درمان فوبیا به روش واقعیت مجازی

درمان فوبیا

درمان فوبیا
0

درمان فوبیا با واقعیت مجازی

درمان فوبیا  با واقعیت مجازی در کلینیک پیلوسکا نوع جدیدی از تعاملات انسان-کامپیوتر درمانی را برای افرادی ارائه می کند که در اثر فوبیاهای مانند فوبیای ارتفاع،آسانسور،رعد و برق،صحبت کردن در ملا عام و پرواز دچار اضطراب و استرس هستند.

درمان فوبیا
درمان فوبیا

پس از انجام یک مصاحبه تشخیصی اولیه برای اطمینان از این که خدمات ارائه شده برای بیمار مناسب هستند ، شرکت کنندگان در یک دنیای مجازی سه بعدی و کامپیوتری قرار خواهند گرفت  و از یک محیط انتخاب شده هدایت می شوند.

گرافیک کامپیوتری و صفحه نمایش های مجازی و تکنولوژی های ورودی دست به دست یکدیگر می دهند  تا کاربر احساس حضور یا غوطه ور شدن در محیط مجازی را به دست آورد .سپس درمانگری که در آن جا حضور دارد بیمار را در محیط مجازی هدایت کرده و می تواند در تمام مدت رویداد با آن ها ارتباط داشته باشد .

تحقیقات نشان می دهد که 6 تا 12 جلسه وی آر درمانی کافیست تا بهترین نتیجه ممکن را به دست آورد. مزایای استفاده از VR درمانی عبارتند از:

 

افزایش ایمنی و کنترل

قرار گرفتن در معرض واقعیت مجازی عبارت است از قرار دادن بیمار در یک محیط مجازی که محرک ترس فرد هم در آن جا حضور دارد .این روش منافع بسیاری نسبت به این دارد که خود فرد را در مواجه با منبع ترس و محیط قرار داد و از او خواست که خودش ترس را در ذهن تصویر کند.

درمان فوبیا
درمان فوبیا

محیط واقعی می تواند غیر قابل پیش بینی باشد و بردن بیمار به محیط واقعی بستگی زیادی به شانس و اقبال دارد . درمانگر از طریق صفحه کلید کامپیوتر محیط مجازی را کنترل می کند و بیمار را به هنگامی که در معرض شرایط برنامه ریزی شده قرار دارد، محافظت می کند.

درمان اثربخش و سهولت در  برنامه ریزی

نرم افزار VR و مدل های محیط مجازی با دقت طراحی شده اند تا بتوانند در معرض قرار دادن بیمار را برای اختلالات اضطرابی به دقت کنترل کرده و به او کمک کنند. درمان استاندارد در معرض قرار گرفتن  می تواند بسیار پرهزینه باشد، زیرا معمولا نیاز به ترک دفتر درمانگر دارد و بنابراین تمدید جلسات درمانی ناگزیر خواهد بود .

برنامه های درمان با  واقعیت مجازی می توانند در همان زمان استاندارد درمان (معمولا 45 تا 50 دقیقه) و در محدوده دفتر درمانگر انجام بگیرند . جلسات چندگانه را می توان در همان هفته برنامه ریزی کرد.

خطر کمتری برای حریم شخصی بیمار ایجاد می کند

از آنجایی که درمان در دفتر درمانگر انجام می شود، هیچ گونه خطر بیشتری نسبت به درمان های طبیعی که در مطب درمانگرانجام می شود ندارد، و چه بسا که حتی اگر بیمار را به محیط های واقعی برد تا با ترس خود رو به رو شود ، خطر بیشتری هم داشته باشد و به قولی حریم شخصی بیمار دچار خدشه شود.تصور کنید که شما به شدت از فضاهای بسته ای مثل آسانسور می ترسید، ترجیح می دهید که در یک مطب پزشک و به صورت مجازی با ترس خود رو به رو شوید یا این که شما را مستقیما به یک اسانسور شلوغ پر از افراد مختلف ببرند تا شما در حضور آن ها با ترس خود دست و پنجه نرم کنید ؟

درمان فوبیا
درمان فوبیا

بسیاری از شرکت های بیمه برای جلسات طولانی مورد نیاز برای درمان های استاندارد اختلالات روانی پولی پرداخت نمی کنند و اصولا این گونه معضلات و بیماری ها را تحت پوشش قرار نخواهند داد.اما ممکن است درباره درمان با وی آر اندکی کوتاه بیایند چرا که حداکثر جلسات وی آر درمانی 5 جلسه است. و حتی اگر بیمه ها هزینه آن را تقبل نکنند، مبلغی که برای آن هزینه می کنید بسیار کمتر از مقداری است که برای جلسات عادی مشاوره با درمانگر می پردازد

 

استفاده از VR اجازه می دهد تا درمان گر کنترل نهایی و کاملی بر روی محرک های ترس بیمار داشته باشد .اگر درمانگر به طور مثال بخواهد که یک بیمار مبتلا به فوبیای پرواز را درمان کند، تنها یکی دو بار می تواند او را به فرودگاه برده تا وی را با ترسش مواجه کند،علاوه بر این مدت هر پروازی محدود است و خیلی زود به اتمام میرسد.اما در درمان به شیوه واقعیت مجازی از صفر تا 100 کل پروسه به دست درمانگر خواهد بود و می تواند روند درمان را به صورت تدریجی پیش ببرد، به فرض مثال می تواند بیمار را در ابتدا فقط در هواپیما بنشاند، سپس به تدریج شرایط پرواز را برای بیمار مبتلا به فوبیا شبیه سازی کند.  به این ترتیب تا جای ممکن ترس و وحشت بیمار از تجربه های اول کاهش پیدا خواهد کرد و بهترین روشی است که بدون صرف هزینه های بسیار می توان تا جایی که تمایل داشته باشیم جلسات درمان را ادامه داد.

این روش در تمام فوبیاها قابل استفاده است.علاوه بر درمان فوبیا واقعیت مجازی مصارف و کاربردهای دیگری هم در درمان های پزشکی دارد که در حال حاضر از آن ها استفاده می شود

کلینیک پیلوسکا اولین مرکز درمانی در ایران است که از این شیوه استفاده می کند و قادر است که از جدیدترین شیوه درمان اختلالات روانی استفاده کند.حتی در آمریکا و اروپا نیز کلینیک های معدودی وجود دارند که از این سیستم استفاده کنند .برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید اینجا را کلیک کنید.

مترجم و محقق : ندا ناصری

بیشتر بدانید

مراکز VR

 

منبع

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.