ترس از رانندگی و درمان با واقعیت مجازی

درمان ترس از رانندگی با واقعیت مجازی
2

واقعیت مجازی و ترس از رانندگی

ترس از رانندگی فوبیای شناخته شده ایی نیست، اما به هر حال در برخی از افراد وجود دارد. افرادی هستند که متوجه می شوند که نمی توانند رانندگی کنند و یا در بعضی موارد، به دلایل مختلف  حتی نمی توانند وارد  و یا  از وسیله ی نقیله پیاده شوند. دلیلش معمولا مربوط به تجربه ی تصادف با ماشین می شود، اما در افراد دیگر هم که این تجربه ناخوشایند را نداشته اند هم وجود دارد.

این مقاله یک مرور کلی از فوبیای رانندگی و نحوه استفاده از فرمهای جدیدتر درمان، نظیر  درمان توسط واقعیت مجازی خواهد بود.

مشکل فوبیای رانندگی این است که افراد مبتلا به آن را در بسیاری از موارد محدود کرده و رویشان تاثیر میگذارد.    تأثیر عمده آن بر خانه و زندگی خانوادگی خواهد بود دارد چرا که آنها مجبور میشوند فعالیت های بسیاری را که قبلا انجام میدادند شانه از آن خالی کنند. این موضوع به ویژه در جامعه ماشین محور ما که خود روها برای کار و زندگی ضروزی هستند بسیار اهمیت دارد.

درمان ترس از رانندگی با واقعیت مجازی
درمان ترس از رانندگی با واقعیت مجازی

درمان واقعی واقعیت برای ترس از رانندگی

کسی که قادر به رانندگی است، اما به خاطره تجربه ی یک تصادف بد  به این نتیجه رسیده است که رانندگی  کردن را انتخاب نکند، می تواند تشویق شود که با استفاده از یک  رانندگی شبیه سازی شده پشت رل قرار بگیرد. آنها در مقابل یک کنسول قرار می گیرند که حاوی داشبورد و فرمان است. کنسول شامل یک صفحه نمایش مانیتور است که تصاویر مربوط به رانندگی را نشان می دهد، به عنوان مثال جاده ایی شلوغ در شهر. فرد آسیب دیده از کنسول برای راندن یک ماشین مجازی در کنار این جاده استفاده می کند.

آنها مهارت های آرامش و / یا استراتژی های مقابله ای را در صورت احساس اضطراب یا ترس فرا میگیرند . واکنش های آنها به دقت تحت نظارت یک درمانگر قرار میگیرد و تا زمانی که فرد آرام و آسوده شود ادامه پیدا خواهد کرد.

درمان ترس از رانندگی با واقعیت مجازی
درمان ترس از رانندگی با واقعیت مجازی

درمان واقعی واقعیت مجازی

یکی دیگر از گزینه ها، یک سیستم تحت عنوان (Exposure Treatment Virtual Reality )  که همان درمان در معرض قرار دهی نامیده می شود است که توسط دانشگاه منچستر، انگلستان توسعه یافته است. در این روش از یک جفت عینک واقعیت مجازی  که توسط رنجور و حسگرهای متصل به قفسه سینه و نوک انگشتانش پوشانده می شود. این سنسورها سطح اضطراب خود را اندازه گیری می کنند.

عینک ها حاوی دو لنز هستند که یک محیط رانندگی مجازی را نشان می دهند. این تصاویر جهان را نشان می دهد که توسط فردی رانندگی می کند که در این مورد شخصی است که عینک می زند. فرد نشان داده می شود که رانندگی در یک بزرگراه، دوچرخه سواری مشغول و یا یک مرکز شهر است که در آن آنها باید تصمیمات دوم را تقسیم کنند، به عنوان مثال ترمز کسی که با ترس و وحشت درگیر باشد، احتمال بیشتری دارد که از طرف افرادی که به طور بالقوه در دنیای واقعی خطرناک است، اما در محیط مجازی نباشد.

در یک محیط مجازی، آنها قادر به رانندگی در راه های دفاعی هستند، برای مثال به آرامی در یک بزرگراه رانندگی می کنند، زیرا یاد می گیرند تا با ترس خود مقابله کنند و علائم خود را کنترل کنند. این ها شروع به کاهش می کنند، چون به محیطشان عادت می کنند و ترس با آرامش جایگزین می شود. ایده این است که آنها تمام احساس ترس و اضطراب را از دست می دهند و قادر به رانندگی در دنیای واقعی هستند.

مزیت دیگری این ایمنی است: این اتفاق می افتد در یک دنیای واقعی مجازی نیست، بنابراین فرد آسیب دیده را در معرض خطر قرار نمی دهد. این یک محیط امن و کنترل شده است که در آن کنترل سطح بروز را دارند.

درمان ترس از رانندگی با واقعیت مجازی
درمان ترس از رانندگی با واقعیت مجازی

مرکز پزشکی واقعیت مجازی درمان جدیدی برای افرادی با ترس از رانندگی و کسانی که نیازمند مهارت های رانندگی را پس از یک حادثه خودروی رانندگی باز می کنند، ارائه می دهد.

در واقع، واقعیت مجازی تحت تاثیر قرار گرفتن در معرض درمان در ایمنی دفتر و اجازه می دهد تا مشتری به آرامی مهارت ها و اعتماد خود را بدون ایجاد خود و دیگران به خطرات غیر ضروری ایجاد کنید. همانند سایر ترسها، مشتری در معرض تجربیات است که سطوح اضافی اضطراب را در مراحل دقیق و کنترل شده به وجود می آورد. هر مرحله می تواند تکرار شود تا مشتری با تجربه راحت باشد و با پاسخ خود راضی باشد.

مشتری به وسیله مهارتهای تنفس آرامش بخش و دیافراگمی تدریس می شود و فیزیولوژی در تمام مراحل درمان نظارت می شود تا اطمینان حاصل شود که مشتری نگران کننده نیست. پس از آن درمان ممکن است در سرعت شخصی خود پیشرفت کند زیرا اضطراب کاهش می یابد.

مشتریان می توانند رانندگی در خیابان های کوچک یا بزرگ، در درجه های مختلف ترافیک و شرایط مختلف آب و هوایی تمرین کنند. همه این متغیرها را می توان تغییر داد به عنوان درمانگر و مشتری به توافق برسند.

درمان ترس از رانندگی با واقعیت مجازی
درمان ترس از رانندگی با واقعیت مجازی

 

منبع منبع 1 منبع2
2 نظرات
  1. دولتیاری می گوید

    ممنون از مقاله ی خوبتون.میشه بفرماید کدوم شهرها این درمانگر واقعیت مجازی رو دارند؟

  2. بهفر می گوید

    مطلب خیلی جالبی بود. خوبه که موسسه های نوآوری مثل شما وجود دارن چون تو ایران اکثرا به روش های سنتی اتکا میکنن

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.