یک تجربه حیرت انگیز در ورزش| کاربرد VR در ورزش| واقعیت مجازی|

0

پنج نوع فعالیت ورزشی از واقعیت مجازی بهره می گیرند.

فناوری واقعیت مجازی به سرعت در حال تبدیل شدن به یک صنعت پر منفعت و سود آور است. داده های آماری در حال حاضر ارزش آن را در بازار فعلی ۶.۴ میلیارد دلار برآورد کرده است و پیش بینی می شود که این رقم تا سال آینده دو برابر شود و تا سال ۲۰۲۰ به چیزی بالغ بر ۴۰ میلیارد دلار برسد. یکی از بازارهای که فناوری واقعیت مجازی توانسته است آن را پیدا کند عرصه ورزش و ورزش‌ های تیمی است.

در این عرصه میلیون ها دلار بر روی واقعیت مجازی سرمایه گذاری شده است تا مربیان بتوانند روش های متعدد آموزشی را به ورزشکاران یاد دهند و به بهبود آنها کمک کنند. از این فناوری خلاقانه در سایر زمینه ها نیز استفاده شده است و در عرصه ورزش توانسته است هواداران بسیار زیادی را به خود جذب نماید. در بخش زیر به ۵ نوع فعالیت ورزشی اشاره می کنیم که از مزایای واقعیت مجازی بهره می ‌گیرند.

فوتبال آمریکایی

واقعیت مجازی

واقعیت مجازی محبوبیت بسیار زیادی را در فوتبال آمریکایی به دست آورده است و تیم‌ های فوتبالی از این نوع فناوری برای آموزش تمرینات جدید به بازیکنان خود استفاده می کنند. حداقل سه تیم از این فناوری بهره می ‌گیرند و به اهمیت آن پی برده اند. یکی از مزایای عالی این فناوری این است که به بازیکنان اجازه می‌ دهد بدون آنکه در زمین واقعی فوتبال قدم بگذارند به تمرین کردن بپردازند. این مزیت فوق ‌العاده در دانشگاه‌ ها نیز استفاده می شود و بازیکنان می توانند تمرین کنند و درس بخوانند. به کمک واقعیت مجازی می توان به خوبی شرایط یک بازی واقعی را شبیه سازی کرد به نحوی که محیط واقعیت مجازی مانند زمین واقعی هیجان انگیز باشد.

ناسکار

واقعیت مجازی

می توان از واقعیت مجازی برای مسابقات ناسکار نیز استفاده کرد. در این روش افراد می ‌توانند هدست واقعیت مجازی را روی صورت خود قرار دهند و وارد دنیا جف گوردون، دیل النهارت و دیل الیوت شوند. هوروتینز می گوید با توجه به پیشرفت هایی که در زمینه واقعیت مجازی به دست آمده است تمایز گذاری بین دنیای واقعی و فضای مجازی دشوار شده است. مرزهای بین دنیای واقعی و مجازی آنقدر نامرئی شده که در حال حاضر واقعیت مجازی توانسته است به بهبود مهارت ها و دانش ورزشکاران در فضای مجازی کمک کند.

فوتبال

واقعیت مجازی

امروزه تعداد زیادی از تیم های فوتبال در سراسر جهان از واقعیت مجازی برای تقویت روش های آموزشی استفاده می کنند. علاوه بر این مسئله واقعیت مجازی می ‌تواند به ایجاد تجربیات جدید برای بازیکنان کمک کند. حتی مربیان توانسته اند بازی های مهم بین تیم های محلی را توسط این فناوری پوشش دهند و طرفداران با استفاده از هدست واقعیت مجازی می توانند در هر نقطه که دوست دارند بنشینند. به عنوان مثال تماشای مسابقه از نزدیک و در نقاط مورد نظر امکان پذیر نیست اما می ‌توان با کمک این فناوری به این آرزو جامه عمل پوشاند.

بسکتبال

واقعیت مجازی

واقعیت مجازی توانسته است در عرصه بسکتبال نیز راه پیدا کند و مربیان از این فناوری برای بهبود عملکرد تیم خود استفاده می ‌کنند. از فناوری واقعیت مجازی برای بهبود آموزش به بازیکنان استفاده می شود. آنچه اهمیت بسیار زیادی دارد این است که به شیوه های مختلف از فناوری واقعیت مجازی در عرصه ورزش استفاده می شود. مربیان انتظار دارند که واقعیت مجازی بتواند با پیشرفت های بیشتر به ارائه تجربیات جدید برای هواداران و بازیکنان ورزش های مختلف بپردازد و به این ترتیب باعث افزایش تعداد تماشاگران لیگ های جهانی شود.

پوکر

واقعیت مجازی

در حال حاضر به لطف فناوری واقعیت مجازی افرادی که به صورت آنلاین پوکر بازی می کنند می توانند با استفاده از هدست واقعیت مجازی وارد محیط مربوطه شوند و به انجام ورزش مورد علاقه خود بپردازند. فضای مجازی توانسته است یک تجربه بی ‌نظیر و جالب را برای افرادی که به بازی پوکر علاقه دارند ایجاد کند. این افراد می ‌توانند با استفاده از هدست واقعیت مجازی خود با چندین نفر پوکر بازی کنند و لحظات شادی را تجربه نمایند. این افراد ادعا می ‌کنند که بازی پوکر از طریق هدست واقعیت مجازی یک هدیه عالی و حیرت انگیز برای بازیکنان پوکر است و این دقیقاً همان چیزی است که آنها به آن نیاز دارند.
در این مقاله به طور خلاصه به توضیح کاربرد واقعیت مجازی در ورزش های مختلف پرداختیم. اگر شما نیز قصد دارید از این تجربه حیرت انگیز بهره مند شوید می توانید وارد دنیای مجازی شده و با استفاده از یک هدست از داشتن لحظات شاد لذت ببرید.

در حال حاضر واقعیت مجازی علاوه بر عرصه ورزش و بازی های کامپیوتری به عرصه پزشکی نیز راه پیدا کرده است و از آن برای درمان اختلالات سیستم عصبی از قبیل سکته مغزی، پارکینسون، عدم تعادل و مواردی از این قبیل استفاده می شود. از آنجایی که در این فضا بیمار با افراد واقعی جامعه ارتباط ندارد می تواند بدون هیچ گونه مشکلی و یا احساس ترس و خجالت به انجام تمرینات مخصوص بپردازد. انجام دادن حرکاتی که پزشک از بیمار می ‌خواهد به تدریج باعث بهبود عملکرد جسمانی او می شود. حتی می توان از واقعیت مجازی برای درمان افسردگی، فوبیا اختلال بیش فعالی و مواردی از این قبیل استفاده کرد. محققان عقیده دارند که تا چند سال آینده واقعیت مجازی به یک بخش جدایی ناپذیر در زندگی همه افراد در سراسر جهان تبدیل خواهد شد.

 

مترجم: لیلا عبدالملکی

منبع

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.