ترس از تاریکی را با واقعیت مجازی درمان کنید

ترس از تاریکی

ترس از تاریکی
0

 

ترس از تاریکی

هر شخصی ممکن است ترسی طبیعی از تاریکی و نا شناخته ها داشته باشد . این ترس زمانی بیشتر می شود که در حال تماشای فیلم ها و خواندن کتاب ها ژانر وحشت هم باشید . با این حال، این کاملا طبیعی و قابل فهم است، زیرا بدن انسان فاقد دید در شب است و به همین علت قادر به تجزیه و تحلیل فضاهای تاریک نیست .

 

 

در چنین وضعیتی، ترس از تاریکی به خودی خود شامل احتیاط و هشیاری می شود ، که به هنگام قرار گرفتن در محیط تاریک به فرد کمک می کند. این حقیقت نشان می دهد  که چرا این ترس در همه انسان ها و  در درجه های مختلفی وجود دارد. اکثر مردم این ترس را در اندازه های خفیفی تجربه می کنند و به راحتی با آگاه ساختن خودشان بر آن  غلبه می کنند. با این حال، گاهی اوقات ترس در افراد، صرف نظر از سن، تشدید می شود و موجب ایجاد اضطراب فلج کننده و غیر منطقی در محیط های تاریک می شود.در چنین مواقعی نیاز به درمان وجود دارد اما درمان چنین فوبیاهایی پیچیده است و نیاز به تداوم دارد .اما روشی که در کلینیک پیلوسکا انجام می شود بسیار پیشرفته و نتیجه بخش است.درمان با واقعیت مجازی شیوه ای است که امروزه برای درمان انواع فوبیا ها استفاده می شود و در این فوبیای به خصوص نیز کاربرد دارد . با ما همراه باشید تا در ادامه به توضیح بیشتر این روش و هم چنین ترس از تاریکی بپردازیم .

ترس از تاریکی
ترس از تاریکی

تشدید یافتن این ترس طبیعی موجب فوبیایی به نام فوبیای تاریکی  می شود. این فوبیا  تحت عنوان یک جور ترس غیر منطقی، مداوم و شدید از تاریکی تعریف شده است، که به دلیل درک ضعیف مغز از اتفاقاتی است که ممکن است در تاریکی رخ رهد . تحقیق در مورد این فوبیا  نشان داده است  که این ترس در سن دو سالگی بروز پیدا می کند  و سپس شروع به پیشرفت و تکامل می کند تا فرد به یک بزرگسال تبدیل شود. در تاریکی، فرد شروع به تصور و درک تصاویر و موجودات ترسناک می کند که تنها به افزایش سطح اضطراب منجر می شوند . در چنین وضعیتی، هر صدایی به نظر شوم و ترسناک می رسد .

 

همچنین مغز اغلب تکان های غیر ارادی  عضلانی بدن را از خود نشان می دهد  (تکان دادن، احساس خارش یا ضربه زدن)، که بیشتر به ترس غیر منطقی کمک می کند، و باعث می شود فرد باور کند  که این موجودات واقعی هستند و در واقع به لحاظ جسمی به او دست می زنند. یک اقدام احتیاطی معمول از سوی افراد مضطرب، استفاده از نور شب است که باعث روشنایی کامل فضا می شود . با این حال، گاهی اوقات، این روش هم بر عکس خودش عمل می کند ، زیرا این  دستگاه های دید در شب  موجب می شود  تا شکل سایه های عجیب و غریب از اشیاء روی دیوار اتاق  ایجاد شود.

چرا از تاریکی می ترسیم ؟

شايعترين علت اين ترس وقوع يک حادثه تروماتيک در گذشته فرد است. این رویداد معمولا به تنهایی و در تاریکی برای فرد اتفاق افتاده است . این رویداد می تواند هر چیزی باشد، از جمله  تنبه هایی که والدین برای فرزند خود در نظر می گیرند و او را در یک اتاق تاریک حبس می کنند، یا این که فرد در یک کوچه ی تاریک مورد ضرب و شتم یا اخاذی قرار گرفته باشد . هم چنین می تواند نتیجه تماشای فیلم های ترسناک، خواندن داستان ها و رمان های  ترسناک ، بازی هایی که ظاهرا بازی های فوق العاده ای هستند اما در واقع در ژانر وحشت هستند  ،باشد . همچنین می تواند به دلیل کابوس های تکراری قدرتمند  باشد. سناریوهای دیگری که ممکن است  موجب این ترس شوند  شامل حوادث آسیب زا مانند سوء استفاده جنسی و / یا خشونت خانگی، تصادفات اتومبیل و … باشند .

علائم ترس از تاریکی

گرفتگی عضلات و درد

تنفس سریع و مقطع

ضربان شدید قلب

لرزیدن و به رعشه افتادن

درد سینه

احساس خفگی

حالت تهوع و استفراغ

کاهش اشتها

حملات پانیک

احساس وحشت زدگی

فکر کردن به مرگ

احساس مورد حمله قرار گرفتن

نخوابیدن

بی خوابی اجباری

درمان فوبیای تاریکی

این اختلال اساسا روانشناختی است، اما نشانه های فیزیکی نیز دارد. از این رو درمان باید شامل روانپزشکی و درمان بالینی باشد. از لحاظ بالینی، فرد می تواند داروها بدون نسخه  و داروهای تجویزی را استفاده  کند که در کنترل واکنش  بیوشیمیایی و بیوفیزیکی این فوبیا در بدن کمک کند . داروها می توانند به بهبود مشکلاتی  مانند حملات پانیک ، تهوع، استفراغ، ریتم قلب، تنفس و غیره  هم کمک کنند.

 

علاوه بر این، باید کمک روانپزشکی نیز مورد توجه قرار گیرد. این روش شامل جلسات مشاوره ای برای شناسایی عامل اصلی این فوبیا می شود  . شناسایی علت  آن برای کمک به غلبه بر فوبیا  حیاتی است. این کار با روش هایی مانند روان درمانی ، هنر درمانی و در آخر درمان با واقعیت مجازی انجام می شود که در مورد وی آر در ادامه توضیح خواهیم داد که به چه شیوه ای عمل می کند و امتیازهای آن نسبت به دیگر درمان چیست .

 

بیشتر ترس ها لزوما فعالیت روزانه فرد را دچار اختلال نمی کنند ، اما در صورتی که این شرایط مانع فعالیت های معمول روزانه شما می شود، باید بلافاصله به روانشناس مراجعه کنید .

ترس از تاریکی
ترس از تاریکی

ترس از تاریکی کودکان

ترس از تاریکی اغلب در کودکان دیده شده است . افرادی مانند استفن کینگ(نویسنده شهیر رمان های ترسناک و تخیلی) و کیانو  ریوز(بازیگر مطح هالیوود)  نیز از آن رنج برده اند . همانند هر اختلال دیگر، (چه فیزیولوژیک چه هر نوع دیگری ) ، مهمترین گام برای درمان ترس آن است که ابتدا آن را شناسایی کنید. پس از آن ، می توان اقدامات واکنشی  مناسب را انجام داد.

درمان با واقعیت مجازی

در وهله اول باید بدانید که این روش به چه صورت عمل می کند، درمان با واقعیت مجازی یک روش امن و با کیفیت است که فرد از طریق هدست های واقعیت مجازی خود را در مواجه با منبع ترس خود می بیند و این گونه می تواند به سادگی بر آن غلبه کند. به خصوص اگر کودک خردسال شما از تاریکی وحشت دارد ، می توان شیوه های سرگرم کننده ای ایجاد کرد که از طریق آن ها کودک اشکالی که برایش به نمایش در می آیند را درک کرده و با قرار گرتن در یک محیط تاریک به شکلی مجازی ، متوجه شود که تاریکی می تواند سرگرم کننده و جال هم باشد.در کنار استفاده از سیستم واقعیت مجازی، یک درمانگر نیز در کنار شما یا کودکتان قرار خواهد داشت و محیط را برای تان آرام خواهد کرد و از شما می خواهد که احساسات خود را بروز دهید . به این ترتیب به تدریج می توان با ترس خود مواجه شده و بر آن غلبه کرد.کلینیک پیلوسکا اولین مرکز وی آر درمانی در ایران آماده خدمت رسانی به شما دوستان و همراهان گرامی می باشد.برای تماس با مجموعه اینجا را کلیک کنید.

مترجم و محقق : ندا ناصری

بیشتر بدانید

مراکز وی آر 

 

منبع

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.