نظر از معلولیت خود از فناوری واقعیت مجازی برای تجربه شرایط مختلف استفاده کنند. از عینک های واقعیت مجازی برای کمک به این بیماران و بهبود عملکرد مغز و به دست آوردن مجدد کنترل اعضای بدن استفاده می ‌شود. این مسئله یکی از هیجان انگیزترین جنبه های واقعیت مجازی محسوب می شود.

تفریح و سرگرمی

تفریح در واقعیت مجازی
صنعت توریسم و جهانگردی از فناوری واقعیت مجازی بهره بسیار زیادی می ‌برد. در صنعت توریسم از این روش جدید و خلاقانه برای طراحی لحظات شاد و هیجان انگیز استفاده می شود تا افراد بتوانند به نقاط مختلف جهان سفر کنند. در این محیط همه افراد می توانند به نقاطی بروند که سالهاست آرزوی دیدنش را دارند و با فرهنگ ها و سنت های یک کشور آشنا شوند و لحظات هیجان انگیزی را تجربه کنند.

 

مترجم: لیلا عبدالملکی

منبع

2 نظرات
  1. حسین هادی می گوید

    سلام و درود بی پایان
    اینجانب حسین هادی هستم دانشجوی ارشد بالینی دانشگاه بین اللملی پردیس ارس
    مایلم در زمینه درمان از دستگاههای فضای واقعیت مجازی استفاده کنم لطفا در این زمینه راهنمایی بفرمایید ممنون میشم .

    1. سیمین معروف می گوید

      سلام و درود فراوان. می توانید با کلینیک جایروس تماس بگیرید و برای راهنمایی پروژه وقت مشاوره حضوری دریافت کنید. خوشحالیم که بتوانیم به شما کمک کنیم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.