توانبخشی بیماران پارکینسون| بهترین پزشک پارکینسون| بهترین متخصص مغز و اعصاب در شمال تهران

0

واقعیت مجازی یکی از جدیدترین روش های درمان پارکینسون| بهترین مرکز تخصصی درمان پارکینسون در تهران| بهترین متخصص مغز و اعصاب شمال تهران

بیماری پارکینسون

بیماری پارکینسون یکی از اختلالات تحلیل برنده سیستم عصبی بدن است. این اختلال با علائم و نشانه های مختلفی از قبیل لرزش اعضای بدن، کاهش توانایی جسمانی، از دست دادن تعادل بدن، از دست دادن کنترل عملکرد روده و مثانه، زوال عقل و سفتی خشکی عضلات بدن همراه است.

این اختلال تاثیر زیادی بر کیفیت زندگی بیماران مبتلا به پارکینسون و استقلال آنها خواهد گذاشت. با پیشرفت بیماری از میزان توانایی جسمانی فرد کاسته می شود و همین مسئله باعث وابسته شدن او به اعضای خانواده خواهد شد به نحوی که ممکن است برای راه رفتن، عوض کردن لباس، حمام رفتن و مواردی از این قبیل به کمک آنها نیاز داشته باشد.
درمان پارکینسون

درمان پارکینسون
تشخیص و شروع به موقع درمان نقش بسیار مهمی را در این اختلال ایفا می ‌کند. امروزه در مراکز تخصصی درمان پارکینسون از روش های متعددی برای بهبود وضعیت جسمانی بیماران استفاده می ‌شود. متخصص مغز و اعصاب از افراد مبتلا به پارکینسون می خواهد که به طور منظم ورزش کنند تا علائم جسمانی آنها بهبود یابد.

واقعیت مجازی چیست؟

واقعیت مجازی در درمان بیماری پارکینسون

فناوری واقعیت مجازی یک روش امیدوار کننده در توانبخشی بیماران مبتلا به پارکینسون محسوب می شود و در مراکز تخصصی درمان پارکینسون مورد استفاده قرار می گیرد. از این روش نو آورانه برای درمان اختلالات سیستم عصبی از قبیل پارکینسون وسایل بیماری های ناتوان کننده استفاده می شود.
در این روش یک فضای سه بعدی طراحی می شود و از بازی های کامپیوتری در محیط واقعیت مجازی برای کمک به تحرک بیماران مبتلا به پارکینسون استفاده می گردد. سیستم های تجاری واقعیت مجازی و ابزارهای سفارشی وی آر به منظور کمک به بیماران مبتلا به پارکینسون طراحی شده است.

درمان پارکینسون با واقعیت مجازی

در فناوری واقعیت مجازی بیمار می تواند در یک محیط جالب و هیجان انگیز به طور منظم ورزش کنند و از مزایای بالقوه این روش جدید بهره‌مند شود. هدف از انجام این روش کمک به بهبود عملکرد جسمانی و توانایی حرکتی بیماران مبتلا به پارکینسون است.
حقایق مربوط به فناوری واقعیت مجازی
متخصصین مغز و اعصاب ادعا می کنند که می توان به کمک روش های ترکیبی به بهبود وضعیت جسمانی این گروه از بیماران کمک کرد. مصرف دارو در کنار فیزیوتراپی و کاردرمانی نقش زیادی در بهبود این بیماران ایفا می ‌کند. واقعیت مجازی یک فناوری جدید است که به عنوان یک ابزار توانبخشی نوین برای بهبود عملکرد بیماران مورد استفاده قرار می گیرد. واقعیت مجازی به بازتوانی بیمار در یک محیط ایمن کمک می نماید و می تواند باعث بهبود توانایی عملکردی بیمار برای انجام فعالیت های روزمره شود.
هدف از کاربرد این فناوری کاهش عوارض حاصل از بیماری پارکینسون است در برنامه توانبخشی بیماران مبتلا به پارکینسون از فناوری واقعیت مجازی برای تحریک عملکرد شناختی بیمار استفاده می شود تا ریسک زمین خوردن در آنها کاهش پیدا کند.

 


برنامه توانبخشی در درمان بیماری پارکینسون

واقعیت مجازی و درمان پارکینسون
برنامه توانبخشی باید با سرگرمی و ایجاد لحظه های شاد همراه باشد تا بیمار رغبت بیشتری برای حضور در این محیط داشته باشد هرچه تمایل بیمار برای حضور در این محیط بیشتر باشد همکاری بهتری با پزشک و مرکز درمان تخصصی خواهد داشت. در این فناوری نوین باید بیمار سعی کند با سرعت بهتری به محرک ها پاسخ بدهد که این مسئله به توانایی شناختی او برای مواردی از قبیل تصمیم گیری فوری، توجه کردن به چند عامل به صورت همزمان، بررسی و ارزیابی محیط، انتخاب محرک های دیداری و عکس‌ العمل نشان دادن ارتباط دارد. این موارد می ‌تواند بر بهبود کنترل حرکتی و عملکرد بیمار تاثیر بگذارد.

امروزه تاثیرات مثبت واقعیت مجازی در بهبود اختلالات سیستم عصبی از قبیل پارکینسون کاملاً قابل مشاهده است. به همین دلیل در مراکز تخصصی درمان پارکینسون از واقعیت مجازی به عنوان یک روش جدید برای بهبود عملکرد این گروه از بیماران استفاده می ‌شود.
تاثیر واقعیت مجازی در بیماری پارکینسون
تاثیر واقعیت مجازی در بهبود بیماری پارکینسون بیشتر از سایر روش های درمانی است و بیمار می تواند به تدریج مدت بیشتری راه برود و فاصله قدم های او اصلاح گردد.

در ابتدا به علت خشکی و سفتی بیش از حد عضلات بدن انجام دادن کارهایی که پزشک از بیمار می ‌خواهد دشوار است اما با گذر زمان و کاهش خشکی عضلات، توانایی بدن بیمار برای انجام این کار افزایش پیدا می کند. به این ترتیب از میزان وابستگی جسمانی بیمار به اعضای خانواده کاسته می شود کاهش وابستگی به دیگران باعث بهبود اعتماد به نفس و عزت نفس در این گروه از بیماران خواهد شد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.