داستان درمانی وی آر: از رشد خلاقیت کودک و نوجوان با ادبیات، تئاتر و سینما تا واقعیت مجازی

0

داستان درمانی-وی آر: رشد خلاقیت کودک و نوجوان

درمان اختلالات یادگیری با وی آر

سلام دوستان خوبم.

در متن امروز قصد داریم به شما توضیح بدهیم که چرا واقعیت مجازی بهتر از سینما، تئاتر و ادبیات می تواند در رفع مشکلات آموزشی، رفتاری و یادگیری کودک و نوجوان عمل کند! بحث ما استفاده از داستان گویی و روایت در واقعیت مجازیست و اینکه چگونه بهترین کلینیک های درمانی از وی آر برای رشد خلاقیت های کودک و نوجوان کمک می گیرند.

داستان گویی در واقعیت مجازی

از کودکی تا بزرگسالی، سر ما با انواع داستان های کوچه بازاری تا رمان گرم شده است. جذاب ترین فیلم ها، نمایشنامه ها و رمان های جهان از داستان های روایی واقعی، نیمه واقعی، تخیلی بهره برده و می برند. کافیست نگاهی به شبکه پویا بیندازید تا اهمیت داستان گوی در جذب مخاطب کودک و نوجوان را دریابیم.

پس از اختراع اینهمه روش برای جذب مخاطب، هنوز هم داستان گویی نه تنها دلنشین مانده؛ بلکه، مایه تقویت و هیجان بیشتر  روح و روان می باشد. همه ما از بچگی شنیدن داستان های هیجان انگیز رو دوست داشتیم و داریم. با وی آر می شود خیلی چیزای جالب را در قالب داستان به بچه ها آموزش داد.

موضوع امروز: برتری داستان گویی در واقعیت مجازی برای افزایش یادگیری و رشد خلاقیت های کودک ونوجوان

داستان درمانی-وی آر: از ادبیات و سینما تا واقعیت مجازی

این روزها رسانه به شدت بر اذهان مردم تسلط دارد و خواهد داشت. رسانه ی سرگرمی مشغول کنترل ذهن و آموزش  به کودکان، آموزش مثبت یا غیرمثبت به نوجوانان و بزرگسالان و سمت و سو دادن به باورها و سبک زندگی آنان است. ساخت انمیشن داستانی کودک، فیلم های سینمایی داستانی، روایت های داستانی مستند، و این بار، داستان در واقعیت مجازی از بهترین راهکارهای کنترل مغز مخاطب در جهات سازنده یا مخرب می باشند.

اندیشمندان دنیای واقعیت مجازی مشغول طراحی نرم افزارهای وی آر برای آموزش به کودکان و درمان اختلالات یادگیری آنان می باشند. آن ها می دانند که واقعیت مجازی به تنهایی نمی تواند اثرگذار باشد. و باید از جنبه های مهم ادبیات و سینما به نفع خود بهره ببرد. یکی از اثرگذارترین راهها، استفاده از داستان گویی در واقعیت مجازی می باشد.

تفاوت اثر داستان گویی در وی آر با سینما و ادبیات

ابزار ارتباط با مخاطب در سینما، ادبیات و واقعیت مجازی با هم متفاوتند. فیلم ارباب حلقه ها، گرچه  تقلید و برداشتی از رمان ارباب حلقه هاست، روایت و نمایش داستانی در آن با روایت در رمان مبداء تفاوت دارد. فیلم ارباب حلقه ها بیشتر به دنیای بیرونی می پردازد؛ اما رمان بیشتر به درون شخصیت ها فرو می رود.

البته، سینما و ادبیات هر کدام اثرهای خاص و منحصر به فرد خود را بر خواننده یا تماشاگر دارند. در رمان، ذهن فرصت بیشتری برای تفکر بر صحنه یا کاراکترها دارد؛ اما در سینما چشم ها خیره تر و ذهن بیشتر درگیر تاثیر پذیری از ایماژها می شود. در واقعیت مجازی، ذهن همزمان با حواس پنجگانه حسابی با تصاویر تعامل و در آن ها حضور جدی دارد. بنابراین، تاثیرپذیری ذهن و امکان رشد خلاقیت های فردی خیلی بیشتر است.

داستان درمانی-وی آر: حضور و تعامل کاربر

آموزش کودک و نوجوان با وی آر

داستان گویی با واقعیت مجازی با ادبیات و سینما خیلی فرق دارد. در وی آر، روایت داستانی یک فرآیند پویا و بدون توقف است. نقش بیننده و کاربر بسیار پویاست؛ برای مثال، ذهن کودک با فضای داستان فعالیت تعاملی و دوطرفه می کند و فقط دریافت کننده تصاویر و پیامها نیست. ذهن به فعالیت و تفکر درباره روایت داستانی وادار می شود. همین وادار شدن سبب رشد خلاقیت های کاربر می شود. در واقع، خود کابر جزیی از دنیای روایت وی آر می شود.

شاید در رمان ها نیز گاهی این حالت پیش می آید.

*****اما در واقعیت مجازی دنیای روایت زنده تر و حضور کاربر ملموس تر است. روایت سه بعدی ست و همزمان بر حواس پنجگانه و قوه شناختی-رفتاری اثر پویاتری بر جای می گذارد. همچنین، زمان و مکان روایت با زمان و مکان واقعی کاربر درهم تنیده می شوند و مرزی بین آن ها نیست.*****

تفاوت فرمت وی آر با فرمت سینما، رمان و تئاتر

منظور از فرمت این است که تئاتر روی صحنه زنده اجرا میشود. فرمت رمان یک یا چند کتاب متنی ست و فرمت سینما نمایش صحنه های فیلم روی پرده سینما ست.

در رمان، ذهن خواننده باید تصور کند و تصویرپردازی کند. اما در سینما و واقعیت مجازی نیازی به تصویر پردازی توسط ذهن کاربر نیست. تصاویرِ صحنه ها و صداها مستقیم برای بیننده نمایش داده می شوند.

واقعیت مجازی چیزی بیشتر از سینما در اختیار دارد: درگیر کردن حواس پنجگانه به صورت پویا و زنده.

زمان و مکان در وی آر: تفاوت با سینما و ادبیات

بهترین کلینیک واقعیت مجازی در تهران

زمان و مکان در رمان ها و اقتباس داستانی در سینما به صورت انعطاف پذیر دستکاری شده و از مخاطب فاصله دارند. اما در وی آر، مخاطب در یک زمان و مکان واقعی حضور دارد. وی آر بیشتر با باورپذیری و غرق کردن ذهن کاربر در تصاویر سروکار دارد.

*****وی آر کاری می کند که کاربر مرزی بین زمان و مکان واقعی و غیرواقعی نمی شناسد. به عبارتی، وی آر مغز کاربر را فریب می دهد.*****

تفاوت داستان گویی در واقعیت مجازی

در وی آر، سرعت سفر ذهن در داستان بسیار بیشتر از رمان و سینما یا نمایشنامه است. کاربر به سرعت از لوکیشنی به لوکیشن دیگر می رود. هیچ محدودیتی در پرش از مکانی به مکان دیگر نیست. البته سینما و ادبیات با پرش زمان و مکان بیشتر از وی آر بازی می کنند. اما در وی آر، حضور تعاملی و فعالیت ذهنی کاربر همزمان با تغییر تصاویر داستانی ملموس تر و سریع تر است. در وی آر، مرز بین زمان و مکان واقعی و خیالی از میان برداشته ی شود.

*****همین بی مرزی به اثرگذاری بیشتر داستان بر مغز کاربر می افزاید.

داستان درمانی-وی آر: تفاوت های کلی با ادبیات، سینما، و تئاتر

جدول زیر تفاوت های کلی روایت و داستان گویی در واقعیت مجازی را در مقایسه با سینما و ادبیات نشان می دهد.

سینما تئاتر و نمایشنامه ادبیات واقعیت مجازی
نزدیک بودن زمان و مکان کم متوسط کم خیلی زیاد
نمایش روایت بصری و تصویری بصری و تصویری ذهنی و تصوری بصری و تصویری
حضور غیر فیزیکی فیزیکی غیرفیزیکی غیرفیزیکی اما غرق کننده کاربر در تصاویر
قابلیت تعامل خیر بله یا خیر در تئاتر تعاملی خیر بله

 

کلینیک وی آر-داستان درمانی کودک و نوجوان

کلینیک تخصصی رشد خلاقیت کودک نوجوان

کاری که یک کلینیک برترِ داستان-درمانی با وی آر با ذهن یک کاربر، از جمله، کودک و نوجوان، انجام می دهد این است:

باورپذیری و غرقاب سازی؛ یا همان خوراندن یک باور مثبت به ذهن کودک و نوجوان شما در جهت تغییر به سوی سازندگی روحیه و یادگیری بهتر چیزها. برای درک مفهوم غرقاب سازی، اینجا کلیک کنید.

کلینیک جایروس (با برند پیلوسکا) برای درمان اختلالات یادگیری کودکان و نوجوانان به کمک واقعیت مجازی آمادگی کامل دارد. برای تماس با مجموعه، اینجا کلیک کنید.

چهار خبر خوش:

  1. مشارکت کودک و نوجوان شما در جذاب ترین سفرهای داستانی سه بعدی با کلینیک جایروس (سفر در واقعیت مجازی)
  2. افزایش یادگیری و کشف استعدادهای برتر کودک شما با واقعیت مجازی در کلینیک جایروس
  3. رفع اختلالات یادگیری کودک و نوجوان شما به کمک داستان درمانی با وی آر در کلینیک جایروس
  4.  خبر خوش تر اینکه شما نیازی به صرف هزینه های گزاف ندارید.

برای تماس با ما، کلیک کنید.

مریم اکبری زاده

شاد و سربلند باشید.

 

 

 

 

 

منبع منبع 1

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.