تفاوت اگورا فوبیا با کلاستروفوبیا و درمان با واقعیت مجازی

0

 

تفاوت اگورا فوبیا با کلاستروفوبیا و درمان با واقعیت مجازی

 

در حالی که  آگورافوبیا (agoraphobia) معمولا با ترس تنها بودن در یک فضای باز  است و اینکه ممکن است در موقعیت های مشخصی مانند مدرسه ، محل کار و … دچار علائم اضطرابی شوند  در حالی که کلاستروفوبیا ( claustrophobia ) یا ترس از فضاهای بسته است.

اغلب ارتباطات قوی بین دو فوبی وجود دارد؛ بسیاری از کسانی که از فضاهای بزرگ و باز ترس دارند نیز به نظر میرسد از فضاهای کوچک نیز می ترسند.

ترس ها اغلب از دوران کودکی شروع شده و در میان زنان نسبت به مردان رایج تر است .

 

 

یکی از شایعترین نشانه های کلاستروفوبیا یا ترس از فضای بسته واکنش فرد به سوار شدندر محوطه آسانسور است.

سایر ترس های معمول کلاستروفوبیا شامل  تونل ها، هواپیماها و ماشین آلات آزمایشگاهی پزشکی مانند تصویربرداری رزونانس مغناطیسی( MRI) ، درمان اکسیژن با فشار بالا و اسکن کامپیوتری می باشد .

واقعیت مجازی محیطی را برای مراجعین فراهم می کند تا در معرض این شرایط بدون مشکلات رایج  یا خطر ایمنی شخصی باشند.

در کلینیک و مطلب ( اولین مرکز تخصصی درمان با واقعیت مجازی)،درمانگر  قبل از اینکه مراجع را در معرض ترس هایش قرار دهد ، مهارتهای مقابله و آرام کردن را به وی می آموزد.

محیط مجازی به مراجع اجازه می دهد تا تجربه های مختلف اضطراب مربوط به آسانسور، تونل ها و دیگر فضاهای محصور را تجربه کند.

 

ارائه خدمات دارویی و انواع روش های غیردارویی از جمله : بیوفیدبک ، واقعیت مجازی و رفتاردرمانی ،رواندرمانی

 

هر وضعیت از شرایط ترس و دلهره آور را می توان بارها تکرار کرد تا مراجع با تجربه راحت باشد و با پاسخ مناسب بتواند بر ترس خود کنترل بیشتری داشته باشد.

درمانگر توانایی دیدن و شنیدن آنچه را که مراجع در دنیای مجازی تجربه کرده است و همچنین  نظارت بر پاسخ فیزیولوژیکی را دارد.

اگر سطح اضطراب مراجع بالا رود ، می توانند به سطح استرس زا ی کمتر  بازگردند، یا به سادگی صفحه نمایش سر را حذف کرده و از دنیای مجازی خارج شوند.

و جلسه درمان کاملا به خود مراجع و درمانگر وابسته است و این نوع روش درمان با واقعیت مجازی به درمانگرانی که برایشان سخت است تا با مراجع در فضای واقعی قرار گیرند را آسان تر می کند.(اولین مرکز تخصصی درمان انواع فوبیا با روش واقعیت مجازی )

 

منبع

  • مریم عبداللهی 
  • روانشناس و نوروتراپیست
  • درمانگر تخصصی واقعیت مجازی

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.