بهترین راه درمان ترس از پل با واقعیت مجازی

0

بهترین راه درمان ترس از پل با واقعیت مجازی

ترس از پل چیست؟

Gephyrophobia  یا ترس از پل یک فو بیای معمول است که بسیاری از افراد را تحت تاثیر خود قرار می دهد. افراد مبتلا به این فوبیا از پل ها یا تونل ها می ترسند: رانندگی بر روی پل یا دیدن یکی از طرفین پل و یا حتی دیدن عکس ها / فیلم های پل های مختلف می توانند باعث حمله اضطرابی و عصبی در فرد شده و موجب رنجش او شود.

اغلب فرد مبتلا به فوبیا متوجه می شود که ترس او غیرقابل انکار و غیر منطقی است؛ اما او قادر به غلبه ی کامل بر آن نیست.

ترس از پل
ترس از پل

ترس از پل یا تونل می تواند بر زندگی حرفه ای و شخصی فرد تاثیر بگذارد؛ یکی ممکن است از رانندگی یا مسافرت کردن دوری کند، و یا به احتمال زیاد تصمیمات شغلی را بگیرد که در بر اساس ترسش اتخاذ می کند. یعنی از پذیرفتن شغل هایی که ممکن است او را در معرض دیدن یا رد شدن از روی پل ها قرار دهد اجتناب می کند.

رانندگان مبتلا به این ترس  ممکن است با دیدن یک پل خطرناک دچار ترس شدید شوند و زندگی خود و کسانی که در کنارشان در خدرو هستند را به خطر بیاندازند. بنابراین فوبیای ترس از پل ها ممکن است موجب حمله ی عصبی و شوک فرد شود کاملا ناتوان کننده باشد.

علت ترس از پل

اکثر افراد مبتلا به  این فوبیا از پل های ساخته شده روی منابع آبی بزرگ ، هراس دارند. ترس آنها، مانند تمام ترس های دیگر، ممکن است ریشه در گذشته آنها داشته باشد. یک تجربه منفی یا تروماتیک در گذشته که پل در آن دخیل بوده، می تواند موجب بروز این ترس و فوبیا شده باشد.

این ترس با ترس از ارتفاع یا آکرو فوبیا نیز ارتباط دارد. بیشتر پل ها در دره های بزرگ و یا روی آب های بزرگمانند رودخانه یا دریاچه ها در ارتفاع بزرگ ساخته می شوند.

علاوه بر این، برخی از پل ها یا تونل ها ممکن است به خاطر خیلی کوچک یا تنگ بودن موجب تحریک ترس از فضای بسته شوند. مشاهده ی یک تصادف یامرگ تصادفی روی پل توسط فرد مبتلا به فوبیا ممکن است موجب بروز واکنش هایی مشابه واکنش های فوبیایی در فرد شود.

اضطراب یک واکنش مغزی برای محافظت از فرد در موقعیت های ظاهرا خطرناک است.

بسیاری از افراد می ترسند پل سقوط کند یا اینکه راننده ممکن است کنترل وسیله نقلیه را از دست بدهد و وسیله ی نقلیه  در اعماق زیر پایشان سقوط  کند. این ترس در اکثر افراد معتبر و طبیعی است؛ اما در مورد فوبیای پل می تواند در فرد منجر به علائم اضطراب شدید شود.

صحنه های فیلم یا گزارش های خبری مربوط به حوادثی که بیش از یک پل رخ داده است نیز می تواند منجر به این ترس و وحشت شود، به ویژه برای افرادی که از دیگر اختلالات اضطرابی رنج می برند. گاهی اوقات کمبود آدرنال می تواند در ایجاد این ترس و وحشت نقش داشته باشد.

علائم ترس از پل

اضطراب و حملات هراس(پنیک) نشانه های رایج فوبیای ترس از پل ها هستند.

نشانه های دیگر این فوبیا که عمدتا از دو مورد قبلیس ناشی می شوند عبارتند از:

  • تنگی نفس هنگام رانندگی بر روی پل.
  • فرد مبتلا به فوبیا ممکن است چشمان خود را بسته نگه دارد، یا ضربانقلبش به حدی بالا رود که آن را در دستان خود حس کند.
  • احساس مور مور شدن از سر تا به انگشت، احساس سوزن سوزن شدن، لرزش و احساس تهوع، بعضی از علائم دیگر فوبیای ترس از پل است.
  • فکر و احساس مرگ، سقوط، دیدن و به یاد آوردن تصاویر یا فیلم های خشونت آمیز یا منفی ، نشانه های روانشناختی این ترس و وحشت هستد.
ترس از پل
ترس از پل

بسیاری از افراد مبتلا به فوبیای ترس از پل از پل خودداری می کنند: از مثلا دیدن تصاویرپل ها، رانندگی روی آنها و غیره. ممکن است برای دوری از پل ها بهانه بیاورند، دروغ بگویند یا از شرایطی که منجر به رفتن آنها روی پل می شود به هر قیمتی اجتناب کنند.

درمان ترس از پل

تمرین تنفس و مدیتیشن دو تکنیک قدرتمند “کمک به خود” است که به افراد مبتلا به فوبیای ترس از پل که بر ترسشان غلبه کرده اند توصیه می شود. پس از رسیدن روی پل، باید سعی کنید تنفس خود را تنظیم کنید و به آرامی از 1 تا 10 بشمارید تا اضطرابتان فروکش کند.

کاهش تدریجی حساسیت و ترس  یکی از بهترین روش های غلبه بر فوبیای ترس از پل است. با رانندگی بر روی پل های کوچکتر یا حتی ساده تر، با دیدن فیلمها و عکسهایی از پل های مختلف درمان ترس خود ار آغاز کنید.

سعی کنید در هنگام انجام این کار نفس عمیق بکشید. این کارو تمرین می تواند به شما کمک کند تا آرام آرام بتوانید جرأت کنید روی پل های بزرگتر بروید و بر ترستان غلبه کنید.

دور ریختن افکار منفی با نوشتن و یادداشت کردن افکار مثبت، یکی دیگر از تکنیک های “کمک به خود” است که باعث کاهش اضطراب ناشی از فوبیای ترس از پل می شود.

دوستان و عزیزان نیز می توانند در طول این فرایند به شما کمک کنند. آنها می توانند با خودرو خود شما را بر روی پل های کوچکتر ببرند و آنجا رانندگی کنند تا بتوانید به تدریج بر ترس خود غلبه کنید و کم کم بتوانید به تنهایی از روی پل های بزرگ عبور نمایید.

گفتار درمانی، مشاوره روانپزشکی، هیپنوتراپی و سایر روش های آزمایش شده می توانند به شما کمک کنند تا یک بار و برای همیشه بر فوبیای ترس از پل خود غلبه کنید.

راه های نوین درمان ترس از پل

امروزه اما تکنولوژی های به کمک علم پزشکی آمده است. امروزه می توانید به جای رفتن روی پل های حقیقی و تجربه ی واقعی و دوباره ی اضطراب که برایتان نا خوشآند است، از پل های مجازی استفاده کنید!

ترس از پل
ترس از پل

تکنولوژی واقعیت مجازی یا VR این امکان را به شما می دهد تا به شکل مجازی و در محیطی کاملا ایمن راه درمان تدریجی بر ترستان از پل را پشت سر بگذارید و آن را درمان کنید.

این راه درمانی نوین به این صورت عمل می کند که در صفحه ی 360 درجه ی واقعیت مجازی، طبق برنامه ای درمانی و از پیش تعیین شده پزشک گام به گام تصاویری از پل های مختلف را به شما نشان می دهد و شما می توانید مجازا خود را روی آنها ببینید. در حالی که البته به قول معروف جایتان در حقیقت سفت است.

پس جای نگرانی نیست. در حینی که در سطوح مختلف درمانی شما پل هایی از کوچک به بزرگ را می بینید پزشک درمانگر در کنار شما ایستاده و با راهنمایی هایشبه شما کمک می کند.

به این ترتیب شما می توانید در شرایطی ایمن و با حضور درمانگری معتبر گام به گام بر ترس خود از پل غلبه کنید. این شیوه ی درمانی یکی از ارزان ترین، به صرفه ترین ،از لحاظ زمانی و هزینه، نسبت به روش درمانی سنتی است.

خوشبختانه در ایران این تکنولوژی و درمان نوین وجود دارد. کلینیک درمانی جایروس اولین و تنها کلینیک تخصصی درمان واقعیت مجازی در ایران است که اماده ی خدمت رسانی به بیماران محترم می باشد.

 

مترجم و محقق : ندا ناصری

بیشتر بدانید

مراکز VR

منبع

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.