مدیتیشن با واقعیت مجازی

مدیتیشن با واقعیت مجازی در یک محیط آرام انجام می شود
0

به مدیتیشن با واقعیت مجازی خوش آمدید.

وقتی به یک کلینیک تخصصی واقعیت مجازی مراجعه می کنید و می خواهید که در تجربه مدیتیشن با واقعیت مجازی شرکت کنید، در واقع در شش مرحله یاد می گیرید که ذهن خود را آزاد کنید، این شش مرحله تنفس، تمرکز روی تنفس، حرکت، کنترل حرکت، آرام شدن و برگشت به دنیای واقعی است. در مدیتیشن با واقعیت مجازی، هر مرحله 5 دقیقه طول می کشد.

بهترین مرکز تخصصی واقعیت مجازی
در مدیتیشن با واقعیت مجازی، شش تکنیک را یاد می گیرید

مدیتیشن با واقعیت مجازی

در مدیتیشن با واقعیت مجازی می توانید در طبیعت گردش کنید. می توانید در یک ساحل شنی قدم بزنید و گرمای خورشید را روی صورت و بدن خود حس کنید. شما در این تجربه کاملا تنها و رها هستید (هیچ عاملی برای بر هم زدن تمرکز شما وجود ندارد). اگر چه این شرایط مجازی است، اما باور کنید واقعی تر از آن چیزی است که می توانید در ذهن خودتان تصور کنید.

مدیتیشن با VR
مدیتیشن با واقعیت مجازی

چرا مدیتیشن اهمیت دارد؟

حتما تا به حال برای شما هم اتفاق افتاده است که برای یک معده درد یا سردرد مزمن به پزشک مراجعه کرده باشید و پزشک به شما بگوید که بیماری شما ریشه عصبی دارد. تعجب نکنید. اضطراب و استرس به عنوان بیماری قرن بیست و یکم شناخته شده است.

اضطراب و درمان آن
اضطراب عمومی

اضطراب از کجا ناشی می شود؟

اضطراب در افراد می تواند به دلایل مختلفی بروز کند. کار کردن در محیط های پر سروصدا می تواند یکی از این دلایل باشد. رانندگی طولانی مدت در ترافیک هم یکی دیگر از این دلایل است. تغذیه ناسالم، می تواند عامل ایجاد اضطراب در بسیاری از افراد باشد. زندگی پر تنش هم می تواند باعث شود که فرد با اضطراب درست و پنجه نرم کند. اختلافات خانوادگی، محیط کار نامطلوب، شکست در زندگی عاطفی، از دست دادن نزدیکان و بسیاری از موارد دیگر می توانند در زندگی فرد، تنش ایجاد کنند. استعمال دخانیات هم یکی از عوامل مهمی است که در طول زمان می تواند عامل بروز اضطراب باشد.

اضطراب و واقعیت مجازی
ترافیک می تواند عامل ایجاد اضطراب باشد.

اضطراب به چه شکلی بروز می کند؟

اضطراب می تواند به شکل های مختلفی خود را نشان دهد.  خواب نامنظم، تعرق در خواب، چک کردن مداوم گوشی تلفن همراه، جویدن ناخن ها، تکان دادن بی وقفه پاها در هنگام نشستن روی صندلی، پرخوری عصبی،  بی اشتهایی، پرخاشگری، گوشه گیری و بی حوصلگی، حواس پرتی همه می توانند علائم اضطراب در وجود شما باشند.

درمان اضطراب با واقعیت مجازی
ناخن جویدن یکی از نشانه های اضطراب است

آیا اضطراب همیشه نگران کننده است؟

به طور قطع پاسخ این پرسش، منفی است. فراموش نکنید که اگر پشت در اتاق عمل منتظر هستید، اضطراب داشتن یک امر طبیعی است.  اگر مصاحبه شغلی دارید، اضطراب می تواند یک موتور محرک برای شما باشد.  اگر امتحان دارید، اضطراب نشان دهنده این است که شما برای امتحان تلاش می کنید. اگر در جلسه خواستگاری هستید، این حالت های اضطراب طبیعی هستند. اما زنگ خطر آن جایی به صدا در می آید که این رفتارها از کنترل شما خارج می شوند.

اضطراب و علائم آن
انتظار پشت در اتاق عمل، با خودش اضطراب را به همراه می آورد

رفتارهای ناشی از اضطراب ممکن است برای شما تبدیل به عادت شوند و به صورت غیرارادی و ناخودآگاه آن ها را انجام دهید.

چه زمانی اضطراب خطرناک می شود؟

اگر اضطراب خود را درمان نکنید، تبدیل به یک اضطراب پایدار در وجود شما می شود. اضطراب پایدار می تواند بیماری های مختلفی را برای شما ایجاد کند. کم خونی، پر خوری عصبی و به دنبال آن بالا رفتن کلسترول خون، دیابت، بالا رفتن فشار خون، انسداد یا گرفتگی رگ های قلب و ریزش مو از جمله این بیماری ها هستند.

اضطراب و مدیتیشن
پرخوری عصبی ناشی از اضطراب

دردهای مزمن ناشی از اضطراب پایدار

گاهی ممکن است اضطراب پایدار در شما منجر به بروز بیماری های مزمن و دردهای مزمن هم بشود. سردردهای مزمن، میگرن، معده درد، گزگز کردن و خواب رفتن دست و پا می تواند نشانه ای از اضطراب پنهان در وجود شما باشد.

درمان اضطراب با واقعیت مجازی
سردرد ناشی از اضطراب

قبل از اینکه استرس های خانوادگی، شغلی، مشغله های تربیت فرزند یا موضوعات تحصیلی دامنگیر شما شود، به فکر درمان باشید. قبل از هر اقدام درمانی، به یک مشاور خوب مراجعه کنید. مشاور به شما کمک خواهد کرد که میزان اضطراب خود را پیدا کنید و برای درمان آن اقدام مناسب را انجام دهید.

افسردگی درمان
برای پیدا کردن دلیل اضطراب،لازم است از یک مشاور کمک بگیرید

برای درمان اضطرابم چه کنم؟

نگران نباشید. قرار است شما با خواندن این مطلب، راهکار مناسبی برای درمان اضطراب خود پیدا کنید. یکی از شناخته شده ترین روش ها برای درمان اضطراب، درمان رفتاری شناختی (CBT)  است. در این روش شما به کمک یک مشاور با عامل ایجاد کننده اضطراب خود رو به رو می شوید. در طول این درمان، کم کم یاد می گیرید که احساسات بد نسبت به آن عامل را کنار بگذارید و بر اضطراب خود غلبه کنید.

درمان اضطراب
درمان شناختی رفتاری، راهی برای درمان اضطراب

آیا دارویی برای درمان اضطراب من وجود دارد؟

بله. حتما افرادی را می شناسید که وقتی از شدت اضطراب به بی خوابی دچار می شوند، به جای پیدا کردن عامل اضطراب و از بین بردن آن، تصمیم می گیرند   از قرص های آرام بخش یا به اصطلاح قرص خواب استفاده کنند.

درمان قطعی اضطراب
دارو درمانی برای مقابله با اضطراب

یا مثلا افرادی را در نظر بگیرید که در مواجهه با یک سردرد چند روزه، به جای درمان همیشگی و قطعی آن، از قرص های مسکن مختلف استفاده می کنند. قرص مسکن همان طور که از اسمش هم پیداست، فقط درد را کاهش می دهد و تسکین دهنده است، اما درمان کننده نیست.

چرا درمان دارویی برای درمان اضطراب مناسب نیست؟

داروهایی که تحت عنوان ضد اضطراب و آرام بخش شناخته می شوند، داروهایی به شدت اعتیاد آور هستند. همیشه این احتمال وجود دارد که شما به این داروها وابسته شوید و به محض ترک آن ها، علائم بیماری شما با شدت بیشتری برگردند.

درمان قطعی اضطراب با واقعیت مجازی
داروی ضد اضطراب

ناکارآمدی داروها برای دردهای مزمن

شاید تعجب کنید اگر بگویم که برای دردهای مزمن هم دارو درمانی راهکار مناسبی نیست. ماهیت این دردها پیچیده تر از آن است که بتوان با یک داروی مشخص آن ها را درمان کرد. دردهای مزمن دلایل جسمی، ذهنی، روحی-روانی و اجتماعی دارند. هیچ دارویی وجود ندارد که بتواند همه این ابعاد را با هم تحت پوشش بگیرد.

برای غلبه بر اضطراب خود چه کنم؟

یکی از راه هایی که می تواند به شما برای درمان اضطراب کمک کند، مدیتیشن است. مدیتیشن روشی برای رهاسازی ذهن و آزاد سازی جسم است. شما با تکنیک های مدیتیشن یاد می گیرید که تنفس صحیح انجام دهید. سپس باید روی تنفس خود تمرکز کنید. بعد از این باید به ماهیچه های خود استراحت بدهید. در مرحله بعد باید روی تصویرهای آرامش بخش به صورت ذهنی تمرکز کنید. با این روش، تنش های ذهنی و نگرانی های درونی خود را با هر بازدم به بیرون انتقال می دهید. تصویر سازی ذهنی به شما کمک می کند که احساسات خوب را جایگزین نگرانی ها و اضطراب خود کنید.

مدیتیشن با واقعیت مجازی
مدیتیشن برای درمان اضطراب

چگونه باید مدیتیشن انجام دهم؟

برای اینکه تجربه مدیتیشن را با موفقیت پشت سر بگذارید، باید در طی تمرین های ذهنی، حضور داشته باشید. حضور یعنی اینکه بتوانید خودتان را در محیطی غیر از محیط واقعی خودتان تصور کنید. زمانی که در کلینیک و در حضور روان درمانگر خود، مدیتیشن را انجام می دهید، باید بتوانید خودتان را در یک جنگل سرسبز، در کنار دریا یا در دل خاک احساس کنید.

درمان اضطراب با واقعیت مجازی
مدیتیشن برای درمان اضطراب

آیا قبلا مدیتیشن را انجام داده اید؟

اگر قبلا تجربه مدیتیشن را داشته اید، حتما تایید می کنید که این روش آن قدرها هم ساده نیست. افرادی زیادی را می شناسم که نمی توانند تصویر سازی ذهنی صحیحی داشته باشند. اگرچه یک روان درمانگر خوب می تواند به شما کمک کند که تصویرسازی ذهنی را بهتر انجام دهید.

مدیتیشن و مشاوره
روان درمانگر می تواند به انجام بهتر مدیتیشن کمک کند

به علاوه، گاهی اوقات ممکن است که تمرکز شما در حین مدیتیشن به هم بریزد. صدای ناهنجار بوق ماشین، زنگ تلفن، باز شدن ناگهانی در یا تجربیاتی مشابه این می تواند تمرکز شما را به هم بریزد. بنابراین باید به دنبال راه حلی برای این مشکل باشید.

آیا راه حلی برای مدیتیشن بهتر وجود دارد؟

طبق ادعای سازمان بهداشت جهانی، یکی از مهم ترین دلایل ایجاد اضطراب در زندگی های فعلی ما، تکنولوژی است. باید بپذیریم که نمی توانیم تکنولوژی را از زندگی هایمان حذف کنیم. اما می توانیم از تکنولوژی استفاده بهتری هم داشته باشیم. منظورم کمتر کردن زمان حضورمان در شبکه های اجتماعی نیست، هرچند این هم خود توصیه مفیدی است. اما من به واقعیت مجازی اشاره می کنم.

اضطراب و دلایل آن
تکنولوژی می تواند یکی از عوامل ایجاد کننده اضطراب در زندگی امروزی باشد

واقعیت مجازی چیست؟

واقعیت مجازی تجربه حضور در محیط هایی را به شما می دهد که در دنیای واقعی امکان آن را ندارید. اگر فردی با مشغله کاری بسیار بالا هستید، این مشغله کاری اضطراب زیادی را در شما ایجاد کرده است. روان درمانگر به شما پیشنهاد می دهد که زمانی را در یک محیط آرام و به دور از هیاهوی شغلی و شهری بگذرانید. اما شما فرصت کافی برای این کار ندارید.

محیط واقعیت مجازی
با کمک واقعیت مجازی، می توانید در محیط کاملا متفاوتی حضور داشته باشید

چاره چیست؟

به کلینیک تخصصی واقعیت مجازی پیلوسکا مراجعه کنید و از درمانگر خود بخواهید امکان مدیتیشن با واقعیت مجازی را برای شما فراهم کند.

کافی است در فضای آرام این کلینیک در کنار درمانگر خود بنشینید و دستگاه هدست (Headset) واقعیت مجازی را روی سر خود قرار دهید. محیطی را که می خواهید به آن سفر کنید، نوع موسیقی که دوست دارید بشنوید را انتخاب کنید و سفر ذهنی خود را آغاز کنید. همه چیز در اختیار شماست، لذت ببرید و ذهن خود را رها کنید.

پیلوسکا
کلینیک تخصصی واقعیت مجازی پیلوسکا

آیا مدیتیشن با واقعیت مجازی موثر است؟

گزارش های متعددی وجود دارد که حدود 20% از مردم در کشورهای پیشرفته و 35%  از مردم در کشورهای در حال توسعه با اضطراب های مختلف درگیر هستند. در طی 5 سال گذشته، بسیاری از افراد در امریکا به سمت انجام مدیتیشن با واقعیت مجازی روی آورده اند. بسیاری از این افراد ادعا کرده اند که میزان استرس آن ها، بعد از مدیتیشن با واقعیت مجازی، 50% کاهش یافته است.

مدیتیشن و اضطراب
مدیتیشن با واقعیت مجازی، می تواند اضطراب را به میزان زیادی کاهش دهد

آیا مدیتیشن با واقعیت مجازی، فقط برای درمان اضطراب است؟

در حقیقت، کاربردهای درمانی واقعیت مجازی بسیار گسترده است. جالب است بدانید که  بیشترین میزان گزارش های ارائه شده درباره استفاده از واقعیت مجازی در درمان فوبیاهایی مثل ترس از پرواز، ترس از ارتفاع و مواردی از این قبیل است.

درمان اضطراب، تنها گزینه موجود نیست!

اما برای شما خبر خوبی دارم. اضطراب تنها مشکل ذهنی و روحی نیست که توسط مدیتیشن با واقعیت مجازی قابل درمان است. مدیتیشن با واقعیت مجازی می تواند برای درمان افسردگی هم بسیار کارآمد باشد.

واقعیت مجازی پیلوسکا
درمان افسردگی با واقعیت مجازی

افسردگی

افرادی که به افسردگی مزمن یا افسردگی حاد مبتلا هستند، می توانند با مدیتیشن به این مشکل غلبه کنند. بی تحرکی و بی تفاوتی نسبت به رخدادهای پیرامونی از جمله مهم ترین علائم افسردگی است. مطلبی خواندم راجع به اینکه افراد مبتلا به افسردگی نمی توانند به موقع واکنش صحیح نسبت به خطر نشان دهند. مثلا اگر آن ها در یک محیط در حال آتش گرفتن گیر بیفتند، احتمالا نمی توانند به موقع خودشان را نجات دهند و ممکن است دچار آسیب های جسمی و جانی شوند.

درمان افسردگی توسط مدیتیشن با واقعیت مجازی

می توانید یک فرد مبتلا به افسردگی را در فضای مدیتیشن با واقعیت مجازی قرار دهید. اما به او اجازه دهید از یک آبشار پایین بیاید، یا در دامنه یک کوه آتش فشان حرکت کند! ممکن است ترسناک به نظر برسد، اما نگران نباشید. درمانگر در کنار اوست و واکنش های او را کنترل می کند. براساس ضربان قلب و تنفس شما، درمانگر می تواند شدت حرکت آتش فشان یا آبشار را تنظیم کند.

درمان افسردگی با VR
درمان افسردگی با واقعیت مجازی

این افزایش ضربان قلب برای فرد مبتلا به افسردگی مفید است. این تجربه هیجان و ترس می تواند ذهن را برای انجام واکنش به موقع در دنیای واقعی هم آماده کند.

آیا تجریه موفقی از مدیتیشن با واقعیت مجازی وجود دارد؟

در سال 2010، گروهی از افراد برای درمان اضطراب عمومی به یک کلینیک درمانی مراجعه کردند. روان درمانگر، آن ها را به سه گروه تقسیم کرد. گروه اول، کسانی بودند که درمان آن ها توسط واقعیت مجازی و دارو درمانی انجام می شد، گروه دوم کسانی بودند که درمان آن ها تنها توسط واقعیت مجازی صورت گرفته بود و گروه سوم به عنوان گروه کنترل انتخاب شدند.

روش انجام کار

این سه گروه به مدت هشت هفته تحت نظر قرار گرفتند. آن ها در محیط طراحی شده توسط واقعیت مجازی، در جنگل های مختلف قدم زدند، در کنار دریا تابش خورشید را تجربه کردند، روس ساحل های شنی راه رفتند، در یک جنگل مه آلود و بارانی حرکت کردند. در تمام این مسیرها، صدایی هم پخش می شد که تکنیک های رهاسازی ماهیچه را به آن ها یادآوری می کرد.

مدیتیشن با VR
نمونه ای از محیط مدیتیشن با واقعیت مجازی

نتیجه گیری

در پایان گروهی که واقعیت مجازی را به عنوان تنها درمان دریافت کرده بودند، تجربه موفقیت آمیزی از مقابله با اضطراب خود داشتند. این نشان می دهد که با واقعیت مجازی، دیگر نیازی به استفاده از داروهای آرام بخش برای درمان اضطراب نیست.

اگر شما هم به اضطراب یا افسردگی مبتلا هستید، به کلینیک واقعیت مجازی پیلوسکا مراجعه کنید. روان درمانگرهای مجرب به شما امکان مدیتیشن با واقعیت مجازی را می دهند تا بتوانید بر اضطراب و افسردگی خود غلبه کنید.

بهترین کلینیک وی آر در تهران
بهترین مرکز درمان با واقعیت مجازی

منابع

منبع 1

منبع 2

نگارنده: سیمین معروف

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.