زوال عقل چیست؟| درمان زوال عقل| واقعیت مجازی

0

واقعیت مجازی امیدی برای بهبود بیماران مبتلا به زوال عقل

واقعیت مجازی

فناوری واقعیت مجازی توانسته است نور امیدی را در دل افرادی که دچار اختلال زوال عقل هستند ایجاد کند. به لطف تحقیقات متعددی که در این زمینه انجام شده است خبر های خوبی در ارتباط با تشخیص زود هنگام این بیماری و درمان آن به کمک واقعیت مجازی به دست آمده است.

آیا می دانستید؟

آیا می دانستید که هر ۳ ثانیه یک نفر در جهان دچار زوال عقل می شوند؟ تحقیقات نشان داده است که تا سال ۲۰۱۷ حدود ۵۰ میلیون نفر به این اختلال مبتلا شده اند. طبق اطلاعات پایگاه بین المللی بیماری آلزایمر هر ۲۰ سال یک بار تعداد افرادی که به این اختلال مبتلا می ‌شوند دو برابر خواهد شد.

با توجه به افزایش بیش از حد تعداد افرادی که به این اختلال مبتلا هستند پزشکان و محققان از روش های متعددی برای تشخیص زود هنگام و درمان و حتی پیشگیری از این اختلال استفاده کرده اند. واقعیت مجازی یکی از روش های درمانی جدید در اختلال زوال عقل است که می تواند کمک بسیار زیادی به بیماران نماید.

کنترل علائم و نشانه های دمانس

واقعیت مجازی

اختلال دمانس با علائم و نشانه های متعددی از قبیل استرس، تغییرات خلق و خو، اضطراب و پریشانی همراه است. در حال حاضر از یک روش جدید برای کنترل علائم و نشانه های این اختلال استفاده می شود که واقعیت مجازی نام دارد. در علم پزشکی از واقعیت مجازی برای کنترل درد و استرس و اضطراب نیز استفاده می شود. این روش توانسته است کمک زیادی به افراد مختلف نماید. از این روش برای درمان مشکلات متعددی از قبیل پارکینسون، اختلال تعادل، مشکلات مربوط به تکلم، اختلال بیش فعالی و مواردی از این قبیل استفاده می شود.

پزشکان و محققان توانسته اند واقعیت مجازی را وارد زندگی روزمره بیماران نمایند. آنها با نشان دادن تصاویر آرام بخش و زیبا سعی می کنند بیمار را به طور کامل در محیط مجازی غوطه‌ ور کنند تا تجربه جدیدی را به دست بیاورد. استفاده از این تصاویر می ‌تواند به پرت کردن حواس بیمار و دور شدن او از فضای واقعی کمک کند.

سلامت و ارتباطات انسانی

 

از دست دادن توانایی حرکتی در افراد مسن می ‌تواند باعث افسردگی و تنهایی آنها شود. اگرچه واقعیت مجازی نمی تواند جایگزینی برای ملاقات افراد در دنیای واقعی شود کاربرد آن در افرادی که توانایی حرکتی چندانی ندارند و با مشکلات متعددی دست و پنجه نرم می کنند می ‌تواند به بهترین روش موجود برای کمک به این افراد تبدیل شود.

واقعیت مجازی می تواند فرصتی را برای مشاهده اماکنی در اختیار کاربر قرار دارد که کاربر تصور می ‌کرده است هرگز آنجا را دوباره نخواهد دید. حتی می توان از این فناوری برای مشاهده اماکنی استفاده کرد که کاربر تاکنون ندیده است. شرکت رندور به کاربران اجازه می ‌دهد که به صورت گروهی به تماشای جهان مجازی بپردازند و به طور هم زمان با یکدیگر ارتباطات اجتماعی داشته باشند. این ابزار ارزشمند به کاربران کمک می ‌کند خاطرات آنها با مشاهده اماکن جدید زنده شود. در افرادی که دچار اختلال زوال عقل هستند به یاد آوردن خاطرات و وقایع زندگی یا حتی اعضای خانواده بسیار دشوار است.

این شرکت ابزاری را طراحی کرده است که توسط خانواده افراد مبتلا به دمانس مورد استفاده قرار بگیرد تا آنها نیز بتوانند تجربیاتی مشابه فرد بیمار را داشته باشند. محققان امیدوار هستند که به کمک این روش بتواند حافظه بیماران مبتلا به زوال عقل را تحریک کرده تا توانایی شناختی آنها بهبود پیدا کند و حتی پیشرفت بیماری کند شود.

انجام تحقیقات در خصوص تشخیص بیماری

افرادی که دچار اختلال زوال عقل هستند معمولاً برای شناسایی مسیرها و هرگونه سر نخی که به آنها برای تشخیص موقعیت مکانی کمک می کند دچار مشکل می ‌شوند. این مسئله باعث سرخوردگی این گروه از بیماران می ‌شود. اعضای تیم پزشکی برنامه ای را طراحی کرده اند که بیمار می تواند به انجام بازی های واقعیت مجازی بپردازد. در این حالت عکس العمل او بررسی می شود و داده های لازم جمع آوری شده در پایگاه داده ارزیابی می گردد تا اطلاعات سودمندی در خصوص عملکرد انسان به دست بیاید.

اعضای تیم تحقیقات عقیده دارند که ایجاد پایگاه داده برای این مهارت ها در نهایت باعث می ‌شود که بتوانند به نحو بهتری به تشخیص زود هنگام اختلال زوال عقل بپردازند و حتی سرعت پیشرفت این بیماری را کند نمایند. این محیط باعث می ‌شود که کاربران بتوانند اطلاعات سودمندی را در خصوص بیماری خود در اختیار جامعه علمی قرار دهند تا آنها بتوانند به تحقیقات در این زمینه ادامه دهند.

بهبود عملکرد و تجربیات بیماران مبتلا به دمانس

سن

در حال حاضر هیچ گونه درمان قطعی برای دمانس و همچنین آلزایمر وجود ندارد و هیچ روشی نمی تواند سرعت پیشرفت هر یک از این اختلالات را کند نماید. روش هایی که در حال حاضر برای این بیماری ها وجود دارند فقط به کنترل علائم آنها کمک می کنند. با این حال محققان در حال بررسی و تحقیقات بیشتر هستند تا بتوانند بهترین روش ممکن را برای درمان این بیماری را پیدا کنند زیرا تعداد زیادی از افراد در سراسر جهان با این اختلالات دست و پنجه نرم می کنند و زندگی آنها به نحوی دچار چالش شده است.

در حال حاضر در مراکز درمانی مختلف برای کنترل علائم بیماری در افراد مسن از فناوری واقعیت مجازی برای بهبود کیفیت زندگی و کنار آمدن با چالش ‌های موجود استفاده می شود. این روش توانسته است یک راه حل مناسب را برای ایجاد لحظات شاد تر و ایجاد روحیه بهتر در بیماران و خانواده آنها به وجود بیاورد و باعث رضایت مندی بیماران شود.

 

مترجم: لیلا عبدالملکی

منبع

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.