درباره واقعیت مجازی چه می دانید؟

0

 همه چیز درباره واقعیت مجازی

شاید تاکنون در شهربازی ها یا سینماهای چند بعدی، عینک های واقعیت مجازی را به چشم زده باشید. اما امروز می خواهم رازهایی را درباره واقعیت مجازی به شما بگویم.

واقعیت مجازی
حتما نام واقعیت مجازی را در شهرباری ها شنیده اید

 

واقعیت مجازی چیست؟

قبل از این که درباره واقعیت مجازی توضیح بدهم، اجازه بدهید اول به این سوال پاسخ دهم که اصلا واقعیت مجازی چیست؟

واقعیت مجازی یک فضای سه بعدی شبیه سازی شده توسط کامپیوتر است. اگرچه این فضا مجازی است، اما وقتی شما در این محیط قرار می گیرید، می توانید خودتان را در یک محیط حقیقی تصور کنید. در این محیط شما می توانید از دو حس بینایی و شنوایی خود استفاده کنید.

محیط واقعیت مجازی
محیط واقعیت مجازی، شبیه به محیط واقعی است

 

چرا واقعیت مجازی مورد توجه قرار گرفته است؟

زمانی که عینک های واقعیت مجازی را به چشم می زنید، با دیدن تصاویر سیگنال هایی به مغز شما صادر می شود. مغز تصور می کند که شما در محیط واقعی هستید. بنابراین عکس العمل هایی که بروز می دهید، همان هایی هستند که در محیط واقعی از شما سر می زند.

محیط واقعیت مجازی
مغز تصور می کند محیط واقعیت مجازی، یک محیط واقعی است

در یک بیان کلی تر، واقعیت مجازی به شما کمک می کند که هر چیزی، حضور در هر زمانی و هر جایی را تجربه کنید. اما مراقب باشید این تجربه به خودی خود می تواند خطرناک باشد.

 

واقعیت مجازی و انواع آن

اکثر افراد وقتی می خواهند درباره واقعیت مجازی (Virtual Reality ) صحبت کنند، عینک های واقعیت مجازی در شهربازی ها یا سینماهای چند بعدی را مثال می زنند. اما این فقط ظاهر ماجراست. شاید تکنولوژی استفاده شده در ساخت این عینک و هدست یکی باشد، اما کاربردهای آن کاملا متفاوت است.

واقعیت مجازی درمان
هدست های واقعیت مجازی

 

کاربردهای واقعیت مجازی

در حقیقت برای کاربردهای واقعیت مجازی می توان دو دسته بندی کلی را در نظر گرفت:

– استفاده از واقعیت مجازی برای درمان و آموزش

– استفاده از واقعیت مجازی برای بازی و سرگرمی

منظور من از واقعیت مجازی در این مطلب، کاربردهایی است که این تکنولوژی جدید در درمان پیدا کرده است.

 

درمان با واقعیت مجازی

زندگی شهری، در کنار همه آسایش و رفاهی که برای ما فراهم کرده است، مشکلاتی را هم به ما تحمیل کرده است. این مشکلات می توانند از جنبه های گوناگونی زندگی ما را تحت تاثیر قرار دهند. اجازه بدهید مثالی را برای شما بزنم.

یک روز عادی در مترو

وقتی مترو برای اولین بار در ایران مورد استفاده قرار گرفت، آدم های زیادی بودند که از این موضوع استقبال کردند. اما رفته رفته ازدحام جمعیت، شلوغی مترو، گرما و واگن های دربسته باعث شد که مردم به فکر راه های جایگزین حمل و نقل هم باشند.

یکی از دلایلی که افراد از سوار شدن یا تردد با مترو سرباز می زنند، این است که در زمان های شلوغی یا در مسیرهای طولانی احساس خفگی می کنند. بارها شنیده ام که کسی گفته است: ” هر بار سوار مترو میشم، فکر می کنم آخرش همون زیر زمین می میرم” یا “آخرش توی این شلوغی مترو، زیر دست و پا له میشم”.

ترس از فضای بسته درمان
شلوغی می تواند ترس از فضای بسته را ایجاد کند

این احتمال وجود دارد که کسی در هنگام ورود یا خروج به قطار، در اثر بی احتیاطی زمین بخورد. اما این موضوع صرفا یک تصادف است. اگر با کسانی که از سوار شدن به مترو می ترسند، بیشتر صحبت کنید، شما هم به این نتیجه می رسید که این افراد ترس از فضای بسته دارند. پدیده ای که به نام کلاستروفوبیا یا تنگنا هراسی نامیده می شود.

 

کلاستروفوبیا چیست؟

تنگناهراسی یا کلاستروفوبیا در افرادی دیده می شود که از حضور در فضای بسته ترس دارند. این افراد وقتی در یک اتاق کوچک، آسانسور، واگن مترو، در یک صف شلوغ، یک راهرو باریک، هواپیما یا جاهایی از این قبیل قرار می گیرند، احساس خفگی یا تنگی نفس می کنند. اگر می خواهید درباره ترس از فضای بسته بیشتر بدانید، به لینک زیر مراجعه کنید.

فوبیای فضای بسته
ترس از فضای بسته

 

درمان ترس از فضای بسته با واقعیت مجازی

یکی از موثرترین روش ها برای درمان تنگناهراسی، استفاده از واقعیت مجازی در مواجهه درمانی است. در این نوع درمان، فرد بعد از اینکه هدست واقعیت مجازی را به چشم می زند، در یک اتاق تنگ قرار می گیرد. در این اتاق درهای زیادی وجود دارد که فرد در طی درمان باید یکی پس از دیگری آن ها را باز کند و به این ترس غلبه کند.

ترس از واقعیت مجازی درمان
درمان ترس از فضای بسته با واقعیت مجازی

بعد از 6-8 جلسه، مواجهه درمانی با واقعیت مجازی، فرد می تواند برای همیشه با کلاستروفوبیای خود مقابله کند.

 

ترس از آسانسور

ترس از فضای بسته، می تواند یکی از عوامل ایجاد کننده ترس از آسانسور هم باشد. افراد مبتلا به کلاستروفوبیا، نمی توانند فضای کوچک آسانسور را تحمل کنند. واقعیت مجازی می تواند به این افراد هم کمک کند.

ترس از فضای بسته
تنگناهراسی یا ترس از آسانسور

 

درمان ترس از آسانسور با واقعیت مجازی

در کلینیک تخصصی واقعیت مجازی پیلوسکا،  شما در حالی که در اتاق روان درمانگر خود نشسته اید، خودتان را در آسانسور شیشه ای برج میلاد می بینید. این یک خواب نیست. بلکه واقعیت است، اما واقعیتی مجازی. محیط اختصاصی طراحی شده برای غلبه بر ترس از آسانسور به شما کمک می کند که بارها و بارها، بالا و پایین رفتن در آسانسور شیشه ای برج میلاد را تجربه کنید.

غلبه بر ترس ازُآسانسور با واقعیت مجازی
واقعیت مجازی درمانی برای ترس ازآسانسور

در اولین مراحل درمان، شما از حضور در این آسانسور می ترسید. خب این طبیعی است. اما به مرور و با کمک روان درمانگر مجربی که در کنار شماست، یاد می گیرید بر این ترس غلبه کنید.

 

ترس از پرواز

یکی دیگر از تاثیرات ترس از فضای بسته، می تواند ترس از پرواز باشد. در حقیقت برای افراد مبتلا به تنگناهراسی، تحمل فضای بسته هواپیما هم دشوار است.

ترس از هواپیما
ترس از پرواز

خیلی از افرادی که از هواپیما یا پرواز می ترسند، ترجیح می دهند که از سایر وسایل حمل و نقل برای سفر استفاده کنند. اما باید واقع بین باشیم، در دنیای امروز همیشه این امکان فراهم نیست. اگر شما به یک ماموریت کاری یا یک کنفرانس علمی در خارج از کشور، دعوت شوید چه کار می کنید؟

بگذارید خیالتان را راحت کنم. هواپیما امن ترین وسیله حمل و نقل است. بنابراین اگر می خواهید سفر مطمئنی داشته باشید، پیشنهاد می کنم سفر هوایی را تجربه کنید. اگر آمارهای ارائه شده درباره سوانح هوایی را دنبال کنید، به همین نتیجه می رسید. هر چند ممکن است به نظرتان عجیب بیاید.

هواپیما و ترس از آن
هواپیما امن ترین وسیله حمل و نقل

 

درمان ترس از هواپیما

بله، می دانم شما از هواپیما می ترسید. قبل از سفر هوایی خود، به کلینیک تخصصی واقعیت مجازی پیلوسکا مراجعه کنید و از روان درمانگرهای مجرب کمک بگیرید.

پیلوسکا
کلینیک تخصصی واقعیت مجازی پیلوسکا

آن ها با کمک واقعیت مجازی، به شما کمک می کنند که به ترس از هواپیما غلبه کنید.

 

ترس از ارتفاع

ترس از هواپیما و پرواز که به نام آئروفوبیا هم خوانده می شود، می تواند به دلیل ترس از ارتفاع باشد. افرادی که از ارتفاع می ترسند، خیلی تمایل به سفرهای هوایی ندارند. هم چنین قرار گرفتن در روی پل ها، بالا رفتن از کوه، ایستادن روی بالکن هم می تواند برای این افراد ترسناک باشد.

ترس از ارتفاع و درمان آن
ترس از بلندی

ترس از ارتفاع که آکروفوبیا یا بلندی هراسی هم نامیده می شود، در افراد مبتلا منجر به بروز واکنش های عصبی، تنگی نفس، احساس سرگیجه، عدم تعادل می شود. این شرایط می تواند خطرناک باشد.

 

درمان ترس از ارتفاع

آیا می توانید زندگی های امروزی را بدون رانندگی روی پل، بالا رفتن از ساختمان های بلند، ایستادن روی بالکن، سوار شدن به آسانسور یا فعالیت هایی از این قبیل تصور کنید؟ تقریبا غیر ممکن است. اما متاسفانه افراد مبتلا به بلندی هراسی، امکان تجربه چنین شرایطی را ندارند.

کلاستروفوبیا
رانندگی روی پل برای مبتلایان به کلاستروفوبیا ترسناک است

اما این مربوط به زمانی بود که واقعیت مجازی پیدا نشده بود. حالا با کمک واقعیت مجازی، به راحتی می توانید ترس از ارتفاع را درمان کنید.

فقط کافی است به کلینیک تخصصی واقعیت مجازی پیلوسکا، سر بزنید.

درمان اضطراب با واقعیت مجازی

این روزها، اضطراب جزء لاینفک زندگی همه ما شده است. ترس های مختلفی که در بالا به آن ها اشاره کردم، می توانند اضطراب زیادی را به شما وارد کنند. اما بدون این ترس ها هم، باز زندگی ما پر از اضطراب است.

 

تکنولوژی و ایجاد اضطراب

تکنولوژی یکی از دلایل مهم اضطراب های ماست. ساعات طولانی  کار کردن با گوشی های تلفن همراه می تواند روی اعصاب ما تاثیر منفی داشته باشد. فضای مجازی هم می تواند اضطراب را به ما تحمیل کند. همیشه در فضای مجازی، در معرض شنیدن اخبار بد و نگران کننده هستیم. تاثیرات منفی تکنولوژی روی زندگی ما، بی شمار است.

واقعیت مجازی فضای مجازی
فضای مجازی می تواند باعث ایجاد اضطراب شود

اما تکنولوژی، تاثیرات مطلوبی هم روی زندگی ما دارد. واقعیت مجازی یکی از مصداق های بارز این تاثیر مثبت است.

 

مدیتیشن برای درمان اضطراب

یکی از مهم ترین راه های درمانی برای غلبه بر اضطراب، مدیتیشن است. مدیتیشن در حقیقت، نوعی آزاد سازی ذهن است. مدیتیشن به شما کمک می کند که افکار منفی ذهن تان را بیرون بریزید. هم چنین کم کم یاد می گیرید که روی افکار مثبت تمرکز کنید.

مدیتیشن درمان اضطراب
مدیتیشن یکی از راه های غلبه بر اضطراب

در یک تمرین مدیتیشن، شما روی تنفس خود تمرکز می کنید. دم و بازدم عمیق به شما کمک می کند که ذهن خود را رها کنید، ماهیچه های خود را ریلکس کنید. این تجربه ها به شما کمک می کند که بر احساسات منفی خود غلبه کنید.

 

مدیتیشن آن قدرها هم آسان نیست

اگر قبلا مدیتیشن انجام داده باشید، حتما تایید می کنید که آزاد سازی ذهن، خیلی هم آسان نیست. گاهی اوقات اضطراب های درونی آنقدر زیاد است که اصلا اجازه رهاسازی ذهن را به ما نمی دهند. افراد زیادی هستند که نمی توانند به درستی تصویر سازی را انجام دهند. گاهی اوقات هم پیش می آید که تمرکز افراد در حین مدیتیشن، به راحتی به هم می ریزد.

 

واقعیت مجازی و مدیتیشن

با کمک واقعیت مجازی، شما می توانید یک مدیتیشن آرام و بدون دردسر را تجربه کنید. وقتی هدست واقعیت مجازی را روی سر می گذارید، خودتان را در کنار یک آبشار تصور می کنید که صدای آرام بخش پایین ریختن آب، در گوشتان می پیچد. شما می توانید در یک خانه دنج و آرام در کنار آتش نشسته و به داستان یا موسیقی مورد علاقه خود گوش دهید. شاید هم بد نباشد در یک جنگل روشن قدم بزنید و به صدای پرنده ها گوش بدهید.

مدیتیشن با VR
مدیتیشن با واقعیت مجازی

همه این تجربه ها، در کلینیک تخصصی واقعیت مجازی پیلوسکا، قابل دسترسی است.

 

آیا واقعیت مجازی ضرر دارد؟

این روزها  درباره واقعیت مجازی، تبلیغ های زیادی وجود دارد همه تولید کنندگان و مصرف کنندگان آن سعی دارند، از خوبی های آن به شما بگویند. اما من می خواهم به شما واقعیت را بگویم. واقعیت این است که درباره مضرات استفاده از عینک های واقعیت مجازی، هنوز داده های کافی وجود ندارد. اما مطالعه افرادی که در محیط های غیر اختصاصی از عینک های واقعیت مجازی استفاده کردند، نشان می دهد که ممکن است علائم زیر را تجربه کنند:

 

سرگیجه

بعضی از محققان پیشنهاد کرده اند که استفاده طولانی مدت از این عینک ها، می تواند باعث سرگیجه شود. خب، این که بدیهی است. البته این موضوع بیشتر زمانی مصداق پیدا می کند که از عینک های واقعیت مجازی برای بازی استفاده شود، نه درمان.

 

حالت تهوع

گاهی اوقات هیجان ناشی از قرار گرفتن در فضای واقعیت مجازی آن قدر بالاست که فرد ممکن است احساس حالت تهوع کند. این موضوع هم بیشتر زمانی بروز پیدا می کند که فرد بدون آمادگی در این محیط ها قرار می گیرد.

درمان با واقعیت مجازی

حقیقتی که وجود دارد این است که در طی درمان با واقعیت مجازی، نیازی به استفاده بیش از حد از این عینک ها نیست. بنابراین هیچ خطری متوجه فرد تحت درمان نیست.

هم چنین در زمان درمان با واقعیت مجازی، فرد تحت درمان فقط به محیط هایی دسترسی دارد که متناسب با نیاز خودش طراحی شده است.

محیط اختصاصی چه مزیتی دارد؟

ممکن است برای شما این سوال پیش بیاید که چرا برای استفاده از واقعیت مجازی، باید حتما به کلنیک تخصصی مراجعه کنم؟ چرا باید حتما از روان درمانگر کمک بگیرم؟ فرض کنید که شما به ترس از خشونت و درگیری مبتلا هستید. آیا دوست دارید خود را به جای یکی از سربازان جنگ سوریه یا ویتنام ببینید؟

شما باید تحت نظر روان درمانگر مجرب، از عینک های واقعیت مجازی استفاده کنید تا بتوانید به مشکلات و ناهنجاری های ذهنی و روحی خود غلبه کنید.

در درمان با واقعیت مجازی، درمانگر در کنار شماست. او به طور مداوم ضربان قلب و میزان استرس شما را کنترل می کند. به خاطر همین در طی درمان با واقعیت مجازی، شما احساس بدی را تجربه نخواهید کرد.

همه آنچه که درباره واقعیت مجازی باید بدانید، در این مطلب آمده است.

مهم ترین چیزی که باید درباره واقعیت مجازی بدانید، این است که واقعیت مجازی، درمان قطعی و دائمی بسیاری از مشکلات امروزه ماست.

منابع

منبع 1

منبع 2

منبع 3

منبع 4

منبع 5

نگارنده: سیمین معروف

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.