درمان افسردگی با استفاده از واقعیت مجازی

واقعیت مجازی

0

 

کارکرد واقعیت مجازی در درمان افسردگی

 

از فضای عمیق تا پارک های حیات وحش، تعدادی از مکان ها وجود دارند که واقعیت مجازی نمی تواند شما را آن جا ببرد. و در عین حال گرچه  ممکن است واقعیت مجازی برای سرگرمی و بازی باشد، دانشمندان در حال پیدا کردن راه های استفاده از آن برای حل مشکلات دنیای واقعی هستند. از کمی قبل تر واقعیت مجازی دارد به جراحان برای انجام عمل های پیچیده کمک می کند و در حال حاضر ممکن است از طریق دیگری نیز در کلینیک های پزشکی جایگاه ویژه ای داشته باشند : کمک به بیماران مبتلا به افسردگی.

 

افسردگی گاهی اوقات می تواند به اختلالات دیگری مانند اختلالات دوقطبی یا شخصیت مرتبط باشد یا این که ممکن است از یک افسردگی اساسی تر که در طول دهه ها با فرد همراه بوده است ناشی شود، یا حتی پس از به دنیا آوردن نوزاد رخ داده باشد. با این حال، صرف نظر از علت این عارضه ، اثرات افسردگی می تواند به همان اندازه برای زندگی، شادی و رفاه شما مخرب  باشد. افرادی که از افسردگی رنج می برند ممکن است طیف وسیعی از علائم را تجربه کنند، اما اغلب حس غم و اندوه و احساس ناامیدی را با خود به همراه  دارند، که به نظر می رسد اغلب تجربیات آنها را تحت الشعاع قرار می دهد. اثرات افسردگی بر روی خواب و خوراک فرد می تواند به طور قابل ملاحظه ای متفاوت باشد، در حالی که بعضی از افراد اغلب دچار افزایش وزن می شوند،  برخی دیگر ممکن است دچار بی خوابی و کاهش وزن گردند. با وجود این که علائم خود را نشان می دهند، افسردگی اغلب مردم را از گذراندن زندگی سالمی که آن را ترجیح می دهند باز می دارد، و گاهی اوقات با شدید شدن می تواند باعث بروز افکار و اعمال خودکشی گرایانه شود.

درمان افسردگی
درمان افسردگی

افسردگی  به عنوان یک شرایط پیچیده و کم درک شده، اغلب دست ر دست با خد انتقاد گری همراه است، که مانع عمده ای برای بهبود آن است. لذا داشتن کمی عشق به خودتان می تواند به ایجاد تغییر درازمدت کمک کند و الگوهای ذهنی منفی را تغییر دهد که موجب حفظ خلق و خوی مناسب می شود. و این همان چیزی است که محققان دانشگاه کالج لندن و ICREA دانشگاه بارسلونا امیدوارند با واقعیت مجازی (VR) به آن دست یابد.

 

 

محققان میخواستند ببینند که آیا شناسایی با بدن مجازی در واقع نمایی VR می تواند احساس “دوست داشتن خود” را در بیماران مبتلا به افسردگی افزایش دهد؟ برای انجام این کار، آنها یک سناریوی 8 دقیقه ای را طراحی کردند که در آن یک شرکت کننده با یک کودک مجازی که در نگرانی بود  رو به رو می شد. برای ایجاد حس واقعیت بیشتر، اتاق مجازی دقیقا مانند اتاق واقعی که در آن نشسته بودند، تنظیم شده بود، علاوه بر این از یک آینه که به شرکت کننده اجازه می داد تا خود مجازی خود را ببیند استفاده شد، تا به این ترتیب باعث ایجاد توهم شود که بدن مجازی شان در حقیقت خودشان هستند، فرآیندی که به آن نام تجسم داده اند.

 

کودک مجازی برای واکنش مثبت به کلمات دلسوزانه که توسط داوطلبان ارائه شده بود، برنامه ریزی شده بود، و باعث شد که آنها احساس کنند اقداماتشان به کودک کمک می کند. بعد، فرد بالغ به عنوان فرزند به تصویر کشیده شد و کلمات دلسوزانه آنها از یک بزرگسال مجازی برای خودشان پخش شد و دیدگاه های متفاوت آنها را به نمایش گذاشت.

درمان افسردگی
درمان افسردگی

پروفسور کریس بروین، پژوهشگر ارشد موسوم به IFLScience، گفت: “ما یک مطالعه قبلی انجام دادیم که در آن دقیقا همان سناریو را مورد استفاده قرار دادیم اما داوطلبان سالمی که دچار خود انتقادی شدید بودند، استخدام شدند.” “ما یک کنترل داشتیم که شرکت کنندگان از نقطه نظر یک فرد  بیگانه تماشا می کردند، نه از طریق چشم های کودک، و ما تغییراتی در خودخواهی ندیدیم”.

 

دانشمندان بر این عقیده اند که خود-انتقادی یک در میان بیماری و اختلالات گسترده، یک عامل آسیب پذیری بزرگ است.

علاوه بر آن VR(واقعیت مجازی) به شکل گسترده تر و با قیمت ارزان تری در دسترس مصرف کنندگان قرار دارد، به این معنی که این روش درمانی می تواند به عنوان راهی برای دسترسی به تعداد قابل ملاحظه ای از افرادی باشد که قبول نمی کنند مشکلی دارند و به دنبال کمک نمی گردند. این یکی از دلایلی است که دانشمندان فکر می کنند این تکنولوژی یک پیشرفت قابل ملاحظه است.

درمان افسردگی
درمان افسردگی

چگونه از وی آر تراپی می توان برای درمان افسردگی استفاده کرد

با شروع کار کردن با شما در درمان واقعیت مجازی، یک متخصص درمانگر ابتدا زمان می گذارد تا درمورد هر چیزی که ممکن است باعث افسردگی شما شده باشد، از خودتان بیاموزد و بفهمد. با پیشرفت درمان ما به شما کمک می کنیم که بفمید آیا ترکیبی از دارو های ضد افسردگی و تراپی بهترین راه درمان وضعیت خاص شماست؟ از آنجاییکه این کار نتایج مثبتی  از انواع افسردگی را فراهم می کند. درمانگر پس از آن درمان رفتار-شناختی را آغاز می کند تا به شما کمک کند تا بخش هایی از زندگیتان که به عنوان عامل افسردگی کشف شده اند بازسازی و تنظیم کنید.

مترجم و محقق : ندا ناصری

بیشتر بدانید

مراکز VR

منبع

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.