زامبی هراسی و درمان این فوبیا با وی آر

زامبی هراسی

زامبی هراسی
1

زامبی هراسی و درمان آن با واقعیت مجازی

 

زامبی هراسی ترس از زامبی ها اغلب به عنوان یک شوخی مطرح شده است،اما در واقع، این یک فوبیای بسیار واقعی است. افراد مبتلا به ترس از زامبی ها به شدت از زامبی ها می ترسند و از تبدیل شدن به یکی از آنها وحشت دارند.

 

کلمه ی ” Kinemortophobia ”  یا “ترس از زامبی ها” از کلمه ای یونانی به نام “کین” بدست آمده که به معنی “حرکت” است، واژه ی لاتین “mort” به معنای مرده است، که این دو با یکدیگر ترکیب می شوند تا واژه ی “کینمورتو” را تشکیل دهند که به معنای ” مرده ی متحرک” است.

زامبی هراسی
زامبی هراسی

این فوبیا کاملا با وی آر و واقعیت مجازی قابل درمان است .اما بهتر است در ابتدا به منشا این ترس و علائم آن بپردازیم و سپس به چگونگی این شیوه درمانی خواهیم پرداخت

افراد مبتلا به ترس از زامبی ها از “مرده متحرک” بسیار وحشت دارند. به شکلی که حتی اگر کسی حرکات یا ظاهر زامبی ها را تقلید کند، این افراد دچار وحشت شدید و حملات پنیک می شوند. اکثر افراد مبتلا به این فوبیا به خاطر ترسشان دچار بی خوابی می شوند و نمی تواندد شگفت زدگی فرهنگی در مورد زامبی ها را درک کنند.

علت ترس از زامبی

پژوهشگران تحقیقات عمیق فرهنگی در مورد پدیده ی فرهنگی ” زامبی شدگی” انجام داده اند. بسیاری نتیجه می گیرند که در سنت هایی که در جزایر دور افتاده هائیتی و آفریقا وجود دارند، در واقع از داروهای روانگردان استفاده می شود تا فرد دچار توهم حرکت اشیای بی جان شود.

زامبی ها به طور طبیعی معادل ارواح اند، بنابراین افرادی که دارای ترس شدید از ارواح هستند بیشتر از سایرین از فوبیای ترس از زامبی ها رنج می برند.

فرهنگ عامه یکی از مهمترین عوامل ترس از زامبی ها است. فیلم هایی مانند “شب مرگ مرده” (که در سال 1968 منتشر شد و به عنوان پدربزرگ تمام فیلم های زامبی مدرن در نظر گرفته می شود،فیلم هایی مانند  The Walking Dead، World War Z، Zombieland  و بدن های گرم (و نیز صدها مورد دیگر) موضوع زامبی ها را به عنوان سوژه مورد استفاده قرار داده اند. داستان اکثر آنها در یک موقعیت آخرالزمانی رخ می دهد که تعداد زیادی از مردم به زامبی تبدیل شده اند در حالیکه افراد باقی مانده در تلاش هستند تا در میان زامبی ها زنده بمانند.

مفهوم زامبی، که گوشت و مغز انسان را می خورد، شاید به ترس تکاملی ما از آدم خواری مربوط باشد، جدا از ترس از مرگ.

شگفتی فرهنگی ما در مورد زامبی ها تنها به کتاب ها، فیلم ها و شبکه های تلویزیونی محدود نمی شود. حتی پارک ها اسباب بازی هایی طراحی شده بر اساس موضوع زامبی ها دارند. مراسمی مانند هالووین در غرب نیز بر اساس این موضوع است. بازی های ویدئویی مانند Resident Evil بازیکنان را در نقشی علیه این موجودات قرار می دهد. حتی آهنگ هایی درباره زامبی ها مانند  (The Cranberries)وجود دارند ، که می توانند موجب تحریک فوبیای  ترس از زامبی ها  در افراد مبتلا به این فوبیا شوند.

زامبی هراسی
زامبی هراسی

همانند سایر فوبیا ها، ریشه ی فوبیا ی ترس از زامبی ها را نیز می توان در رویداد های منفی یا تروماتیک مربوط به این مرده های زنده خوار جستجو کرد. یک کودک ممکن است بعد از تماشای یک فیلم یا خواندن یک کتاب در مورد زامبی ها دچار این ترس شده باشد. یک خواهر و برادر بزرگتر یا یک دوست ممکن است عامل به وجود آمدن این فوبیا در کودک شده باشند. مراسمی مانند هالووین ممکن است این ترس را تشدید کند، زیرا تقریبا همه ی اطرافیان لباس زامبی پوشیده اند.

علائم ترس از زامبی ها

ترس از زامبی ها مانند بسیاری از ترس های خاص منجر به انواع مختلف نشانه های جسمی و عاطفی می شود:

  • حمله کامل پنیک : فریاد، گریه، لرزه ی غیر قابل کنترل، عرق کردن یا احساس تهوع و غیره. افزایش ضربان قلب، تنفس سریع و احساس معده درد نیز در افراد مبتلا به ترس از زامبی ها گزارش شده است.
  • فرد مبتلا به فوبیای تر س از زامبی ها ممکن است از تماس با همه چیزهایی که مربوط به زامبی هستند خودداری کند: فیلم ها، کتاب ها، بازی ها و غیره
  • این افراد اغلب مشکل خواب و گاهی بی خوابی دارند. کابوس علائم رایج ترس از زامبی ها است. کمبود خواب اغلب منجر به استرس، عدم توانایی تمرکز در مدرسه یا در محل کار و غیره می شود.
  • اغلب این افراد افراد نمی توانند ترس خود را ابراز کنند: فرد ممکن است احساس ناخوشایندی داشته باشد یا از واقعیت جدا شود یا مدام افکار یا تصاویر فیلمهای آن چنینی با ذهن او بازی کنند.

در موارد شدید، فرد ممکن است از لحاظ  اجتماعی دچار مشکل یا افسردگی شود. او ممکن است از دوستانی که او را در مورد ترس و وحشتش آزارش می دهند اجتناب کند. مراسمی مانند  Sleepovers و Halloweens می تواند برای این افراد بسیار وحشت آفرین و تروماتیک باشد.

غلبه بر فوبیای زامبی

اول از همه، درک کنید که ترس از زامبی ها یک فوبیای بسیار واقعی است و صدها هزار نفر از جمله بزرگسالان، کودکان و نوجوانان مبتلا به آن هستند.

با ترستان رو به رو شوید – قبول کنید مه مشکل دارید و در مورد آن با یکی صحبت کنید. این فرد می تواند یکی والدین، یک دوست نزدیک، یک معلم یا یک درمانگرحرفه ای باشد.

ترس خود را بررسی کنید – ریشه های آن چیست؟ چه چیزی موجب وحشت شما می شود؟ آیا محرک آن فیلم ها، کتاب ها یا بازی ها هستند؟ سپس سعی کنید از این موارد تا آنجا که ممکن است اجتناب کنید. گفتگو نیز موثر است. شما می توانید سعی کنید در قالب تماشای فیلم های زامبی (ترجیحا در طول روز با حضور افراد در اطرافتان) و یا خواندن در مورد آنها و غیره خود را در معرض ترستان از زامبی ها قرار دهید. این کار می تواند به تدریج ترس شما را در مورد این موجودات کم کند.

زامبی هراسی
زامبی هراسی

ریلکس کنید – اگر احساس اضطراب کردید؛ سعی کنید تنفس عمیق یا مدیتیشن کنید. بر تنفس و عضلات خود تمرکز کرده  و استراحت کنید. یک فنجان چای گرم بنوشید. در صورتی که کابوس های مکرر شما را آزار می دهند این کار همچنین می تواند به شما در بهبود خواب کمک کند.

کمک بگیرید – در صورت لزوم، با یک روانپزشک متخصص در مورد فوبیای ترس از زامبی ها مشورت کنید.

درمان ترس از زامبی ها با واقعیت مجازی

مانند تمامی فوبیا های دیگر بهترین راه درمان فوبیا ی ترس از زامبی ها ” در معرض قرار گرفتن” است.

امروزه تکنولوژی بیش از پیش به کمک علم پزشکی امده است. امروزه می توان با استفاده از تکنولوژی واعیت مجازی فرایند “در معرض قرار گرفتن” را تسریع کرد و نتایج بهتر و موثر تری از آن گرفت.

در درمکان با واقعیت مجازی فرد در محیطی ایمن، در حضور متخصص در می تواند مجازا با ترس هایش رو به شود، بدون اینکه از خطر جدی ترسی داشته باشد.

برای درمان ترس از زامبی ها با واقعیت مجازی ، در طوح درمانی مختلف از کم به زیاد و شدید، تصاویر و فیلم هایی از زامبی ها به فرد نشان داده می شود. در حالی که درمانگر متخصص کنار اوست و توصیه های درمانی لازم را به او می کند. همینطور که فرد خود را در میان زامبی ها می بیند متخصص او را راهنمای می کند تا بتواند بر ترس خود فائق آید.

البته این درمان در ابتدا ممکن است باعث ترس بیشتر فرد شود، اما با پیشرفت مراحل درمانی فرد می تواند کم کم به شکل کامل بر ترس خود فائق آید.

این روش درمانی بسیار موثر بوده و درمان آن اثر طولانی مدت دارد.

خوشبختانه این تکنولوژی درمانی در ایران وجود دارد. پیلوسکا کلینیک اولین و تنها کلینیک تخصصی پزشکی است که با استفاده از تکنولوژی به روز واقعیت مجازی به درمان انواع فوبیا ها می پردازد.

مترجم و محقق : ندا ناصری

بیشتر بدانید

مراکز VR

 

 

منبع
1 نظر
  1. ابوالفضل می گوید

    خیلی به هم کمک کرد واقعن ممنمونم???????

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.