درمان بیماری پارکینسون| پارکینسون| بهترین مرکز درمان پارکینسون

0

درمان بیماری پارکینسون و اقدامات حمایتی

پارکینسون

اگرچه در حال حاضر هیچ ‌گونه درمان قطعی و تایید شده ای برای بیماری پارکینسون وجود ندارد می توان از برخی درمان های حمایتی برای کمک به بهبود این گروه از بیماران استفاده کرد تا علائم و نشانه های آن ها بهتر کنترل شود. مصرف دارو یکی از رایج ترین روش‌ های درمان پارکینسون است. کاهش سطح دوپامین در ابتلا به این اختلال نقش دارد.
معمولاً داروهایی که برای بهبود علائم بیماران مبتلا به پارکینسون تجویز می ‌شود باعث افزایش سطح دوپامین در مغز خواهد شد. ممکن است تجربه افراد مبتلا به پارکینسون با دیگران کاملاً متفاوت باشد به همین دلیل پزشک تلاش می ‌کند یک روش موثر را برای کنترل علائم بیمار پیدا کند.

اقدامات حمایتی برای کمک به بیماران مبتلا به پارکینسون

لرزش دست

کمک کردن به افراد مبتلا به پارکینسون اهمیت بسیار زیادی دارد زیرا به تدریج از میزان توانایی جسمانی آنها کاسته خواهد شد. داشتن فعالیت جسمانی در این گروه از بیماران به کنترل شرایط آنها کمک خواهد کرد. از آنجایی که بیماران مبتلا به پارکینسون با علائم متعددی مواجه می شوند می توان از متخصصین مختلف برای بهبود حال آنها کمک گرفت.

فیزیوتراپی

متخصص فیزیوتراپی از تمرینات ورزشی و سایر انواع روش های ورزش درمانی برای کمک به بیماران مبتلا به پارکینسون استفاده می ‌کند. در این روش بر روی فعالیت جسمانی بیماران تمرکز می شود. در مرحله اول متخصص فیزیوتراپی به طور کامل و ارزیابی وضعیت جسمانی بیمار می پردازد تا بتوانند میزان تأثیر گذاری بیماری را بر نحوه حرکات بیمار ارزیابی کند. سپس یک برنامه درمانی را متناسب با شرایط بیمار طراحی می ‌کند.

در ورزش درمانی بر روی تمریناتی تاکید می شود که باعث بهبود قدرت و انعطاف پذیری عضلات خواهد شد. با رفع سفتی و خشکی عضلات از میزان درد بیمار کاسته می شود. پزشک همچنین بر روی حفظ تعادل بیمار و جلوگیری از زمین خوردن آن نیز تمرکز خواهد کرد. فیزیوتراپی می تواند در همه مراحل بیماری به افراد کمک کند تا علائم آنها بهتر کنترل شود.

کار درمانی

پارکینسون

متخصص کار درمانی به افراد مبتلا به پارکینسون کمک می کند از میزان وابستگی خود به سایر اعضای خانواده بکاهند و به تنهایی و انجام کارهای ضروری خود بپردازند. پزشک نکات مهمی را در خصوص نحوه کنترل تعداد زیادی از کارهای روزمره در اختیار بیمار قرار می دهد. او همچنین می تواند روش هایی را پیشنهاد کند که باعث ایمن تر شدن محیط منزل و محیط کاربری این گروه از بیماران می ‌شود. معمولاً افراد مبتلا به پارکینسون برای انجام فعالیت های روزمره خود از قبیل لباس پوشیدن یا دوش گرفتن مشکل دارند. متخصص کار درمانی به این بیماران کمک می ‌کند بتوانند بهتر به کنترل شرایط زندگی خود بپردازند. به عنوان مثال ممکن است پزشک از اعضای خانواده بیمار بخواهد که در کنار دیوار تعدادی نرده نصب کنند تا بیمار بتواند از آنها برای راه رفتن استفاده کند. ایجاد تفریح و سرگرمی می ‌تواند به بهبود حال روحی بیماران مبتلا به پارکینسون کمک کند.

گفتار درمانی

پارکینسون

افرادی که به بیماری پارکینسون مبتلا هستند معمولا دچار اختلال تکلم و حتی اختلال بلع می شوند. در این شرایط متخصص گفتار درمانی می تواند به آنها کمک کند تا به کمک روش های خاصی بهتر صحبت کنند. پزشک در روش ها و تمرینات را به بیمار آموزش می ‌دهد که باعث تقویت صدای او خواهد شد. سپس نحوه کنترل حالت های صورت را به او یاد خواهد داد.

در صورتی که بیمار دچار مشکل بلع باشد پزشک تمرینات مخصوص که باعث بهبود فرآیند قورت دادن مواد غذایی می ‌شود را برای کمک به این بیماران پیشنهاد خواهد کرد.

تغذیه

افرادی که به بیماری پارکینسون مبتلا هستند باید حتما به متخصص تغذیه مراجعه کنند زیرا این گروه از بیماران به علت بروز علائم حرکتی با کاهش وزن مواجه می شوند. تغذیه نامناسب و مصرف ناکافی غذا باعث کاهش وزن در این بیماران خواهد شد.
یکی دیگر از دلایل مراجعه به متخصص تغذیه این است که مصرف برخی غذاها با داروها تداخل دارد. به عنوان مثال مصرف غذاهایی که سرشار از پروتئین هستند می توانند در فرآیند جذب لوودوپا اختلال ایجاد کنند. متخصص تغذیه به این بیماران کمک می ‌کند بتوانند انتخاب‌ های بهتری داشته باشند و بهتر غذا بخورند. به این ترتیب بین غذاهای مصرفی آنها و داروهای تجویز شده تعادل ایجاد شود. پزشک از بیماران می خواهد به مصرف غذاهایی بپردازند که به تقویت استخوان های آنها کمک می کند.

روانشناسی

متخصص روانشناسی در زمینه کمک به افراد و ارائه راه حل برای مشکلات آن‌ها تخصص دارد. متخصص روانشناسی می تواند به نحوه پرداختن به مشکلات عاطفی و روحی بیماران مبتلا به پارکینسون کمک کند. این افراد در زمینه مدیریت تغییرات ناشی از توانایی های پردازشی که تحت عنوان توانایی شناختی از آن یاد می ‌شود مهارت دارد.
به طور کلی ارتباط و مشاوره با متخصص روانشناسی می تواند مزایای بسیار زیادی را برای افراد مبتلا به پارکینسون به دنبال داشته باشد. در اکثر افراد فهمیدن اینکه آنها به پارکینسون مبتلا شده ‌اند باعث بروز افسردگی عصبانیت و استرس خواهد شد.

اکثر این بیماران پس از فهمیدن بیماری خود به شدت پرخاش گر و حتی گوشه گیر می شوند. در این شرایط مراجعه به متخصص روانشناس کاملاً ضروری است. پزشک می ‌تواند به این بیماران برای کنار آمدن با مشکل ایجاد شده کمک کند تا بیمار بتواند به تدریج مشکل خود را قبول کند و بهتر با آن کنار بیاید.

واقعیت مجازی

هنگامی که کلمه واقعیت مجازی به گوش شما می خورد ممکن است به فکر سینمای سه بعدی و یا بازی هایی بیفتید که در شهر بازی یا پارک ها وجود دارد. بهتر است بدانید که امروزه از این فناوری نو آورانه برای درمان برخی از بیماری های سیستم عصبی بدن استفاده می شود. یکی از کاربردهای این فناوری جدید بهبود توانایی جسمانی در افراد مبتلا به پارکینسون است.
در واقعیت مجازی از یک محیط کامپیوتری سه بعدی برای طراحی یک شرایط خاص استفاده می شود. پزشک از بیمار می خواهد در این محیط به محرک هایی که ایجاد شده است واکنش نشان دهد. به عنوان مثال ممکن است از بیمار خواسته شود که به یک مانع مشت بزند یا آنکه در این محیط از موانع ایجاد شده عبور کند. در ابتدا انجام دادن این تمرینات برای بیمار دشوار است زیرا عضلات بدن او دچار خشکی و سفتی هستند.

به تدریج و با افزایش میزان همکاری بین بیمار و پزشک از میزان خشکی عضلات کاسته می شود و توانایی جسمانی بیمار افزایش پیدا می کند. در این شرایط بیمار می ‌تواند کم کم شاهد بهبود عملکرد حرکتی خود باشد و تمایل بیشتری برای همکاری با پزشک داشته باشد.

مترجم: لیلا عبدالملکی 

منبع 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.