بازی درمانی واقعیت مجازی

0

بازی درمانی واقعیت مجازی

 

درمان اختلالات روانی با واقعیت مجازی

 امروزه واقعیت مجازی نقش قابل توجهی در درمان برخی اختلالات روانی و بیماری های روحی و حتی مغزی ایفا می کند. صدها برنامه درمانی بر اساس درمان واقعیت مجازی طراحی شده تا بیمار در کنار راهنمایی درمانگر بتواند با استفاده از آن ها به درمان مشکلات روحی و روانی خود بپردازد.

درمان واقعیت مجازی
درمان واقعیت مجازی

اما برنامه ی درمانی، تنها راهکار های واقعیت مجازی برای درمان نیستند. همانطور که از ذات جذاب و سرگرم کننده ی این تکنولوژی بر می آید، به منظور اهداف درمانی بازی های خاصی نیز طراحی شده است.

با این تفاوت که مزیت بازی درمانی در واقعیت مجازی سرگرم کنندگی بیشتر و تعاملی بودن آن است. فرآیندی که به خصوص برای کودکان شاید راهکار مناسب تری باشد . اما این بازی درمانی در واقعیت مجازی تنها مختص کودکان نمی شود.

در زیر به دو مقاله و در حقیقت دو نمونه از بازی درمانی در واقعیت مجازی اشاره خواهیم کرد. با ما همراه باشید. 

 

بازی درمانی واقعیت مجازی در کودکان مبتلا به فلج مغزی

واقعیت مجازی،  یک محیط کامپیوتری تولید شده است  که از سناریوهای دنیای واقعی تقلید می کند ، و کاربران می توانند در آن تعامل مستقیم با دنیای مجازی داشته باشند ، و البته  یک پلت فرم سرگرمی رایج در دنیای امروز  است.

با این وجود، ارزش واقعیت مجازی فراتر از صرفا یک تفریح است. واقعیت مجازی برای اهداف درمانی از جمله برای تمرین اعمال جراحی سکته مغزی و برای درمان فوبیا استفاده شده است. این روش درمانی همچنین ممکن است علائم فلج مغزی (CP) را کاهش دهد.

درمان شناحتی در برابر درمان واقعیت مجازی

درمان می تواند عملکرد فیزیکی و شناختی در افراد مبتلا به فلج مغزی را تا حد زیادی بهبود بخشد، اما درمان های متعارف دارای نرخ های بالایی هستند، و بیماران اغلب از هزینه های بالای درمان  و عدم پیشرفت بهبودی بیماری خسته می شوند.

بازی های واقعیت مجازی شامل حرکات تکراری و بازخورد حسی است که هر دو برای توسعه مهارت های حرکتی مهم هستند. این مسئله به این معنی است که انجام یک سری وظایف در دنیای مجازی می تواند منجر به بهبود واقعی و سلامتی شود. محققان بر این باورند که برای بسیاری از بیماران، درمان با بازی های تجاری موجود ممکن است راحت تر و مؤثرتر از جلسات درمانی شخصی باشند.

به ویژه کودکان ممکن است انگیزه ی بیشتری برای انجام این بازی ها نسبت به درمان های متعارف داشته باشند چرا که در بازی آنها با چالش های خاصی مواجه می شوند و بازخورد مثبت می گیرند . مانند پیشرفت و رفتن به مرحله ی جدیدی  از بازی .

درمان واقعیت مجازی
درمان واقعیت مجازی

بازی های واقعیت مجازی : درمانی موثر

تا کنون، اطلاعات تجربی زیادی در مورد اثربخشی بازی های واقعیت مجازی در درمان فلج مغزی وجود ندارد. با این حال، مطالعات موردی و آزمایشهای بالینی با حجم نمونه ی کوچک نشان می دهند که نتایج امیدوار کننده است. بسیاری از متخصصان پزشکی معتقدند که این بازی ها ارزش واقعی درمانی دارند.

در سال 2016، در مرکز پزشکی “Nucleus for Integrated Medical Assistance)” NAMI) در دانشگاه فورتالزاس برزیل، هشت کارشناس بالینی در زمینه فلج مغزی به بررسی توانایی درمانی یک بازی واقعیت مجازی در توانبخشی حرکتی و شناختی پرداختند.

بازی مورد نظر برای بیماران فلج مغزی در سنین 0-8 سال طراحی شد. کار آنها در بازی انتخاب سریع اشیاء خاص بر روی صفحه – بر اساس ویژگی هایی مانند رنگ، شکل و عدسی – با استفاده از حسگر حرکت دست به نام “جهش حرکت” بود.

محققان همچنین از سنسور الکتروانسفالوگرافی “Wave Mind” برای اندازه گیری سطوح توجه بیماران در طول بازی استفاده کردند. این بازی با پیشرفت کودکان به مراحل بالاتر و سختری ارتقاء می یافت.

کارشناسان عموما در مورد پتانسیل درمانی بازی خوشبین بودند. 87.5 درصد از آنها تصور می کردند که بازی می توانند به توانبخشی حرکتی کمک کنند و 50 درصد معتقد بودند که در بهبود عملکرد شناختی مفید خواهد بود. همه آنها توافق کردند که احتمال دارد توجه کودکان در طول درمان بهبود یابد.

البته آنها نگرانی هایی هم  داشتند، از جمله اینکه بیماران ممکن است علاقه خود را به درمان های متداول از دست بدهند و اینکه کنار آمدن با حسگر درمانی ممکن است برای برخی از بیماران دشوار باشد.

بازی درمانی در واقعیت مجازی و درمان فلج مغزی

اگر چه بعید به نظر می رسد که بازی های واقعیت مجازی جایگزین جلسات درمانی شخصی شود، حداقل در آینده ای نزدیک، ممکن است به عنوان یک مکمل ارزشمند در کنار خدمات درمانی معمول  استفاده شوند. همکاری بیشتر بین طراحان بازی و متخصصان بهداشت و درمان کمک می کند تا لذت بیمار از درمان و ارزش درمانی را به حداکثر برسانند.

 

 DEEP-VR : یک بازی درمانی واقعیت درمانی برای درمان استرس

 

هر یک از موارد زیر را تصور کنید: رئیستان شما را در مقابل همه همکارانتان توبیخ می کندشما برای امتحان نهایی که درپیش رو دارید کاملا آماده نیستید.

همه ی اینها باعث استرس و اضطراب در شما شده و می خواهید برای رسیدن به نتایج درمانی به پزشک مراجعه کنید …

حال تصور کنید می توانید بشکن بزنید و بلافاصله به یک دنیای زیر آب زیبا و آرام منتقل شوید که به استرس شما با رزونانس تسکین دهنده پاسخ می دهد و به آرامی شما را هدایت می کند تا نفس های عمیقی که به آنها نیاز دارید را درون ریه هایتان بدهید. این بازی مجازی  DEEP-VR است.

درمان واقعیت مجازی
درمان واقعیت مجازی

به بازی DEEP به عنوان غواصی مجازی نگاه کنید، اما با چرخش های داستانی محکم پیچ و زیبا: کنترل کننده در بازی نفس خودتان است. در این بازی با هر نفس کشیدن، به سمت بالا و با هر بازدمی، به سمت پایین حرکت می کنید.

نفس های عمیق تر، بیشتر شما در این دریاچه زرق و برق دار حرکت می دهد. همانند تمام تجربیات بزرگ واقعیت مجازی ، صحبت کردن در مورد آنها (یا نوشتن) و فیلم های دو بعدی آنها برای تصویر آنها کافی نیست، از شما دعوت می کنیم این بازی را به شخصه تجربه کنید.

این تمرین به صورت ارگانیک انجام می شود، در حالی که بازیکنان از کنجکاوی خود برای رفتن به دنیای دیگر عجیبو غریب اما آشنا استفاده می کنند.

همانطور که بازیکنان  گوشه و کنار این زمین بازی زیر آبی را کشف می کنند ، همچنین به  درک شکاف های چشم انداز عاطفی خود پی می برند.

در نهایت، هدف این است که از DEEP به عنوان یک ابزار برای از بین بردن احساس اضطراب و افسردگی در مجموع استفاده نکنید، بلکه این است که بازیکنان را متقاعد کنید که از احساسات و جریان این احساسات آگاهی یابند و آنها را دنبال کنند.

در نهایت، پس از تجربیات مکرر با DEEP، ما امیدواریم که بازیکنان “حافظه عضلانی” تنفس دیافراگمی عمیق و حس خوشبینی را حفظ کنند که می توانند از طریق آنها تجربیات استرس زا را در آینده از خود دور کنند.

 

مترجم و محقق : ندا ناصری

مراکز درمانی

بیشتر بدانید

منبع

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.