زنبور هراسی و چگونگی درمان آن با واقعیت مجازی

زنبور هراسی

زنبور هراسی
2

 

زنبور هراسی و درمان آن با وی آر

زنبور هراسی  یا آپیفوبیا(Apiphobia)  یک حیوان هراسی معمولی است که بر بسیاری از مردم دنیا از آن رنج می برند. کلمه از لاتین “api’ به معنای زنبور عسل و کلمه ی  یونانی” phobos “به معنی وحشت و یا ترس عمیق است. بسیاری از افرادی که از آپیفوبیا رنج می برند نه تنها از زنبورهای عسل می ترسند بلکه از زنبورهای وحشی، زنبور  های زرد و دیگر حشرات نیش دار هم  هراس دارند.در این مقاله تصمیم داریم به شیوه ای نوین اشاره کنیم که در حال حاضر از آن در کلینیک پیلوسکا برای درمان فوبیاها استفاده می شود و آن استفاده از واقعیت مجازی (VR) است.با ما همراه باشید که در ابتدا اندکی راجع به این شکل از فوبیا توضیح دهیم و سپس به شیوه کارکرد این نوع درمان می پردازیم

تا حدی، ترس از زنبورها کاملا طبیعی و سالم است. بسیاری از مردم در مواجهه با زنبورها احساس ناراحتی  می کنند، زیرا هیچکس نمی خواهد نیش بخورد. اما در مورد ترس از زنبور  ها، حتی اشاره به زنبورها (یا عکس های زنبور عسل) می تواند باعث اضطراب در فرد شود  که به خاطر  به ترس از واقعا نیش خوردن است. بدین ترتیب، این نگرانی عادی و سالم به ترسی فلج کننده تبدیل می شود که می تواند روز به روز عملکرد روزمره ی  فرد مبتلا را مختل کند.

زنبور هراسی
زنبور هراسی

علت ترس از زنبور

ترس ها و فوبیا ها معمولا در زیرمجموعه ی واکنش های کلاسیک  مغزی مطرح می شوند. یک واکنش تهاجمی یا منفی قبلی به احتمال زیاد عامل محرک اصلی ترس از زنبور ها ست.

  • یک کودک یا حتی یک فرد بالغ ممکن است به طور تصادفی مزاحم یک زنبور عسل شده و در نتیجه چندین بار از زنبور ها نیش خورده باشد. (در بعضی موارد، فرد ممکن است تنها شاهد حادثه ی نیش خوردن یک نفر توسط زنبور عسل باشد.بوده باشد)
  • واکنش های اجتماعی متضاد اغلب عوامل احتمالی است که باعث آپیفوبیا می شوند. والدین و مراقبین به کودکان هشدار میدهند که از زنبورها و زنوبور های وحشی دور بمانند. بیش از حفاظت از این کار می تواند ترس از زنبورها رت در ذهن ک.ودک ایجاد یا تشدید کند.
  • به همین ترتیب، والدین یا خواهر و برادر بزرگتر ممکن است در مواجهه با زنبورها ترس شدیدی از خود نشان دهند و در نتیجه  کودکان خردسال به عنوان شاهدان این ماجرا ترس از زنبورها را یاد می گیرند.
  • فیلم ها، برنامه های تلویزیونی و غیره همچنین می توانند منجر به ترس از زنبورها شوند.

در اغلب موارد کودکان خودشان ترسشان از زنبور ها را در خودشان را حل می کنند. هرچند در برخی از موارد این ترس ممکن است باقی بماند و تا بزرگسالی نیز ادامه یابد و همراه کودک بماند.

علائم زنبور هراسی

برای افرادی که به فوبیای ترس از زنبور ها مبتلا هستند، دیدن و یا حتی فکر کردن در مورد زنبورها می تواند یک یا چند مورد از علائم زیر را ایجاد کند:

  • نفس نفس زدن
  • ضربان قلب سریع یا نامنظم
  • تعریق فراوان و شدید بدن
  • افکار مرگبار یا تصاویر فیلم های به اصلاح زنبور هراس در ذهن فرد مبتلا ایجاد و تکرار می شوند
  • از دست دادن کنترل، جدایی از واقعیت
  • ترس و یا اضطراب کامل که در حین آن فرد مبتلا به فوبیای ترس از زنبور ها ، با وحشت تلاش می کند فرار کند و یا فریاد می زند و یا گریه می کند
  • غش کردن

اغلب افراد مبتلا به فوبیای ترس از زنبور ها متوجه می شود که چنین افکاری کاملا غیر منطقی هستند. با این حال، آن فرد قادر به کنترل آن افکار نیست و همچنان به فکر آنها است که این امر منجر به اضطراب و استرس بیشتر می شود.

زنبور هراسی
زنبور هراسی

غلبه بر ترس از زنبور

یکی از بخش های مهم در غلبه بر ترس از زنبورها این است که حقایق مربوط به زنبورها را درک کنید:

  • زنبورها فقط هنگام خشم تحریک میشوند و نیش می زنند
  • اکثر زنبورها حتی نمیتوانند نیش بزنند (این شامل زنبورهای نر و همچنین انواع انفرادی (غیر کولونی) زنبور ها می شود)
  • زنبورها حشرات شگفت انگیزی هستند که غذا و دارو فراهم می کنند. آنها همچنین نقش آفرینان ضروری در اکوسیستم هستند.

این حقایق می توانند به درمان افراد مبتلا به فوبیای ترس از زنبور ها کمک کنند تا بتوانند منطقی به افکار ترس آورشان از زنبور ها نگاه کنند.

به همین ترتیب، درمان پاد عارضع ای یک روش موثر برای غلبه بر ترس از زنبورها است. این درمان شامل نزدیک کردن عامل ترس، در این مورد زنبور ها، به فرد می شود، تا زمانی که فرد مبتلا به ترس کم کم شروع به نشان دادن واکنش مثبت نسبت عامل ترس کند . این روش در حال حاضر به درمان های گام به گام سیستماتیک “در معرض قرار دادن” تبدیل شده  که در هر دو روش درمانی فرد باید رو در روی عامل به وجود آورنده ی ترس خود قرار بگیرد تا زمانی که کاملا قادر به کنترل اضطراب خود در برابر آن عامل  شود.

زنبور هراسی
زنبور هراسی

همچنین هنگامی که یاد میگیرید تمرکز خود را بر روی احساساتی که در مواجهه با زنبورها تجربه میکنید، حفظ کنید. تنفس عمیق، شمارش اعداد، پرت کردن حواس نسبت به زنبورها و غیره، چند تکنیک ساده و در عین حال مفید برای کمک به خود است که می تواند به شما کمک کند بر ترستان از زنبور ها غلبه کنید.

درمان ترس از زنبور ها با واقعیت مجازی

با تمام تفاصیلی که راجع به شیوه درمان این شکل خاص از فوبیا که بیان شد اما هم چنان می توان گفت در معرض قرار دادن بهترین نوع درمان است که این امر با واقعیت مجازی کاملا ممکن شده است.بیمار هدست های مجازی را به چشم خود می زند و منبع ترس خود را کاملا واقعی و به شکلی 3 بعدی در برابر خود می بیند

حتما می دانید که درمانگران نیز از روش های مواجهه  با ترس برای درمان فوبیا استفاده می کنند و بهترین شیوه هم این است که بیمار به تدریج با آن چه که از آن می ترسد مواجه شود و واقعیت مجازی این امکان را فراهم نموده…دیگر نیازی نیست که زنبورهای واقعی به مطب آورده شود و خطرات فراوانی را به جان خرید.. واقعیت مجازی کاملا این مشکل را برطرف نموده است…دوستان عزیز پیلوسکایی برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید اینجا را کلیک کنید

مترجم و محقق : ندا ناصری

بیشتر بدانید

مراکز VR

2 نظرات
  1. سجاد می گوید

    مطالب مفیدخیلی خوبی بود.

    1. مدیر داخلی ناظر می گوید

      سلام دوست عزیز
      از توجه تان سپاسگزاریم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.