کاربردهای واقعیت مجازی | پیلوسکا

واقعیت مجازی
0

کاربردهای واقعیت مجازی

کاربردهای واقعیت مجازی، فقط محدود به بازی های کامپیوتری در شهربازی ها و سینماهای چند بعدی نیست. در این مطلب ده کاربرد درمانی و حیرت انگیز واقعیت مجازی را به شما خواهم گفت. مطالبی که دانستن آن ها زندگی شما را دگرگون خواهد کرد.

سینما سه بعدی
ممکن است واقعیت مجازی را با شهربازی ها یا سینماهای چند بعدی بشناسید

 

واقعیت مجازی چیست؟

واقعیت مجازی یک محیط شبیه سازی شده کامپیوتری است. در این محیط شما می توانید حضور در محیط های مختلف را تجربه کنید. حتی محیط هایی که در زندگی واقعی خود ممکن است امکان حضور در آن ها را نداشته باشید.

ترس از پرواز
واقعیت مجازی

 

واقعیت مجازی به عنوان یک روش درمانی

اگر از شما بپرسند که آیا قبلا تجربه حضور در محیط واقعیت مجازی را داشته اید یا خیر، احتمالا تجربه شما محدود به شهربازی ها یا سینماهای چند بعدی است. اما امروزه، واقعیت مجازی، به درمان بیماری های مختلف کمک کرده است.

 اضطراب فراگیر

اضطراب فراگیر، بیماری قرن بیست و یکم است. تعداد زیادی از افراد با این مشکل روبرو هستند. محققان معتقدند استفاده بیش از حد از تکنولوژی، از جمله عواملی است که اضطراب فراگیر را ایجاد می کند. اما خوشبختانه، امروزه واقعیت مجازی کاربردهای مثبتی از تکنولوژی را به زندگی ما وارد کرده است.

اختلال اضطراب
اختلال اضطراب فراگیر

پیامدهای اضطراب فراگیر

اگر اضطراب فراگیر درمان نشود، می تواند آسیب های جسمی و روانی زیادی را به فرد وارد کند. اختلال دوقطبی، افسردگی و انزوا طلبی مهم ترین آسیب های روانی هستند که از اضطراب ناشی می شوند.

افسردگی و اضطراب
اضطراب می تواند مقدمه ای برای افسردگی باشد

اضطراب می تواند مقدمه ای برای بیماری های جسمی متعدد  باشد. معده دردهای عصبی، سردردهای شدید، ام اس، بی خوابی، کاهش وزن یا افزایش وزن، بی اشتهایی یا پرخوری از اختلالاتی هستند که دلیل اصلی آن ها اضطراب است.

علائم اضطراب فراگیر
معده درد یکی از نتایج اضطراب فراگیر است

 

درمان اضطراب فراگیر با واقعیت مجازی

در واقعیت مجازی، امکان مدیتیشن برای شما فراهم شده است. به کمک مدیتیشن در واقعیت مجازی، شما می توانید در یک محیط آرامش بخش، ذهن خود را از اضطراب رها کنید. برای این کار یک روان درمانگر مجرب به شما کمک می کند. او با جلسات روان درمانی، دلیل اضطراب شما را پیدا می کند و به شما کمک می کند که به آن غلبه کنید.

مدیتیشن و واقعیت مجازی
به کمک واقعیت مجازی می توانید در محیط های مختلف حضور داشته باشید

هرچیزی که لازم است درباره اضطراب فراگیر، علائم و دلایل آن بدانید، در این لینک موجود است.

 

ترس از هواپیما

افراد زیادی هستند که از پرواز کردن با هواپیما می ترسند. در حقیقت ترس از پرواز که به نام آئروفوبیا هم شناخته می شود، یک عارضه بسیار رایج در بین مردم است. ترس از پرواز را هم می توان با واقعیت مجازی درمان کرد.

ترس از هواپیما
ترس از پرواز

درمان ترس از هواپیما با مواجهه درمانی

یک روش درمانی موثر برای کسانی که از هواپیما می ترسند، مواجهه درمانی است. در این روش درمانی آن ها باید به کمک یک روان درمانگر مجرب، حضور در هواپیما را بارها و بارها تجربه کنند. این حضور مکرر باعث می شود که فرد بتواند کنترل احساسات و هیجاناتش را به دست بگیرد. به کمک این روش فرد می تواند به فوبیای پرواز خود غلبه کند.

مواجهه درمانی، روشی برای غلبه بر ترس از پرواز

 

درمان فوبیای پرواز با واقعیت مجازی

با کمک واقعیت مجازی، می توانید به صورت قطعی و دائمی بر ترس خود از پرواز غلبه کنید. وقتی هدست های واقعیت مجازی را به چشم می زنید، خودتان را در یک هواپیما می بینید. شما می توانید در این محیط مجازی، بارها و بارها تجربه فرود آمدن، بلند شدن از زمین یا پرواز در آب و هوای طوفانی یا نامساعد را تجربه کنید.

درمان ترس از پرواز با واقعیت مجازی
درمان ترس از پرواز با واقعیت مجازی

نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که در طول این سفر مجازی، روان درمانگر در کنار شماست. او همه واکنش های بدن شما را کنترل می کند و اجازه نمی دهد آسیبی به شما برسد.

درباره ترس از پرواز و روش های درمان آن، بیشتر بخوانید.

 

ترس از فضای بسته

ترس از فضای بسته که به نام کلاستروفوبیا هم نامیده می شود، یک عارضه جدی است. اگر این ترس درمان نشود، می تواند در زندگی روزمره ما، مشکلات زیادی را ایجاد کند. افرادی که ترس از فضای بسته دارند، در محیط های کوچک یا در ازدحام جمعیت دچار اضطراب و تنش می شوند. حتی احتمال وقوع حمله قلبی هم برای آن ها وجود دارد.

فوبیای فضای بسته
ترس از فضای بسته

 

پیامدهای ترس از فضای بسته

ترس از فضای بسته می تواند فعالیت های روزمره مبتلایان را به شدت تحت تاثیر قرار دهد. افراد مبتلا به تنگناهراسی نمی توانند به آسانسور سوار شوند، نمی توانند در مسیرهای پرترافیک و تونل های بسته رانندگی کنند. بعضی اوقات، ترس از فضای بسته می تواند به ترس از هواپیما هم منجر شود.

ترس از فضای بسته
ترس از فضای بسته، می تواند فعالیت های روزمره را غیر ممکن کند

در این لینک، می توانید اطلاعات کاملی درباره ترس از فضای بسته را پیدا کنید.

 

درمان ترس از فضای بسته با واقعیت مجازی

اگر مبتلا به کلاستروفوبیا هستید، ممکن است روان درمانگر به شما واقعیت مجازی را پیشنهاد کند. وقتی هدست واقعیت مجازی را به چشم می زنید، خود را در یک اتاق کوچک می بینید که چند در دارد. در هر مرحله برای مقابله با ترس خود، از این یکی از این درها عبور می کنید. این تمرین آن قدر ادامه پیدا می کند که شما به طور کامل به ترس از فضای بسته خود غلبه کنید.

ترس از واقعیت مجازی درمان
درمان ترس از فضای بسته با واقعیت مجازی

احتمالا به این فکر می کنید که حضور در چنین فضایی می تواند بسیار ترسناک باشد. حق با شماست. اما نگران نباشید. شما این تمرین را در یک کلینیک تخصصی واقعیت مجازی و در کنار روان درمانگر مجرب انجام می دهید. به همین دلیل هیچ خطری شما را تهدید نمی کند.

 

 ترس از آسانسور

شاید شما هم کسانی را بشناسید که از سوار شدن به آسانسور می ترسند. آن ها ترجیح می دهند که به جای سوار شدن به آسانسور، از راه پله استفاده کنند. اما این امکان همیشه برای آن ها وجود ندارد. از طرفی بالا رفتن از پله به مدت طولانی می تواند باعث ساییدگی کشکک زانو شود. به جای راه حل های موقتی، بهتر است شما را با درمان قطعی و دائمی این ترس آشنا کنم.

ترس از آسانسور علائم
ترس از آسانسور باعث می شود که بالا رفتن از پله جایگزین آسانسور شود.

 

درمان ترس از آسانسور با واقعیت مجازی

واقعیت مجازی برای درمان ترس از آسانسور هم به کار گرفته شده است. اگر چند بار در آسانسور شیشه ای برج میلاد، بالا و پایین بروید، کم کم می توانید به ترس خود از آسانسور غلبه کنید. لازم نیست به تنهایی این تجربه را پشت سر بگذارید. شما می توانید در کلینیک تخصصی واقعیت مجازی، این تجربه را با موفقیت طی کنید. فراموش نکنید که روان درمانگر در کنار شماست. او مراقب است که ترس به بدن شما آسیبی نزند.

غلبه بر ترس ازُآسانسور با واقعیت مجازی
واقعیت مجازی درمانی برای ترس ازآسانسور

می توانید درباره ترس از آسانسور، دلایل و نشانه های آن از اینجا مطالعه کنید.

 

ترس از ارتفاع

همه ما از قرار گرفتن در ارتفاعات، احساس خطر می کنیم. این یک واقعیت در سیر تکاملی انسان است. حضور در ارتفاعات می تواند برای ما خطرناک باشد، اگر حواس خود را جمع نکنیم. اما اگر این ترس و احتیاط آن قدر زیاد شود که اجازه ندهد فعالیت های طبیعی داشته باشید، احتمالا به ترس از ارتفاع یا آکروفوبیا مبتلا هستید.

نشانه های ترس از ارتفاع

کسی که به بلندی هراسی مبتلا است، نمی تواند فعالیت های زیر را انجام دهد:

  •  نمی تواند از پل عابر پیاده عبور کند.
  • نمی تواند روی پل های مرتفع رانندگی کند.
  • نمی تواند در بالکن یا آپارتمان های بلند حضور داشته باشد.
  • نمی تواند بدون اضطراب، با هواپیما پرواز کند.
  • نمی تواند سوار آسانسور شود.

    درمان قطعی ترس از ارتفاع
    فوبیای ارتفاع

اطلاعات بیشتر درباره ترس از ارتفاع را در این لینک مطالعه کنید.

درمان ترس از ارتفاع

یکی دیگر از کاربردهای واقعیت مجازی، درمان ترس از ارتفاع است. وقتی هدست واقعیت مجازی را به چشم می زنید، خودتان را ارتفاعی تصور می کنید. در این محیط مجازی، یاد می گیرید که در ارتفاعات چطور از خودتان مراقبت کنید. این شبیه سازی به شما اعتماد به نفس می دهد که در محیط واقعی هم از ارتفاع نترسید.

بهترین مرکز درمان ترس از ارتفاع
غلبه بر ترس از ارتفاع با واقعیت مجازی

دوباره یادآوری می کنم که در تمام طول این مواجهه، روان درمانگر در کنار شماست. او تمام واکنش های شما را کنترل می کند و اجازه نمی دهد که هیچ خطری شما را تهدید کند. شما می توانید با خیال راحت به ترس از ارتفاع خود غلبه کنید.

ترس از حیوانات

ترس از حیوانات، انواع بسیار مختلفی دارد. ترس از سگ، گربه، سوسک، حشرات، مار و غیره. حتی افرادی هم هستند که از پرندگان می ترسند. شاید عجیب به نظر برسد اما این یک واقعیت است. هر انسانی روی کره زمین، ممکن است ترس منحصر به فردی از حیوانات داشته باشد. یکی از حیواناتی که بسیاری از افراد از آن می ترسند، عنکبوت است.

ترس از عنکبوت درمان
ترس از عنکبوت

 

علائم ترس از عنکبوت

کسانی که از عنکبوت می ترسند، نمی توانند به یک پیک نیک خانوادگی یا دوستانه بروند، چون می ترسند با عنکبوت مواجه شوند. آن ها نمی توانند به زیر زمین خانه یا اتاق های تاریک قدم بگذارند. اگر به طور تصادفی، با عنکبوتی روبرو شوند، فورا مکان را ترک می کنند. البته اگر بتوانند واکنش مناسب نشان دهند.

ترس از عنکبوت درمان قطعی
دیدن ناگهانی عنکبوت می تواند شما را بترساند

اگر می خواهید بدانید در مواجهه با این افراد باید چه کنید، مطلب زیر را بخوانید.

درمان ترس از عنکبوت

کاربرد واقعیت مجازی برای درمان ترس از عنکبوت هم هست. وقتی هدست واقعیت مجازی را به چشم می زنید، خودتان را در برابر یک عنکبوت می بینید. این محیط مجازی به شما این امکان را می دهد که با عنکبوت مقابله کنید. بعد از این نبرد تن به تن است که متوجه می شوید از عنکبوت بسیار قوی تر هستید و می توانید بدون ترس در دنیای واقعی هم با آن روبرو شوید.

غلبه بر ترس از عنکبوت با VR
غلبه بر ترس از عنکبوت با واقعیت مجازی

کسی که از عنکبوت می ترسد، یک واکنش بسیار شدید و ناخواسته در مواجهه با عنکبوت دارد. به همین دلیل روان درمانگر در کنار شماست. او همه عکس العمل های شما را کنترل می کند و مراقب است که این تجربه ترسناک، به شما آسیبی وارد نکند.

کاربردهای واقعیت مجازی در درمان بیماری های مختلف، بسیار زیاد است. اما فراموش نکنیم که کاربردهای واقعیت مجازی در درمان، روز به روز در حال افزایش هستند. خوشبختانه این تکنولوژی در ایران هم در دسترس کسانی است که می خواهند این روش درمانی را امتحان کنند.

 

کلینیک تخصصی واقعیت مجازی پیلوسکا

کلینیک تخصصی واقعیت مجازی پیلوسکا، یک محیط اختصاصی برای واقعیت مجازی است. روان درمانگرهای مجرب در این کلینیک آماده هستند و می خواهند به شما کمک کنند تا دنیایی بدون ترس را تجربه کنید.

پیلوسکا
کلینیک تخصصی واقعیت مجازی پیلوسکا

همه درمان ها در کلینیک تخصصی واقعیت مجازی پیلوسکا، در حضور روان درمانگر مجرب، در فضایی آرام و در مدت زمانی کوتاهتر از درمان های دیگر، انجام می شود.

منابع

منبع 1

منبع 2

منبع 3

منبع 4

منبع 5

منبع 6

نگارنده: سیمین معروف

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.