درمان اختلالات یادگیری کودک و نوجوان به کمک بهترین کلینیک واقعیت مجازی در تهران

نقش وی آر در آموزش دروس مدرسه
0

اختلالات یادگیری- وی آر: ارتباط خوب کلینیک-مدرسه

سلام و لحظه هایتان به آرامش بگذرد.

آموزش کودک و نوجوان در مدرسه با واقعیت مجازی

دوستان خوبم، یک سوال: آیا شما نیز فرزند یا کودک و نوجوانی از اطرافیان دارید که مثل بچه های دیگر تن به درس و مدرسه نمی دهد؟

کودکی می شناسم که خیلی باهوش است و استعداد ریاضی خوبی دارد؛ اما تکالیف مدرسه اش را انجام نمی دهد و از زیر یادگیری بعضی دروس و نوشتن دیکته در کلاس فرار می کند. والدینش گفتند که در کلینیک تخصصی مغز و اعصاب و روان جایروس آزمایشات مغزی کودک انجام شده.
به گفته پزشک، کودک دچار ضعف عضلات مچ و انگشتان دست، اختلالات هماهنگی بین حواس، و ضعف در دقت و حافظه دیداری ست؛ اما از نظر بهره هوشی مشکل خاصی ندارد. اینگونه کودکان مشکلاتی در قسمت پیشانی و آهیانه ای مغز دارند که به معنی کم هوشی نیست. پزشک تاکید کردند که کودک حتما باید درمان شود تا از صدمات رفتاری و تحصیلی وی در آینده پیشگیری شود.

در کلینیک جایروس، متوجه اضطراب کودک در اثر فشار بیش از حد والدین و معلم برای نوشتن دیکته شدند. این فشارها و نیز شنیدن سرزنش ها و تمسخر هم کلاسی ها به اضطراب و کاهش اعتماد به نفس کودک منجر شده بود. رواندرمانگر و رانشناس جایروس برای حل مشکل اعتماد به نفس و افزایش تمرکز این کودک از چند روش ترکیبی استفاده کردند.

درمان اختلال یادگیری خواندن در کلینیک واقعیت مجازی

آموزش کودک و نوجوان در کلینیک واقعیت مجازی

آن ها متوجه علاقه شدید کودک به واقعیت مجازی شدند. بنابراین، در کنار کاردرمانی ذهنی، و توانبخشی، از فن آوری واقعیت مجازی برای رفع اختلال یادگیری کودک نیز استفاده کردند.

امروز به شما می گویم که چگونه واقعیت مجازی در یک کلینیک پیشرفته می تواند بسیاری از مشکلات آموزشی و اختلالات یادگیری کودک و نوجوان شما را در مدرسه حل و فصل کند.

در کلینیک وی آر، نرم افزارهایی طراحی شده که برای موارد زیر راهگشا هستند:

1.رفع اختلال یادگیری خواندن مانندآموزش آگاهی از واج ها و صداها

2. شناسایی حروف و کلمات و ایجاد ارتباط معنادار بین آن ها به کمک تصاویر و صداها

3. استفاده از داستان گویی و روایت در قالب تصویر های سه بعدی و صداهای دلنشین در واقعیت مجازی برای افزایش علاقه کودک به خواندن یا نوشتن

4. آموزش پردازش کلی یک واژه و درک معنای کلی آن به جای بخش کردن آن

5. تقویت ذهن و مغز کودک برای افزایش سرعت پردازش کلمات

5. حضور فعال و فعالیت ذهنی کودک در داستان وی آر برای افزایش اعتماد به نفس

درمان اختلال یادگیری نوشتن/ دیکته با وی آر

درمان اختلال یادگیری نوشتن با وی آر

کودک یا نوجوان شما ممکن است به یک تا سه تا از اختلالات نوشتن مبتلا باشد: حرکتی (ضعف در هماهنگی حرکات ظریف مچ، اگشتان و بازو)، فضایی (برای مثال، ضعف رونویسی از متن) و اختلال خواندن (ناخوانایی) که منجر به اختلال نوشتن شود.

برای خوب نوشتن باید توجه، حافظه، مهارت های حرکتی دست، مچ، انگشتان و بازو، قوه شناختی، آرامش روانی و بخش یادگیری زبان در مغز با هم همکاری کاملی داشته باشند. بعضی اختلالات یادگیری ناشی از ضربات وارده به مغز در دوران جنینی یا اختلالات تعدادی از کروموزم هاست. دلیل اختلال یادگیری نوشتن هر چه که باشد، می توان از واقعیت مجازی برای رفع نسبی آن کمک گرفت.

درمان اختلال یادگیری دیکته با تقویت حواس در وی آر

تحریک حواس چندگانه در واقعیت مجازی

مطلبی درباره هماهنگی عضلات بدن در راه رفتن نوشتیم که بی شباهت به متن حاضر نیست. می توان از واقعیت مجازی برای هماهنگی بیشتر حواس و عضلاتی که درگیر نوشتن هستند کمک گرفت.

مهمترین ویژگی وی آر درگیر کردن بدن و ذهن کودک به صورت تعاملی با دنیای وی آر است. وقتی میگوییم بدن درگیر می شود، یعنی اغلب حواس پنجگانه شنیداری، دیداری، لمسی+ بویایی و چشایی غرق در در تصاویر وی آر می شوند. البته هنوز فن آوری وی آر نتوانسته حواس چشایی و بویایی را خوب به کار بیاندازد؛ اما سه حس اولی کاربر در وی آر بسیار عالی به کار گرفته می شوند.

آموزش تحصیلی کودک و نوجوان با واقعیت مجازی
نقش وی آر در آموزش دروس مدرسه

واقعیت مجازی چندین برنامه نرم افزاری چند حسی برای بهبود موارد زیر را اجرا می کند:

1.بهبود دستخط،

2.تمرین سرهم نویسی و

3. تمرین خوانانویسی برای دقت بیشتر کودک درباره  فاصله حروف و کلمات در دیکته.

4. تمرین مداد گرفتن در دست به شکل درست

5. تمرین هماهنگی و تطابق بین واج ها، صداها و حروف

6. بازی های آموزشی جذاب و هیجان انگیز در جت تقویت دیکته و نوشتن

نمونه مثال درمان اختلال یادگیری با وی آر

یک مثال جالب: فرض کنید کودکی اختلال هماهنگی عضلات دست، مچ و بازو دارد. در نتیجه، ستخط بدی دارد یا به همین دلیل از دیکته نویسی فرار می کند. اگر کودک را به مرکز توانبخشی ببریم، احتمالا بازی هایی مانند خمیر بازی، بستن و باز کردن پیچ و مهره، قفل و کلید و غیره را برای کودک اجرا می کنند. این کار درست است و در جهت تقویت مهارت حرکتی برای نوشتن بهتر انجام می شود.

وی آر درمانی اختلالات یادگیری کودکان

در یک کلینیک واقعیت مجازی، همین مهارت های حرکتی همراه با تصاویر سه بعدی خمیر بازی و پیچ و مهره و قفل و کلید …را می توان خیلی موثرتر و بدون ایجاد خستگی اجرا کرد. حواس پنجگانه، ذهن و مغز کودک شما در وی آر خیلی عالی و ناخودآگاه و بدون هیچ فشاری بر کودک فعال می شوند. کودک علاوه بر تعامل مستقیم با تصاویر وی آر، همزمان حرکات خمیربازی و امثال آن را به صورت فیزیکی تمرین می کند. ذهنش درگیر خمیربازی وی آر است و همزمان، حواس و قوه شناختی اش نیز تقویت می شود.

تصاویر وی آر متنوع و مرتبط هستند. کودک ممکن است برای سفر به لوکیشن های مختلف وی آر مجبور به نوشتن شود. (برای مثال، باید یک کلمه مهم و رایج را بنویسد تا بتواند کلید ورود به دربی که صحنه هیجان انگیزی پشت آن است را پیدا و آن را باز کند).

نقش واقعیت مجازی در آموزش تحصیلی-اجتماعی کودک و نوجوان

تقویت هوش اجتماعی با واقعیت مجازی

یادم میاد نوجوان که بودم اصلا نمی توانستم معنا و مفهوم فرمول های ریاضی یا برق و الکتریسیته موازی و متوالی رو بفهمم. معلم می گفت چون برق دیدنی نیست، درک روابط بین مولفه های الکتریسته مانند توان، ولتاژ، آمپر و این چیزها برای همه آسان نیست.

الان که فکر می کنم افسوس می خورم؛ کاش در آن زمان آموزش هایی به کمک واقعیت مجازی وجود داشت. آخر یکی از مهمترین ویژگی های مثبت وی آر اینه که به درک مفاهیم ذهنی، انتزاعی و غیرعینی کمک می کنه. با دیدن اشیاء از زوایای مختلف در وی آر میشه قدرت تجسمی خود از اشیاء رو بالا ببریم. وی آر تجربه های جدید و غیرتکراری به ما می دهد. برای همین، هر آموزش سختی با وی آر آسان تر می شود.

تشکیل کلاس درسی هم سالان در وی آر

تقویت اعتماد به نفس کودک و نوجوان با واقعیت مجازی
تقویت اعتماد به نفس و مشارکت اجتماعی در کلاس با وی آر

حتی در وی آر میشه با همسالان خود تعامل کرد. تصور کنید کودک یا نوجوان شما اعتماد به نفس کافی برای عمل به چیزی یا سخن گفتن از چیزی را در برابر همسنهایش ندارد. می تواند همین کارها را با حضور همسالان در فضای واقعیت مجازی انجام دهد. وی آر طوری با مغز او بازی می کند که ناخودآگاه وارد تعامل زنده و پویا و حتی همکاری با همسالان خود در کلاس می شود. این کلاس در وی آر تشکیل می گردد که فرد درون خود را بیرون میریزد و خواسته های خود را با کنترل تصاویر وی آر بیان می کند.

وی آر می تواند موقعیت های تعامل کودک و نوجوان را با وقایع زندگی فراهم کند. در شرایط واقعی، امکان ورد به هر فضا یا مکانی به علت خطر، فاصله زیاد، در دسترس نبودن، گران بودن یا اجازه نداشتن وجود ندارد. اما در وی آر، این امکانات فراهم می شود.

نقش سیستم غرقابی وی آر در یادگیری کودک و نوجوان

وی آر می تواند نقشه ای از حرکات مغزی و ذهنی فراگیران تهیه کند. با تهیه این نقشه، بازخوردی از واکنش دیداری، شنیداری و جنبشی کودک/ نوجوان به تصاویر وی آر گرفته می شود. به عبارتی، وضعیت تعامل ذهن کاربر با تصاویر وی آر بررسی می شود. این نقشه می تواند به تشخیص ریشه مشکلات آموزشی-یادگیری کودک/نوجوان و درمان آن ها کمک کند. البته، سستم غرقابی هزینه بردار است و در آینده امکان بهره برداری بیشتری از آن وجود خواهد داشت.

یادگیری فعال دروس مدرسه به کمک وی آر

آموزش نوجوانان با واقعیت مجازی

در آینده نزدیک، برای آموزش دروسی مانند جغرافیا، فیزیک، شیمی، ریاضی، مهارت های خواندن و نوشتن در زبان مادری و زبان خارجه … از وی آر حتما استفاده خواهد شد.

این مطلب ادامه دارد…

بهترین کلینیک درمان اختلالات یادگیری با وی آر در تهران

دوستان، برای اولین بار در ایران، کلینیک تخصصی واقعیت مجازی جایروس کلینیک مشغول به کار شده. این کلینیک از توان متخصصان مغز و اعصاب و روان در کنار کادر رواندرمانگران، روانشناسان و روان پزشکان از شیوه های نوین درمانی کمک می گیرد. البته، اهمیت شیوه های درست سنتی نیز نادیده گرفته نمی شود.

اگر کودک شما اختلال یادگیری دارد، تا دیر نشده هر چه سریع تر برای درمان اقدام کنید. درمان اختلال یادگیری با وی آر یک کار تخصصی ست و البته در کنار درمان های تخصصی دیگر استفاده می شود. مجموعه جایروس کلینیک (برند پیلوسکا برای واقعیت مجازی) را به شما عزیزان پیشنهاد می کنیم.

مریم اکبری زاده

با آرزوی سلامتی برای شما و کودک و نوجوان عزیزتان.

این مطلب ادامه دارد…

منبع منبع 1

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.