ترک اعتیاد با واقعیت مجازی

ترک اعتیاد

Young male patient in VR talking to young female doctor
0

ترک اعتیاد

در طول چند سال گذشته در مورد پتانسیل واقعیت مجازی (VR) برای ترک بسیاری از اعتیادها تحقیقات فراوانی انجام شده است  اما هنوز به عنوان یک روش استاندارد درمانی شناخته نشده است – تحقیق بیشتر و دستیابی به فناوری بیشتری برای اثبات فواید آن مورد نیاز است .

اما به علت رقم بالای مرگ و میر ناشی از مصرف بیش از حد مواد مخدر، به رغم همه مسائلی که در این باره وجود دارد ، باید به دنبال روش های جدید و کم هزینه تری بود که بتوان به افرادی که دچار اعتیاد هستند ، کمک کرد.

ترک اعتیاد
ترک اعتیاد

کلینیک پیلوسکا یکی از اولین مراکز درمانی است که از روش درمانی واقعیت مجازی برای بهبود افراد مبتلا به اعتیاد های مختلف استفاده می کند.

شیوه کارکرد واقعیت مجازی در ترک اعتیاد

درمان VR معمولا شامل قرار گرفتن در معرض یک عامل خاص و عوامل استرس زا است که به عنوان “واکنش پذیری نشانه” شناخته می شود و این قرار گرفتن در معرض زمانی اتفاق می افتد که بیماران در اختیار یک متخصص بالینی قرار بگیرند و به آنها اجازه می دهد که با ترس ها، آسیب ها یا عوامل استرس زای خود رو به رو شده و در یک محیط امن، تکنیک های مقابله با آن را بیاموزند.

 

. اگر چه وی آر درمانی به تازگی در میان افراد باب شده است اما این روش قدمت زیادی در علم روانشناسی داشته است . دکتر آلبرت “پرش” ریزو، پیشگام در زمینه واقعیت مجازی پزشکی، شروع به استفاده از VR برای درمان جانبازان جنگی که  مبتلا به  PTSD  بودند ، در دهه 1990 در موسسه فناوری خلاق USC کرد. در طول سالها، کار او گسترش یافته و به مطالعه و درمان سایر عارضه های  سلامت روانی مانند افسردگی و اسکیزوفرنیا نیز پرداخت

 

یکی دیگر از پیشگامان این زمینه، مخصوصا در زمینه ترک اعتیاد، دکتر پاتریک بوردنیک، از  دانشکده اجتماعی کار در دانشگاه تولان است. در سال 2004، وی ثابت کرد که VR میتواند واکنش پذیری نشانه را در افراد سیگاری تولید کند و سپس آزمایشاتی را انجام داد تا اثربخشی VR را برای درمان اعتیاد به نیکوتین انجام دهد.

 

وی دریافت که شرکت کنندگانی که VR را در مقایسه با درمان های جایگزینی نیکوتین دریافت کرده اند بهبود بهتری نسبت به کسانی داشته اند که از روش های سنتی درمان اعتیاد استفاده کرده اند .

در حال حاضر، او با ایجاد اتاق های مجازی تلاش می کند تا با اعتیاد به مواد مخدر مقابله کند و او “غارهای هروئین” را برای غلبه معتادان بر مواد مخدر متاسیس کرده است  بیماران پس از این سناریوها با یک پزشک متخصص روبرو می شوند که به آنها مهارت لازم برای مقابله با وسوسه های آتی برای مصرف مواد مخدر را آموزش می دهد

“شما می توانید VR را به عنوان یک ابزار آموزشی استفاده کنید، و هم چنین  می توانید از آن برای به کار انداختن معانی خاص استفاده کنید. بنابراین اگر این یک سناریویی درباره یک مهمانی باشد، این پارتی  می تواند کوکائین داشته باشد، می تواند سیگار کشیدن داشته باشد، می تواند الکل داشته باشد، و حتی می تواند هروئین کشیدن را در آن امتحان کرد

“شما دنیای واقعی را در فضای مطب  تجربه خواهید کرد  و پزشک می تواند مهارت های شخصیتی را در این تنظیمات مجازی آموزش دهد تا زمانی که این فرد در این شرایط در دنیای واقعی قرار بگیرد، این مهارت ها را به یاد بیاورد و موجب قدرت وی به هنگام مواجه با چنین موقعیت هایی شود. ”

ترک اعتیاد
ترک اعتیاد

تاریخچه واقعیت مجازی

دو دهه پیش، قریب به بیشتر مصرف کنندگان نمی توانستند از پس هزینه های خرید یک هدست VR یا کامپیوتر فوق العاده برای ایجاد یک دنیای مجازی در منزل خود بر آیند . اگر چه بعضی از هدست های VR ارزان نیست، مصرف کنندگان امروز می توانند یک هدست مناسب را به قیمت پایینی  خریداری کنند و این امکانات درمانی را در موبایل ها و اسمارت فون های خود تجربه کنند.

دکتر بوردنیک که یکی دیگر از پیشگامان عرصه استفاده از واقعیت مجازی برای ترک اعتیاد بوده است ، چنین می گوید :

“هنگامی که من دانشگاه [جورجیا] را ترک کردم، خود را تحت فشار قرار دادم که تمام تجهیزاتم را در آنجا بگذارم، زیرا می دانستم که این شبیه سازی ها باید بر روی دستگاه های قابل حمل VR که در قیمت مقرون به صرفه هستند قرار بگیرند تا بتوانند به پزشکان و جامعه پزشکی راهی پیدا کنند  . “به این ترتیب، تکنولوژی نه تنها برای افرادی است که میتوانند چند هزار دلار در هر ماه هزینه کنند، بلکه  این شیوه درمانی می تواند به کلینیک های عادی در جامعه هم راه خود را باز کند.. ما آن را مقرون به صرفه می سازیم و آن را به طور عادلانه برای استفاده و مصرف همگان قرار خواهیم داد “.

برودنیک امروزه  همچنین در جستجوی فن آوری های دیگری برای درمان اعتیاد است، از جمله geomapping-(یک اپلیکیشن موبایلی که وقتی که شما به مکانی نزدیک می شوید که سابقا در آن جا مواد مخدر مصرف کرده اید، به شما هشدار خواهد داد و پیش از آن که دوباره به مصرف آن روی بیاورید شما را هوشیارتر خواهد کرد و راه های مقابله با آن را به شما یادآوری خواهد کرد .)

با توجه به قابلیت دسترسی سریع فن آوری VR، حدس بی جایی نخواهد بود اگر بگوییم  که بسیاری از مردم از طریق دستگاه های قابل حمل خواهند توانست  سیستم های VR را در خانه های خود و یا حتی خارج از خانه خود راه اندازی کنند – و این موضوع فرصت های دیگری خارج از محیط بالینی برای سرمایه گذاری بر روی این فن آوری را فراهم می کند

ترک اعتیاد
ترک اعتیاد

نوا رابینسون، محقق روانشناسی و Ph.D. کاندیدای دانشگاه وندربیلت و معتاد به قمار سابق ، مجددا استفاده از VR را برای درمان اعتیاد تایید  کرده است و اثر گذاری آن را معجزه آسا دانسته است . در حالی که بسیاری از درمان های مبتنی بر واقعیت مجازی برای استفاده در مطب های پزشکی در نظر گرفته شده اند رابینسون معتقد است که در آینده نه چندان دور افراد بتوانند در خانه های شخصی خود و برای درمان های اورژانسی از ان استفاده کنند.

درمان اعتیاد با واقعیت مجازی

 

امروزه علم پزشکی بیش از همیشه به سوی استفاده از تکنولوژی های مختلف روی آورده است.به همین علت کلینیک پیلوسکا نیز برای درمان اختلالات مختلف از جمله اختلال مصرف بیش از حد مواد مخدر از واقعیت مجازی استفاده می کند.برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می توانید اینجا را کلیک کنید.

مترجم و محقق : ندا ناصری

بیشتر بدانید

مراکز VR

منبع

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.