ترس از بیمارستان و درمان آن با واقعیت مجازی

ترس از بیمارستان

ترس از بیمارستان
0

ترس از بیمارستان

ترس از بیمارستان به طرز عجیبی یک شکل رایج از فوبیاهای پزشکی است . در واقع این گونه گفته می شود ، ریچارد نیکسون رئیس جمهور آمریکا هم همیشه می گفت که از بیمارستان ها می ترسد و برای درمان لخته های خون خود به بیمارستان نمی رفت چون می ترسید که دیگر زنده از آن جا خارج نشود .خب این یکی از پیچیده ترین شکل های فوبیا است چرا که برای درمان آن ناچارا باید به یک کلینیک یا بیمارستان رفت و دقیقا به همین علت بیشتر مواقع درمان نشده باقی می ماند. اما در این جا ما تصمیم داریم شیوه ای به شما معرفی کنیم که نیازی به رفتن به بیمارستان نشود و بتوان در یک مطب راحت و شخصی هم این فوبیا را درمان کرد و آن هم چیزی نیست جز “درمان با واقعیت مجازی”.پیش از این که به این شیوه درمان بپردازیم ،تلاش می کنیم جنبه های مختلف این فوبیا را بررسی کنیم تا درمان آن منطقی تر و راحت تر باشد

فوبیای بیمارستان چیست ؟

بسیاری از افرادی که فوبیای بیمارستان دارند از پزشکان هم  می ترسند (یا از “سندرم لباس  سفید” رنج می برند، چرا که به محض دیدن روپوش سفید پزشکی  ،فشار خون آن ها واقعا  افزایش می یابد). با این حال، فوبیای بیمارستان به تنهایی هم بروز پیدا می کند.

ترس از بیمارستان
ترس از بیمارستان

برخی از افراد  از خود ساختمان بیمارستان  می ترسند، بعضی دیگر از آنچه که در داخل آن انجام می شود . در این مورد، انتخاب امکانات می تواند سطح اضطراب شما را تغییر دهد. طرح های جدیدتر، به عنوان مثال، رنگ های روشن ، امکانات آرامش بخش و امکاناتی این چنینی را برای  بیمار  در نظر می گیرند و حتی دسترسی ان ها را به اینترنت و اتاق های مجزا و اختصاصی برای خود و خانواده شان فراهم می کنند تا کمتر دچار اضطراب شوند.

اگر چه ترس از بیمارستان ها قابل درک است، بیمارستان ها به گونه ای تعریف می شوند که مردم فقط  وقتی خیلی مریض  می شوند یا مجروح می شوند، و اگر از آن ها در بیمارستان مراقبت به عمل نیاید دچار مشکلات خطرناکی می شوند به آن مراجعه می کنند . این مسئله مخصوصا وقتی صحیح تر است که شما یا یکی از عزیزان شما به ترس از پزشکان یا دیگر فوبیاها از جمله موارد زیر هم دچار باشد

  • ترس از پزشکان ، تصور بر این است که بیشتر مواقع از پزشکان و دندان پزشکان می ترسند اما ممکن است شخصی از پرستاران ، تکنیسین های آزمایشگاه یا هر هر کسی که در رشته پزشکی فعالیت دارد هم بترسد
  • ترس از میکروب
  • ترس از خون
  • ترس از مرگ
  • ترس از این که علائم پزشکی موجود ، به خاطر یک بیماری ناشناخته باشد
  • ترس از ابتلا به بیماری های خاصی مانند سرطان یا دیابت
  • ترس از فضاهای بسته .اگر به چنین فوبیایی دچارید احتمالا از فضاهای آزمایشگاه هایی که برای آزمایش ام آر آی یا سی تی اسکن هم استفاده می شوند هم بترسید
  • ترس از آمپول

فوبیا بیمارستان یا یک اضطراب طبیعی

از آنجایی که یکم مضطرب بودن پیش از رفتن به بیمارستان طبیعی است ، سخت است که بگوییم این اضطراب به خاطر یک فوبیا است یا خیر. فقط یک متخصص روانشناس  معتبر می تواند این تصمیم را بگیرد.

با این حال ،به طور کلی، کسی که دچار فوبیای بیمارستان  می شود، ممکن است به راحتی از رفتن به بیمارستان یا ورود به آن، حتی در مواردی که یک بیماری خطرناک دارد هم اجتناب کند . علاوه بر این، آنها متوجه هستند  که ترسشان  غیر منطقی است، اما برای غلبه بر راده و اختیاری از خود ندارند . نشانه های دیگری که ممکن است ترس از بیمارستان ها را نشان دهند عبارتند از:

  • نگرانی وسواس گونه
  • حملات شدید پانیک به هنگام دیدن با فکر کردن به بیمارستان
  • احساس حالت تهوع
  • ضربان قلب بالا
  • تنفس سریع و مقطع
  • تعرق بیش از حد
  • رفتارهای اجتنابیی یا نرفتن به بیمارستان
  • احساس اضطراب غیر قابل کنترل

علت ترس از بیمارستان

  1. ترس از بیمارستان ها و فوبیای بیمارستان ، معمولا ریشه در یک گذشته ناگوار در این رابطه دارد . یک رویداد منفی یا رخدادی تروماتیک در ارتباط با بیمارستان ها احتمالا دلیل این ترس و وحشت است. مرگ، خبر مرگ یکی از عزیزان، تشخیص یک بیماری مرگبار در  خود و یا عزیزان ممکن است در بیمارستان ها رخ داده باشد  و می تواند منجر به این ترس و فوبیا شده  باشد. مغز او پس از آن  و هر زمانی که با یک بیمارستان مواجه می شود ، پاسخ مشابهی را به بار می آورد.

 

  1. بیمارستان ها نیز مکان هایی پر از میکروب هستند : افراد  سرفه، عطسه، استفراغ  می کنند و دچار دیگر مشکلات هم می شوند  . – افرادی که ترس شدید از میکروب ها یا بیماری های مسری دارند ، از این جهت از  بیمارستان ها می ترسند.

 

 

. بیمارستان ها اغلب یادآور این مسئله  هستند که زندگی کوتاه است و هر یک از افراد دنیا باید  در یک نقطه جهان را ترک کنند . این مسئله می تواند ترسناک باشد  و برای برخی افراد مقابله با آن دشوار است

 

. ترس از بیمارستان ها می تواند به موضوعات مسری هم  بیشتر مرتبط باشد: این مکان ها معمولا یک بوی ضد عفونی خاصی دارند؛ لباس های خاصی در آن جا پوشیده می شود و هم اتاقی های بیماری در اطرافتان است . اغلب یک نفر از کنترل خود خارج شده  و به طور کامل در گرو لطف و مراقبت  پزشکان و پرستاران است. ممکن است در یک بیمارستان احساس تحقیر آمیزی داشته باشید. پرستاران و پزشکان در حال آمدن و رفتن در ساعت های عادی هستند. همین مسائل می تواند ترس از بیمارستان ها را تقویت کند.

 

  1. اخبار، گزارش های رسانه ای و یا تلویزیون / فیلم در مورد وقایع درگیری های بیمارستانی نیز احتمالا باعث وحشت می شود. متأسفانه این نگرانی به طور کامل هم بی اساس و غیر واقعی نیست  – امروزه اشتباهات پزشکی بسیار رایج است و بسیاری افراد در اثر همین اشتباهات دچار مشکلات برگشت ناپذیری می شوند.  حتی کشورهای پیشرفته همواره با وجود تلاش های خود، باز هم برخی اشتباهات رایج را در زمینه های تزریق دارو و … انجام می دهند  برای افراد مبتلا به ناراحتی های عصبی یا نارسایی آدرنال یا کسانی که از فوبیا های دیگر رنج می برند، چنین گزارش هایی می تواند ترس مداوم از بیمارستان ها را ایجاد کند.

علائم فوبیای بیمارستان

علائم فوبیای بیمارستان به شدت آن بستگی دارد . بیشتر افراد علائم جسمی و روحی زیر را از خود نشان می دهند

  1. حملات پانیک شدید (فرار کردن،لرزیدن)
  2. حالت تهوع
  3. افزایش ضربان قلب ،تنفس شدید و مقطع
  4. تعرق بیش از حد
ترس از بیمارستان
ترس از بیمارستان

درمان فوبیا از طریق واقعیت مجازی

شاید این گزاره ای عجیب به نظر برسد اما امروزه مشخص شده است که می توان از این روش برای درمان فوبیاهای مختلف استفاده کرد و نتیجه معمولا رضایت بخش است.نکته ای که در درمان این بیماری مسئله را دشوار می کند این است که برای غلبه با آن باید به بیمارستان رفت و به تدریج خود را در معرض منبع ترس خود قرار داد.اما خب طبیعی است که هیچ فردی که مبتلا به این فوبیا است حاضر نخواهد شد که بیمارستان برود.به همین دلیل در روش درمان واقعیت مجازی ،بیمار در یک محیط امن و در کنار پزشکی که اتفاق روپوش پزشکی هم نپوشیده است ، عینک واقعیت مجازی را به چشم خواهد زد و به صورت مجازی فضای بیمارستان را خواهد دید .در حالی که اطمینان دارد که در بیمارستان نیست و جایش امن است.این روش کمک می کند که به تدریج فرد به فضای بیمارستان عادت کرده و بر ترس خود غلبه کند.برای تماس با پیلوسکا کلینیک که اولین مرکزی است که از واقعیت مجازی استفاده می کند، اینجا را کلیک کنید.

مترجم و محقق : ندا ناصری

بیشتر بدانید

مراکز VR

 

 

منبع

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.