با واقعیت مجازی دیگر لازم نیست از گربه ها بترسید!

گربه هراسی
0

با واقعیت مجازی دیگر لازم نیست از گربه ها بترسید!

 

ترس شدید از گربه

 

گفته می شود  که وقتی بحث  گربه ها پیش می آید، مردم یا آن ها را عاشقانه دوست دارند یا به شدت از آن ها نفرت دارند. اما واقعا یک احساس سومی هم وجود دارد که بسیاری از افراد نسبت به گربه ها دارند: آن هم این است که به شدت از آن ها می ترسند . نام پزشکی  برای ترس از گربه (گربه هراسی) است.

اگرچه برای بسیاری از دوست داران گربه ها این مسئله بسیار عجیب است که چرا باید شخصی اصلا از گربه ها بترسد اما باید بدانید که ترس از گربه ها یک فوبیای به شدت جدی است ومی تواند مشکل خطرناکی برای آن دسته از افرادی باشد که از آن رنج می برند. بسیاری از افراد مبتلا به این فوبیا به جای پنهان کردن آن به درمانش می اندیشند.

امروزه علاوه بر درمان های سنتی روش های نوین و تکنولوژیک به روز درمانی وجود دارد که فرد بیمار می تواند از آن بهره بجوید. روشی نو و موثر به نام درمان با واقعیت مجازی. اما پیش از پرداختن به این روش نوین درمانی بهتر است کمی بیشتر با فوبیای گربه هراسی آشنا شویم. با ما همراه باشید….

گربه هراسی
گربه هراسی

 

فوبیا تحت  عنوان یک ترس شدید، غیر منطقی و مداوم از یک شیء خاص، فعالیت یا وضعیت تعریف شده است. فوبیاها به عنوان یک نوع اختلال اضطرابی در نظر گرفته می شوند که در معرض محرک های ترس آن می توانند موجب تعرق، لرزیدن شدید ، ضربان شدید  قلب، از دست دادن نفس، خشکی دهان، ناتوانی در فکر کردن و یا صحبت کردن به صورت واضح و حتی حملات پانیک شدید شود .

به هر حال  فوبیای گربه ، فقط یک عدم علاقه خفیف نسبت به گربه ها نیست، بلکه نوعی ترس و هراس بسیار شدید نسبت به منبع ترس(در این جا گربه ها) است  – حتی اگر فقط در تلویزیون باشند.

گاهی اوقات، باری بیمار مبتلا به فوبیا فقط تصور این که با یک گربه تماس داشته باشد ، کافی است تا تپش قلب شدید داشته باشد .

بیمار مبتلا به فوبیای گربه احتمالا به خوبی می دانند که گربه ها هیچ خطری ندارند  اما نمی توانند برای برطرف کردن این ترس غیر منطقی کاری بکنند.. افراد مبتلای به فوبیای گربه معمولا ارتباطی میان گربه ها(به خصوص گربه سیاه)  با جادوی سیاه، جادوگری،و سحر و طلسم می بینند.

این فوبیا به خاطر باور به اعتقادات خرافی ، مراسم هالووین و کتاب های ترسناک و ادبی حتی بیشتر شده است.

 

گربه هراسی چیست؟

 

مانند تمام ترس ها و فوبیا ها گربه هراسی نیز  یک مکانیزم دفاعی است که توسط ذهن و به شکل ناخودآگاه ایجاد می شود. اغلب افراد مبتلا به گربه هراسی حتی نمی توانند دقیقا بگویند از چه چیزی در گربه ها می ترسند یا ترسشان از کجا می آید. تنها می دانند تا جایی که به خاطر می آورند همیشه از گربه ها هراس داشته اند.

این افراد ممکن است در زمان کودکی یا حتی نوزادی تجربه ای با یک گربه پشت سر گذاشته باشند که حتی یادشان نیاید. تجربه ای که اغلب ناخوشآیند است.

گربه هراسی
گربه هراسی

به کودکان نوپا اغلب به درستی آموزش داده نمی شود که چگونه یک گربه یا بچه گربه را به درستی از زمین بلند کنند و آنها را بغل کنند یا حتی به شکل مناسبی گربه ها را ناز کنند. این عدم آموزش باعث می شود  گربه کودک را چنگ بزند یا گاز بگیرد که موجب آسیب  عاطفی به بچه می گردد.

گربه هراسی همچنین می تواند ناشی از دیدن تجربه ی ناخوشآیند دیگری با گربه ها شود. بعلاوه والدین گاهی اوقات می توانند ترس خود را از گربه ها به فرزندان خود انتقال دهند.

چگونه از گربه نترسیم

با کمک گرفتن از یک فرد حرفه ای، ترس از گربه ها معمولا غلبه پذیر است. البته، برای هر طرح درمان فوبیای موفق، فرد ابتدا باید میل به غلبه بر ترسش را داشته باشد. افراد مبتلا به گربه هراسی اغلب به دنبال درمان هستند چراکه از ترسشان از حیواناتی که به طور کلی به عنوان حیواناتی با نمک، صمیمی و بی ضرر شناخته می شوند،  خجالت می کشند.

البته این مسئله به این معنی نیست که آنها پس از اعتراف به ترس خود از گربه ها توسط اشخاصی که فوبیا را درک می کنند مسخره می شوند.

درمان های مختلفی برای گربه هراسی وجود دارد. مانند بیماری های دیگر، گربه هراسی نیز  به درمان های شناختی-رفتاری پاسخ می دهد (شکل روان درمانگری که بیان می کند که چگونه ما در مورد چیزهای مختلف  فکر می کنیم و تا چه حد احساسی عمل می کنیم).

درمان شناختی-رفتاری بر روی حل مسئله و تفکر در لحظه ی اکنون تمرکز دارد، نه بر تجربیات گذشته، و اغلب شامل حساس سازی یک جزء ار فکر است.

در هنگام تجربه اضطراب در مورد گربه ها، به فرد مبتلا به فوبیای گربه هراسی آموخته می شود که از تکنیک های آرامش و تجسم استفاده کند. قرار گرفتن در معرض گربه ها درمان سیستماتیک و ساختار یافته ایست، و در حالتی انجام می شود که فرد روی آرام ماندن تمرکز می کند.

این درمان ممکن است شامل نگاه کردن به عکس های گربه ها، تماشای فیلم ها در مورد گربه ها، دیدن یک گربه از فاصله ی  یک پنجره و در نهایت قرار گرفتن در یک اتاق با یک گربه یا بچه گربه شود.

شیوه ی درمانی ” در معرض قرار دادن” معمولا بهترین راه درمان انواع فوبیاها ست.

هیپنوتراپی نیز یکی دیگر از روش های درمان گربه هراسی است. هیپنوتیزم کمک می کند تا افکار ناخودآگاه را دوباره برنامه ریزی کنید که ممکن است با ترس و وحشتتان مرتبط باشد.

هنگامی که ضمیر ناخودآگاه برنامه ریزی شده است، علائم فوبیا اغلب به حداقل می رسند.

 

مقابله با ترس از گربه با واقعیت مجازی

 

همانطور که اشاره شد بهترین راه درمانی برای فوبیای گربه هراسی، روش “در معرض قرار دادن” است. اما شکل سنتی این درمان ممکن است امن ترین و راحتترین روش درمانی نباشد. چرا که اساس آن رو در رو کردن بیمار، مستقیما با ترسشهایش است. اتفاقی که گاهی اوقات می تواند موجب وحشت شدید بیمار شود.

گربه هراسی
گربه هراسی

اما امروز ه تکنولوژی واقعیت مجازی کاربرد های فراوانی در زمینه ی پزشکی پیدا کرده است. در راستای درمان گربه هراسی، مانند شیوه ی سنتی واقعیت مجازی امکان ” در معرض قرار گرفتن” را برای بیمار فراهم می کند. اما به شکلی مجازی.

فرد مبتلا به این فوبیا عینک واقعیت مجازی را به چشم می زند و طبق برنامه ی و فیلمی که توسط متخصص برای او در نظر گرفته شده، در کنار خود درمانگر آرام آرام و در سطوح درمانی مختلف با عامل اصلی ترسش، یعنی گربه ها رو در رو می شود.

در این برنامه گربه های مجازی به فرد نزدیک می شوند، و کم کم فرد یاد می گیرد به آنها دست بزند و ناراحتیش و ترسش را کنار بگذارد.

مهم ترین تفاوت و مزیت آن نسبت به روش سنتی تر هزینه ی درمان بسیار کمتر و البته احساس ایمنی در طول درمان است. گزارشات حاکی از آن است که این درمان بسیار پایدار و موثر می باشد.

خوشبهتانه این تکنولوژی درمانی در ایران، تهران وجود دارد. کلینیک تخصصی پیلوسکا اولین و تنها کلینیک درمانی است که با کادری مجرب خدمات درمان فوبیای گربه هراسی و سایر فوبیاها را ارائه می دهد.

 

مترجم و محقق : ندا ناصری

مراکز درمان

بیشتر بدانید

منبع

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.