درمان جدید برای ترس از ارتفاع – واقعیت مجازی

0

 

درمان جدید برای ترس از ارتفاع – واقعیت مجازی


بیماران  و مراجعین در کلینیک های درمانی در حال حاضر در محیط های بسته و با استفاده از روش های ذهنی و تصویر سازی سعی در مشکلاتی از جمله ترس ها می کنند و امکان انجام  برخی از روش ها در محیط واقعی وجود ندارد اما در برخی مراکز درمانی باممکن استفاده از روش درمانی واقعیت مجازی چنین امکانی برقرار شده است.

و نیاز نیست که مراجع در محیط واقعی تمرینات خود را انجام دهد  و زمان زیادی را صرف بررسی محیط های مجازی و نشستن روی مبل میکنند.

در یک کارآزمایی بالینی از درمان واقعیت مجازی جدید برای ترس از ارتفاعات، شرکت کنندگان گزارش دادند که بعد از استفاده از برنامه فقط دو هفته ترس و وحشت دارند.

 

در این روش درمانگر کنار مراجع قرار گرفته وبا استفاده از  سیستم جدید با استفاده از یک نماد متحرک برای  بیمار از طریق افزایش ارتفاع مجازی سعی در مواجهه مراجع با ترسش می کند.

 این نوع از سیستم مشاوره کاملا خودکار، که در 11 ژوئیه در روانپزشکی Lancet شرح داده شده است، ممکن است درمان های روانشناختی را برای فوبیاها و سایر اختلالات را به مراتب بیشتر قابل دسترس کند.

 

جنیفر هاگز، یک روانشناس بالینی در دانشگاه Notre Dame در ایندیانا، که در این کار دخالت نمی کند گفته اند که این روش  “یک قدم بزرگ برای روان درمانگری” است.

 

کاربران خود را در این برنامه واقعیت مجازی با استفاده از هدست VR، کنترلر دستی و هدفون غوطه ور می کنند.

یک مشاور  هم کاربر را  هدایت می کند که چه کاری انجام دهد . در هر طبقه، کاربر وظایفی طراحی شده برای تست پاسخ های ترس خود را انجام می دهد و به آنها یاد می دهد که از امنیت بیشتری برخوردار باشند.

وظایف و تکالیف از نسبتا آسان  مانند ایستادن در نزدیکی  یک مانع امنیتی آغاز و  به سمت تمرین های  دشوار تر پیشرفت میکند.

 

درمان جدید برای ترس از ارتفاع - واقعیت مجازی

دانیل فریمن، روانشناس بالینی دانشگاه آکسفورد می گوید: “با انجام کارهایی از این فعالیت ها” فرد خاطراتی را که در اطراف ارتفاعات است ایجاد می کند، بی خطر است و این اعتقادات ترس قدیمی را مقابله می کند.

Freeman و همکارانش برای تست اثربخشی برنامه خود، 100 بزرگسال داوطلب را انتخاب کردند که به شدت  از ارتفاعات میترسیدند.

محققان به طور تصادفی 49 نفر را برای درمان با روش واقعیت مجازی ( VR) اختصاص دادند که شامل استفاده از برنامه هایی برای حدود شش جلسه 30 دقیقه ای در طی دو هفته بود، در حالی که 51 نفر دیگر هیچ درمان دریافت نکردند.

 

ارائه خدمات غیردارویی برای کنترل ترس ها با واقعیت مجازی – بیوفیدبک

 

شرکت کنندگان پرسشنامه ای را که از 16 تا 80 (با 80 مورد شدید)، قبل از درمان، بلافاصله پس از آن و دو هفته بعد از آن، را پاسخ دادند.

افرادی که تحت درمان VR قرار داشتند، به طور میانگین در مقیاس پرسشنامه حدود 25 امتیاز با کاهش علائم ترس روبرو بودند.

 در حالی که بیمارانی که درمان دریافت نکردند،همچنان در ترسشان باقی مانده بودند.

فریمن می گوید: “شرکت کنندگان که از برنامه VR استفاده می کردند، می توانستند در کوه های تپه ای، پل های طنابی شکل  و یا به سادگی از پله برقی در مراکز خرید  استفاده کنند و یا  به مکان هایی بروند که نمی توانستند حتی تصورش را کنند.

 

هامز می گوید: در حالی که نتایج حاصل از آزمایشات بالینی نشان می دهد که برنامه جدید VR برای ترس بهتر از هر درمان  دیگر ترس  را کاهش می دهد.

و از آنجاییکه تیم Freeman تنها تا چند هفته پس از آزمایش خود اثرات درمان را ردیابی می کند، همچنان نیاز است بررسی کنیم تا چه حد اثرات این درمان باقی خواهد ماند ، اگر چه تحقیقات قبلی در زمینه درمان با روش واقعیت مجازی( VR) حداقل یک سال تحت تاثیر قرار دارد  .

 

منبع

 

محقق :مریم عبداللهی

روانشناس ،نوروتراپیست ،درمانگر vr

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.