درمان با واقعیت مجازی و مزیت های آن

درمان با واقعیت مجازی
0

درمان با واقعیت مجازی

درمان های جذاب، تعاملی و اتوماتیک واقعیت مجازی (VR) ممکن است بتواند  به حل مشکلات ناخوشایند افراد مبتلا به اختلالات روانی کمک کند. ما اثربخشی این شیوه را برای درمان ترس از ارتفاع، که  توسط یک مربی مجازی avatar(یک شخصیت انیمیشنی مجازی) هدایت می شد را در VR تست کردیم که با آخرین تجهیزات موجود در بازار عرضه شده است.

درمان با واقعیت مجازی
درمان با واقعیت مجازی

روش ها

در یک کلینیک آزمایشی تصادفی از واقعیت مجازی خودکار در مقایسه با درمان های معمول انجام گرفت . در طول این تحقیق بزرگسالان بالای 18 سال را که مبتلا به ترس از ارتفاع بودند از طریق تبلیغات و آگهی های رادیویی استخدام شدند . محققین ترس از ارتفاع را در شرکت کنندگانی که نمره ای بیش از 29 در پرسشنامه ای که راجع به ترس  ارتفاع (HIQ)تنظیم شده بود ،  به دست آوردند، را شناسایی کردند

محققین به طور تصادفی شرکت کنندگان را با یک رایانه به نسبت 1: 1 در دو گروه  درمان واقعیت مجازی خودکار (که تقریبا شش جلسه 30 دقیقه ای ، در حدود دو تا سه بار در هفته در طی یک دوره 2 هفته ای طول می کشید (گروه مداخله)) یا در گروه مراقبت های معمول (گروه کنترل) تقسیم بندی کردند . این انتخاب تصادفی بر اساس شدت ترس از ارتفاع طبقه بندی شد.

تیم تحقیقاتی که از تخصیص تصادفی آگاه نبودند، سه مرحله ارزیابی ترس از ارتفاع را در ابتدای درمان (0 هفته)، و سپس در پایان درمان (2 هفته) و در پیگیری (4 هفته) به اجرا گذاشت. معیار اوليه  نمره HIQ (دامنه 16 تا 80، با نمره های بالاتر که نشان دهنده شدت بیشتری به حساب می آمد ) بود.

نتایج آزمایش

بین 25 نوامبر 2017 و 27 فوریه 2018، 100 نفر نام نویسی شدند و تحت مطالعات درمانی قرار گرفتند، 49 نفر به گروه درمان واقعیت مجازی  و 51 نفر به گروه کنترل منتقل شدند. تمام شرکت کنندگان 4 هفته پیگیری را تکمیل کردند. میانگین زمان کل درمان در گروع واقعیت مجازی  124 • 43 دقیقه بود. در مقایسه با شرکت کنندگان در گروه کنترل، ترس گروه درمان واقعیت مجازی از ارتفاع در پایان درمان کاهش یافت (میانگین نمره در گروه درمان واقعیت مجازی24.5 ، در مقابل گروه کنترل که  24.0بود. در هردو گروه کنترل و درمان واقعیت مجازی،  درمان پایدار ماند.

تفاسیر

درمان روانشناختی توسط مربی مجازی به صورت خودکار انجام می شود و می تواند مزایای بالینی بالایی داشته باشد. درمان های واقعیت مجازی  مبتنی بر شواهد پتانسیل آن را دارند که به طور قابل توجهی بهبود و درمان برای اختلالات روانی را افزایش دهند.

معرفی درمان واقعیت مجازی

اختلالات روحی – روانی بسیار رایج هستند و هزینه های شخصی و اجتماعی زیادی را برای فرد به همراه دارند ، اما تعداد کمی از افراد درمان های مناسب  را دریافت می کنند.

برای مثال، در انگلستان، یک فرد بزرگسال برای درمان یک اختلال روانپزشکی  به شش جلسه ملاقات با پزشک احتیاج دارد، اما اکثر افراد این درمان استاندارد را دریافت نمی کنند.

افرادی که درمان را دریافت می کنند احتمالا بیش از این که با درمان گر خود برای بهبود یافتن تعامل و ارتباط داشته باشند ناچار خواهند شد که تنها داروهای ضد افسردگی دریافت کنند که عوارض جانبی سهمگینی به همراه دارند ، . با این حال، برای بسیاری از بیماری های روانی معمول، به ویژه اختلالات اضطرابی، درمان های رفتاری شناختی بهترین گزینه ی در دسترس است

با این حال، افزایش تدارک درمان روانشناختی دشوار است. درمانگران باید آموزش ببینند و سپس به طور صحیح به پروتکل های درمان مبتنی بر شواهد پایبند باشند. علاوه بر این، بهترین درمان های روان شناختی، به معنای واقعی تنها شامل صحبت کردن با بیمار نیست، بلکه به شکل مستقیم به شیوه هدایت  و مربیگری  بیمار در موقعیت های واقعی ربط دارد ،

و این در حالی است که اکثر درمانگرها معمولا وقت کمتری برای جلسات خارج از کلینیک دارند. این وضعیت منجر به فشارهای خدماتی بالا و نیازهای ناخواسته بیماران می شود.

درمان با واقعیت مجازی
درمان با واقعیت مجازی

درمان واقعیت مجازی یا به عبارتی غوطه وری در فضای مجازی برنامه ریزی شده، توانایی دسترسی قابل توجهی به بهترین تعاملات  روانشناختی دارد. اول از همه، درمان ها می توانند به صورت خود به خودی در ” درمان واقعیت مجازی”  ارائه شوند، بنابراین یک درمانگر لازم نیست حضور فیزیکی مستقیم داشته باشد.

درمان اتوماتیک با استفاده از سخت افزار تکنولوژی VR  می تواند با هزینه کم برای ارائه درمان های موثرتری  عرضه شود.

ثانیا، واقعیت مجازی  می تواند قدرتمند ترین عنصر مداخله مستقیم درمانی را ارائه دهد – یعنی مربیگری مستقیم در شرایط روزمره که بیماران را دچار مشکل می کند.

این عنصر اغلب در کلینیک ها مورد  سهل انگاری واقع می شود. با قرار دادن هدست، بیماران می توانند بلافاصله خود را در موقعیت های مختلفی خواهند دید که در معرض عامل بیماری و اختلال که  موجب ناراحتی روحی  آنها شده قرار گرفته اند .

سوم، در درمان واقعیت مجازی، بیمارانی با عامل ترس و مشکل  خود مواجه خواهند شد  ، و سپس سعی می کنند راه های دیگری را برای واکنش نشان دادن به ترس خود بکار گیرند، چرا که می دانند که این یک شبیه سازی است. با این حال، یادگیری در دنیای مجازی به دنیای واقعی منتقل می شود.

درمان با واقعیت مجازی
درمان با واقعیت مجازی

بنابراین تعامل درمانی در روش درمان با واقعیت مجازی سریعتر اتفاق می افتد. علاوه بر این، ماهیت جذاب و سرگرم کننده VR میتواند نتایج درمانی بهتری نسبت به درمان های  معمول به همراه داشته باشد.

واقعیت مجازی با موفقیت در طول 25 سال گذشته برای ارزیابی، درک و درمان اختلالات روان شناختی مورد استفاده قرار گرفته است.

افزایش دسترسی و کم هزینه بودن تکنولوژی واقعیت مجازی به این معنی است که این روش درمانی آماده ی انتقال از متخصصان و محققان به بیماران و مصرف کنندگان است.

 

مترجم و محقق : ندا ناصری

مراکز درمانی

بیشتر بدانید

منبع

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.