چرا تعادل ندارم| چرا زمین می خورم| پارکینسون

0

چگونه واقعیت مجازی می تواند به افراد مبتلا به بیماری بیماری پارکینسون کمک کند؟

واقعیت مجازی

همان گونه که می دانید بیماری بیماری پارکینسون یکی از اختلالات تحلیل برنده سیستم عصبی است. این اختلال با علائم و نشانه های متعددی از قبیل از دست دادن تعادل، خشکی و سفتی عضلات، زوال عقل، از دست دادن کنترل عملکرد روده و مثانه، ناتوانی حرکتی و مواردی از این قبیل همراه است.

کاهش دامنه حرکات بیمار باعث شده است که میزان وابستگی او به اعضای خانواده افزایش پیدا کند. این مسئله بر میزان اعتماد به نفس و عزت نفس بیماران مبتلا به بیماری پارکینسون تاثیرات منفی می گذارد. به همین دلیل تلاش برای یافتن یک روش سودمند و درمان این اختلال اهمیت بسیار زیادی دارد.
امروزه از روش های زیادی برای درمان این بیماری استفاده می‌ شود. فیزیوتراپی، کاردرمانی و مصرف دارو از جمله روش های رایج برای درمان این اختلال محسوب می شوند. فناوری واقعیت مجازی یکی از جدیدترین روش های موجود برای درمان این بیماری است و تحقیقات زیادی نیز بر روی این روش انجام شده است. با ما همراه باشید تا اطلاعات سودمندی را در این خصوص در اختیار شما قرار دهیم.

بیماری پارکینسون و توانایی جسمانی

عدم تعادل

بیماری پارکینسون یکی از اختلالات تحلیل برنده سیستم عصبی بدن است که در حال حاضر رشد ابتلا به آن بسیار زیاد است. طبق داده های آماری موجود تعداد بیماران مبتلا به این اختلال در مقایسه با ۲۵ سال پیش دو برابر شده است. این بیماری با کاهش توانایی جسمانی، عدم تمایل بیمار برای راه رفتن و مشکلات روحی، اجتماعی و عصبی همراه است که بر بیماران تاثیرات منفی می گذارد. علائم این بیماری خود را به صورت از دست دادن توانایی حرکتی، لرزش عضلات و استخوان ها، ناپایداری بدن و از دست دادن تعادل و هماهنگی اعضا نشان می دهد.
این بیماران به علت سفتی و خشکی مفاصل و عضلات برای راه رفتن به مشکل بر می ‌خورند. به طور کلی توانایی دیدن و قابلیت حرکت برای هدایت بدن به یک جهت کاملاً ضروری است. این مهارت در بیماران مبتلا به بیماری پارکینسون مختل می شود و بیماران دچار مشکل خواهند شد.

این افراد به لحاظ هماهنگی اعضای بدن دچار مشکل هستند و آگاهی خود را در خصوص محل قرار گیری اعضا در هنگام راه رفتن از دست خواهند داد. به عبارتی در صورتی که این افراد در هنگام راه رفتن نتوانند یکی از پاهای خود را ببینند ممکن است قادر به تکان دادن پای دیگر خود نباشد. این بیماران توانایی خود را برای هماهنگ کردن قدم ها از دست می ‌دهند و دچار ناتوانی حرکتی می ‌شوند.

بررسی فناوری واقعیت مجازی در بیماران مبتلا به بیماری پارکینسون

 واقعیت مجازی

در تحقیقی که محققان در سال ۲۰۱۶ برای بیماران مبتلا به بیماری پارکینسون انجام داده ‌اند از واقعیت مجازی و آموزش تحریک عصب استفاده کردند تا بتوانند به این نتیجه برسند که آیا تلفیق این دو روش باعث بهبود عملکرد جسمانی و تحریک بهتر عصب می شود یا خیر. در این روش افراد مبتلا به بیماری پارکینسون به یک سانسور رباتیک متصل شده بودند. این سنسور می توانست حرکات ظریف مچ بیمار را در هنگام تکان دادن یک میز در فضای مجازی ثبت کند. محققان از بیمار می خواستند که دقت کند و از تکان خوردن توپی که روی میز قرار دارد جلوگیری نماید. سپس به منظور افزایش میزان دشواری این آزمون حساسیت بر روی عدم حرکت توپ افزایش یافت.

اهمیت تمرکز بر توانایی بیمار

به طور کلی یکی از فاکتورهای بسیار مهمی که می تواند به بهبود علائم بیماری پارکینسون کمک کنند مشاهده اتفاقاتی است که در حال رخ دادن است. به نظر می ‌رسد که مشاهده حرکات بیمار باعث می ‌شود که کنترل کردن آنها ساده‌تر باشد اما در تحقیقی که توسط پیلگرام و همکارانش برای بیماران مبتلا به بیماری پارکینسون انجام شد بستن چشم بیماران و جلوگیری از دیدن اعضای بدن باعث شد که آنها به کمک بیشتری نیاز داشته باشند و قدم های خود را آهسته تر بردارند.
در افرادی که به بیماری پارکینسون مبتلا نبودند با کاهش سطح بینایی حالت بدن آنها تغییر نکرد اما فاصله قدم‌ های آنها نیز کوتاه تر شد. در واقع به نظر می رسد که دیدن نحوه حرکت در فضای مجازی می تواند به بیماران مبتلا به بیماری پارکینسون کمک کند. با پیشرفت فناوری، روش های آموزشی برای بهبود توانایی حرکتی این بیماران نیز افزایش پیدا خواهد کرد.

کاربرد واقعیت مجازی در بیماری پارکینسون

بیماری پارکینسون

از آن جایی که افراد مبتلا به بیماری پارکینسون نمی ‌توانند سریع عمل کنند و این مشکل باعث ایجاد محدودیت های عملکردی در زندگی روزمره آنها می شود. می توان با استفاده از تکنیک های مختلف از قبیل ایجاد محرک های شنیداری یا دیداری برای راه رفتن به این افراد استفاده کرد.
در تحقیقی که بر روی بیماران مبتلا به بیماری پارکینسون انجام شده است محققان ادعا کرده ‌اند که استفاده از واقعیت مجازی و ورزش کردن در این فضا می تواند به بهبود عملکرد این بیماران و افزایش سرعت حرکتی آنها کمک کند. در این تحقیق بر روی توانبخشی این گروه از بیماران تمرکز شده بود و محققان شواهد کافی در خصوص اهمیت واقعیت مجازی برای بهبود توانایی حرکتی بیماران در اختیار داشتند و در نهایت به این نتیجه رسیدند که می توان با انتخاب یک برنامه درمانی مناسب از فناوری واقعیت مجازی به عنوان یک ابزار امیدوار کننده برای بهبود سرعت حرکت در افراد مبتلا به بیماری پارکینسون استفاده کرد.

نتایج حاصل از تحقیق

محققان پس از کاربرد فناوری واقعیت مجازی برای بیماران مبتلا به بیماری پارکینسون متوجه شده‌ اند که استفاده از این فناوری و ورزش درمانی باعث شده است که این بیماران بتوانند مدت بیشتری راه بروند و ریسک زمین خوردن در آنها کاهش پیدا کند. در این تحقیقات از اهداف متحرک و ثابت استفاده شده بود و محققان متوجه شدند هنگامی که از اهداف متحرک استفاده می کنند افراد مبتلا به بیماری پارکینسون عملکرد بهتری از خود نشان می ‌دهند و زمان لازم برای انجام حرکات موردنظر به تدریج کاهش پیدا می کند زیرا سرعت عکس العمل این بیماران بهبود می یابد. این امر باعث شده است که آنها بتوانند به تدریج عملکرد جسمانی بهتری داشته باشند.

اهمیت واقعیت مجازی در درمان بیماری ها

در حال حاضر از فناوری واقعیت مجازی در پارک ها و شهر بازی ها استفاده می شود تا افراد مراجعه کننده لحظات هیجان انگیزی را تجربه کنند. اگر شما تجربه حضور در دنیای واقعیت مجازی را داشته باشید می دانید که این محیط انقدر به دنیای واقعی نزدیک است که تمایز گذاری بین دنیای واقعی و مجازی دشوار می شود.
پزشکان با تکیه بر همین مساله تلاش می کنند شرایطی را ایجاد کنند تا بیماران مبتلا به اختلالات سیستم عصبی بتوانند با حضور در این فضای سه بعدی به انجام تمرینات خاصی بپردازند تا علاوه بر تقویت عضلات و رفع سفتی و خشکی آنها بر میزان تعادل جسمانی این گروه از بیماران افزوده شود.

تلاش ها به منظور ایجاد دنیایی بهتر برای بیماران مبتلا به پارکینسون ادامه دارد و در حال حاضر فناوری واقعیت مجازی یکی از جدیدترین روش های موجود برای بهبود توانایی حرکتی این بیماران محسوب می شود .

مترجم: لیلا عبدالملکی 

منبع

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.