علل بیماری پارکینسون| بهترین مرکز درمان پارکینسون| تشخیص زود هنگام بیماری پارکینسون

0

یک روش جدید برای تشخیص زود هنگام بیماری پارکینسون

بیماری پارکینسون

بیماری پارکینسون یکی از اختلالات سیستم عصبی بدن است که با کاهش سطح دوپامین در مغز ارتباط نزدیکی دارد. علائم و نشانه‌ های این بیماری به تدریج خود را نشان می دهند. ممکن است بیمار در ابتدا فقط دچار لرزش خفیف دست شود اما با گذر زمان سایر علائم بیماری نیز خود را نشان می دهند.

لرزش دست ها، خشکی و سفتی عضلات، کاهش توانایی عملکردی، کاهش سطح تعادل بدن، اختلال در تکلم، کوتاه شدن فاصله قدم ها، اختلال در بلع، مشکل در غذا خوردن، زوال عقل، و از دست دادن کنترل عملکرد روده و مثانه از جمله علائم بسیار شایع در این بیماری محسوب می شوند. با بدتر شدن علائم و نشانه های بیماری پارکینسون به تدریج بیمار توانایی عملکردی و جسمانی خود را از دست می دهد و وابستگی او به دیگران برای انجام امور روزمره افزایش پیدا می کند.

علل بروز بیماری پارکینسون چیست؟

درمان پارکینسون
متخصصین مغز و اعصاب و عقیده دارند که کاهش سطح دوپامین با بروز این مشکل ارتباط نزدیکی دارد. برخی از افرادی که سابقه خانوادگی ابتلا به این اختلال را دارند ریسک مبتلا شدن به پارکینسون در آنها بیشتر از دیگران خواهد بود. جنسیت نیز عامل دیگری است که در ابتلا به این بیماری نقش مهمی را ایفا می ‌کند و به طور کلی مردان بیشتر از زنان به این اختلال مبتلا می ‌شوند. عوامل محیطی از قبیل قرار گرفتن در معرض برخی سوم و آفت کش ها در بروز این اختلال نقش دارد.

عوارض بیماری پارکینسون شامل چه مواردی است؟

درمان پارکینسون
عوارض این بیماری در مراحل اولیه به صورت خفیف خود را نشان می ‌دهند و به تدریج و با پیشرفت بیماری شدیدتر می ‌شوند. این گروه از بیماران با مشکلات متعددی مواجه می شوند که با کاهش توانایی حرکتی آنها همراه است. افسردگی از جمله مسائل مهمی است که بیماران مبتلا به پارکینسون با آن مواجه می ‌شوند. کاهش سطح توانایی حرکتی و افزایش وابستگی به دیگران باعث می ‌شود که این افراد عزت نفس و اعتماد به نفس خود را از دست بدهند و به افراد گوشه گیر تبدیل شوند.

چگونه می توان به درمان بیماری پارکینسون پرداخت؟

بیماری پارکینسون
اولین گام در درمان بیماری پارکینسون پیدا کردن بهترین متخصص مغز و اعصاب است. پزشک پس از ارزیابی جسمانی بیمار و انجام آزمایشات تخصصی فرایند درمان را آغاز می ‌کند.

مراکز تخصصی درمان پارکینسون می ‌توانند در این مرحله کمک بسیار زیادی به بیمار نمایند. مصرف داروهای مخصوص بیماری پارکینسون در کنار سایر روش های کمکی از قبیل واقعیت مجازی می ‌تواند به بهبود علائم جسمانی بیماران کمک کند.

آیا شما هم در خصوص ابتلا به پارکینسون نگران هستید؟

درمان پارکینسون

بیش از ۱۰ میلیون نفر از افراد در سراسر جهان به بیماری پارکینسون مبتلا شده اند و متخصصین مغز و اعصاب از رشد فزاینده این بیماری در سراسر جهان نگران هستند. از آنجایی که ریسک ابتلا به این بیماری با بالا رفتن سن افزایش پیدا می کند تلاش برای تشخیص زودهنگام این بیماری قبل از سن ۵۰ سالگی اهمیت زیادی پیدا کرده است.

پیشرفت و شیوع بالای این بیماری باعث شده است که دانشمندان به فکر طراحی یک سیستم سودمند برای تشخیص قبل از موعد اختلالات تحلیل برنده سیستم عصبی از قبیل پارکینسون و ام اس و موارد مشابه باشند. فناوری واقعیت مجازی یا همان وی آر ابزار جدیدی است که توانسته نور امیدی را در دل دانشمندان و افراد مبتلا به پارکینسون ایجاد کند. با ما همراه باشید تا اطلاعات بیشتری را در خصوص این فناوری جدید در اختیار شما قرار دهیم.

واقعیت مجازی چیست؟

واقعیت مجازی
واقعیت مجازی یک محیط کامپیوتری سه بعدی است و شرایطی را طراحی می ‌کند که فرد کاملاً خود را در آن احساس می ‌کند از دنیای واقعی فاصله می ‌گیرد. در این فناوری از بازی ها برای به حرکت وا داشتن فرد استفاده می شود. محرک ها و موانع مختلفی که در این بازی‌ها ایجاد شده است باعث می ‌شود فرد بتواند از خود عکس ‌العمل مناسب نشان دهد. این مساله باعث شده که دانشمندان و متخصصین مغز و اعصاب بر روی کاربرد این فناوری در بهبود برخی از اختلالات سیستم عصبی تمرکز کنند.

واقعیت مجازی چه کاربردی در بهبود بیماران مبتلا به پارکینسون دارد؟


همان طور که در قسمت بالا توضیح دادیم در مراکز تخصصی درمان پارکینسون از یک فناوری جدید که واقعیت مجازی نام دارد برای کمک به بیماران مبتلا به پارکینسون استفاده می شود. در این روش پس از آنکه آموزش های لازم به بیمار داده شد پزشک از او می ‌خواهد که به انجام کارهای خاصی بپردازد. در این شرایط متخصص مغز و اعصاب به بررسی و ارزیابی توانایی بیمار برای حرکت کردن و عکس العمل به محرک ها استفاده می کند.
در این حالت سیستم واقعیت مجازی به پزشک کمک می ‌کند بتواند به ثبت کردن تغییراتی که در حرکات بیمار دیده می ‌شود بپردازد.

ممکن است در ابتدای کار انجام دادن آن چه پزشک از بیمار می خواهد برای او دشوار باشد اما به تدریج و با بهبود شرایط جسمانی بیمار انجام دادن کارهایی که پزشک از اون می خواهد به نسبت ساده تر از قبل خواهد شد. برنامه توانبخشی باید با سرگرمی و ایجاد لحظات شاد همراه باشد تا بیمار تلاش بیشتری برای همکاری با پزشک نماید. هرچه سطح همکاری بین پزشک و بیمار بیشتر باشد بیمار می تواند نتیجه بهتری از فرایند درمان بگیرد.

چگونه می توان بیماری پارکینسون را قبل از بروز تظاهرات بالینی تشخیص داد؟

در مراکز تخصصی پارکینسون پزشک برای تشخیص این اختلال تحلیل برنده سیستم عصبی از بیمار می ‌خواهد عینک مخصوص واقعیت مجازی را به چشم بزند و وارد این محیط کامپیوتری شود. این سیستم دارای سنسور کنترل کننده غیر تماسی و یک پلتفرم متحرک است. در این محیط تغییراتی که در نحوه راه رفتن بیمار ایجاد می شود از ۲۰ نقطه متفاوت ارزیابی خواهد شد.

واقعیت مجازی و درمان پارکینسون

 

افرادی که به این اختلال مبتلا نشده باشند می توانند با محیط واقعیت مجازی تعامل پیدا کنند و تعادل خود را به طور کامل حفظ کنند اما افرادی که تعادل خود را از دست بدهند قطعاً با یک مشکل جدی مواجه هستند. در این حالت پزشک به وجود بیماری پارکینسون مشکوک خواهد شد و درخواست ارزیابی های بیشتر را می دهد. این روش افق جدیدی را برای تشخیص زودهنگام بیماری و جلوگیری از بدتر شدن شرایط جسمانی این گروه از بیماران ایجاد کرده است.

مترجم: لیلا عبدالملکی 

منبع

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.