اختلال وسواس و درمان آن با واقعیت مجازی

اختلال وسواس

0

 

اختلال وسواس چیست ؟

وسوسه ها اندیشه ها، تصاویر یا تحریکاتی هستند که بارها و بارها اتفاق می افتد و احساس را به فرد منتقل می کنند  که خارج از کنترل او هستند.

افراد مبتلا به OCD نمی خواهند این افکار را داشته باشند و این مسئله آن ها را ناراحت می کند. در بیشتر موارد، افراد مبتلا به OCD متوجه می شوند که این افکار به هیچ وجه منطقی نیستند . وسواس ها به طور معمول با احساسات شدید و ناراحت کننده مانند ترس، انزجار، تردید یا احساس این که باید یک کاری به نحو احسن انجام شود همراه هستند .

اختلال وسواس
اختلال وسواس

در زمینه OCD وسواس ها زمان گیر هستند و درمان آن ها ممکن است به طول بیانجامد.اما در حال حاضر روش درمانی جدیدی در کلینیک پیلوسکا در حال امتحان شدن است که می تواند این پروسه را کوتاه تر کرده و نتایج بهتری به دست آورد.

متاسفانه “وسواس” یا “وسواسی بودن” معمولا در هر روز میان مردم و در گفت و گوهای عادی هم مورد استفاده قرار می گیرد. این استفاده های گاه به گاه از کلمه به معنی آن است که کسی با یک موضوع یا یک ایده یا حتی یک فرد درگیر  است .

 

 

“وسواس” در این مفهوم رایج  شامل مشکلاتی در زندگی روزمره و حتی یک جزء لذت بخش برای آن است. شما می توانید به  یک آهنگ جدید که در رادیو شنیده اید  «وسواسی» شوید، اما با وجود این وسواس هنوز هم می توانید دوستان خود را برای شام ملاقات کنید، سر وقت به تخت بروید و بخوابید ، صبح زود بیدار شوید و به کارهای روزمره خود بپردازید .

اختلال وسواس
اختلال وسواس

در واقع افرادی که مبتلا به OCD هستند، به سختی می توانند تحمل کنند که شخصی از این واژه استفاده می کند،چرا که فقط آن ها هستند که اختلال وسواس واقعی چه مشکلاتی برای فرد می تواند پیش بیاورد

کلینیک پیلوسکا از روش درمان واقعیت مجازی برای اختلال وسواس استفاده می کند.فرد مبتلا به وسواس می تواند در یک فضای سه بعدی و مجازی با عامل وسواس خود مواجه شود .

 

درمان با واقعیت مجازی

 

درمان در معرض قرار گرفتن و واکنش سنجی  (ERP) نوعی از درمان روان شناختی مبتنی بر شواهد انتخاب برای اختلال وسواس فکری است. اساسا، فرد مبتلا به OCD در معرض ابتلا به وسواس هایش است، تشویق به این مسئله می شود که احساس اضطراب کند  و از شرکت در مراسم هایی که باید در آن ها شرکت کند به خاطر ترسش  خودداری می کند.

 

 

خیلی وقت ها از بسیاری از افراد مبتلا به OCD این گونه شنیده می شود  که می گویند درک نمی کنند که  درمان با واقعیت مجازی چه کابردی دارد  و اصلا  چگونه می تواند برای بسیاری از مردم مفید باشد، آن ها تصور می کنند  که این درمان برای OCD مفید نخواهد بود  و بنابراین این شیوه درمانی  را دنبال نمی کنند. این مسئله حقیقتا تاسف آور است، زیرا درمان با واقعیت مجازی  واقعا می تواند برای همه کسانی که با اختلال وسواسی-اجباری درگیر هستند ، سودمند باشد.

 

اما یک دقیقه صبر کنید. اگر وسواس های بیماران  شامل موارد وحشتناکی مثل مرگ عزیزان یا ترس از رفتن به جهنم باشد چه ؟ اگر بدترین ترس آن ها این باشد که در یک تصادف دلخراش اتوموبیل کشته شوند چه ؟ مطمئنا این ها وسواس  هایی نیستند که ما بخواهیم و یا حتی بتوانیم بیمار را در معرض آن ها قرار دهیم . ERP چگونه می تواند به فردی با این نوع وسواس ها کمک کند؟

در کلینیک پیلوسکا سابقا از روش هایی استفاده می شد که بیمار را در معرض سناریوهای مختلفی قرار می داد که با وسواس های خود رو به رو شود . این نوع مواجهه می تواند در موارد خاص بسیار مفید باشد. بنابراین شما می بینید، در حالی که OCD می تواند بسیار عارضه ی خطرناکی باشد ،اما  همیشه می توان آن را شکست داد و بر آن غلبه کرد . گاهی اوقات شما فقط باید خلاق تر از مواقع معمول باشید.

در مورد خلاقیتی که بحثش شد ، محققان دانشگاه استنفورد در حال بررسی استفاده از واقعیت مجازی (VR) در درمان اختلالات مغزی مختلف از جمله OCD هستند. آن ها VR را با استفاده از فناوری رایانه برای شبیه سازی محیط های فیزیکی، مناظر، صداها و سایر احساسات به کار میبرند تا تصاویر کامپیوتری بیشتر واقعی باشند.

 

الیاس ابوجاوود، استاد روانپزشکی می گوید : “در بیماری هایی مانند OCD، بیمار با موقعیت هایی مانند ترس آلودگی مواجه خواهد شد .” “VR فضای قانع کننده ای فراهم می کند تا بیمار بتواند خود را به محرک تبدیل کند و به تدریج به این ترس عادت خواهد کرد “.

دکتر ابوجاوود معتقد است VR می تواند موثر باشد، اما اذعان می کند که برای همه در دسترس نیست. VR هم چنین در گذشته تنها برای صنعت بازی و سرگرمی به کار می رفت اما امروزه در حال پیدا کردن جایگاه خود در صنعت پزشکی می باشد

در حالی که پژوهش در استنفورد موضوع کاملا جدیدی بود  ، اما استفاده از واقعیت مجازی در درمان OCD در مدت زمان کوتاهی فراگیر شده است . در مقاله 2009 NIH استفاده از وی آر  در بررسی و درمان OCD مورد بحث قرار گرفته است. مقاله برای کسانی که مایل به خواندن آن هستند، طولانی و دقیق است، اما محققان نتیجه گیری کرده اند که استفاده از VR برای کسانی که مبتلا به  OCD هستند، ارزش پیگیری و تجربه کردن را دارد .

 

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه اختلال وسواس و شیوه درمان آن از طریق واقعیت مجازی می توانید اینجا را کلیک کنید

مترجم و محقق : ندا ناصری

بیشتر بدانید

مراکز VR

منبع

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.