آیا علائم اولیه پارکینسون را می شناسید؟| پارکینسون چیست| علائم پارکینسون

0

آیا شما علائم اولیه بیماری پارکینسون را دارید؟

پارکینسون

در حال حاضر بیش از ۵۰ هزار نفر در سراسر جهان این جمله چهار حرفی ‘شما بیماری پارکینسون دارید’ را شنیده‌ اند. شنیدن خبر بیماری همیشه باعث شوکه شدن بیمار و خانواده می شود و آنها را برای چند لحظه وحشت زده می کند. پس از آنکه از حالت شوک و ناباوری بیرون آمدند آنچه در ذهنشان می گذرد را به زبان می آورند و از پزشک خود می پرسند ‘آیا بیماری پارکینسون قابل درمان است؟’. در حال حاضر پاسخ به این سوال منفی است اما با توجه به پیشرفت هایی که در زمینه تشخیص زود هنگام و اقدامات مراقبتی تخصصی به دست آمده از روش‌ های درمانی متعدد می ‌توانند به افرادی که به بیماری پارکینسون مبتلا هستند کمک کنند زندگی شادتری داشته باشند و با بیماری خود کنار بیایند.

تحقیقات نشان داده است که مراجعه به متخصص مغز و اعصاب می ‌تواند به بهبود نتایج کمک کند و قرار گرفتن تحت نظر متخصص اختلالات حرکتی می تواند به بهبود علائم و نشانه های بیمار کمک بسیار زیادی نماید. احتمال می دهیم که شما هم در هنگام خواندن این جملات شوکه شده اید اما بهتر است با واقعیت روبرو شوید و با ما همراه باشید تا بیماری پارکینسون و علائم اولیه آنها را برای شما توضیح دهیم.

بیماری پارکینسون چیست؟

معمولا بیماران از پزشک خود می پرسند آیا بیماری پارکینسون (PD) یک نوع آلزایمر است و پاسخ سوال این است که بیماری پارکینسون نه آلزایمر است، نه تومور مغزی و نه بیماری اسکلروز جانبی آمیوتروفیک (ALS). فرآیند پیشرفت بیماری پارکینسون فضای لازم را برای داشتن یک زندگی سودمند از بین نخواهد برد. پارکینسون یک بیماری پیشرونده و مزمن است که اغلب با علائم و نشانه های خفیف شروع می شود و به تدریج و با گذر زمان پیشرفت می ‌کند. ممکن است علائم این بیماری در ابتدا آنقدر خفیف باشند که سال ها تشخیص داده نشود.

افراد مبتلا به بیماری پارکینسون با کاهش سطح دوپامین در مغز مواجه می شوند. این ماده شیمیایی وظیفه کنترل خلق و خو و حرکات بدن از قبیل راه رفتن، صحبت کردن و نوشتن را بر عهده دارد. با توجه به پیچیدگی بیماری، فرایند تشخیص به عوامل متعددی بستگی دارد و بهترین روش، بررسی سابقه پزشکی بیمار و انجام معاینه جسمانی است. هیچ نوع آزمایش خون یا تست های آزمایشگاهی نمی ‌توانند به تشخیص بیماری پارکینسون کمک کنند. اگرچه همه افراد در همه سنین به این اختلال مبتلا می ‌شوند معمولا این بیماری افرادی که ۶۰ سال به بالا سن دارند را درگیر می نماید. افرادی که در خانواده آنها سابقه ابتلا به این بیماری وجود دارد بیشتر از دیگران در معرض خطر بیماری پارکینسون قرار خواهند داشت.

۱۲ علامت اولیه هشدار دهنده بیماری پارکینسون چیست؟

پارکینسون

به طور کلی بیماری پارکینسون علائم و نشانه های قطعی و تعیین کننده ندارد اما با مجموعه ای از علائم و نشانه های هشدار دهنده همراه است. البته بهتر است بدانید که همه افراد مبتلا به بیماری پارکینسون با همه علائم بیماری مواجه نمی ‌شوند که این مسئله باعث دشوار شدن فرایند تشخیص بیماری خواهد شد. در صورتی که شما با برخی از علائم زیر مواجه هستید بهتر است هرچه زودتر به پزشک مراجعه کنید.

رعشه و لرزش

لرزش

لرزش انگشت، دست ها، چانه، کل بدن، پاها، لب ها یا زبان می تواند نشانه بیماری پارکینسون باشد. معمولا لرزش زمان شروع می شود که بیمار در حال استراحت کردن است و هنگامی که دست و پای خود را تکان می دهد لرزش از بین می رود. از هر پنج نفری که به این بیماری مبتلا هستند یک نفر دچار لرزش نمی ‌شود و جالب آنکه لرزش بدن مهم ترین دلیل در تشخیص این بیماری است.

تغییر نوع نوشتن

ممکن است شما متوجه شده باشید که نحوه نوشتن شما را به کاغذ تغییر کرده است و کلمات را کوچک تر می نویسید یا آنکه کلمات روی هم نوشته شده اند نباید از این مسئله مهم غافل شوید.

از دست دادن حس بویایی

برخی از تحقیقات نشان داده است که از دست دادن حس بویایی یکی از علائم اولیه بیماری پارکینسون و سایر اختلالات شناختی است که قبل از بروز مشکلات حرکتی خود را نشان می دهد.

اختلال در خواب

خواب

حرکات ناگهانی و شدید در هنگام خواب، لگد زدن، یا افتادن از تخت می ‌تواند نشانه بیماری پارکینسون باشد. این گروه از بیماران معمولا به پزشک خود می گوید رویاهای خود را به صورت واضح می بینند. در تعداد زیادی از موارد این علائم و نشانه ها می تواند به تشخیص بیماری پارکینسون کمک کنند.

گرفتگی عضلات

برخی از افراد مبتلا به بیماری پارکینسون ممکن است دچار ضعف و گرفتگی عضلات مچ دست، آرنج، ران و زانو شده باشند. این سفتی و خشکی کنترل شده می تواند باعث بروز درد خفیف تا شدید شود و راه رفتن را برای بیمار دشوار نماید.

تغییر در نحوه راه رفتن

پارکینسون

معمولاً بیماری پارکینسون آن قسمت از مغز که وظیفه کنترل حرکات بدن را برعهده دارد درگیر می کند. در صورتی که شما در هنگام راه رفتن قدم های کوتاه بر می ‌دارید، نمی‌ توانید بازوی خود را در هنگام راه رفتن تکان دهید و یا برای شروع حرکت کردن، توقف کردن و یا چرخیدن به اطراف مشکل دارید حتما به پزشک مراجعه کنید.

یبوست

یبوست علامتی است که می ‌تواند قبل از روز سایر علائم و نشانه های بیماری پارکینسون از قبیل لرزش و سفتی بدن خود را نشان دهد. در صورتی که شما دچار یبوست هستید هرگز از این مسئله غافل نشوید و به دنبال علت بروز آن باشید.

آهسته صحبت کردن

اگر شما احساس می ‌کنید که در هنگام صحبت کردن صدای خوبی دارید اما همیشه دوستان یا اعضای خانواده از شما می خواهند بلندتر صحبت کنید ممکن است با یکی از علائم بیماری پارکینسون مواجه شده باشید. در اکثر موارد این بیماران نمی ‌دانند که آهسته و کند صحبت می ‌کنند. کند صحبت کردن یکی از علائم بارز در این اختلال محسوب می شود.

تغییر حالت صورت

صورت برخی از بیماران مبتلا به پارکینسون دستخوش تغییر می شود به نحوی که دیگران به خوبی متوجه این مسئله می ‌شوند اما خود بیمار چیزی را احساس نمی کند مگر آنکه کسی با او در این خصوص صحبت کند. اگر دوستان و اطرافیان شما نیز معمولا به شما می ‌گویند که صورت تان ناراحت است، خیره می شوید یا پلک نمی زنید حتما به پزشک مراجعه کنید.

سرگیجه و رنگ پریدگی

احساس سرگیجه و رنگ پریدگی مکرر می تواند نشان دهنده پایین بودن فشار خون باشد که این وضعیت به بیماری پارکینسون یا مصرف داروهای بیماری پارکینسون ارتباط دارد.

خم شدن بدن به سمت جلو

معمولا افرادی که دچار بیماری پارکینسون هستند بدن آنها به سمت جلو خم شده است و در هنگام ایستادن این وضعیت به خوبی مشاهده می ‌شود.

افسردگی یا اضطراب

افسردگی بزرگترین علائم هشدار دهنده بیماری پارکینسون است که ممکن است علائم و نشانه های افسردگی در افراد مبتلا به بیماری پارکینسون خفیف تا شدید باشد.

 

در صورتی که تصور می کنید با علائم و نشانه های بالا مواجه هستید هر چه زودتر به پزشک مراجعه کنید تا تحت ارزیابی دقیق قرار بگیرید و پزشک به تشخیص صحیح برسد و در صورتی که بیماری پارکینسون داشته باشید فرآیند درمان را برای شما آغاز نماید.

 

مترجم: لیلا عبدالملکی

منبع

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.