آیا شیوع ام اس شما را نگران کرده است| تشخیص اختلالات سیستم عصبی| واقعیت مجازی

0

واقعیت مجازی می تواند به تشخیص زود هنگام بیماری پارکینسون و ام اس کمک کند.

واقعیت مجازی
دانشمندان در حال طراحی یک سیستم برای تشخیص زود هنگام اختلالات تحلیل برنده سیستم عصبی هستند. هدف از طراحی این سیستم این است که بتوان اختلالاتی از قبیل ام اس، بیماری پارکینسون و سایر موارد را در مراحل اولیه تشخیص داد. این سیستم تشخیصی بر پایه برنامه واقعیت مجازی قرار دارد و کاربر در این محیط مجازی قرار می ‌گیرد و پزشک از او می ‌خواهد به انجام برخی کارهای خاص بپردازد. محققان از پارامترهای واقعیت مجازی متعددی استفاده می ‌کنند و تغییراتی که در حرکات و عملکرد بیمار ایجاد می شود را ثبت می نمایند.
دانشمندان دانشگاه پلی تکنیک Tomsk و دانشگاه پزشکی Siberian در حال طراحی این سیستم تشخیصی هستند. در این سیستم از عینک های واقعیت افزوده و یک پلتفرم متحرک و یک سنسور کنترل کننده غیر تماسی استفاده می شود. فرایند تشخیص به این صورت است که کاربر عینک را روی صورت خود قرار می دهد و وارد واقعیت مجازی می شود که این محیط شروع به حرکت می کند.

در این هنگام سنسور از ۲۰ نقطه حرکتی شروع به شناسایی تغییرات ایجاد شده در بدن کاربر می کند. افرادی که هیچ گونه اختلالی نداشته باشند به سرعت با شرایط جدید ایجاد شده در واقعیت مجازی سازگاری پیدا می ‌کنند اما افرادی که دچار اختلالات سیستم عصبی هستند تعادل خود را از دست می ‌دهند و با شرایط جدید سازگاری پیدا نخواهند کرد.

توانبخشی پس از سکته مغزی

دیوید کاچا توریان یکی از دانشمندان جوان این پروژه می گوید ما با ادغام کردن دستگاه‌ های موجود و تحلیل داده ها بر اساس مدل های ریاضی به ارزیابی کاربر می پردازیم. ما همچنین توانسته ایم یک مدل از اسکلت انسان را طراحی کنیم و ۲۰ نکته مهم در این سیستم اسکلتی را شناسایی کرده ایم و بر اساس نتایج به دست آمده به بررسی شرایط کاربر می پردازیم. این سیستم توسط ۵۰ کاربر به مدت داوطلبانه امتحان شده است. محققان در یکی از آزمایشات خود به بررسی نحوه تاثیر گذاری واقعیت مجازی بر افراد مختلف پرداخته اند. این روش حدود ۱۰ دقیقه به طول انجامید و از افراد سالم و افرادی که قبلا وجود اختلالات سیستم عصبی در آنها تشخیص داده شده است استفاده شد.

محققان ادعا می ‌کنند که به لطف این فناوری جدید می توانند بگویند که آیا عملکرد یک کاربر با عملکرد یک فرد سالم تفاوت دارد یا خیر. محققان می ‌توانند نحوه عکس العمل افراد مختلف که بیماری های متفاوتی دارند را در محیط واقعیت مجازی بررسی کنند. به عنوان مثال افرادی که دچار بیماری پارکینسون هستند دچار لرزش دست و حرکات ریتمیک و سریع اعضا می شوند. محققان ادعا می کنند که می توان از واقعیت مجازی هم برای تشخیص اختلالات سیستم عصبی و هم توان بخشی بیماران مختلف استفاده کرد.

حفظ تعادل بدن

عدم تعادل

در حفظ تعادل و حرکات بدن تعدادی از سیستم های بدن نقش دارند و گوش میانی در تعیین موقعیت ما در فضا و مسیر جاذبه نقش مهمی را ایفا می کند. سیستم عضلانی و بینایی به طور مداوم به حرکت کردن ما روی سطح افقی کمک می کنند. همه این سیستم ها به صورت خودکار با یکدیگر هماهنگی دارند و در صورتی که ما دچار یکی از انواع اختلالات تحلیل برنده سیستم عصبی از قبیل بیماری پارکینسون یا ام اس شویم هماهنگی و عملکرد متعادل این سیستم ها به هم می خورد.

آلزایمر، ام اس و پارکینسون از جمله اختلالات سیستم عصبی هستند که به آرامی پیشرفت می ‌کنند. این بیماری‌ ها می ‌توانند به صورت اکتسابی یا ارثی به وجود بیایند. مهمترین ویژگی این اختلالات این است که به تدریج و به صورت پیشرونده سلول های عصبی از بین می روند و مشکلات متعددی را در تعادل و هماهنگی اعضای بدن به وجود می آورند. به عنوان مثال طبق اظهارات دانشمندان ممکن است بیماری پارکینسون فرایند مرگ سلول ها در سن سی سالگی شروع شود اما علائم و نشانه های بیماری فقط در سن ۵۰ سالگی به طور جدی خود را نشان دهند. به همین دلیل دانشمندان سراسر جهان درصدد یافتن روشی برای تشخیص زود هنگام بیماری های تحلیل برنده سیستم عصبی هستند.

واقعیت مجازی

معمولا افراد مختلف زمانی متوجه بیماری و اختلال عملکردی خود می شوند که ۸۰ درصد از سلول های مغز آنها آسیب دیده است و هیچ راهی برای بهبود وضعیت آنها وجود ندارد. به همین دلیل تشخیص بیماری در مراحل اولیه اهمیت بسیار زیادی دارد زیرا در این مرحله می ‌توان به بیمار کمک کرد. در شرایط کنونی پزشکان برای شناسایی و تشخیص اختلالات تحلیل برنده سیستم عصبی فقط از برخی آزمایشات استفاده می ‌کنند که عمدتاً بر پایه ارزیابی دیداری قرار دارند و در انجام آنها از روش ها و ابزارهای سودمند استفاده نمی گردد. در حال حاضر امید به تشخیص این اختلالات توسط واقعیت مجازی افزایش یافته است و همین مسئله باعث امیدواری پزشکان و محققان شده است.

 

مترجم: لیلا عبدالملکی

منبع

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.