واقعیت مجازی : بهترین شیوه درمان افسردگی

درمان افسردگی

درمان افسردگی
0

جدید ترین شیوه درمان افسردگی

در حالی که اکثر ویژگی های حیرت انگیز  VR به بازی هایی ویدیویی  و سرگرمی ها متمرکز شده است، واقعیت مجازی در آخرین نسخه خود، امکاناتی را برای درمان مشکلات روحی و روانی هم ارائه داده است که بررسی آن ها بسیار جالب و تعجب برانگیز می باشد.

بر طبق مؤسسه ملی سلامت روان، حدود 43.6 میلیون بزرگسال در ایالات متحده به تنهایی دارای اختلال روانی قابل تشخیص هستند، که به وسیله VR امکان کمک به بسیاری از آن ها وجود خواهد داشت .

درمان افسردگی
درمان افسردگی

در کشور ما نیز به علت مشکلات اجتماعی و البته تغییر جامعه؛ نرخ رشد بیماری های روحی و افسردگی رو به رشد بوده است.پیلوسکا کلینیک اولین مرکز در ایران است که همگام با پیشرفت های به روز دنیا، از واقعیت مجازی برای درمان اختلالات روحی و روانی و همچنین افسردگی استفاده می کند.برای این که اطلاعات بیشتری درباره این شیوه درمان به دست آورید با ما همراه باشید.

درمان با واقعیت مجازی تاریخچه ای 20 ساله دارد ، اما محدودیت های تکنولوژیکی و هزینه ها مانع از دسترسی به آن شده است. به این معنا که ظهور هدست های تلفن همراه با قیمت مناسب موجب شده است که فرصت های جدیدی برای درمان افسردگی به وجود آید و توده مردم نیز بتوانند از آن استفاده کنند .

 

فقدان اطلاعات کلینیکی و اینکه چگونه این روش به تدریج جایگاه خود را در میان درمان های رایج روانپزشکی پیدا کرد  ، بدون شک، بزرگترین چالش وی آر در حوزه سلامت است و برای اثبات آن نیاز به تحقیقات بیشتری است.

درمان افسردگی
درمان افسردگی

 

اما تجربیات عملی نشان داده که تاثیر وی آر به مراتب از دیگر روش های سنتی درمان بهتر بوده است.

 

تحقیقات پیرامون درمان با واقعیت مجازی

برای مثال، در اوائل سال جاری، دانشگاه کالج لندن و موسسه کاتالان برای تحقیقات و مطالعات پیشرفته، یک مقاله علمی ارائه دادند که نشان می دهد VR درمان می تواند علائم افسردگی را با افزایش احساسات خودخواهانه کاهش دهد. در سه جلسه هفتگی،و  جلسات 8 دقیقه ای، 15 فرد بزرگسال مبتلا به افسردگی، بین 23 تا 61 ساله را که از هدست های واقعیت مجازی استفاده می کردند، برای مشاهده آوتارهای سه بعدی انتخاب کردند .

تمرکز بر روی فرآیند “تجسد” – هنگامی که مغز تصور می کند آن چیزی که می بیند در واقع واقعیتی کنترل شده است  – بود. در جلسه VR، از بیماران خواسته شد تا نسبت به یک کودک ناراحت ابراز همدردی کنند.

وقتی که با موفقیت نوزاد را آرام کردند ، پس از آن، فرد خود کودک را به تجسم می آورد  و آواتار کودک را ناچار می کنند که به اظهار شادی ای که از آرام کردن او داشتند گوش دهد.

یک ماه بعد، نه بیمار علائم افسردگی را کاهش دادند، در حالی که چهار نفر دیگر به میزان قابل توجهی کاهش شدید افسردگی را تجربه کردند. بعضی از بیماران حتی گفتند که بعد از آن، در شرایط واقعی زندگی کم تر خود را نقد میکرده و احساس بهتری داشته اند .

درمان افسردگی
درمان افسردگی

در حال حاضر، 15 نفر به هیچ وجه نمونه بزرگی به حساب نمی ایند ، و به این دلیل که این مطالعه خاص بدون گروه کنترل عمل می کند، یافته های آن هنوز به شدت  اولیه است. با این حال، خود انتقادی اغلب یکی از عوامل اصلی  ابتلا به افسردگی است؛ با توجه به این موضوع، می توان گفت که وی آر درمانی روزنه امیدی برای درمان افسردگی به حساب می آید

سایر مطالعات نشان داده است که قرارگرفتن در معرض وی آر می تواند بهدیگر اختلالات روحی مانند وسواس، فوبیا ، اضطراب و دیگر مشکلات هم کمک کند.به یاد داشته باشید که افسردگی عاملی کشنده است ، به همین دلیل از صحبت کردندرباره آن هراس نداشته باشید و به دنبال درمان آن باشید

، بسیاری از افراد از اختلال استرس پس از سانحه به خاطر  تجربیات غم انگیزی مانند تجاوز و آسیب های شدید روحی رنج می برند. (در این میان می تواند به سربازانی اشاره کرد که بیشتر آن ها دچار همین عارضه پس از بازگشت از میادین جنگ شده اند)

با توجه به آمار  انجمن اضطراب و افسردگی آمریكا، PTSD بر  7.7 میلیون نفر بزرگسال آمریکایی ، تاثیر گذاشته است . حتی با وجود این رقم شوکه کننده ، باز هم اینتردید وجود دارد که افرادی بیشتری به این عارضه مبتلا باشند اما هیچ گونه گزارشی از آن ها در جایی ثبت نشده است.

درمان افسردگی با واقعیت مجازی

 

با تمام تفاصیلی که گفته شد می توان این گونه عنوان کرد که واقعیت مجازی یکی از بهترین شیوه هایی است که امروزه می توان برای درمان طیف های مختلف اختلالات روحی و هم چنین درمان افسردگی از آناستفاده کرد.

 

واقعیت مجازی می تواند به کمک شیوه های سنتی درمان شناختی رفتاری بیاید.اگر بخواهیم به زبانی ساده تر این موضوع را روشن کنیم می توان این گونه اظهار داشت که بیمار می تواند به کمک روان درمانگر علت اصلی بیماری خود را تشخیص دهد.چرا که برای درمان هرگونه اختلالی لازم است علت اصلی و زیرین را شناسایی کرد.

پس از این که علت ان شناسایی شد ، بیمار می تواند هدست های واقعیت مجازی را به چشم بزند و سپس به طور مستقیم اما به شکلی مجازی و سه بعدی با علت افسردگی خود مواجه شود

برای درک بهتر این مسئله مثالی برای شما می زنیم :

تصور کنید که بیماری به خاطر افسردگی شدید به درمانگر مراجعه می کند ، به کمک وی می تواند شناسایی کند که علائم افسردگی او به خاطر اتفاقی است که در گذشته های دور برای او رخ داده است. حال که علت این افسردگی به کمک درمانگر شناسایی شد ، بیمار از طریق واقعیت مجازی با رخداد مورد نظر مواجه می شود و خود را پس از سال ها در موقعیت مشابهی می یابد.در عین حالی که اطمینان  دارد این فضا ،واقعینیست اما احساسی از واقعیت را هم القا می کند.

 

به این ترتیب فرد می تواند به تدریج با حادثه ای که برایش رخ داده است کنار آمده و این گونه علائم افسردگی خود را نیز کاهش دهد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانیدا اینجا را کلیک کنید.

 

مترجم و محقق : ندا ناصری

بیشتر بدانید

مراکز VR 

منبع

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.