یک روش جدید برای تشخیص زودهنگام آلزایمر| آلزایمر| واقعیت مجازی

0

 

واقعیت مجازی یک روش جدید تشخیص زود هنگام آلزایمر

دمانس

دانشمندان متوجه شده اند که می توان از هدست های واقعیت مجازی برای کمک به شناسایی زود هنگام بیماری آلزایمر استفاده کرد. این دستگاه ها به طور گسترده توسط برنامه نویسان و طراحان بازی های کامپیوتری مورد استفاده قرار می گیرد. در این روش از تصاویری استفاده می ‌شود که می ‌توان از آن برای بررسی مهارت های هدایت کننده در افرادی که در معرض خطر ابتلا به دمانس قرار دارند استفاده کرد. در حال حاضر دانشمندان عقیده دارند افرادی که در این آزمایشات عملکرد مناسبی نداشته باشند در آینده در معرض خطر ابتلا به آلزایمر قرار خواهند گرفت. محققان امیدوار هستند که بتوانند با شناسایی زود هنگام افرادی که در معرض خطر دمانس قرار دارند بتوانند قدم های محکم در مسیر درمان بهتر و راحت تر آنها بردارند.

پزشکان عقیده دارند که حافظه اولین عاملی است که در اختلال آلزایمر دستخوش تغییر می شود و بیمار را با مشکل مواجه می کند. ضعیف شدن حافظه اولین علامت مهم در شروع این بیماری محسوب می ‌شود. پزشکان ادعا می ‌کنند که می ‌توانند با شناسایی زود هنگام افرادی که در مرحله اولیه شروع از دست دادن مهارت های تصمیم گیری و برنامه ریزی هستند هرچه سریع تر به درمان آنها بپردازند.

تحقیق بر روی بیماران مبتلا به دمانس

دمانس

تشخیص زودهنگام از دست دادن مهارت های تصمیم گیری که به بیماری آلزایمر ارتباط دارد چندین سال است که توسط جان و همکارانش در مرکز تحقیقات بریتانیا مورد بررسی قرار گرفته است. در این تحقیقات از کامپیوتر برای مهارت های تصمیم گیری و برنامه ریزی بیماران استفاده شده است. اما در حال حاضر دانشمندان آزمایشات جدید خود را در یک سطح جدید و با استفاده از دستگاه واقعیت مجازی انجام می دهند. در این روش کاربران به درون یک فضای شبیه ‌سازی شده هدایت می شوند که باید در آن شروع به تصمیم ‌گیری نمایند و از خود عکس ‌العمل نشان دهند.

حدود ۳۰۰ نفر از افرادی که بین سنین ۴۰ تا ۶۰ سال قرار داشتند در این تحقیق شرکت کردند که برخی از افراد دارای یک ژن بودند که آنها را در معرض خطر ابتلا به این بیماری قرار می‌داد و برخی دیگر نیز در خانواده آنها فرد مبتلا به آلزایمر وجود داشت. اما همه این افراد در معرض خطر ابتلا به آلزایمر قرار نداشتند و محققان تلاش می ‌کنند تا علت این مسئله را کشف کنند.

کاربرد واقعیت مجازی در تحقیقات

واقعیت مجازی

در این از شرکت‌ کنندگان خواسته شده است که هدست واقعیت مجازی را روی صورت خود قرار دهند و مسیر خود را در این فضا پیدا کنند و جزئیات مربوط به نقاط مختلف را به خاطر بسپارند. محققان شروع به نوشتن نکاتی در خصوص افرادی که دارای مشکلات خاص بودند کردند و تلاش کردند بفهمند آیا آنها در معرض خطر ابتلا به آلزایمر قرار دارند یا خیر. انجام این تحقیق بسیار ساده بود و محققان می خواستند قبل از آنکه شرکت کنندگان از وجود بیماری خود مطلع شوند به شناسایی تغییرات ایجاد شده در عملکرد مغز بیماران بپردازند.

محققان به تازگی متوجه شده‌ اند که بخش قابل توجهی از مغز که تحت عنوان قشر درون بینی از آن یاد می‌ شود و به عنوان یک مرکز کانونی مهم در مغز عمل می کند وظیفه حرکات هدایت کننده بدن را برعهده دارد. تحقیقات نشان داده است که این قسمت اولین نقطه موجود در مغز است که آلزایمر بر آن تاثیر می گذارد. این قسمت اولین بخش مهم در مغز است که می ‌تواند تحلیل رفتن مغز را در هنگام ابتلا به آلزایمر نشان دهد به همین دلیل محققان و پزشکان بر روی بررسی این قسمت متمرکز شده اند. هدف از انجام این کار کمک کردن به افرادی است که در معرض ابتلا به این بیماری قرار دارند.

دمانس

معمولا پس از آنکه وجود بیماری آلزایمر در یک بیمار تشخیص داده شد و تایید گردید از داروهای مختلف استفاده می شود که به تدریج باعث تغییرات قابل توجهی در بافت مغز می ‌شوند. در صورتی که بتوان از داروهای جدید استفاده کرد و هر چه زودتر آنها را در برنامه درمان بیمار قرار داد پیش از آن که بخش زیادی از قشر درون بینی آسیب ببیند می توان به طرز قابل توجهی از شروع بیماری دمانس جلوگیری کرد.

بیماری دمانس

دمانس

افرادی که به بیماری آلزایمر مبتلا می ‌شوند معمولا در به خاطر آوردن اشیا افراد و مسیر ها دچار مشکل می ‌شوند. این افراد نمی ‌توانند به خوبی تصمیم بگیرند و برای انجام کارهای خود برنامه ریزی نمایند. در واقعیت مجازی تلاش می شود بیمار در محیط جدید تجربیات خوبی را به دست بیاورد به عنوان مثال پزشکان سعی می کنند در قالب تصاویر سه بعدی فرد را به اماکنی که قبلا در آنجا حضور داشته است هدایت کنند.

به خاطر آوردن خاطرات می تواند کمک بسیار زیادی به این گروه از بیماران نماید. امروزه تاثیر ارتباطات اجتماعی و برنامه‌ ها در کاهش انزوا و تنهایی در افراد مسن ثابت شده است. به همین دلیل تلاش برای طراحی شرایط جدید برای افراد مسن که دچار بیماری آلزایمر هستند ادامه دارد. واقعیت مجازی قابلیتی است که از علائم و نشانه ها و مسیرها و سرنخ‌ های محیطی استفاده می کند تا کاربر بتواند موقعیت خود را پیدا کند، جایی که قرار است برود را تشخیص دهد و مسیر مناسب را برای رسیدن به آن موقعیت انتخاب نماید. محققان عقیده دارند که تست مهارت های هدایت کننده در افراد می تواند و تشخیص زودهنگام آلزایمر و جلوگیری از پیشرفت آن کمک کند.

در حال حاضر هیچ روشی برای درمان دمانس یا آلزایمر و کند کردن سرعت پیشرفت بیماری وجود ندارد. روش های درمانی موجود فقط به کنترل علائم بیماری کمک می کنند. فناوری واقعیت مجازی می ‌تواند به پزشکان و محققانی که بر روی بیماران مبتلا به دمانس کار می‌ کنند کمک کند بتوانند کیفیت زندگی آنها را بهبود ببخشند و بیماران بتوانند به خوبی به مدیریت چالش هایی که با آن مواجه می شوند بپردازند. واقعیت مجازی می تواند راه حلی را برای شادی بیشتر در این گروه از بیماران ارائه دهد و باعث رضایت مندی بیماران و خانواده آنها گردد.

 

مترجم: لیلا عبدالملکی

منبع

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.